{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

Klipning af hest - hals eller fuldklip? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Sagen er den at jeg har måtte erkende at Grafik skal klippes, han er fuldstændig skum svedt efter blot 15 minutters ridning (det har intet med hans form at gøre) samt sveder de varme dage på folden, da han i år ikke har fældet optimalt - ved ikke hvorfor.
Meningen var han skulle fuldklippes og da jeg skal til stævne i weekenden ville jeg gerne have klippet ham inden. Men med det her vejr er jeg blevet meget i tvivl, kan jo ikke lade ham gå uden pels på døgnfold når det tisser ned og blæser a h til.
Men kan hellere ikke vente med at få ham klippet, det skulle nemlig blive varmt i weekenden og ønsker ikke en hest der er driv våd af sved.
Så ville i blot klippe hals eller ville i stadig fuldklippe også give et 100g dækken på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klipning af hest - hals eller fuldklip?
  • #1   16. jun 2013 giv den en B vitamin kur og lad den beholde sin pels...

    hesten dør ikke af at svede!

    Grunden til at man klipper dem om vinteren er jo ikke fordi de ikke må svede - men fordi de bliver kolde når de HAR svedt.. men den bliver jo ikke kold om sommeren


  • #2   16. jun 2013 Kan jeg godt forstå. Kan se, at nogle heste sætter en lang sommerpels, selvom de har været klippet.

    Min sætter heldigvis helt kort pels, så jeg behøver ikke.

    Du kan altid starte med at klippe hals/bringe, evt. jagtklipning.

    Hvis min satte så lang sommerpels som nogle andre, ville jeg også overveje det. De ligner min i vinterpels!

    100 gram dækken - ja, jeg har en mellemting. Har et Rambo fly buster, og når det regner og er koldt, lægger jeg regnlineren under (350 kr). Så er hun beskyttet mod UV stråler, regn (testet i går i møg-regnvejr!!), fluer osv. Det er ikke noget, der varmer hende, ultra tyndt, og kan bruge op til 20-22 grader pga. UV.

    Hvor regndækkener må bruges op til 15 grader.

    Der er i øvrigt kommet et 50 gram dækken, kan ikke huske, om det var Rambo eller amigo.


  • #3   16. jun 2013 Strigl ham godt igennem, hvis du klipper ham nu, kan han ikke sætte pels igen! smiley

  • #4   16. jun 2013 Sandie: Han har fået 3 kure nu og fælder ikke mere. Han har skiftet til en tyk/tæt sommerpels som han ikke kan ånde igennem.

    Mimsen: Han har lige ødelagt sit regndækken og det eneste jeg har er mit Rambo duo 100g ydre dækken. Endte med at fuldklippe også får han det på indtil jeg får købt et regndækken.

    Ida: Det er en skrøne smiley Har sommerklippet mange gange, da jeg rider distance og vis man f.eks skal ride i 30 graders varme er hesten nød til at være klippet. Pelsen er altid kommet igen smiley


  • #5   16. jun 2013 Når okay.. så var det nok bare lige min venindes pony som ikke klarede det smiley

  • #6   16. jun 2013 Så længe man ikke klipper i pelsskiftet skader det ikke

  • #7   16. jun 2013 Nå, det kan være det var det tidspunkt de gjorde det, kan ikke huske det, den er død smiley

  • #9   16. jun 2013 Østergaard: Han mangler ikke noget, alt er skam undersøgt. Teorien er at han ikke skifter underpelsen selv, vi har altid haft ham klippet om vinteren, men i vinters blev han ikke redet særlig meget og blev derfor kun klippet på halsen.
    Men Grafik har altid været mærkelig i sit pelsskifte, og har nogen år sat vinterpels allerede i august måned.


  • #10   16. jun 2013 Eller han har skiftet pels som andre, han har bare i år fået en meget grov og tæt sommerpels.

Kommentér på:
Klipning af hest - hals eller fuldklip?

Annonce