{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.344 visninger | Oprettet:

Horselux- Fodervejledning {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for lidt vejledning her og gode råd. Jeg er ved at skifte foder til min traver og har læst og læst på alle mulige produkter.
Jeg er nået frem til at vi går over til Horselux, men jeg svinger mellem nogle produkter og 'foderplaner'

Han skal trænes op og have mere kondi i løbet af sommeren og så trænes op til spring. Han elsker at springe og skal være min nye hop hest.
Han kan godt have lidt problemer med at holde huld, men begge planer skulle kunne gøre godt for hans huld.

Mit valg står mellem følgende:

1:
Horselux sport, - 2 kg pr dag.
Horselux MultiVit mineral blanding - dosis ere 150 g pr dag.
8-10 kg wrap samt hørfrøgras til at kvæle tiden i boksen.
herudover skal have han have lungeurteblanding fra Askhim.

2:
Horselux Plus - 1,5 til 2 kg pr dag.
Horselux Fiberpiller - 0,5 kg pr dag.
8-10 kg wrap samt hørfrøgras til at kvæle tiden i boksen.
herudover skal have han have lungeurteblanding fra Askhim.

Det er de to blandinger jeg er nået frem til, med ved ikke hvilken der er bedst! Jeg er bange for nr 1 ikke kan give ham nok huld, men er bange for nr 2 giver for meget og ikke nok energi.

Han er laaangt fra en varm traver, meget stille og rolig, derfor vil jeg ikke have noget imod at have ham Sporten da han før har fået sort havre og majsflager uden at blive bims. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Horselux- Fodervejledning
  • #2   29. apr 2013 Ja han er jo bestemt ikke til den fede side den kære hest.
    Jeg har også haft kig på Easy, de skal bare have utrolig lidt synes jeg! så er usikker på om han vil tabe sig for meget på dette. Kunne man evt bruge både Easy og så fiberpiller ved siden af for at opretholde huld? Vil ikke have han taber dig i træningen nemlig smiley

    Jeg hælder også selv mest til sport, især også for at opretholde en god energi i træningen. Han kan god køre død ret hurtig hvis han finder det kedeligt nemlig smiley


  • #3   29. apr 2013 Vil nok anbefale dig sport, og så kan du evt. supplere med horselux lucerne hvis du føler han taber sig for meget. Den er meget rig på proteiner og er tilsat både olie og melasse.

  • #4   29. apr 2013 ** DEJ-A **: Det lyder som en fornuftig sammensætning. Hvor meget giver du så i fiberpiller og lucerne? smiley

  • #5   29. apr 2013 Jeg har forresten prøvet næsten dem alle sammen nu, og sporten giver noget mere energi end de andre fordi der er en del sort havre i. Jeg er selv lige gået over til at bruge det fordi min 3 års islænder var i aqua træning og var begyndt at køre lidt død i det og miste energien. (Hun var på horselux grow og lucerne før) Hun livede godt nok totalt op da hun kom over på sport og så har jeg desuden kunnet sætte hende lidt ned i foder også efter jeg skiftede. Hun var oppe på en FULD spandfuld om dagen førhen, hvilket er ret overdrevet til en islænder.

  • #6   29. apr 2013
    Min araber blandning får Easy :o). Og ja, det er ikke meget - men jeg er også imod at heste skal have flere kg foder, de optager ikke så meget særligt godt.

    Hun får 400g delt ud på to gange om dagen dvs. 200g pr. måltid.

    Er spændt på at se, hvordan hun holder energi og huld, når hun kommer i træning.

    Det vigtigste for mig, i en foderplan, er også at hesten får alt det hø/wrap den kan spise, det er vigtig for hulden.


  • #7   29. apr 2013 Jamen det kan godt være sport er den bedste at give og så supplere op med fiberpiller i hård træning og evt over vinteren.
    Det er også derfor jeg skifter til Horselux, netop for han ikke skal have så mange kg! smiley han var på Spillers før, hvor han skulle have 3 kg om dagen, han kunne ikke holde huld på det og måtte have 500 gram fiberpiller i hver spand også. Altså 3 kg Spillers og 1,5 kg fiberpiller. Det var hul i hovedet mente dyrlægen og sagde jeg skulle inde noget foder der kunne give ham mere energi.

    Derfor hælder jeg også til sporten smiley
    For mig må foderet også rigtig gerne være meget naturligt, men når han skal igennem træning må jeg indse der skal lidt mere til. Desuden skal have jo have sine urter i maden også.

    Han får 8-10 kg wrap og i de hårde vinter måneder minimum 10 kg. Men det er også super effektivt det wrap vi har.


  • #8   29. apr 2013 Jeg er rigtig gld for Horselux produkter, men vil sige, at selvom de siger easy er til nøjsomme, så hjalp det altså min DV til at tage på.

    Jeg har en DV hoppe på 12, med stor fuldblods andel, og hun fodres med horselux easy og fiberpiller og ser super godt ud!
    I 2011 var hun (meget) tynd og skiftet til dette foder, samt majsflager og linamix da det var værst fik hende til at se super flot ud (kig evt. forbi Vestergårdens Madame).

    Hun fodres med 6-800 gram easy og 800-1000 gram fiberpiller dagligt + 12 kg wrap. Hun rides 6 dage om ugen hvor de 3-4 er på LA niveau. Hun går stævner og er bestemt ikke en hest der "skånes".
    At de ikke skal have særlig meget i krybben er jo ikke dårligt hvis de ka omsætte det korrekt.
    Jeg foretrækker klart så lidt i krybben som overhovedet muligt! hvis hun skulle blive til den tynde side igen kunne jeg godt finde på at give lidt horselux sport oveni, ellers går jeg op og giver 1500 gram fiberpiler.

    Jeg er superglad for det lave stivelsesindhold og at foderet er nærmest kornfrit.





  • #9   29. apr 2013 Det kan godt være jeg vil rykke over på Easy hvis han ikke kan fungere på Sporten optimalt, med wrap til. Vil supplere op med Fiberpiller så. Vil det ikke kunne fungere? smiley

  • #10   29. apr 2013 Easy bruger jeg til de heste der skal på slankekur. Men der er jo også sådan én som basis, du kan gå over på hvis sport ikke duer?

  • #11   29. apr 2013 Jeg kan kan jo altid skifte til basis eller anden hvis sporten ikke duer. Men tror Sporten vil gøre godt for ham smiley

  • #12   29. apr 2013 Hvad med deres majsflager? Der er nogle i stalden der bruger majsflager til at holde huld og giver energi også.

  • #13   29. apr 2013 Jeg brugte sport og fiberpiller.. det holdte mine sig fine på.. og hvis man synes hesten skal tage på så kqn man skrue op for mængden af fiberpiller..

Kommentér på:
Horselux- Fodervejledning

Annonce