Gjord tryk - hvad gør man? {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg har fået ny hest her for noget tid siden.
Nu skriver min opstalder at hun har fået gjord tryk, altså hvor hun er hævet hvor gjorden har været. Har aldrig hørt om det før, så prøvede at søge lidt på nettet.
Men... Hvad gør man ved det? Har aldrig set hun har haft det før når jeg har redet, og hun har ikke krampe eller noget når jeg spænder gjorden. Gjorden er heller ikke spændt specielt meget, så jeg kan ikke forstå hun har det.
Jeg har tilfældigvis fået en anden gjord i fødselsdagsgave, sådan en der buer på midten, som vist skulle fordele trykket over en større flade, men det er begrænset hvor stor buen er fordi gjorden er kun 40 cm lang.
Hun skriver også at hun aldrig har haft det før så det undre hende meget at hun har det.
Håber nogle kan hjælpe
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Nå, men tryk-skader opstår når noget trykker/strammer. Så må man jo rette det. Enten ved ikke at vold-spænde gjorden hvis det er noget man plejer at gøre, eller ved at finde en sadel og gjord der tilsammen ligger så det ikke generer hesten.
Hvis ikke det var et problem med den gamle gjord, ville jeg da bare skifte tilbage til den
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 84 Heste: 6 Emner: 50 Svar: 679
feb 2004
Følger: 60 Følgere: 26 Heste: 9 Emner: 86 Svar: 719
Det er ikke sådan en "banan gjord".
Og skrev også i indlægget at jeg ikke synes at jeg spænder gjorden specielt meget, for har aldrig oplevet det før.
Det er en neoprengjord jeg rider med nu (som hun altid har brugt, for det er hendes gjord osv jeg bruger pt.), da jeg ingen sadel har selv lige nu. Og denne nye gjord jeg har fået har ikke været på hende endnu, det var blot for at nævne om nogle havde erfaringer med om den i det hele taget hjælper.
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
nov 2007
Om den hjælper skal jeg ikke kunne sige. Jeg vil jo mene at antager vi at sadlen ligger korrekt, så gjorden kommer til at ligge det rette sted, så kan det nærmest kun give trykninger hvis den spændes for hårdt.
Jeg har til dato ikke olevet trykninger fra gjorden (gnavesår o.l. er en anden snak -men de kommer jo ofte kun hvis sadlen glider frem e.l. så gjorden kommer til at genere ved albuen)
Decideret trykning, kræver jo tryk -f.eks. fra en ujævn stopning i salden eller som vi har oplevet, en ujævn polstring i en kumte-sele.
Kan neoprenen have foldet e.l. ? Eller er det ikke en gjord hvor det kunne være en mulighed
feb 2004
Det er sådan en gjord hvor man sætter gjordstropperne ind først i sådan nogle "remme", og derefter kører dem videre ind i spænderne, så tror ikke den kan have foldet, men er selvfølgelig ikke sikker, hvis jeg måske kunne have overset det.
nov 2007
Kan bare ikke lige se hvad trykningen ellers skulle komme af, hvis ikke af en fold eller andet der "buler ud" og derfor kan trykke.
feb 2004
Gjord tryk - hvad gør man?