{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
503 visninger | Oprettet:

Akademisk med spathest? {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne travhest på snart 11 år, som sidste sommer fik konstateret spat i begge bagben. Han er nu rentgående, og jeg har fået tilladelse til at begynde at ride ham igen, men han har ingen muskler det arme dyr, da han mere eller mindre har stået stille. Han har lavet let jordtræning, hvor det primære har været nedsøgning på volte i rebgrime og træning af farlige ting. Men nu vil jeg gerne skridtet videre.
Selv er jeg meget inspireret af den akademiske kunst, og jeg kunne godt selv tænkte mig at komme igang med det, sammen med min hest. Jeg vil selvfølgelig finde en underviser, så vi kommer godt fra start, men kan man træne akademisk med en spathest? Jeg vil primært træne det fra jorden, også må vi se, om vi kan komme så langt, at vi kan lave det fra ryggen.

Så spørgsmålene er:
- Kan man træne akademisk med en travhest med spat? (racen er lige meget).
- Kender du en underviser i midt/vestjylland, som er villig til at køre ud?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Akademisk med spathest?
  • #1   23. apr 2013 Jeg ville også tage en snak med dyrlægen smiley Akademisk er på ingen måde mindre hårdt for hesten, da de også går meget op i hesten kommer ind og bære.

  • #3   23. apr 2013 Der er kontakt med dyrlæge(r) og han følges jævnligt op på kiropraktor, så det er der styr på. (-:
    Som det ser ud nu, så kommer han til at blive "hygge-ridehest". Altså forstået på den måde, at han ikke kan holde til baneridning 4-5 gange i ugen med hårdt program.

    Det primære jeg ville høre med dette emne, som jeg kan se muligvis er blevet misforstået, er at høre om det ville kunne sætte de rigtige muskler, så han ville kunne holde til det på længere sigt, også om I kendte nogle der trænede det omkring midt/vestjylland.
    Jeg vil ikke starte på undervisningen før jeg 100 % ved om min hest kan holde til det, men jeg har nok ikke fået formuleret mig godt nok i emnet (-;
    Men tak for jeres svar (-:


  • #5   23. apr 2013 Ida:
    Jeg tænker primært også på det grundlæggende og basale (-:


  • #6   25. jul 2013 Kender mange syge/dårlige heste, som lever fint idag, efter de er blevet trænet mere akademisk.

    Min ene underviser siger altid at Piaff er den bedste medicin for hesten smiley Kan man nok os godt sige, når næsten alle hendes heste kan.

    Men start stille og roligt ud, og det tag tid at opbygge hestens krop, muskler ledbånd, sener ovs skal kunne følge med


  • #7   26. jul 2013 Jeg får allerede akademisk undervisning dog ikke med min spathest, men med min mors hest. Min egen hest (den med spat) skal aflives til efteråret grundet spatten...

  • #8   26. jul 2013 Uanset hvilken form for dressur du vælger, så vil han sandsynligvis have problemer med rigtigt at gå ind og bære. Hasen bliver jo mere stiv, og dermed bliver det sværere/umuligt at lukke rigtigt sammen i leddet, og så kan hesten altså ikke opnå en høj grad af samling.

    Men tilpasser man kravene til hestens formåen, kan jeg ikke se det gør en forskel om du rider den ene eller den anden slags dressur.


  • #9   26. jul 2013 hov, havde ikke set den skulle aflives om mindre end et halvt år pga spatten. Så forst¨r jeg ikke du overhovedet overvejer træning, for så er den vel plaget af det og bør ikke arbejde udover evt meget moderat (ala skovture o.l)

  • #10   26. jul 2013 Michelle:
    Dengang jeg overvejede træning med ham i akademisk, så var spatten ikke ligeså slem som den er nu. Jeg har hele tiden haft i hovedet, at han har spat. Jeg har hele tiden været obs på, om det ville belaste hans bagben for meget. Men inden jeg nåede at overveje at finde en træner i området, så blev hans spat værre og værre, og allerede dér vidste jeg, at det ikke var med ham jeg skulle træne akademisk. Derfor låner jeg min mors hest til det. Min egen hest er ikke i nærheden af akademisk, eller dressur for den sags skyld. Skovture kan han ikke engang, hvilket nok siger hvordan vi står lige pt. (skovturene er dog pga. hove, og lidt spat).


  • #11   26. jul 2013 sorry -havde ikke set det var en ældre tråd der var hevet frem smiley

  • #12   26. jul 2013 Det er helt i orden (-;

Kommentér på:
Akademisk med spathest?

Annonce