{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.855 visninger | Oprettet:

tungen over biddet.. {{forumTopicSubject}}

Så så man lige et emne i en gruppe på FB, omhandlende et KÆMPE bid som hesten har i munden sammen med sit almindelige bid, for at den ikke kan tage tungen over.
Længere nede skriver en så at den billigste løsning på problemet er at binde en nylonstrømpe gennem munden på hesten for at holde på tungen..

Er jeg den eneste som får det decideret dårligt over det her?! Specielt den sidste løsning!
Jøsses!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tungen over biddet..
  • #1   29. maj 2013 Puuuh

Mange har meget meget lidt indblik i hestevelfærd

• #2   29. maj 2013 Ej det gør man dag ikke! Syg verden vi lever i! Har du et link til det?

• #3   29. maj 2013 Der er uhyggeligt mange mennesker, som ikke gider sætte sig ind i HVORFOR hesten gør som den gør (eller er for dumme til at regne ud, at der er en god grund), og så tyr de til lappeløsninger i stedet for. Tit er det et spørgsmål om tænder, bidtype/størrelse og hånden, der holder i den anden ende af tøjlen... Jeg har ondt af de stakkels heste, som er i hænderne på sådanne mennesker smiley

• #4   29. maj 2013 Jeg kan desværre ikke linke da det er en lukket gruppe..

Begge dele er vidst anvendt indenfor travsporten.. smiley

• #5   29. maj 2013 Synes jeg har hørt et eller andet om at det er ret almindeligt indenfor væddeløbssporten (trav/galop) at binde tungen somehow - eftersigende skulle det være for at gøre det lettere for den at trække vejret, mens den løber? - Som sagt er det bare noget jeg mener at have hørt/læst engang, så er ikke sikker på at det er rigtigt, men uanset grunden lyder det fuldstændigt vanvittigt at binde tungen fast, eller forsøge at tvinge hesten til at holde tungen under biddet - oftest er det jo fordi den søger væk fra noget som plager den som Stine siger
    - Foreksempel red jeg på en rideskole pony engang, hvor den lagde tungen over biddet, da jeg skulle ride den engang - ridelæreren forklarede at den havde ondt i munden (mener der var nogen, der havde haft for meget fat i ham), og fik at vide jeg bare skulle ride ham for løse tøjler - der var ingen problemer ugen efter..

• #6   29. maj 2013 Så det godt! Sikke da en løsning! smiley

• #7   29. maj 2013 Louise du har helt ret det gør vi i travsporten og det gør altså ikke ondt på hesten, det er jo ikke fordi det bliver bundet stramt og det er for at forhindre hesten i at tage tungen over biddet og i værste tilfælde sluge den hvilket vil være fatalt..

• #8   29. maj 2013 Tea: Jeg har heller ikke sagt det gør ondt på hesten - jeg synes bare det virker, eller ihvertfald lyder utroligt voldsomt smiley
    Men det er da rart at få forklaret, at der er en god mening med det smiley

• #9   29. maj 2013 Tea - (Jeg ved godt der ikke er plads til den slags i travsporten..) men hvis en hest prøver at smide tungen over bidet eller bliver kvalt i sin egen tunge, så er der da noget galt, formentlig noget som gør ondt på den. Det burde man måske gøre noget ved, i stedet for at skjule problemet ved at binde tungen fast.

• #10   30. maj 2013 Helt enig med Mint!

der må da være noget galt hvis hesten sluger sin tunge?

Er det virkelig på hestens præmisser hvis man udsætter dyret for stress som betyder at den kan "finde på" at sluge sin tunge?

• #11   30. maj 2013 jeg vil lige infomer om at sådan gør man på banen min vallak rækker tunge når vi rider fordi han har prøvt det men det er for at hesten ikke tager biddet for trav træneren min vallak tager biddet fra mig når vi træner dressur så jeg rider med 3 rings bid..

• #12   30. maj 2013 trav heste der skal løbe hurtigt får nakkke strop på for hvis hovedet kommer ned besvimer den.. pga ingen luft .. det ved jeg da min traver hoppe er hys og bare skal frem af og hejser hovedet og løber smiley

• #13   30. maj 2013 Tragisk indstilling at have til sådanne problemer.
    Det er - desværre! - blot endnu et tilfælde til den kæmpestore bunke af, hvad jeg vil kalde dovenskab. Man gider egentlig ikke sætte sig ind i, hvorfor tingene er, som de er - man gider ikke engagere sig i hesten og udarbejde måder og træninger, hvorpå problemet kan løses - og man gider slet ikke træne og bruge penge på noget, der ikke er en hurtig og nem løsning.

Ridesporten er alt for præget af det. Det er sådan en skam, at folk ikke lærer at bearbejde og løse problemer frem for at ty til nemmeste løsning - men det er vist ved at være en generel holdning; ikke bare i ridesporten!

• #14   30. maj 2013 nu er trav sporten noget der er som det er og det kan dressur og spring rytter langt fra lave om på

trav og galop rytter kan da sikkert heller ikke lide jerses verden med hvordan i rider jerses heste samt behandler dem så lad endelig vær med at hakke på dem!..

• #15   30. maj 2013 Team Traver: Mener du at det er okay at udsætte en hest for så stor et pres at den besvimer hvis den gør noget der er naturligt for den?
    Hvorfor finder du ikke grunden til at din hest rækker tunge og tager biddet, fremfor at binde tungen fast og bare se igennem problemet?

Caroline Eventing: helt enig med dig! (desværre..!)

• #16   30. maj 2013 hesten besvimer hvis den ikke har løftet hovede og det har alle travheste på banen..

jeg binder sgu ikke min hestes tunge nu lukker du..

jeg skriver som reelt binder travfolk tungen ikke jeg gør.. så drop klagen

• #17   30. maj 2013 for info om travheste prøvt at skrive til hende her hun ved næsten alt om travheste og hvad der sker og hvad der er af konsekvenser..

men kommer der kritik til hende bliver i bannet..!

http://www.hestegalleri.dk/bruger/148522-kathrine

• #18   30. maj 2013 Team Traver:

Jeg snakker om alle discipliner indenfor hestesport (hvorfor jeg skrev "Ridesporten" ), så jeg synes egentlig ikke, du bør fyre op for den tone der overfor mig. Det har jeg vist ikke fortjent :=)

Desuden står jeg i den fantastiske situation, at jeg hverken er dressur- eller springrytter, men militaryrytter ;=)) Hvilket dog nok gør mig til rytter af det hele, men lige meget hvilken sport - om det er galop, military, trav, dressur, spring, western, eller nok helt 7. - der er tale om, så findes der alt, alt, alt for mannge ryttere og hesteejere, der tyr til hurtige, nemme og billige løsninger - hvorfor vi også konstant herinde ser emner vedrørende hvilket bid, der anbefales, da noget stærkere skal til. Ingen tænker længere end til deres egen næsetip, så skide være med hvad hesten synes - bare de selv får en løsning, der er nem, så de ikke skal sidde med blod, sved og tårer og rent faktisk træne!

• #19   30. maj 2013 Du skriver ikke at i ikke gør.. men godt ord igen, jeg misforstod dit indlæg. Men hold lige en pæn tone alligevel, det der andet noget er der ingen af os der kan bruge til noget!

Jeg spørger dig bare om ikke der kunne være andre muligheder end at udsætte hesten for så stort et pres at den risikerer at dø?
    - Og jeg spørger dig kun fordi jeg har en fornemmelse af at du synes at det der foregår på travbanerne er helt i orden.. Hvis jeg tager fejl må du meget undskylde..

• #20   30. maj 2013 Team Traver -

Tag dig lige sammen og snak ordenligt. Det gør resten herinde til dig, det forgår i en pæn tone uden noget "nu lukker du".
    Så trist, at folk bliver aggressive og går i forsvarsposition fordi de får sandheden i hovedet!!

• #21   30. maj 2013 jeg syntes du skulle tag ud på travbanen og snakke med de folk der er der man kan sgu lære meget..

og i hele mit liv har jeg enu ikke set en hest dø pga travløb..

så syntes du skulle forhøre dig inde på travbanen i stedet min hoppe har jeg da lært meget om så jeg kunne forstå hende bedre så der er ikke altid en skade at prøve noget nyt smiley

• #22   30. maj 2013 der er da ingen grund til at tale med en person som bare banner en hvis man kritiserer, så får man jo ikke noget ud af at spørge..

• #23   30. maj 2013 jeg syntes du burde prøve jeg var også meget kritisk inden jeg kom på travbanen..

• #24   30. maj 2013 jeg tror nu ikke det skader at prøve noget nyt, og har selv redet flere "gamle" travheste, altså heste der har gået løb, så jeg kender skam godt hestene.

det jeg ikke forstår er brugen af udstyr på travbanen (nylonstrømper, KÆMPE bid, mange bid, snore som holder hovedet oppe, men også snore så hovedet ikke kommer for højt..) måske hestene ikke dør, men du siger selv at der er risiko for at de gør.. og så er det bare jeg spørger mig selv (og dig..) hvorfor man udsætter hesten for noget den risikerer at dø af..

• #25   30. maj 2013 Her er lige lidt om hvorfor tungen bindes op i trav- og galopløb. Det er taget fra denne side: http://forum.dressageinharmony.dk/viewtopic.php?f=9&t=1978.

Enhver bevægelse af tungen og underkæben gør, at ganesejlet løfter sig, og det forstyrrer åndedrættet. Når hesten har et bid i munden, bliver tungen automatisk aktiv, også selv om rytteren ikke kan mærke det. Hvis ganesejlet løfter sig under hurtig bevægelse, så klapper det helt op, og det har den følge, at der kan blæses alt for meget luft ned i lungerne af gangen. Hesten er ganske enkelt ved at blive kvalt af sit eget ganesejl og kan ikke få vejret. Der er i øvrigt grunden til, at trav- og galoptrænere binder hestens tunge fast i undermunden. De ønsker selvfølgelig at forhindre enhver bevægelse af tungen og dermed ganesejlet. En anden grund til, at man på væddeløbsbanen binder hestens tunge fast, er, at hesten bliver umulig at styre, hvis den ligger tungen over biddet. - Selvfølgelig lytter hesten så ikke længere opmærksomt til sin rytter, siger Cook. - Men denne situation opstår kun, fordi hesten kæmper med sine reflekser, eller fordi den vil lindre de smerter, der opstår i tungen, når der tages i tøjlen. Især i galop er det et problem med de forstyrrende fordøjelsesreflekser, fordi hestens åndedræt her hænger tæt sammen med bevægelsen. For hvert galopspring tager hesten en åndedrag: Den trækker vejret ind, når bagbenene er i jorden og forbenene i luften; og den ånder ud, nær vægten er på forbenene og bagbenene svæver i luften. Og når åndedrættets rytme bliver forstyrret, bliver galoppen det også. Følgerne kan blive problemer, man hidtil har forbundet med rytterens formåen, nemlig taktfejl, usmidighed og tendens til at snuble.

• #26   30. maj 2013 Især trav og galopsporten giver mig myrekryb og kvalme... smiley

• #27   30. maj 2013 E.B.P. Hold da helt op.. Det gør lidt mere ondt inden i nu smiley

• #28   30. maj 2013 gode gud hvor er i da hjerne døde dropper dette emne..

• #29   30. maj 2013 Team traver: ja det er jo nok også den rigtige måde at forklare folk hvorfor travsporten ikke er ond..
    Du bekræfter os bare i at der er noget galt når du ikke kan argumentere..

• #30   30. maj 2013 Team Traver -

Hvis vi er så hjernedøde og ukorrekte, så kom lige med nogle argrumenter for, du synes det er godt hestevelfærd og gøre disse ting?

• #31   30. maj 2013 Team traver: hvis du ikke kan argumentere for dine holdninger og bare snakker grimt til folk, hvorfor deltager du så i debatten?

• #32   31. maj 2013 Prøv nu lige at tage jer lidt sammen og til jer der har så meget i mod travsporten, så synes jeg i skulle tage ind og se hvordan det foreegår for tror vist ikke i kan sætte en finger på hvordan hestene har det.... De bliver passet i hoved og r.. og i øvrigt så tror jeg der er ligeså mange indenfor travsporten der synes at rideheste/tøser er komplet umulige og skøre i bolden. Lad være at kommentere på noget i ikke har en pind forstand på og ikke vil vide noget om, det gør ikke ondt på hesten og er kun med til at hjælpen den ..........

• #33   31. maj 2013 Mint: Nu foregår travsporten jo ikke i hygge tempo og derfor er det indimellem nødvendigt at binde tungen for i den fart kan det altså ske at gangesejlet og tungen lukker for luften.. Inden du kritiserer det synes jeg du skal vide hvorfor og at det ikke er alle heste og bestemt ikke noget der gør ondt på dem for så ville de jo ikke finde sig i det

• #34   31. maj 2013 Jeg kan til dels forstå det i trav og galop sporten, for her er det vigtigt hesten kan få luft. Men hvis det bare er fordi hesten tager tungen over bidet eller rækker tunge syntes jeg man skulle finde problemet og ikke bare lave en nødløsning.
    En ting jeg ikke forstår er at Team Traver siger hesten besvimer hvis de tager hovedet ned? Det har jeg aldrig hørt om, og vil gerne vide hvordan et sænket hovede kan lukke for ilttilførelsen til hjernen (som er grunden til at man besvimer).

Men generalt er hestesporten kendt for at springe over hvor gæret er lavest.

• #35   31. maj 2013 tea v: jeg stiller ikke spørgsmål ved om det gør ondt på hesten, jeg stiller spørgsmål ved hvor vidt det er okay at udnytte dyrene på en måde hvor man risikerer at de faktisk dør?!

du skriver at hestene ikke vil finde sig i noget der gør ondt på det, det er bare ikke helt rigtigt, mange mange heste går dagligt rundt med smerter som ejer/rytter/træner ikke opdager før de bliver så voldsomme at hesten faktisk fysisk ikke kan undgå at vise dem, heste er flokdyr og flugtdyr, og med den "mentalitet" de har, skjuler de enhver skade/sygdom så godt de kan så længe de kan for ikke at blive set som svag..

• #37   31. maj 2013 Christel: Det var også den grund jeg havde hørt. Kunne ikke forstå at team trav påstod de besvimede hvis de tog hovedet ned.
    Som sagt jeg kan godt se grunden med at den kam sluge tungen, man giver jo også militaryhestene næseplaster på for at udvide luftvejene. Der jeg syntes det er forkert er når det bliver gjort af ren dovenskab for bare at skjule symptomerne, f.eks med heste der ligger tungen over bidet.

• #38   31. maj 2013 Tea V - Jeg ved godt hvorfor i gør det, det forklarede du jo i det indlæg jeg svarede på. Jeg ved også godt at det kan være nødvendigt, men så er spørgsmålet jo om travløb overhovedet er etisk forsvarligt, når man er nødt til at udsætte dyret for den slags. Som jeg skrev, hvis en hest smider tungen over biddet eller er ved at sluge den, så er der altså noget helt helt galt, højst sandsynligt noget der gør ondt. Så kan det godt være tungebåndet i sig selv ikke gør ondt, men det forhindrer hesten i at undvige den smerte den allerede oplever.
    Pengesport og dyr er en skidt kombi..

• #40   31. maj 2013 Team Traver - har helt ret!
    I har 100% misforstået hvad hun siger - i tænker kun på det hun skrev med at travheste kan kvæle sig selv smiley
    - Har i aldrig stået og lyttet på en dressur/spring/millitary osv. hest der går med hovedet i holdning hvordan den "brummer, væser" eller hvad i vil kalde det? Man putter en såkaldt tjek på en travhest for at dens hoved ikke går i den holdning som fx. en dressurhest går med til et dressurstævne - for gør en travhest det når det løber stærk så KAN den kvæle sig selv i det at ALLE heste ikke kan udvide deres luftveje nok når de går med hovedet i "dressur holdning".
    Travheste bliver ikke presset til hårdere arbejde end dressur, spring osv. heste - det er bare en anden form for arbejde.
    Travheste har af natur "større" lunger, altså de har mere lungekapacitet og er bygget til at løbe stærkt - det er derfor det er dem man bruger til trav og ikke en DV.
    At man binder tungen behøver ikke være fordi hesten tager tungen over biddet eller har et problem - men det er en sikkerheds foranstaltning - så den ikke kan tage tungen over biddet og dermed tage bidder (for gør den det i den fart er det SUPER farligt), eller for at som Team Traver skrev at den ikke sluger tungen. Dermed er det ikke noget en træner, travmand eller andet kan løse, ved et andet bid for der behøver ikke være et problem med hesten man har det bare på at sikkerhedsmæssige årsager ligesom en springrytter har en sikkerhedsvest på. Det er jo ikke fordi springrytteren ved hun falder af - men fordi hvis nu hun gør - ja så beskytter vesten mod at der sker noget smiley

Synes det er ret sjovt at "ride mennesker" har så ondt af travheste og synes det er så synd - når man i "ride verdenen" bruger roll-kur, meget hårde bid, beder hesten gå i holdninger INGEN heste er bygget til osv.
    - Ikke at jeg siger nogle af jer i dette forum gør det, men hverken jeg eller Team traver gør det ved en travhest som der er omtalt i emnet smiley Der er lige så langt mellem hårde og dumme travfolk som der er mellem hårde og dumme ryttere smiley

• #41   31. maj 2013 Tenna der er ikke flere travheste der dør af travsporten, end der er ride heste der dør af dressur, spring osv. Det var Team Traver der har brugt nogle forkerte ord og jer andre der har misforstået det smiley

- og by the way hende Team Traver henviser i kan skrive til, banner jer ikke. Hun er SUPER dygtig til sit fag, meget god til at forklare og vil altid gerne forklare + lære fra sig, så længe man holder det i en god tone smiley

• #42   31. maj 2013 Stald tuff: Hesten besvimer ikke bare fordi den går med sænket hovedet og den bliver heller ikke kvalt ved at gå en en alm holdning, Roll kur er en helt anden sag.
    Og har aldrig hørt mine heste have svært ved at trække vejret når de har holdt hovedet naturligt - jeg rider distance og lader hesten placerer hovedet som den vil. Min ene vælger at holde hovedet højt hvor den anden sænker hovedet og går i en let holdning. Tror ikke den ville vælge dette hvis den ikke kunne få vejret.

• #43   31. maj 2013 Folk er bare geniale til at misforstå når man skriver alt om trav/væddeløb i det de har deres egne meninger.. Det er håbløst at prøve at forklare noget..

En travhest bruger sin tjek til at holde balancen i - den lægger sig ud og får støtte i tjekken. En travhest går til træning uden tjek og har der hovedet i den holdning der passer til den. I den fart en travhest har i LØB, er det nødvendigt at sikre sig at dens luftveje er helt åbne - er de ikke det er det her deres luft indtag kan blive mindre og i VÆRSTE TILFÆLDE kan de lukke for luften og derved blive kvalt. Dermed er det ikke sagt at det her sker i hvert eneste travløb, det sker ikke engang om året. Igen er det at hesten har tjek på en sikkerhed - for det første kan den ikke trække kusken ud af vognen da den ikke kan sænke hovedet, for det andet kan den hvis den bliver "lukket inde" i sporerne i et løb og ikke kan komme uden om de andre men er lidt for frisk og derved svær at holde for kusken - kan den når den har tjek på ikke pakke hovedet sammen og derved lukke af for luften.

Hvis dine heste bliver overfriske bliver deres hoved heller ikke i deres naturlige holdning, der vil deres hoved komme nærmere mod bringen og lige meget hvad vil de lukke en smule for luften - det kan godt være du ikke kan høre det, men det kan ske ved alle heste. Nu tænkte jeg heller ikke distance eller tur ridning - i distance er der ikke nogen regler om hvor hovedet skal være henne af og derved har du den mulighed at lade din hest have dens hoved der hvor det passer den og derved kan den selv holde luftvejene fri.
    En travhest i topfart der pludselig skal bremse fordi der er nogen på siderne af den eller fordi en trækker ind/ud foran den - får jeg trukket hovede nærmere mod bringen og derved lukket for luften - dette undgår man via en tjek smiley

og nej sådan som i/folk på hg beskriver hvor synd det er for travhestene er det samme som at det er synd for heste der bliver pakket ind mod bringen, dressur heste der går i en holdning hvor de er underlod.

• #45   31. maj 2013 Christel - det er det samme som du skriver jeg har forsøgt at skrive. Nøjagtig det samme!
    Og en hest kan altså ikke tage hovedet lige så langt ind med tjek som uden! smiley

En travhest bliver jo ikke presset mere end en top ridehest - den bliver bare presset på en anden måde!

• #47   31. maj 2013 Stald Tuff: Jeg er ikke i mod tjekken, ved udemærket godt at heste begynder at støtte på bidet når de syre til i bagbenene.
    Men jeg er ikke enig i at hesten ikke kan få luft i en alm. dressurholdning.

• #49   31. maj 2013
    Epona.tv havde faktisk en undersøgelse liggende om det med at fikserede holdninger giver luftproblemer :o). Ærgerligt at den ikke er med på den nye side.

• #50   31. maj 2013 Men en tvungen holdning er heller ikke en alm dressurholdning, er enig i at rollkur lukker fra luftvejene.

• #52   31. maj 2013 Krikken - den udsendelse har jeg osse set, den er super god!
    Og hvis man kigger på hestens natur er det ikke på nogen måde at den skal gå i nogen form for holdning - det er en strakt hals! Så derfor giver det osse mening at lige meget hvilken form for holdning hesten skal gå i vil det altid lukke en smule eller meget af for deres luftveje smiley

Christel - det var noget ala det jeg mente smiley

• #53   31. maj 2013
    Stald Tuff - Hvis du læste undersøgelsen, så vidste du også at det var en FIKSERET holdning dvs. ikke en frembragt af hesten selv.

Og der hvor hesten fik ånde nød og varme muskler, var når den var bag lod - det var noget helt andet foran lod og frem og ned :o)

Og tror faktisk også der var en med der lignede travhestes, der var stadig varme muskler.

• #54   31. maj 2013 Krikken - det er osse holdninger bag lod jeg har snakket om hele tiden smiley og tvugne holdninger smiley

• #55   31. maj 2013 Stald tuff: Du har skrevet således "Man putter en såkaldt tjek på en travhest for at dens hoved ikke går i den holdning som fx. en dressurhest går med til et dressurstævne" En hest til et dressurstævne bør ikke gå bag lod, men enten foran eller i lod.

• #56   31. maj 2013 Tjek sammenhængen og det jeg "svarede" på smiley

Team Grafik jeg har også skrevet det her:

"og nej sådan som i/folk på hg beskriver hvor synd det er for travhestene er det samme som at det er synd for heste der bliver pakket ind mod bringen, dressur heste der går i en holdning hvor de er underlod. "

• #57   31. maj 2013 Stald Tuff: Du skriver at hvis travhestene går i en dressurholdning (ej lig med pakket sammen bag lod) så risikere de at blive kvalt.

og ja jeg syntes faktisk det er ligeså synd at man binder tungen fast som at udøve rollkur mod heste, hvis det bare er fordi hesten rækker tunge - er det fordi de har tildens til at trække tungen tilbage så er det en helt anden sag. Men man skal ikke bare binde fast for at binde.

• #58   31. maj 2013
    At binden tungen fast er lidt som bare at stramme næsebåndet når hesten tager tungen ud, symptom behandle istedet for at tage hånd om det virkelige problem.

• #59   31. maj 2013 Fuldstændig enig med Krikken smiley

• #61   31. maj 2013 Christel: Jeg ville i starten bare lade hesten stå med trense på, uden bevægelse i bidet. Altså trense med bid også grime udover også tage den ud og gå en tur. Samtidig ville jeg vælge et stabilt bid, helt udelt så hesten derved ikke kan bevæge det for meget.

• #63   31. maj 2013 Jeg tilvænnte Grafik kandaren på "samme måde" altså i starten skridtede jeg tur med den uden tøjle i standbidet, så han bare kunne vænne sig til følelsen af to bid.
    I min verden skal man altid skynde sig langsomt når der er tale om heste smiley

• #64   31. maj 2013 Hold da op en debat der pludselig kom gang i smiley (FEDT at folk holder en pæn tone :D)
    Og hold da op hvor lærer man mange ting.. smiley
    Jeg er ikke som sådan imod tjekken, det er en fin hjælper! mange hjælpetøjler (lad os bare kalde tjekken det) er GODE instrumenter hvis de bruges korrekt smiley og jeg skal da være den første til at indrømme at jeg er tilhænger af en korrekt anvendt glidetøjle..
    Men jeg for mine tvivl om tjekken når den er anvendt SAMTIDIG med den anden strop (har INGEN forstand på trav-udstyr så kender ikke navnet..) som skal holde hestens hoved nede, SÅ mener jeg først at vi fremprovokerer en tvungen holdning..

det med at binde tungen.. det kan jeg stadig ikke se fidusen i. selvfølgelig skal gesten ikke kvæles, det kan vi kun blive enige om! men det er her hvor jeg så sætter spørgsmålstegn ved om hesten bør bruges på denne måde, om det er etisk forsvarligt at udsætte hesten for denne form for "sport"..

Tungen over bidet ved unge heste.. tja, hvis vi går ud fra at bidet passer osv, så gør jeg altid som team grafik, lader hesten vænne sig til bidet UDEN tøjlekontakt. den får lov at så med det, måske endda græsse en lille smugle, og så altid en blid overgang, gåture med bid, longe med bid, og slutteligt ridning med bid, først uden kontakt og så mere og mere til man opnår det niveau man nu ønsker at hesten skal kunne klare.. elle rhvad man skal sige..

heste og vejrtrækning, igen som team grafik siger, nu kan jeg ikke tage ansvar for hvad rollkur-folk og lignende udsætter deres heste for.. men min har ALDRIG problemer med at trækkevejret under ridning. hverken min hygge haffer, eller min store sportshest som ellers godt kan følge med i opløbet ved jagter rundt omkring... aldrig har jeg hørt dem hvæse efter vejret! og havde jeg hørt det, havde jeg stoppet ridningen omgående!!

Og så er jeg jo enig med krikken, stramt næsebånd og tungebånd.. tja, symptombehandling..!

• #66   31. maj 2013 Elsker det udtryk, kender mange der syntes det er mærkeligt at jeg allerede skal til at starte M-klasser(distance) på min unge araber, nej han er ikke klar til at vinde, men det skal han heller ikke. Han skal kun gennemføre = Skynde sig langsomt

• #68   31. maj 2013 Christel: Han har allerede gået 8 ridt (dog udgået af to, et pga fald og det andet en lille bitte forvirdning fordi han blev forstrækket). Dog er de ridt spredt ud over 4 sæsoner, han gik 1 som 5 års, to som 6 også igen to som 7 - hvor jeg havde overtaget ham.
    I distance har man godt nok også hastighedsbegræsninger hvis klasserne skal bruges til kvalifikation, så man kan ikke presse hesten på samme måde. En anden ting er at Marko skal gå så få ridt som muligt. Altså hvis han gennemføre begge hans MA'er i år så skal han ikke gå mere. Næste år er planen at han skal gå maks 4 ridt - med mindre vi udgår eller lignende.

• #69   31. maj 2013 Myler bid skulle være gode til heste, der tager tungen over biddet.

Jeg har bestilt et myler muffe bid. Dog ikke af den årsag. smiley

• #70   31. maj 2013 Hold op hvor er der mange fordomme over for travsporten, nu ved jeg hvorfor jeg forlod ride verdenen til fordel for den, for det her mudderkastning er da til at brække sig over, slut herfra............

• #71   31. maj 2013
    Der er mange fordomme over for travsporten, fordi jeg ikke rigtigt finder de valg travsporten tager, at de på nogen måde kan retfærdiggøres. Syntes der finder en del uetiske ting sted.

Selvfølgelig gør der det i dressur og spring også - men dem i trav sporten er helt normale for travfolk og helt i orden.

• #73   1. jun 2013
    2 års der tilkøres og startes
    Tungebånd
    Checken
    Elendigt stopsignal

• #74   1. jun 2013 Christel: Det er en skøn sport hvor alle kan være med smiley

Krikken: Det "dårlige" stopsignal går igen hos samtlige køreheste, de bliver jo udelukket stoppet i bidet.

• #77   1. jun 2013
    Der er intet galt i at stoppe for biddet, men problemet for mig er når det signal så ikke virker ;o).

Nej, man kan finde elendigt stopsignal inde for alle grene, men nu snakker vi lige travsporten. Ikke om alle mulige andre ting :o).

Jeg er ikke fan af at man er nød til at fiksere hestens hoved, for at fuldføre ens sport ( ja, jeg ved man kan komme ind på dressur, nu snakker vi trav sport ), en check der giver en underhals og ja fiksere hestens hoved på en måde jeg på ingen måde finder behagelig.

• #78   1. jun 2013 Christel: Sagtens, der er mange travere der går distance.

Krikken: Tjekken er faktisk ikke til st fikserer hovedet, det er fordi når heste syre til i bagparten så ryger de på forparten, hvis den så begynder at læne hovedet frem øges risikoen for at den snubler. Og en travhest der snubler kan være meget farlig.
    Men ja mange spænder tjekken for stramt så hesten ikke rigtigt kan flytte hovedet, men det er ikke iden bag den smiley

• #79   1. jun 2013 om ting (alle ting..) er etisk korrekte kan kun vi selv bestemme om vi synes, etik er jo så personligt som noget.
    Mange ting når man har med dyr at gøre i alle afskygninger er ikke etisk korrekte, måske vi bare er mere tilbøjelige til at være (for?!)dømmende når det handler om et dyr hvor vi slev mener at vi kan gøre det, hvis ikke bedst, så i hvert fald bedre.

jeg er slet slet ikke i tvivl om at trav heste bliver passet godt på, og at man gør de fleste af de ting man gør for at hjælpe og passe på hesten.
    det samme mener dressur/spring-rtyyer på højt plan jo at de gør ved deres, når de gør nogle af de der sære ting..
    og det er ikke mere okay inden for dressur end det er inden for trav!

men som der står højere oppe (kan ikke huske hvem der skrev..) så er pengesport og dyresport en dårlig kombi, det er i hvert fald sjældent dyrene der vinder, og så tror jeg sgu hesten er ligeglad med om det er en travtræner eller en dressurrytter der giver den et klap i rumpen fordi den ikke gør som han/hun tænker den skal gøre..

Christel: jeg forsøger at være åbenhjertet overfor travverdenen, og som skrevet længere oppe har jeg selv redet "gamle" travheste, altså heste der har gået løb, og ved at de er dejlige, glade heste, og ikke mishandlings-sager hele bundtet smiley
    nu har jeg aldrig selv haft muligheden for at komme ind under huden på travsporten, men derimod har jeg haft fingrene godt nede i både dressur og springverdenen, og tro mig, hvis jeg lyder fordømmende over for travsporten, så er det kun fordi jeg har set hvordan det kan foregå på topplan i de andre dicipliner.. det er sgu ikke kønt. og når så alt man ser omtrav er de "grimme" billeder, så drager man hurtige konklusioner..
    jeg synes selv jeg har udviklet mit syn både på trav og andre dicipliner han ad vejen, og har faktisk i denne tråd fåret en ganske anden forståelse for tjekken som et værktøj frem for et tvangsmiddel smiley (hvis brugt korrrekt, sæ'følig..)

og nu er hele denne debat egentlig ikke startet som et "angreb" imod travsporten, men mere som en (måske lidt farvet..) undren over det med at binde tungen fast på unge heste eller bruge et kæmpe bid, for "så kan den lære at lade være med det"-Blev-der-sagt!

Kommentér på:
tungen over biddet..

Annonce