2.420 visninger
|
Oprettet:
11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Halt eller grundet nyk med hovedet? {{forumTopicSubject}}
Nu sidder jeg lige og stirre mig blind..
På det her klip:
http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/316160-longering_m__fast_chambon
Kan hun syne halt, som jeg tænker er fordi hun går og nykker med hovedet, grundet presset fra chambonen. Altså ikke decideret halt.
På det her, hvor den ikke er nær så kort, sker det samme nemlig ikke:
http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/315646-fleur_i_longe
Eller er det mig der sidder og stirre mig blind?
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Vær obs på at få tempo på, ellers er hendes bagpart fuldstændig inaktiv og træningen tæt på formålsløst
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hun spænder en del mere når hun får tempo på og kommer der med højere op i nakken, lidt bag lod og finder sig i mere pres, så forsøger at variere hoved positionen, også fordi hun ikke er vant til det - så tænker det er hårdt ;o)
Så hun ikke får trænet underhalsen også.
sep 2007
Ah, osteopaten har lige set videoen også. Hun kunne også se det og mener at det bliver bedre når hun kommer til og dvæle lidt mere, istedet for at gå og spænde.
Også var hun bare møøøg skæv og mangler en til behandling.
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
Men jeg ville også prøve i morgen måske at drive hende mere frem, bare lige for at se om ikke andet
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.372
sep 2007
Hendes dårlige side er også højre volte, den hun er skæv til, uret rundt :o).
Men ja, jeg vil helst heller ikke bede hende om at gå for højt for meget, fordi hun går og spænder. Lige nu gælder det bare at få hende afslappet ;o).
Hun skal også ha' en til behandling i starten af måneden, så det kan kun gå fremmad.
jan 2013
Hvis hun kan bære det, så prøv at få hende endnu længere ned i tempo i traven nogle få trin. Det får dem ofte til at dvæle en smule mere og blive mere rummelige, når man beder dem om at gå frem i grundtempoet igen..
Laver du andet arbejde fra jorden? Jeg tænkte om nogle svage versader i skridt kunne hjælpe hende med at få strakt den "stramme" side og give hende en ide om at træde ind til tyngdepunktet...
sep 2007
Har haft prøvet på lidt versader før behandling med hjælp fra noget undervisning, det gik ok - jeg er dog en hat til at se hvornår hesten træder tilpas over/går på det rigtige spor.
Hun har også være ret uvillig til at vige til den ene side ( bare helt lige til siden ) men det burde nok være bedre efter behandling.
Så tænker at det er bedst at holde sig fra når jeg ikke er så klog på det - min pengepung syntes ikke rigtigt om undervisning pt, da jeg har en del ting hun skal ha', kæresten er i forvejen ved at få et hjerteanfald ;o).
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
sep 2007
Driver jeg på ( som der bliver gjort senere i videoen ), så går hun og spænder op i nakken - det ønsker jeg ikke, hun har allerede en underhals, den skal ikke gøres større.
Jeg ved godt du ikke går ind for sådan frem og ned på den måde ;o).
mar 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 208
apr 2008
Frem og ned er godt
sep 2007
Frem og ned er godt, men som sagt; øger jeg tempo som det ses på videoen så spænder dyret og det gør ingen nytte når hun har en stram overlinje i forvejen, kæmpe forpart fordi hun har brugt sig forkert og en underhals.
Så lige nu vil jeg ikke have at hun går og spænder, som hun gør når jeg øger tempoet. Det er muligt hun får en bedre trav og overtrædning, men så går hun så og spænder i nakken istedet, det hjælper ingen steder :o)
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Så må tempo komme på senere, når hun er mere vant til at ''kunne slappe af''.
sep 2007
Det er også min tanke/mål i starten :o). Slap af først, så kan tempoet komme på senere.
Lige nu skal hun bare vænnes af med den facon hun gerne vil bære sig på, da den ikke gavner kroppen noget :o).
nov 2010
apr 2008
Men der er vel en grund til underhals og usmidig overlinje.....
nov 2010
apr 2008
En hest kan sagtens slappe af i et større grundtempo...det har ikke noget med hastighed at gøre...den kan gå langsomt og være spændt og gå frem og være afslappet
sep 2007
K a - Tror blot vi kan konstatere at vi er uenige :o).
Forsætter med de tanker jeg har, duer det ikke så ændre jeg det. Spændstighed skal kommer senere, hun skal ikke være nogen dressurhest lige nu, tempo, nej det driver for mig og se hesten lige på forparten når den ikke kan bære det.
Utaktet - bliver hun også af højere tempo, endda værre så det er halthed.
Vi er uenige og det er fair nok :o)
apr 2008
God fornøjelse med træningen
nov 2010
Det nytter intet at lade dyret spæne afsted, hvis den ikke er afslappet. Der kan komme tempo på, når hesten lærer, at slappe af.
Det er jo ikke 'Krikken' der har redet den førhen - så det er et lidt større projekt end som så, altså, at der er en grund til at den har underhals og er usmidig i sin overlinje - tror mere på at det er pga. forkert ridning, ridning med tøjle og så sikkert en skide dårlig sadel.
Da jeg fik min egen, for to år siden, var han også typen der bare spænede afsted og var ''hård i munden'' .. Efter jeg har trænet en masse frem og ned i LANGSOMT tempo(har bestemt ikke hjulpet på han træder over sit eget spor MEN han kan nu gå afslappet og det er første skridt), er han begyndt at slappe af og jeg kan nu STYRE hans tempo, uden han spæner afsted. Jeg har altid kontakt og kontrol på banen med ham.
En hest skal kunne slappe af under ridning/arbejde, før man begynder at arbejde på dens gangarter og andet.
sep 2007
Det er heller ikke noget jeg har givet hende ( tjek profilen, har ejet hende siden 1 april - så ikke nogen stikpille her til ;o) ), længe leve rideskole ridning, dårlig sadel, dårlige hove og et skævt bækken der har siddet i lang tid.
Så det vil heller ikke blive et problem her, når det er trænet væk :o).
sep 2007
Hun har gået rideskole i 3 år, hvor hun efter hvad en der har kendt hende har sagt, har gjort mere og mere modstand og været mere og mere irriteret, til sidst valgt og gå ind i sig selv og intet gøre, fordi hun jo ikke fik noget ud af og sige fra.
Så nu bruger jeg lige noget tid på at pille alt det af hende. Nu vil hun da snakke i boksen, til og starte med var hun skredet så snart hun så en med grime :o)
apr 2008
Men vi er uenige her...jeg kan blot konstatere, at jeg ikke har sådanne problemer trods mine heste går frem i frisk tempo
sep 2007
Jeg har heller ikke selv lavet problemet med underhals og en hest der kigger stjerner, gentager jeg lige :o)
apr 2008
Held og lykke med træningen
sep 2007
Jo tak, skal nok poste video af en super gående dame i longe og forhåbentligt også under rytter når vi når så langt :o)
nov 2010
Denne her video er et år gammel. Her træner jeg også longetræning med min egen - han går også i et langsomt tempo og træder ikke i sit eget spor - men han slapper af, og det er det, der er formålet med denne træning.
Han har (synes jeg) en utrolig harmonisk bygning, pæne muskler og en fin muskuløs bagpart - trods han jævnligt bliver trænet i et afslappet tempo
sep 2007
Afslappet er også en vigtig ting for Fleur, fordi hun har den tænding hun har, så hun går let i "araber mode" hvor hun stikker halen i vejret og hopper rundt i gummibold trav. Ser muligt flot, ud, men afslappet er det ikke.
Så det er super træning for hende at slappe af, istedet for at fise rundt med halen i vejret.
nov 2010
nov 2010
Synes du gør det helt rigtige... Første skridt er afslapning
sep 2007
Det har hun bestemt, man kan meget let komme til at drive for meget på også har man den der hest der fiser rundt med halen i vejret, gummibold trav og ikke er til at komme i kontakt med. Det undgås med hovedet ned og ro på i tempo.
mar 2008
sep 2007
Er desværre en nød til versader som sagt, selvom jeg gerne tror det hjælper og tænker at det gør mere skade end gavn at gøre det forkert med forkert antal spor mm. ;o).
jan 2013
kA: din unghest er næppe en fejlredet, skæv, spændt araber. Så er det noget nemmere at lægge tempo på med det samme... Min forrige hest var en DV med rigtig gode funktionelle gangarter og en god overlinje. Han blev arbejdet i noget højere tempo end min nuværende hoppe, uden at tabe balancen eller spænde op. Havde jeg bedt min hoppe om samme tempo, var hun skvattet på forparten, havde sænket ryggen og smidt snotten i vejret. Hun har en mega lang lænd og div kiropraktiske issues. Jeg kan nu, efter 2 års træning bede om et noget højere tempo, hvor hun arbejder korrekt, men jeg havde skudt mig selv i foden, hvis jeg havde gjort det for 2 år siden.... Heste er enormt forskellige og man er nødt til at kigge på den, man har foran sig. Jeg er enig i, at Fleur med tiden skal arbejde i et højere tempo, men det ville være at forsøge at springe A over og gå direkte til B og det dutter bare ikke....
mar 2008
apr 2008
Men jeg er spændt på at se resultatet af denne type træning
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
okt 2004
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.756
Du er da godt nok nedladende og bedrevidende at høre på. Kom du bare og sæt dig op på min halvskæve araber der er blevet redet galopløb på fra han var 2 til 4 år og siden da bare brugt som turhest (bortset fra, at det gik ikke engang, for han stak af og smed af). Sæt du dig bare op og driv, driv, driv på dyret i trav. Se selv hvor langt du kommer med at få dyret afslappet
Desuden vældig flabet af dig at snakke om urene takter (og at du aldrig har haft problemer med det) når dit eget profilbillede viser en tilsyneladende højtuddannet dressurhest fanget i en grov taktfejl i trav.
okt 2004
Så vidt jeg ved rakker i stort set alle dygtige dressur-ryttere ned når deres heste går på forparten og laver taktfejl - hvordan i alverden kan det så pludselig blive korrekt når I selv gør det? Ja jeg undres bare.
Og igen at det er en araber er ingen undskyldning for at lade hesten gå under tempo og på forparten.
nov 2010
Og jeg er enig med Vegan
apr 2008
Team Grafik * Distanceteam *: Nemlig....jeg er enig.
God dag alle samme.
okt 2004
jan 2010
Det eneste der har virket for mig er at få hesten til at slappe heeeelt af og komme ned i tempo, før man begynder at drive. Hvis jeg havde sprunget det trin over og bare drevet, så havde jeg netop haft en hest med taktfejl da tempo = anspændt = taktfejl.
okt 2004
Og som sagt man skal ikke bare blive ved med at drive og drive, nej man skal finde det tempo hesten kan bære - men uden det er under tempo
Btw, min araber Marko var netop typen der bare stak snuden i vejret og løb - overgange var vejen frem.
jan 2010
Jeg er nu begyndt at bede om fremaddrift hos Zambrano i trav under rytter - og nu kan han nemlig. Fordi jeg først viste ham, at det var bedre at slappe af og søge frem og ned - og dette var nemmest at vise ham i langsomt tempo. Derfor kan jeg nu bevare det, når jeg beder om fremaddrift
Overgange ville bestemt ikke hjælpe meget her, kun en hest man skulle sidde og holde tilbage i hånden.
sep 2007
Jeg vil mene at hun har noget mindre taktfejl og går noget bedre helt afslappet, end når der drives - det er netop der at hun bliver tydeligt tøjlehalt og spænder op, som er det ingen ønsker.
Overgange er ikke vejen frem her, har man først fået hende i " halen i vejret " tempo, så kan man stoppe ned i skridt alt det man vil, hun forsætter i samme tempo bagefter.
okt 2004
sep 2007
Frem og ned har mange forskellige synspunkter - lidt som LDR har :o)
Her drejer det sig IKKE om bagpart nu, det har folk misforstået. Det drejer sig om af få en hest der slapper af, når hesten kan det og ikke går og spænder SÅ kommer tempoet og bagparten på.
Jeg kan ikke arbejde videre, med en hest der ikke slapper af. Det er for mig nr. 1 ting i ridning/arbejde med heste, at hesten skal slappe af.
Og det kommer hun ikke til, hvis jeg driver på.
okt 2004
sep 2007
Ja, hvis du læste det jeg skrev oven over, så handler det ikke om en bagpart lige nu :o). Det handler om at få en afslappet hest, få pillet hendes normale holdning væk, få "vendt" hende om så og sige.
Så det er muligt at hun bruger lidt tid på forparten, på at blive afslappet, for at bygge fundamentet til at hun kan få tempo og mere bagpart.
En hest kan ikke gå på bagparten, lige med det samme, fra sin første træning, især ikke når kræet vender forkert.
okt 2004
Men vil da gerne se beviset for at man kam få samme resultater ved at ride hesten under dens grundtempo.
sep 2007
Lige nu rider jeg ikke. Men jo, jeg skal da nok opdatere når vi når længere. Lige nu skal hun bare slappe af og mere seriøs ridning vil jeg ikke begynde på før osteopaten har været her igen :o)
okt 2004
sep 2007
Igen, det er hvad der gøres lige nu :o).
okt 2004
Mener bare hesten skal lære at slappe af i grundtempoet.
nov 2010
Hvis Fleur har nemmest ved at slappe af i langsomt tempo, så er det der man starter. Når hun har lært det, kan man putte mere tempo på og den vil automatisk slappe af.
Sådan har min egen lært det, det virker fortræffeligt. Hvis jeg bare drev på ham engang løb han med hovedet i skyerne.
Så lærte jeg ham frem og ned i langsomt tempo på - nu kan jeg sagtens øge tempoet og han går stadigvæk frem og ned og er i kontakt med mig hele tiden.
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Men det jeg ville gøre, var, at forsøge mig med at tage hende ind på en mindre volte et par omgange og så arbejde hende ud igen. Så du skiftevis øger bøjningen og ligeudretter hende (så meget som det nu er muligt i en longe). På den måde kan du arbejde med hendes skuldre, beskæftige hende og samtidig smidiggøre hende. Synes tempoet bliver lidt forceret til slut i den første video, det fungerede bedre i starten, hvor hun tøffer noget mere, men hun virker langt mere afslappet og tilpas. Med tiden skulle hun gerne komme længere ned med hovedet, og så kan du øve dig på at skifte tempoet. For ved at få hende ned i det allerlaveste gear i traven, vil hun virkelig komme til at skubbe fra med bagparten, og når du så øger hende, vil "fokus-punktet" blive rykket længere frem, så hun i højere grad arbejder med ryggen. Og ved så at skifte tempoet og rykke fokuspunktet, risikerer du heller ikke at overtræne hende - vi træner jo heller ikke arme hver dag i en uge, det vil jo komme til at gøre alt for ondt!
Men nøgleordet hedder afslapning og at få ryggen op, og til det ville jeg starte med en heeeelt rolig trav - så langsom som mulig, faktisk - og så arbejde videre med de mindre volter ind i mellem
jan 2013
apr 2008
nov 2010
din hest gør det samme på flere af billederne under din profil.
apr 2008
Jeg synes, det er fint at være uenig og kritisk - men jeg synes, det er lavt KUN at kritisere...kan man komme med et begrundet alternativ, så er det straks anderledes. Man skal ikke være særlig klog for at kritisere andre - anderledes ser det ud, hvis man skal komme med en alternativ løsning
jan 2013
Jeg kan ikke fremvise en serie billeder, hvor hesten går korrekt, men jeg rider heller ikke Georg, men LA i den lave ende. Billederne på min hests profil er fra LC3 og LB1, og i de klasser er man jo stadig i gang med at lægge grundridning i hesten.
Vores forskellige niveauer taget i betragtning, synes jeg egentlig at min hest udviser færre store fejl end din gør, og det fortæller mig rent logisk at min metode er mere korrekt end din. (Også taget i betragtning at min hest er af langt ringere kvalitet end din).
Den alternative løsning har jeg/vi allerede nævnt. Nemlig at undlade at drive på hesten i longe (og under rytter for den sags skyld) før den er fuldstændig afslappet, navnlig når det drejer sig om en hest med fysiske problemer...
Begrundelsen er såmænd kun at hesten som det allerførste skal lære at slappe af. (Phillipe Karl nævner det i hans udgave af Træningsskalaen). Når den kan det, øger man tempoet og kravene om indundergriben og bøjning. Det er nemt nok at hyppe lidt på dyret, når man har en lækkert gående varmblodsmusse (har selv haft flere af slagsen), men når man arbejder med en lidt mere "alternativt" bygget hest, som ikke har "varmblodsgangarter" fra fødslen, er man nødt til at bruge tid på at få dyret til at slappe af.....
Og jeg må lige tilføje at du er ret god til at "få klø"
okt 2004
Der er sgu ikke en rytter i verden der rider 100% fejlfrit, og vi kan alle blive fanget i en fejl på et billed. Der skal enda ikke engang særlig meget til, og selvom man selv laver fejl i ens ridning kan man da sagtens have en mening om hvordan man bør ride.
jan 2013
Jeg kaster i øvrigt ikke med mudder, men forholder mig til det jeg ser, og konkluderer derfra.....
apr 2008
Jeg tror ikke, der kommer mere kontruktivt ud af det her - men hak gerne på mig, eller gik mig klø - jeg har skuldre og selvsikkerhed til at bære det
God aften derude
okt 2004
apr 2008
okt 2004
ka: Jamen hun er jo virkelig dygtig til det der dressur, så vil da gerne have påpeget de fejl min ellers tysk-berider uddannet underviser så åbenbart ikke kan finde
apr 2008
nov 2010
Man skal bare huske, at man ikke skal kaste med sten når man selv bor i et glashus - og som Stine siger, er jeg også ret overrasket over du rider på så højt niveau på den hest, når du selv laver ret mange fejl - i ligner på billederne ikke nogle der er klar til så høj en klasse (ja undskyld, men det er min mening og ikke blot fordi jeg vil være tvær)
Derfor synes jeg ikke man skal sige(jeg citerer lige k a) "ja hos mig har jeg ikke det problem, mine heste takter helt rent" - og bla bla bla .. Når det faktisk ikke er korrekt.
Det er netop IKKE mig (eller Stine for den sags skyld) det er bedrevidende
apr 2008
sep 2007
Jeg ved ikke om det bare er mig der er naiv, men jeg forventer da et eller andet sted, at hvis man proklamere at " de problemer har man ikke ", så har man heller ikke de problemer i ens ridning, på de billederne som jeg går ud fra, er nogle man viser frem, fordi man syntes godt om dem.
jan 2013
Din opstilling er jeg ikke overvældende imponeret af. Din hånd er sænket, dine arme er strakte, hvilket umuliggør en smidig og følsom tøjleføring. Du trækker skuldrene frem og trækker hælene op under dig. I schenkelvigningen sidder du på det forkerte sædeben, falder sammen i indvendige hofte og du kigger lidt rigeligt ned. Det samlede indtryk er en stiv og uafbalanceret rytter.
Hesten, som iøvrigt er ganske køn, går med åben mund på de fleste billeder og virker ikke synderligt tilfreds med biddet (biddene). Den er en smule bag lod på nogle af billederne. Der er ikke nogen billeder, hvor jeg har mulighed for at vurdere indundergriben af bagbenene, men hesten giver bestemt ikke indtryk af at være på M-niveau, snarere LC/LB niveau. Det er muligt at hesten kan gå M-øvelser med en anden rytter, men det du viser på billederne er ikke dressur på M-niveau.
okt 2004
Og under lod? Ej den må du sgu længere ud på landet med, han er faktisk foran det lodrette plan på næsten alle billeder og nej han er ikke utilfreds med kandaren og går faktisk ikke med åben mund. Grafik har stor tunge som ligger på laderne, derved kan det give udtryk for åben mund, samtidig laver han hele tiden den typiske "arabersnude" hvor de trækker overlæben op.
Men det er da godt du kunne påpege alle fejl ud fra billeder, så nu hvor du har kommenteret både min og ka's ridning så har vi vel også lov til at vurderer din kun ud fra billeder?
okt 2004
Som sagt jeg havde en rigtig møg ride dag der, havde pludselig et sæt tøjler mere i hånden og blev lidt over fokuseret på ikke at hænge i stangen. For at ride med en kandar for første gang er ikke let, hvilket ka sikkert kan nikke genkendende til
Krikken: ka har ikke det problem at hesten bliver så i aktiv bagfra at den bliver nød til at balancere på forparten.
nov 2010
Der er ikke noget der hedder under lod. Men Stine har altså ret, din hest går bag lod på næsten alle billederne
okt 2004
Og jeg ved man ikke kan placerer Grafik bag, bare at få ham til at ligge i lodret og ikke foran kan være svært da han har meget stor ganache.
nov 2010
okt 2004
"Hesten skal kunne åbne og lukke kæberne for at aktivere ørespytkirtlen - ellers kan den ikke "sutte" på biddet. Det er beskrevet af ridemester Baucher langt tilbage i tiden. Det højeste punkt på halsen bør (ved dressurholdning) ideelt være punktet over den tredje af de syv halshvirvler - dvs midt på halsen - og den lodrette streg, som går igennem øjet skal være foran næsen. Dvs næseryggen må giodt være en anelse bag lodret - uden at hesten "går baglod". Hvis hesten ind imellem "taber hoved og hals", så næsen kommer bag lodlinien (den der går gennem øjet), kan det skyldes at hesten er urutineret i at gå i holdning, og den simpelthen ikke har styrke nok i halsen overlinie til at gå i holdning konstant. Det kommer med øvelsen - muskelopbygning tager nogle måneder"
Ja der er et billede hvor han er bag lod, de andre er han faktisk ikke. Har nu fået en masse til at kigge på billederne og de siger det samme.
Som sagt kan du ikke kun vurdere ud fra næseryggen, og hvis du tegner en streg i gennem så vil du se den faktisk på langt største delen af billederne er i lod. Vi kan alle blive fanget i et uheldigt billede hvor næsen er en smugle bag lod, dette betyder dog ikke at hesten ikke bruger sig korrekt
apr 2007
Men kan nu alligevel ikke lige lade være; Grafik, bad du ikke selv Stine om at kommentere på det pågældende album? Er det så ikke bare en erkendelse af, at du selv synes din hest går perfekt, mens andre kan finde fejl? Og så vil jeg endvidere tilføje, at jeg synes det er FLOT, hvis du "kun" rider M, og din underviser ikke kan finde nogen fejl?
Og det skal ikke lyde nedladende eller bebrejdende på nogen måde, synes bare det er pudsigt, at du selv beder hende kommentere, og så forsvarer du din egen ridning efterfølgende?
Og skæv i ryggen/skuldrene eller ej, så er det jo noget der vil påvirke og i værste fald hæmme hesten - selvom du ikke kan gøre for det
okt 2004
Syntes heller ikke jeg har sagt at jeg rider fejlfrit, for det gør jeg bestemt ikke. Men hesten bær sig selv korrekt og går faktisk i en korrekt holdning på langt største delen af billederne, måske 1 eller 2 er han en lille bitte smugle bag lod. Men at "påstå" jeg på næsten alle billederne rider hesten bag lod - ja det vil jeg da gerne forsvare, jeg er nemlig 99% sikker på de begge kun kigger på næseryggen, ja det kan man med langt størstedelen af hestene, men når der er tale om en araber med meget buet næseryg så kan denne ikke længere måde at vurdere om hesten er i lod ikke længere bruges
Kommer aldrig op over M i dressur, og er heller ikke mit mål. Jeg er og bliver distancerytter, men da Grafik nu har spat samt en kronisk ledebetændelse kan han ikke længere holde til at gå distance. Men da jeg syntes det er synd bare at lade ham stå bliver han nu "omskolet" (har altid redet dressur) til 100% dressurhest.
Ja at jeg er skæv i mine skuldre påvirker min hest, ingen tvivl om dette. Men det var mere for at sige at selvom det ligner jeg fordeler min vægt forkert, så gør jeg det enlig ikke
sep 2007
Kigger man på hestens hovedform, er den nu stadig bag lod på langt størstedelen :o)
okt 2004
sep 2007
Skal jeg tegne streger? Det gør jeg da gerne :o).
Men nu har du selv udråbt dig til " ikke kan finde ud af og ride ", det har ingen skrevet at du ikke kan.
okt 2004
http://s186.photobucket.com/user/nuser-lotte-KJ/library/?sort=3&page=1
alt i alt er vi bare uenige i hvordan man bør komme frem til at få hesten til at bære sig korrekt - Som Grafik gør, og har endnu ikke set et billed af ham hvor der er taktfejl.
jan 2013
Jeg har ikke læst teksten, kun kigget på billederne. Som du lagde det ud, lød det som om du mente, at det var fejlfri ridning på billederne. Jeg kender godt til at have en krop, som modarbejder en, jeg er selv skæv og har slidgigt 2 steder i ryggen. Så respekt for at du prøver alligevel, men du sidder altså stadig ikke korrekt på billederne. At du får 7 eller 8 til stævner, kan skyldes to ting: Dommerne er blinde eller du sidder pænere til stævner
Jeg kan også have en dårlig dag på hesteryg, men så var det ikke lige den dag jeg ville vælge at introducere kandaren...
Hvis hesten har så stor en tunge, at den er nødt til at åbne munden, når den har kniv og gaffel på, skulle man måske overveje at lade være? Du skal alligevel ikke bruge kandaren før MA, og der går vist lige et par dage, før I er klar til det
Arabersnude? Jeg har hørt mange undskyldninger for at hesten gør noget uønsket, men den der var ny!
Jeg er udmærket klar over at lodplanet kan være svært at vurdere på en hest med konkav næseryg (eller konveks for den sags skyld). Den med øret og næseboret var ny, jeg har lært det som øjet og mundvigen som rettesnor, hvis hesten har en "alternativ" hovedform...
Der mangler en kilde til citatet. Ja, hesten skal have frihed til at åbne og lukke kæben, men det betyder ikke at den skal åbne kæben hele tiden
Jeg kender godt til Baucher. Han skrev to hovedværker First manner og Second manner. I First manner gik han ind for ridning bag lod og glidetøjler, men forkastede det senere, fordi han fandt ud af, at det ikke virkede, og så skrev han Second manner, som er meget mere anatomisk korrekt.
"Det højeste punkt på halsen bør (ved dressurholdning) ideelt være punktet over den tredje af de syv halshvirvler - dvs midt på halsen" Citat slut. Hvem har dog skrevet den omgang ævl???
Du må hjertens gerne vurdere min ridning på Lauras profil. Billederne er fra september 2011, hvor jeg har haft hesten i ca. 6 måneder og er fra en LC3 og LB1, dvs. milevidt fra jeres M-niveau. Der er tonsvis af fejl, både opstillingsfejl, bag lod, taktfejl og alt muligt andet.....
okt 2004
Som sagt ved jeg godt at jeg ikke selv sad særlig flot lige den dag hvor billederne er taget - gider bare ikke begynde at "undskylde" det. Jeg ved godt selv hvorfor og blev skam også rettet på hele tiden.
Arabersnude er noget jeg kalder det, Grafik gør det også selvom han bare står i staldgangen og sågar også i boks. Hvor denne adfærd stammer fra ved jeg ikke, han har altid gjort det i de 10 år jeg har haft ham.
Den ved man strækker linjen fra øre til næsebor har jeg fået af vide af B-uddannet dressurdommer
sep 2007
" Hestens hoved skal altid holdes i en rolig position,
og som hovedregel altid foran den vertikale linje, med punktet mellem ørene
som det højeste punkt på hesten/ponyen, og aldrig i modstand mod
rytterens hånd. "
Tager fra dressur reglementet. Det gælder ikke med nr. 3 halshvirvel, for så er hesten netop bag lod.
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.365
Syntes altid det er de samme, der skriver alle andre rider forkert
sep 2007
Vel fordi folk er uenige - vend den om. Folk er er uenige, skriver altid at hinanden rider forkert og gør det forkert :o). Det er ikke kun en side, der er da folk her i tråden der er uenige og begge sider, mener at den anden side gør det forkert.
feb 2009
Jeg ville blive helt hysterisk hvis jeg var k A - fordi man bliver kommenteret ud fra sine billeder herinde.
Jeg er heller ikke ret god til at tage kritik af ridning herinde fra, det er derfor jeg aldrig ligger billeder ud
sep 2007
Well, hvis man proklamere at " de fejl har man ikke " så ville jeg nok forvente ikke og kunne de fejl ved personen, samt den der siger det, være klar til at tage imod evt. kritik hvis påstanden ikke passer ;o).
Kommer man med en påstand, så skal man selvfølgelig også være klar til at modtage kritik for den eller argumentere for den :o).
okt 2004
sep 2007
Hvorfor så bede om kritik hvis man alligevel ikke vil have det? Må sige jeg er forvirret.
Vil absolut mene at man kan danne sig et billed ud fra billeder og video, især hvis der er flere med de samme ting på. Men okay, når man er uenig og har sin egen mening om tingene og får kritik fra en der mener modsat, nej, så tager man nok ikke imod og er uenig.
apr 2008
Jeg glæder mig til at se udviklingen hos Krikkens hest
God dag til alle.
sep 2007
Den skal du nok også få lov til at følge k a, hun skal nok blive en super ridepony, så jeg endelig kan komme ud på stævnepladserne og være med :o)
apr 2008
feb 2009
Team Grafik - Jaja, men så var du jo også klar på det
jeg tror aldrig jeg får ridebilleder herind, for jeg gider ikke hører på alt det pjat der følger med. Men hvem ved. Jeg er også kun ved at tilride min hest, så det er ikke nogle vildt spændende billeder der ville være.
Kritik får jeg af en evt. underviser, ikke nogle herinde.
okt 2004
Ja man kan sige mere omkring en video, men et billed kan være svære.
jan 2013
Grafik: Hvis du skal ride EM for arabere, så kan du jo blive nødt til at proppe kandaren på. Jeg kan stadig ikke se M-niveauet nogen steder, men skidt pyt.
Det er da ikke en undskyldning, men derimod en forklaring!
Sær hest, som gør det på stald også! Så er der nok ikke de store chancer for at den lader være under ridning. Men som "tilskuer" der ikke kender hesten, er det stadig ikke korrekt at se på...
Jeg mangler stadig en kilde til citatet...
Krikken: TAK! Der er da i det mindste lidt DRF har fattet....
mariA: Mudder er ganske gratis herinde!
Hvis vi alle var enige, om hvordan tingene skal gøres og se ud, var der jo ingen debat og det ville da være røvkedeligt! Jovist går bølgerne højt indimellem, men det er også et emne, som står folk meget nært og vi går meget op i....
apr 2008
Må vi se M niveauet hos dig Stine? Så vi kan se, hvad DU mener er M-niveau og rigtigt?
sep 2007
mariA - " Heldigvis er underhals, sænket ryg og urene takter ikke et problem hos mig " og " jeg kan blot konstatere, at jeg ikke har sådanne problemer trods mine heste går frem i frisk tempo " hvis du manglede lidt hjælp til og finde det :o)
feb 2009
feb 2009
sep 2007
Jeg elsker iøvrigt den med " hold munden lukket hvis du ikke har startet M " - så skal alle her i tråden, undtagen en holde mund. Også får man da en virkelig snæver debat :o). Kræver lige så meget kompetence at give kritik som at rose/sige god for.
okt 2004
At jeg sidder som jeg gør skyldes ganske enkelt at jeg dagen inden havde redet en 50 km på min anden hest Marko, så var øm i ben og kunne derfor ikke sidde ned, så meget af ridningen foregik i letning. Det var heller ikke første gang han gik med kandar munden, men første gang vi trænede med det.
Men han er klar til M-klasserne, det er bare ikke startet endnu da han skal have omlært sine skridtpiuetter grundet kronisk skade.
jan 2013
apr 2008
sep 2007
Fordi man forventer at en hest der starter longetræning med absolut ingen muskler og vender helt forkert, skal være lige så klokkeklar i takten som en M hest - jeg gør ikke, overhovedet.
jan 2013
"Heldigvis er underhals, sænket ryg og urene takter ikke et problem hos mig " og " jeg kan blot konstatere, at jeg ikke har sådanne problemer trods mine heste går frem i frisk tempo " Derfor mener jeg du "beder" om kritik. Dine billeder er fulde af taktfejl
Mig bekendt har jeg på intet tidspunkt påstået at jeg rider på M-niveau......
okt 2004
apr 2008
"
Jeg elsker iøvrigt den med " hold munden lukket hvis du ikke har startet M " - så skal alle her i tråden, undtagen en holde mund. Også får man da en virkelig snæver debat :o). Kræver lige så meget kompetence at give kritik som at rose/sige god for. "
er lige præcis, hvad det handler om,,,os der rider og har startet M og mere vi må tage en masse hug og kritik fra alle dem, der rider LC og som ikke kan longere en hest... Mindreværdskomplekser?? Tja....
Hvorfor har man så travlt med at høvle ned på dem, der kan en lille smule mere men som jo stadig har mange fejl?? Så er det godt at vi M ryttere kan skuldre og kan tåle kritik
jan 2013
kA: man kan da ikke forvente at en skæv, spændt hest kan takte som en uddannet hest...
apr 2008
Jeg kan sagtens tåle det
sep 2007
Jeg ser ingen der høvler ned, jeg ser folk der er uenige med folk der rider M - desværre så må man ikke sige noget som helst om folk der har startet højere end en selv, selvom de rider alt andet end hvad man mener er korrekt.
Folk er uenige, vil ikke definere det som er høvle ned. Der blev selv bedt om kritik og lagt op til det, så kan man vel kun forvente det.
Iøvrigt vil jeg mene du er den eneste der har startet M her, ikke andre.
Mindreværdskomplekser? Den havde jeg ikke ventet fra dig, tak for stikpillen :o).
feb 2009
jan 2013
apr 2008
sep 2007
Team Grafik - til din ære, skal jeg nok filme en video hvor hun er rentaktet :o)
Og jeg skal personligt sende dig en video i en PB af longering og ridning når vi når der til.
okt 2004
Og ja han er ekstremt special
apr 2008
apr 2008
Vil du ikke også sende en video til ære for mig ?
jan 2013
feb 2009
apr 2008
okt 2004
Hvor hesten samtidig ikke er massivt på forparten
jan 2013
Grafik: ej, du er sgu da også en knold!
jan 2013
feb 2009
jan 2013
okt 2004
nov 2010
okt 2004
sep 2007
Jeg poster da bare videoen i forum, så er den til fri kigning for alle
Jeg vil oooooogså ride stævner, kommer jeg forhåbentligt til på dyret
feb 2009
nov 2010
Dermed ikke sagt jeg vil skære alle over en kam, men MANGE gør det.
jan 2013
jan 2013
nov 2010
Det var egentlig en konstatering til kA's kommentar:
"Stine; Jeg er også startet forfra med en rå unghest, som nu er 6 år og som jeg har redet et årstid - det kan være vi ses til M-klasserne til efteråret sammen??"
nov 2010
okt 2004
Jeg træner sjældent de samlede fantaserer særlig længde af gangen, det giver nemlig ligeså meget styrke at ride "frem og ned", derfor kræver det nu enlig ikke særlig meget af en 6 års at ride M-klasserne rent samlingsgradsmæssigt - psykisk er noget helt andet.
jan 2013
nov 2010
jan 2013
okt 2004
nov 2010
Måske nogle, ja. Men det er ikke alle 6 årige heste til M der gør det fra naturens hånd. Jeg ser så mange bliver redet bag lod, med taktfejl og en ret ringe samling.
jan 2013
okt 2004
jan 2013
jan 2013
nov 2010
Godt, så er vi LIDT enige alligevel
okt 2004
sep 2007
Jeg kender nok godt en hest der ikke kunne springe M, heller ikke i løsspring, fjordhesten på min profil der er 153cm, verdens største klump til springning ;o). Især når det galt ting der kunne rives ned.
Men han tæller vel ikke fordi han er fjordhest ;o)
okt 2004
jan 2013
sep 2007
Jo, det kræver noget energi og komme over ting i spring og løsspring, det havde den kære fjordhest ikke uanset hvad der foregik på banen - og en longepisk, nææ den var da ligemeget. Når man formår at smadre en cavaletti og vælte samtlige andre, så er man lidt en klump til det med spring
okt 2004
sep 2007
Sund og rask hest med ok kondi - bare overhovedet uden energi på en ridebane, så får man ikke så let røven med over når energien ikke er der ;D.
okt 2004
nov 2010
sep 2007
Forskellige personligheder, ham her og mange heste, finder bare ridebanen max umotiverende uanset hvad man forsøger at aktivere dem med og har et andet gear - der har sine fordele som ulemper ;o).
Nå, jeg fik da lavet noget debat, det har HG manglet. Må se om jeg kan lave en til snart ;o)
apr 2008
Der er jo heller ingen, der siger at man skal kunne ride programmet til 100% for at starte til et stævne. Det er da helt OK at mangle lidt spændstighed eller lidt overtrædninger i traverser eller have et Ch, der ikke er rent...herre gud! Hesten er jo debutant i sværhedsgraden og der er mange år for den til at forbedre sig.
Og ja, min hvide dyr er en middelmådig hest med mange skavanker men det er da ingen undskyldning for uddannelse. Selv den mest bovlamme krikke kan lære øvelser til M....så svært er det jo ikke. Det handler blot om uddannelse
PS: Jeg ser dælme også mange heste weekend efter weekend, der end ikke burde startes i LC...
okt 2004
apr 2007
En ting jeg nu ikke forstår, er, at man mener, at hesten er klar til at ride M, hvis man ikke kan ride den frem og ned? Det kan være svært for hesten, ja, men det vil da være endnu sværere for den at gå ind og samle sig bagfra, hvis den ikke er i stand til at bruge overlinjen korrekt?! Eller har jeg misforstået noget?
okt 2004
nov 2010
apr 2007
Kan ikke lige huske, om det var dig, der skrev det
Men må melde mig enig med Sofie. Min hest finder da også nemmest ind i en høj holdning, men det er langt fra korrekt at gå der - selv under samling, for det resulterer bare i stampen fremfor frigjorte gangarter. Derfor øver vi også meget frem og ned, da jeg vil have ham bygget op frem bunden, så jeg kan ride ham ind i en samling ved at han kommer bagfra og bruger bagbenene til at "løfte" forparten
sep 2007
Jeg kan opdatere om at damen har været i longen, igen i dag. Denne gang i ridehuset, der ikke er særligt bredt.
Det gik meget bedre og på venstre volte, den gode volte, vil jeg ikke mene hun var uren, kiggede og kiggede efter det. På højre volte blev hun momentvis uren hvis hun spændte for meget op og lige løb for hurtigt nogle skridt.
Så begik jeg den fejl og ville have hende i galop, på en alt for lille volte grundet ridehusets bredde så hun havde ikke balancen og skvattede en gang eller to.
Herefter var hun MEGET spændt og løb en del hurtigere samt gik en del mere op i nakken på højre volte også var det at urenheden kom meget tydeligere til syne.
Hun spænder alt det hun kan, på højre volte, så derfor er chambonen nød til at være mere spændt der for at forhindre det. På den volte finder hun sig i mere pres og går og spænder langt mere.
Så det bekræftede mig i, at det kommer når hun spænder. På videoen spænder hun også ret meget i det høje tempo, fordi hun har galoperet også travet bag efter.
Derfor har jeg nu lært en ting eller to.
1 - ingen galop i ridehuset før balancen er meget bedre
2 - ingen galop på nogen af volterne, før der er travet på begge volter og der ikke skal traves mere.
Lady - Det tvivler jeg på, jeg får med hende her, men som sagt; hvis jeg finder ud af at det ikke duer, så ændre jeg selvfølgelig fremgangsmåde.
Man bliver vel kun klogere af og begå fejl!
okt 2004
Påpeget skam bare at højtstillende heste har lettere ved det.
apr 2007
okt 2004
apr 2007
Med de samlede gangarter skal jo komme bagfra, det får jeg udfra er et faktum. Så kan jeg sket ikke følge, hvordan du vil have hovedstillingen til at afgøre, om hesten har nemmere ved det eller ej?
apr 2008
Det har ikke noget med hestens hals at gøre - det er et begreb fra eksteriørbeskrivelser, der dækker over heste med forholdvis lange ben og lille krop. Det er udtryk for benenes længde i forhold til kroppens dybde.
En hest kan sagtens være højtstillet og samtidig have en lav halsansætning uden hvælving
okt 2004
Er enig i at samlingen skal komme bagfra, siger bare det er mere naturligt for de højtstillede heste at sætte sig bagtil.
apr 2007
Det var også der jeg blev lidt forvirret. Det vil være ret træls at være uenige, hvis vi snakker om to forskellige ting
apr 2008
Højtstillet og lavstammet er hinandes modsætninger - beskriver benenes længde ift kroppen.
Ikke noget man halsansætning, op af bakke tendens osv.....
apr 2007
Men mener stadig ikke, at en højstillet hest (med naturlig op-ad-bakke-effekt) har nemmere ved samlede gangarter. Det er muligt det nemmere kommer til at se sådan ud, men det kræver lige meget samling for alle heste - altså lige meget samling bagfra. Og nogen heste har selvfølgelig sit eksteriør til sin fordel, det kan vi godt blive enige om, og derved har nemmere ved at finde en holdning, men samlingen opnås stadig kun bagfra, og derfor har forparten ikke noget med det at gøre
okt 2004
Men hvad er den korrekte definition på højtstillet?
okt 2004
apr 2008
"Højtstillet er et begreb fra eksteriørbeskrivelser, der dækker over heste med forholdvis lange ben og lille krop. Det er udtryk for benenes længde i forhold til kroppens dybde."
Det er rigtigt, at mange tror, at begrebet dækker over halsens ansætning og hvælving. Det er en fejlopfattelse. Begrebet har intet at gøre med halsen - det er udelukkende en beskrivelse af benlængde ift krop.....
apr 2007
Det er vi nok et eller andet sted. Men vil så vælge at simplificere det på den måde, at nogle heste kan have et mere egnet eksteriør til samlede gangarter, hvor andre kan have nogle fysiske træk, der begrænser deres kapacitet
Jeg har altid lært, at højstillet i bund og grund bliver brugt om heste med lange ben.
Men højstillet og samling har ingenting med hinanden at gøre
apr 2008
okt 2004
Lea: Det var så fordi jeg åbenbart havde fået en fejlopfattelse af hvad højtstillet var, troede det betød placering af bryst/hals og naturlig op af bakke tildens - disse heste mener jeg nemlig har en fordel frem for de andre
apr 2008
apr 2007
Vi snakkede vist bare forbi hinanden, så er det jo også klart vi ikke kunne blive enige
Men ja, det er jeg helt enig i. Det vil falde dem nemmere ind, at arbejde opad. Samtidig skal der heller ikke helt så meget samling til, ved heste med naturlig op-ad-bakke-effekt, før det ser pænt og nydeligt ud. Heste med eksteriøret mod sig, skal kæmpe det mere, før det kommer til at se helt så harmonisk ud
okt 2004
apr 2008
Højtstillet er dog ikke knyttet til dressur-verdenen....det er et begreb man bruger i eksteriørvurderinger og faktisk er det ofte de ædle racer fx fuldblod, OO og OX blod, der er højtstillet, mens racer som den gamle type af danske oldenborg, fjordheste osv er det modsatte, nemlig lavstammede = korte ben, meget krop.
okt 2004
Jamen jeg lære da en hel masse nyt, troede nemlig man gerne ville have langbenede dressur heste
jan 2013
Det med den højtansatte hals, (som jeg tror er det, som Grafik mener), så gør det vel ikke at det er nemmere for hesten at samle sig. Samling "sidder" jo i den anden ende af dyret!
Hvis man er rigtig heldig har man så en hest, der kombinerer de gode træk fra begge typer heste... (er der nogen der vil købe 10 cm lænd? :-/)
apr 2007
apr 2008
Og ja, jeg tror gerne at enhver hest kan gå 80-100 km med rette træning...det er lige som enhver hest kan gå en M klasse med rette træning
okt 2004
Stine: Nej jeg snakker heller ikke rigtigt om den højt ansatte hals, jeg talte om den bygning de spanske heste f.eks har - den giver dem en fordel i de meget samlede øvelser.
jan 2013
sep 2007
Nå, men jeg vil da give kredit til HG for at være mere konstruktive end HN ;o)
jan 2013
sep 2007
HN har super mange fede ting og sige og super god viden. Har lært en masse af og følge med derinde, men de er ski ikke eksperter i at være konstruktive.
Men til gengæld er de eksperter i og give skideballer uden brug af udråbstegn, store bogstaver og bandeord.
jan 2013
sep 2007
Herinde kan folk ikke gemme deres surhed - kun nogle der kan tælles på en hånd, men de er dog så eksperter i tilsvining i HN stil.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Så det er altså ikke hel forkert det K A skriver. Men folk træner jo forskelligt, og man træner jo udfra det man tror på. Men for mig er det også mest logisk, at hesten skal mere frem af, så hesten kan bevæge sig rigtigt..
sep 2007
Hesten skal og kommer ikke frem i tempo, det kommer hun ikke selvom HG siger det - så er det hun spænder og taktfejlene kommer :o).
Hun kommer netop ikke i balance med sig selv af at komme frem, men ryger ud af balance fordi hun ikke slapper af og ikke kan bære det højere tempo.
Lige nu skal hun, som nævnt en del gange, ikke noget med bæring, så langt er vi slet ikke. For mig er der en ting der går ud for bæring; afslappet hest. Hun skal lære og slappe af, strække sig, før jeg vil begynde og drive på hende.
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Men ja synes hesten ser eb smule uren ud på højre forben på begge volter.
maj 2005
apr 2007
apr 2008
Men det er min mening og min erfaring. Som skrevet så har jeg ikke problemer med spændinger og underhals og takter i trav, der nærmest ligner halthed, når jeg sender mine hest frem i et højere tempo. Det kan jeg se Krikken har - og JA, jeg ved godt, hun ikke selv har "lavet" det, men jeg glæder mig meget til at se, resultatet af træningen efter hendes koncept.
apr 2007
apr 2007
sep 2007
Hesten skal IKKE frem gentager jeg for 117 gang - det er jo NETOP der den spænder, kommer ud af balance, ikke kan bære det og bliver så utaktet som der ses, hvor det i lavere tempo forsvinder.
Og jeg kan stadig ikke se hvorfor man kan sige, jeg har et problem med en underhals - når jeg nu for pokker ikke selv har lavet den. Må jeg få en chance for at træne den væk inden det konstateres at jeg har et problem med den? Kræet har altså kun været longetrænet 3 gange på den her måde.
Og JA, jeg smider helt bestemt video, så folk kan se hvordan det skrider frem når i nu er så negative :o)
Men nu vil jeg i eftermiddag smutte til Sjælland og nyde nogle dages ferie også forsætter træningen når jeg kommer hjem.
sep 2007
Jeg har bestemt mig for ikke at lytte, fordi jeg kan se på hesten, hvor svært hun har det når hun bliver drevet frem, hvor meget hun spænder, hvor meget hun ikke kan bære det og hvor uren hun bliver - derfor har jeg bestemt mig for ikke at lytte :o).
Når jeg tydeligt kan se, hvordan det påvirker hende, at gå for meget frem.
Og tak for det, det er dejligt med en pony der har udsigt til at blive en skøn ridepony.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.254
Men jah nu har jeg også bare lyst til og rive den chambon af den hest for åha no go for mig
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.254
sep 2007
Så konstruktivt du kan skrive det - det er virkelig noget, jeg får noget ud af og en tone der giver mig lyst til at lytte og hører, have en god debat :o)
Hun skal for pokker heller ikke lave noget - det har jeg skrevet 117 gange, hun skal strække sig og slappe af.
maj 2005
sep 2007
Men jeg spurgte egentligt bare om hun var eller ej , ikke hvorfor. Det fandt jeg selv ud af. Og egentligt skulle jeg bare have spurgt behandleren først og ventet på svar fra hende for søgte som spædbørn ikke råd om træningen men jeg har ikke noget imod det, så lange folk holder det i en god tone.
Kritik gør ikke noget, bare det bliver sagt pænt som nogen formår og ændre er knap så gode til.
apr 2007
Hvorfor er netop den chambon et no go?
jan 2010
Krikken: hvad skal du dog på sjælland? :o)
jun 2007
Følger: 116 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 191 Svar: 916
Vil sige at det er utrolig svært at bedømme om hesten er halt, når den går i så meget undertempo.. Syntes det ser helt forkert ud, og den ligner at den har decideret ondt.. Men hvis du er i tvivl, så ville jeg helt sikkert få nogle til at stå på sidelinjen der har forstand på det, og så et bedre tempo..
sep 2007
Min mor, lillesøster og jeg tager et smut og holder miniferie i en af min mors veninders lejlighed i Høje Tåstrup også skal vi ind i Zoo, National Museum og Akvarium tror jeg. Bare en hygge tur :o).
jan 2010
Halt eller grundet nyk med hovedet?