{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.904 visninger | Oprettet:

Bedækning af shetlandspony {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en søn på 9 som har en shetlandspony han rigtig gerne vil have et føl på. Er der nogen der har en hingst der vil bedække min søns shetlandspony? Hans pony har ingen papirer, så hingsten behøver heller ikke have nogen. Da min søn selv skal betale, skal det helst ikke være for dyrt.
Da jeg ikke har meget forstand på dette, er jeg ikke klar over hvor stor en hingst man kan bruge til en lille shetlandspony på knap en meter.
Hej fra Anja

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bedækning af shetlandspony
  • #1   30. maj 2013
    Der er en maaaaaase shetlandsføl ude i Danmark, især dem uden papire.
    Så det vil være langt bedre og købe en plag, end og avle endnu et føl, som der ikke er et marked for og som kun er avlet fordi ens søn gerne vil have det.

Og det vil også være billigere - føl koster i foder til hoppen, føllet, undersøgelse ved dyrlægen, chip/pas osv.

Så køb hellere en :o)

• #3   30. maj 2013 Hvor henne i landet? Jeg har en.

• #4   30. maj 2013 Hvorfor??? Kan simpelthen ikke se ideen i at avle på dyr uden papirer...

• #5   30. maj 2013 Så der mig hvis hoppe var ifol uden vi vidste det og den dag i dag stadig ikke aner hvad jeg skal gøre smiley

• #7   30. maj 2013 Lidt sjovt folk altid bliver ædt i sådan nogen emner...

Men ja heste/ponyer er der nok af, og er da sikker på i har overvejet hvad der nu skal ske med det her føl efterfølgende?

Mht. til str. så synes jeg at når nu hoppen er shetlænder så skal hingsten også være shetlænder. Jeg synes man skal holde racerne rimelig "rene", jeg avler selv og går ikke ind for pirat avl, men hvad andre gør blander jeg mig ikke i, jeg skal jo ikke have føllet, men vælger i nu en kåret shetlænder hingst, så vil i kunne få føllet ind i et forregister i shetlænder forbundet.

Kig evt. i marked herinde under bedækning, der er 4 shetlænder hingste på.

Pøj pøj med projektet.

• #8   30. maj 2013 Jeg synes i høj grad det handler om papirer... Selvfølgelig findes der gode og dejlige blandinger - har selv ejet et par stykker. Men når nu vi har muligheden for at se på genetik og arvelighed både med hensyn til temperament og sygdomme så er det i min verden hovedløst ikke at udnytte det og tænke sig lidt om før man 'bare' laver et afkom på sin søns shetlandshoppe hvor papir og match af hoppen i øvrigt er ligegyldigt... Nu var det ikke papir Vs. ngen papir emnet gik ud på - sorry, i øvrigt er dette en markeds annonce!

• #9   30. maj 2013 Jeg skal ikke have nogle skrøbelige papirs heste til ridebrug igen. Der siger min erfarring mig at blandinger er langt bedre.

• #10   30. maj 2013 Hvis du har fået 'en skrøbelig papirs hest' så har du ikke lavet dit hjemmearbejde godt nok... ALLE genetiske arveligheder og fejl kan læses udfra tavlen - at nogen avlsforbund vælger at avle på dårlige dyr og tillader OCD hingste i avlen er så en anden side af sagen og mindst lige så dumt som pirat avl. Men disse avlsforbund kan man jo bare fravælge

• #12   30. maj 2013 Jeg aner ikke en dyt om hvad OCD er jeg har bare kendt til en del papirs heste samt min egen DV er møg skrøbelig. Hvorimod de blandinger jeg har haft har være utrolige hårdføre.

Og så rider jeg desuden ikke på papiret men på hesten. Jeg ville synes det er en skam hvis der kun fandtes papirs dyr for de er langt fra bedre altid.

• #13   31. maj 2013 Enig i mange punkter Bettemus - avlen er elendig for tiden! Men det ændrer ikke på at du ved at se på tavlen har meget bedre mulighed for at vide hvad du kan forvente dig af den hest du køber. Præstations-, ride-, helbreds- og temperamentsmæssigt. Avlsforbundene vægter desværre bare ikke sunde individer særlig højt længere, de skal være spinkle, elegante gå helt tosset på benene og alt det du også nævner Bettemus - det er ikke SUND avl desværre....

DD - i øvrigt en dejlig 'skrøbelig papirs hest' ham Lucky er... Det er noget pjat at sige at man ikke rider på papiret, det er dit blik ind i fremtiden, din mulighed for at se hvor du muligvis kan ende henne, det mister du total med blandingerne.

• #14   31. maj 2013 Hvorfor taler vi nu om Lucky? Jeg talte om min DV smiley

Jeg behøver ikke se ind i fremtiden når jeg køber hest jeg ser på selve hesten i nuet.

• #16   31. maj 2013 TS: Jeg gad godt at vide hvordan din søn på 9 år skal betale bedækning, dyrlæge, opstaldning, vaccination, foder ovs... ????

• #17   31. maj 2013 Hesten er jo hverken dårligere eller bedre pga dens stamtavle. Jeg kigger da aldrig på tavlen, jeg kigger på hvad der står lige foran mig - det er den der skal rides på og ikke stamtavlen.

Tilbage til emnet: TS har i tænkt det fuldstændigt i gennem? Et føl kræver meget og er dyre at holde. Hoppen skal have specialfoder, og i skal have dyrlæge ud et par gange for at tjekke at alt er okay.
    Syntes ikke man skal avle bare fordi et føl er sødt, syntes kun man skal avle hvis det har et formål.

• #18   31. maj 2013 jeg har en på falster som du kan låne. han er rødbroget.

• #19   31. maj 2013 Charlotte T: Der er intet forregister hos shetterne. Det er en lukket stambog.

• #20   31. maj 2013 De er kære de små shettere, og forstår godt knægten smiley men jeg tænker også umiddelbar at han snart er for stor til shettere, og hvis han rider, var det så ikke en fordel og købe et føl, der var en tak større så han fik en kommende ridepony i stedet for??? og så kunne man jo gå efter en hoppe, så man slipper for udgiften til kastrering.
    Men der er sikkert en hingst i nærområdet, for der er mange af dem smiley hvis I nu ender med selv at ville avle et føl...

• #21   31. maj 2013 Prøv nu li a hør folkens.... nu er det jo ik papirene man ska ride på..... der findes så mange go og fine blandings racer.... i min verden er de knap så sarte end de ren racede fordi der tit et eller andet sted langt ude i de ren racede har været en form for lidt tæt avl....
    Så hvis hun syns det er hyggeligt a få et lille shetter føl, så syns jeg bestemt du ska gøre det... men brug marked i stedet, så slipper du for alle de her kommentar smiley

• #22   31. maj 2013 Anna har skrevet det, men jeg tænkte det samme, der er altså intet forregister i shetlænderregi.

Når det så er sagt, så tænk lige lidt længere end kun til det søde føl. Jeg vil ikke diskutere problematikken i piratavl/avl med tavle, men alligevel lige smide en lille kommentar om, at når nu sønnike selv skal betale, hvad så hvis det går galt?
    Vi mistede både hoppe og føl i foråret tre mdr før foling, og jeg behøver vel ikke pointere, hvor dyr en regning det endte med at blive i kroner og ører. Det koster at have dyrlæge ude i weekender og på skæve tidspunkter af døgnet, og vi endte med at måtte aflive hoppen alligevel. Hvis det kun er "for sjov" man vælger at lave et føl, så skylder man sig selv at tænke lidt længere end bare til "nu og her", ikke kun af hensyn til føllet, men også den risiko man udsætter sin hoppe for. Dermed ikke sagt, at man ikke skal avle, men det kan blive en dyr affære rent økonomisk. Uanset om det er piratavl eller ej...

Selvfølgelig går man altid ud fra at det går godt, men det gør det bare ikke altid...

• #23   31. maj 2013 Jeg forstår slet ikke at der ikke bliver svaret på det som TS reelt spørger om???

Hvorfor kører folk helt op omkring hvad de mener man skal og ikke skal? Hun spørger jo IKKE om i synes det er en god ide ?? Så hvorfor skriver i KUN om pirat-avl og tavle-avl?

Til TS :

Jeg kan desværre ikke besvare dit spm, da jeg ikke er så meget inde i avl til at kunne udtale mig om hvor stor pony man forsvarligt kan komme i maven på den.Men måske du skulle prøve at skriv inde i forum på avl? Der må sidde nogle som ved det smiley

• #24   31. maj 2013 Nu tror jeg at TS er voksen og godt ved hvad det koster at have hest? det har de jo allerede?

Men det som bare undrer mig det er at tråden bliver kørt på noget helt helt andet end det som TS spørger om?
    Hun spørger ikke om det er en god ide? eller om det er dyrt? Hun spørger om hvor stor en hingst man forsvarligt kan tillade sig at komme på hende hoppe? Men det er der ingen som svarer på........ smiley

Men folk har selvfølgelig lov at have deres mening om det er en god eller skidt beslutning, men det er bare IKKE det som der bliver spurgt om smiley

• #25   31. maj 2013 Nu vil jeg ikke også selv spamme tråden smiley Så vil ikke gå ind i en længere diskussion smiley

Men TS spørgsmål viser da at hun HAR taget stilling om tavle eller ej? så hvorfor diskutere det?
    Jeg synes bare det er synd hun ikke får svar på det hun spørger om? Men alle mulige andre svar ?

Man behøver ikke være uerfaren bare fordi man ikke lige ved det som TS spørger om? ikke alle int sig for at avle ? smiley

• #26   31. maj 2013 smiley

• #27   31. maj 2013 Det er da bedøvende lige meget om det er en shetter med eller uden tavle hun vil lave. Hun bør uanset ikke gøre det!
    Når ikke man har forstnad på det og kun gør det fordi en lille søn lige har lyst til det, ja det forstår jeg godt sætter alarm klokker igang hos de fleste.
    Med alle de stakels små shettere (med og uden tavle) der bliver sendt rundt fra hje til hjem og ender på et marked eller værre, så er det da helt hul i hovedet at sætte lille tulle i fol med en eller anden tilfældig hingst fordi det lige kunne være hyggeligt.
    Så om 1-2 år når ungen ikke gider "lege med heste" længere, ja hvor mon så de to må shettere ender?

Åhhh jeg kan ikke andet end at ryst fortvivlet på hovedet!
    Sorry, men måtte lige af med mine frustrationer.

Til TS: Lad for guds skyld være!

• #28   31. maj 2013 Jeg er godt nok glad for jeg stadig helt selv kan bestemme hvad jeg avler med..

• #29   6. jun 2013 Søger du stadig ? Jeg har nemlig en lille fin miniature på en 80 cm du kan evt se ham på min profil smiley

Kommentér på:
Bedækning af shetlandspony

Annonce