{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.340 visninger | Oprettet:

hvis hingst bedækker min hoppe, hvem skal betale? {{forumTopicSubject}}

Det sted jeg står opstaldet er der også opstaldet en hingst. Han er kun knapt et år, og har derfor ikke udvist noget hingstet adfærd før nu. Stedets folde er ikke egnet til at have hingst gående, og jeg er nu i tvivl om hvordan jeg kan forholde mig i denne situation.
Hingsten bliver flyttet om en måned. Indtil nu har han sprunget over hegnet, dog ikke ind på andre folde. Hans adfærd er ret ekstremt. Min ene hoppe er nu i brunst, og hingsten er MEGET interesseret i hende. De står på folde så langt væk fra hinanden, som de kan, men alligevel er jeg lidt bekymret.
HVIS nu det sker, at hingsten er kommet ind til min hoppe, og får bedækket hende, hvem står så for dyrlægeomkostninger mht tjek om hun er ifolet, og hvis det når så langt, også fjernelse af fosteret? Mig, hende som ejer hingsten? Hende der har opstaldningsstedet?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvis hingst bedækker min hoppe, hvem skal betale?
  • #1   3. jun 2013 Uden at vide noget 100% vil jeg mene at det må være hende som har opstaldningsstedet..

Det er hende som ikne sørger for at hegnet er i orden til at holde hingste og hopper adskildt, eller tager ansvar for at "smide hingsten ud"..

• #2   3. jun 2013 Mit bud er hingstens ejer. I opstaldningskontrakter er typisk tilføjet en eller anden formulering omkring "opstaldning på ejet ansvar" -så jeg tvivler på ejer af stedet kan holdes til ansvar for sådane uheld, medmindre da staldejer har handlet direkte uansvarligt (f.eks. lukket hingsten ind til hoppen e.l.)

• #3   3. jun 2013 jeg vil også mene at det er hingste ejer der er ansvarlig.. Jeg har lige haft min 1 års hingst som lige pludselig bedækkede, og der har jeg betalt for abort sprøjter til de 3 hopper han evt kunne havde bedækket, 2 af dem var min egne smiley og den 3. en opstaldet. Han er nu så blevet kasteret smiley Men hingste ejers ansvar at holde styr på sin hingst, vil jeg mene smiley

• #4   3. jun 2013 Michelle: der er ingen kontakt smiley

• #5   3. jun 2013 Oftest er det hingstens ejer der hæfter for eventuelle "skader"/udgifter. De fleste opstaldningssteder har klausuler der fritager dem for ansvaret på de opstaldede heste.
    Dog kan du osse risikere at skulle hæfte for det selv alt efter formuleringen i kontrakten, for hvis det er iorden at havde hingste på stedet, og du selv vælger at stå der med din hoppe så står du der osse med de risici der er ved at være i en "hingstestald".

• #6   3. jun 2013 Dorthe - Hvad har du betalt for sådan en sprøjte :)?

• #7   3. jun 2013 Hvis der ingen kontrakt er, så er du nok ret dårligt stillet, så må du håbe på at hingstens ejer er til at tale med!

• #8   3. jun 2013 hingstens ejer - ansvarsforsikringen (medmindre hegnet er så grelt at det er staldejers ansvar).

Synes ikke helt man kan tale om accept af risiko fra din side for at stå samme sted.

Så må vi ikke håbe hingsteejer sender dig en regning for bedækning smiley

Kommentér på:
hvis hingst bedækker min hoppe, hvem skal betale?

Annonce