{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad kræver en jysk hest?
  • #1   24. apr 2013 Først og fremmest så kræver et en ualmindeligt flink smed -de fleste smede vil nemlig ikke tage dem, selv hvis de er gode til at løfte ben. Og mangle avlere forsømmer desværre het at lære dem at løfte ben, og det ER altså en udfordring med en voksen jyde der ikke kan løfte ben.
    Mange af de smede der gerne tager koldblods, kræver et ekstra tillæg i prisen for at tage dem (alt fra et par hundrede til dobbelt pris).

    Fodringsmæssigt så tåler de tunge koldblods ofte ikke så godt for meget protein -det giver problemer med benene. Så en ikke for proteinrig kost er at foretrække, særligt hvis de ikke arbejder ret meget.
    Vores (belgiere) får hø ad lib og pavo condition -det er ikke voldsomt proteinfattigt, men vores arbejder osse meget, og har ikke oplevet benproblemer. Den gamle belgier arbejdede ikke så meget og tålte ikke proteinrig kost.
    Vores hoppe spiser vel ca 15 kg hø dagligt. Hingsten er oppe på ca 20-25kg. I periode hvor han ikke arbejder så meget, får han hø i småmasket hønet og er så nede på omkring 15-18kg.

    Når du kigger på jyde (koldblod i det hele taget) skal du være MEGET opmærksom på benene. Mange af dem døjer med skab (osse kaldet fodskab -det er ikke samme slags skab som f.eks. ræveskab) og desværre får mange af dem lov at gå med det ubehandlet i årevis. Voldsomme skab-angreb kan medføre fortykkelse af huden og at der nærmest kommer hudfolder på benene, hvilket giver yderligere grobund for skabsmiderne.
    En hest der har skab vil ofte have tendens til at få det ige og igen, selv hvis man behandler det tidligt.
    Så for at undgå problemer, så gå udenom dem der har det. Køb en med fine ben og kigger du på føl/unghest, så forhør dig om forældrenes ben osse, da det lader til at der kan være en vis arvelighed involveret i hvem der har tendens til problemer og hvem der ikke har.
    Vores gamle vallak havde vi selv avlet, og trods god pleje fra første dag, døjede han hele livet med skab. Det samme gjorde hans mor som vi fik som ca 6-års.
    Vores hoppe har aldrig haft problemer, og der tages ingen som helst særlige hensyn -hendes forældre, hel- og halvsøskende er osse helt uden problemer.



  • #2   24. apr 2013 Det kræver det samme som enhver anden hest.

    De eleste er ret nøjsomme i forhold til størrelse, så de skal ikke nødvendigvis have mere mad end en varmblodshest.
    De har megen hovskæg, som skal passes, og nogle af dem døjer med muk og mider i hovskægget, og så er det ikke alle smede der vil tage de tunge racer smiley


  • #3   24. apr 2013 Michelle: hvordan behandler man fodskab?

  • #4   24. apr 2013 Marie-Louise -med frontline eller Sebacil. Jeg ved ogen osse bruger pig-oil, men det har jeg ingen erfaringer med. Vi har haft gode erfaringer med front-line på de to vi har haft der døjede med det, og har altid en flaske stående just in case (det er det i spray-form der skal bruges, ikke det der dryppes i nakken på hunde)

  • #5   24. apr 2013 Heste kan også blive sprøjtet to gange årligt od skab og det holder det helt væk..

    Du finder ikke mange smede der tager jyder.


  • #6   25. apr 2013 Hvor køber du det henne? Alm dyrlæge?

  • #7   25. apr 2013 Bm

  • #8   25. apr 2013 Svar fra den lykkelige ejer af en Tinker, en Irish Cob og en Tyroler Haflinger.

    Vær opmærksom på at mange smede ikke vil tage de store heste. Mange smede tager også dobbelpris for de store tunge. Jeg betaler dobbelt op på mine 2 drenge på ca. 700 kg. i forhold til min haffer på 350 kg.
    Nogle stalde tager også flere penge for de tunge racer da de har en tendens til at ødelægge mere pga. deres vægt (vælte stolper, trække kroge/krybber ud af vægge, mm).
    Vitaminer, andet special foder, ormekure mm er også typisk dobbelt op da man jo fodre efter vægt smiley
    Fodskab er desværre en normal lidelse I større eller mindre grad og kan kræve mere tid.
    Grimer er altid en udfordring at finde smiley De skal for det første være store (XXL) og stærkere end en alminde grime igen pga. de flere kilo.

    Det er typisk dyrere at have en stor tung race, men jeg ville ikke være foruden mine og vælger helt sikkert samme type næste gang smiley


  • #9   25. apr 2013 Ang. fodskab så er der mange gode tråde herinde allerede smiley
    Vi behandler forebyggende med sebacil 2 gange årligt og behandler hvis det bryder ud i mellemtiden.
    Det er ikke særligt sundt for hesten at blive sprøjtet 2 gange årligt da det kan have bivirkninger..............men man må jo gøre hvad der virker for ens hyp.
    Nogle tager bare på stranden et par gange om året og rider i saltvand, det skulle også kunne holde det nede smiley Herlig løsning!


  • #10   25. apr 2013 Nu spørger jeg bare af ren nysgerrighed; hvorfor vil smede ikke tage jyder? Hvis denne jyde (eller anden koldblod) nu står pænt og løfter hovene eksemplarisk? Er det fordi de er så tunge, eller..?
    Jeg undrede mig bare lige smiley


  • #11   25. apr 2013 Vegan:
    De er tunge at stå med.. + at jyders pibestykke ofte er meget kort, så det bliver enormt uhandigt for smeden at stå med.. Også selvom de står ekremt pænt..


  • #12   25. apr 2013 Sorte Perler:

    Tak for svar smiley


  • #13   25. apr 2013 Så lidt da..
    Hehe.. Stavekontrollen må du da vist selv lave, kan jeg se..


  • #14   25. apr 2013 En smed beregner typisk 8 heste pr. dag (han laver jo også sko mm).
    Når min smed har ordnet mine 2 drenge ville han normalt have ordnet 4 almindelige heste. Så mine 3 heste tæller for 5 heste på en dag.
    Det er pga. den ekstra vægt og at de har en tendens til at "gå imod". De fleste koldblodsheste er avlet som trækheste, hvilket betyder for dem at "modstand avler modstand" (dette er super godt at vide når man træner en koldblod. Når man beder dem bakke ved at trykke på bringen vil de typisk gå imod, hvilket er helt I tråd med deres avl. Tænk på hvilket udstyr en trækhest har på smiley
    Min smed plejer at sige at det er nemmere at håndtere 8 gange 350 kg. end 4 gange 700 kg. smiley


  • #15   25. apr 2013 Og jeg snakker ikke rideskolesmede som kan klare minimum 4-6 pr. time smiley
    Men en smed som er registreret og som tager hensyn til hestens sygedomshistorie, alder, brug, hvor meget/lidt den slider/vokser mm.
    Min smed tager det hele med I hans vurdering af hvordan han beskærer/skoer hver gang smiley


  • #16   25. apr 2013 Det er altså noget sludder at koldblods skulle gå mere i mod som du skriver,i forhold til andre heste. Ingen hest er født med kendskab til hvordan den skal trække. Det skal de lære og det gælder osse koldblods.
    -det er ikke sådn at når man spænder noget efter, så ved de af sig selv at stramme skagler = træk til.

    Man kan osse sagtens flytte på en koldblod ved at "trykke" på dem -vores rykker ganske glimrende til siden og bagud for tryk. Det har ikke været sværere at lære dem end det har været ved de andre heste vi har haft.

    Det der med tryk avler modtryk gælder alle heste uanset race -det er helt almindeligt for en hest at skubber man til den, så skubber den igen. Indrømmet en stor koldblod har lidt mere at skubbe med, men reaktionen har intet at gøre med om de er avlet til at trække eller til noget andet.

    Vores smed er Sotre Perlers mand -han har været så sød at sige ja til at tage Martha (og Balder før han døde), men kræver selvsagt at hesten kan løfte ben og står foruftigt. At han ikke ligefrem glæder sig over enhver henvendelse om beskæring af en koldblod, handler først og fremmest om at det altså ER hårdere arbejde.
    -og ifølge ham selv, at koldblodsejere ofte ikke er helt ærlige omkring hestens evne til at løfte ben smiley

    Nå ja, og den højere pris tilskriver jeg det hårde slid på udstyr -Martha kom til at ødelægge hans "buk" (den dims hoven sættes op på, når han bukker sømmene osv når skoen er sat på). Hun stod Så fint med hoven fremme på den, og kom så lige til at lægge vægten på... den kunne den ikke holde til smiley



  • #17   26. apr 2013 Er der nogen steder i køber det der frontline ? smiley

  • #18   26. apr 2013 Marie-Louise
    det kan du købe ved alle foderhandler/dyrbutikker, ved dyrlæge og på apotek. smiley


Kommentér på:
Hvad kræver en jysk hest?

Annonce