{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.226 visninger | Oprettet:

Gjord tryk - hvad gør man? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg har fået ny hest her for noget tid siden.
Nu skriver min opstalder at hun har fået gjord tryk, altså hvor hun er hævet hvor gjorden har været. Har aldrig hørt om det før, så prøvede at søge lidt på nettet.

Men... Hvad gør man ved det? Har aldrig set hun har haft det før når jeg har redet, og hun har ikke krampe eller noget når jeg spænder gjorden. Gjorden er heller ikke spændt specielt meget, så jeg kan ikke forstå hun har det.

Jeg har tilfældigvis fået en anden gjord i fødselsdagsgave, sådan en der buer på midten, som vist skulle fordele trykket over en større flade, men det er begrænset hvor stor buen er fordi gjorden er kun 40 cm lang.
Hun skriver også at hun aldrig har haft det før så det undre hende meget at hun har det.

Håber nogle kan hjælpe

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gjord tryk - hvad gør man?
  • #1   23. maj 2013 Tja -sadlenkan komme til at ligge anderledes af at bruge en buet gjord. Hvis den gjord du omtaler er den jeg tænker på, er den ikke lavet for at fordele trykket over en større flade, men derimod lavet til heste med "vanskeligt gjordleje". Altså f.eks. at sadlen glider frem, ikke pga dårlig pasform eller dårligt sadelleje, men fordi gjordlejet er så langt fremme i forhold til hvor sadlen skal ligge.

Nå, men tryk-skader opstår når noget trykker/strammer. Så må man jo rette det. Enten ved ikke at vold-spænde gjorden hvis det er noget man plejer at gøre, eller ved at finde en sadel og gjord der tilsammen ligger så det ikke generer hesten.

Hvis ikke det var et problem med den gamle gjord, ville jeg da bare skifte tilbage til den

• #2   23. maj 2013 køb en neonprengjord, den hjælper:)

• #3   23. maj 2013 Michelle - Der står på nettet at en buet gjord (altså hvor den buer begge veje) er lavet til at trykket fordeles over et større "areal", hvilket kunne hjælpe står der.
    Det er ikke sådan en "banan gjord".
    Og skrev også i indlægget at jeg ikke synes at jeg spænder gjorden specielt meget, for har aldrig oplevet det før.

Det er en neoprengjord jeg rider med nu (som hun altid har brugt, for det er hendes gjord osv jeg bruger pt.), da jeg ingen sadel har selv lige nu. Og denne nye gjord jeg har fået har ikke været på hende endnu, det var blot for at nævne om nogle havde erfaringer med om den i det hele taget hjælper.

• #4   23. maj 2013 Det kan også komme af hun har været "beskidt" hvor gjorden har været... Det er jo derfor vi strigler inden vi sadler, for at fjerne al jord-grus der kan forårsage trykninger smiley

• #5   23. maj 2013 Nåååh ok -ja jeg troede netop du mente en banan-gjord smiley

Om den hjælper skal jeg ikke kunne sige. Jeg vil jo mene at antager vi at sadlen ligger korrekt, så gjorden kommer til at ligge det rette sted, så kan det nærmest kun give trykninger hvis den spændes for hårdt.
    Jeg har til dato ikke olevet trykninger fra gjorden (gnavesår o.l. er en anden snak -men de kommer jo ofte kun hvis sadlen glider frem e.l. så gjorden kommer til at genere ved albuen)

Decideret trykning, kræver jo tryk -f.eks. fra en ujævn stopning i salden eller som vi har oplevet, en ujævn polstring i en kumte-sele.
    Kan neoprenen have foldet e.l. ? Eller er det ikke en gjord hvor det kunne være en mulighed

• #6   24. maj 2013 Michelle - Ja det er jo det. Altså sadlen ligger godt på hende, og gjorden er også der hvor den skal være når man spænder den osv. Så jeg ved virkelig ikke hvad der er galt. Jeg synes bare ikke jeg spænder gjorden ret stramt, for mærker altid efter sådan inden under gjorden om den virker stram.
    Det er sådan en gjord hvor man sætter gjordstropperne ind først i sådan nogle "remme", og derefter kører dem videre ind i spænderne, så tror ikke den kan have foldet, men er selvfølgelig ikke sikker, hvis jeg måske kunne have overset det.

• #7   24. maj 2013 Det tror jeg lige jeg ville tjekke næste gang du sadler -det er jo ikke sikkert det er sådan noget, men HVIS den kan lave folder, så er det jo bare at være obs på det og så er problemet løst smiley

Kan bare ikke lige se hvad trykningen ellers skulle komme af, hvis ikke af en fold eller andet der "buler ud" og derfor kan trykke.

• #8   24. maj 2013 Ja det vil jeg helt sikkert gøre. smiley Det ser noget voldsomt ud synes jeg på hende. Det er i sær i den ene side det er. Puha kan ikke have når det er mig der har gjort skade på hende, får det så dårligt. Stakkels lille hest smiley

Kommentér på:
Gjord tryk - hvad gør man?

Annonce