{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.367 visninger | Oprettet:

Føl går med tov på fold? {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Har nu set to steder hvor der går føl og de har en lang snor sat fast i deres grimer. Er der nogen der ved hvad grunden til det skulle være? For jeg tænker bare at det er pisse farligt jeg kører forbi det ene føl hver dag og har flere gange set den snuble og falde i tovet og her til morgen var det viklet ind i benet? Jeg synes det er noget mærkeligt noget..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føl går med tov på fold?
  • #1   25. jun 2013 Det kan blive for langt, men det er til så det er letter at få fat i føllet smiley

• #2   25. jun 2013 Ofte er det fordi ejerne ikke kan komme til føllet, og ved at de har et langt reb i grimen, tager de kampen på den måde...

• #3   25. jun 2013 det er for at de bedre kan fange føllet smiley

• #4   25. jun 2013 Det tov er vist for langt så, men det er meget normalt at have et lille tov i grimen på føllet. På den måde er det nemlig lettere at fange føllet

• #5   25. jun 2013 Hmm tænkte nok det var det, men jeg synes bare det er så forkert at gøre det på den måde. Hvis du har en fuldvoksen hest der ikke kan fanges på folden så smider man da heller ikke et tov på den? Så vænner man sen til at man er der. Syntes det er en lidt grim ting at gøre. Det gør da mere skade end gavn. Føllet skal jo have tillid til mennesker.

• #6   25. jun 2013 Triss

Det er da lige hvad du gør.. Mange voksne heste som er sky og sværer og fange på folden har tov i grimen =)

• #7   25. jun 2013 Og det er da hverken nogen grim ting og gøre eller andet..

Det er bare folks måde nu og gøre det på.. Jeg tager normalt bare kampen op med dem.. Men tit ville det sqy være lettet med et lille hov i grimen =)

• #8   25. jun 2013 Det er tydeligvis nogen som ikke har forstand på at håndtere heste......
    Så jeg benet være viklet ind eller på anden måde generede hesten ville jeg ikke tøve med at gå ind og tage det af. Ifølge hesteloven skal heste håndteres allerede fra føl :
    § 25 Enhver, der holder hest, skal sørge for, at hesten i en tidlig alder oplæres til
    at blive håndteret.

http://www.vfl.dk/NR/rdonlyres/4D69074D-A34B-47EB-9A63-286E2D6425FA/0/GuideLov1.pdf

• #9   25. jun 2013 Islumer normalt er snoren ikke særlig lang..altså ikke lang nok til og vikle ind i benene.. mit føl går uden grime så jah =)

• #12   25. jun 2013 Nu er tovet sjældent mere en 50cm, altså følle kan hverken træde i det eller få viklet det om benet.

• #13   25. jun 2013 4-5 meter lange.... Det lyder lidt vildt.

• #14   25. jun 2013 Ismulerne:

" http://horseconsult.com/articles/showfaq.asp?FaqID=590 "

^^ hvor vil du hen med det?

• #17   25. jun 2013 Jeg kan huske jeg engang så en pony med et reb som den kunne snuble i, fik forklaret det var fordi så lærte den at gå rigtigt smiley

• #18   25. jun 2013 Isabella:
    Selvfølgelig har det ikke noget at gøre med, at man "springer over, hvor gærdet er lavest", hvis man lader sine føl gå med grime! Det er ligeså meget et spørgsmål om at føllene skal vænne sig til noget så unaturligt som at have noget på hovedet - og ikke mindst at lade os mennesker have så meget nærvær med dem!

Med hensyn til tovet i grimen, synes jeg personligt heller ikke, at det er den rette løsning, men det er jo heller ikke ligefrem dyreplageri. Der er da i hvert fald andre "vigtigere" ting at tage fat i

• #19   25. jun 2013 ismulerne kom du ind på min fold for at røre mine krikker, fik du en anmeldelse for ulovlig intrængende.

• #20   25. jun 2013 Ej nu må i da lade være med at være så sarte. Selvfølgelig skal føllet lære at gå med grime. Og jeg synes da kun det er fint der er tov i, så de er lettere at fange. Føl er legesyge, og det er langt de færreste der gider rende rundt en times tid eller to for at fange føllet. Selvfølgelig skal tovet ikke være så langt, at det bliver farligt, men en lille stump skader på ingen måde.
    Mit føl gik også med grime på folden, simpelthen for at lære det. Og så kom den af i boksen, hvor han ikke rigtig havde mulighed for at komme væk når den skulle på igen. Det tog kun et par uger, så var han grimevandt. Vi smed grime på allerede efter en uges tid. Og det har jeg sørme også tænkt mig at gøre når jeg får føl næste år smiley
    Jo ældre en hest bliver, jo sværere er det for den at lære, og jo mere stressende er det smiley

• #21   25. jun 2013 Som trådstarter starter med at skrive : "...ene føl hver dag og har flere gange set den snuble og falde i tovet og her til morgen var det viklet ind i benet?"

Det er da FULDSTÆNDIG uansvarligt og forkasteligt at folk kan finde på at binde et reb i grimen på et føl som kan både forårsage at den falder og ikke mindst bliver viklet ind i det. Så langt håber jeg da at vi alle kan være enige ?!?

At man i det hele taget er nødt til at binde et reb/tov i et føls grime, som den går med hele dagen, er mig da også fuldstændig uforståeligt, og et tydeligt tegn på at tilliden til mennesker ikke er til stede.

• #22   25. jun 2013 Ismulerne:

jeg tror vi alle er enige om, at lange tov er et problem.

Undskyld mig, men går dine heste aldrig med grime på folden? Hvor er forskellen lige - grimen er til at gå fat i hesten, ligeledes er tovet til at få fat i hesten med, så er grimen måske også et tegn på mistillid til mennesker??

• #24   25. jun 2013 Nej - mine heste går aldrig med grime hverken på folden eller i stalden (og lige nu går de i løsdrift) smiley

Vi har 5 heste og kan kalde på den vi søger - så kommer den helt frivilligt til os smiley

• #25   25. jun 2013 Ismulerne:

Så kan man selvfølgelig undre sig over, du har fold billeder hvor de har grime på, og held og lykke med at kalde et par uger gammelt føl til dig smiley

• #26   25. jun 2013 Ismulerne, der kan jo være forskellige grunde til, at man har grime og/eller grime og tov på sin hest. Bl.a. hvis ens hest går på stald, der er større sandsynlighed for, at den bliver reddet ved brand, hvis den er til at få fat i. Der er altid en risiko for, at du ikke kan få fat i en hest, og af sikkerhedsmæssige grunde kan det da være en god ide med grime og/eller grime med tov.

• #27   25. jun 2013 ^^ også hvis de løber ud af hegnet, giver andre en større mulighed for at kunne fange hestene.

• #28   25. jun 2013 Ja præcis!

• #29   25. jun 2013 Det er faktisk flere år gamle billeder - man bliver jo heldigvis klogere med tiden smiley

• #30   25. jun 2013 Kald mig heste-plager eller mishandler, men mine heste går nu altså også med grime på folden. Når man først har prøvet at stå med en grime-løs hest, der er lært ud af sin indhegning klokken 4.00 om natten midt på en større, traffikeret vej, så bliver man hurtigt det klogere! Og det er ikke noget man ønsker at udsætte andre mennesker for. I boksen tager jeg altid grimen af, men det er ligeså meget for at de ikke skal kunne hænge fast i et eller andet dumt smiley

• #31   25. jun 2013 Ismulerne:

Eller dummere smiley

• #32   25. jun 2013 Lige præcis Calla smiley Det kan også gå den vej for nogle.

http://www.hestetandpleje.dk/grimer.html

(link fjernet)

• #33   25. jun 2013 Hold da op jeg må være grusom mod mine heste, de har både grime på fold og i stald.
    Skal ikk risikere folk ikke kan få fat i dem, hvis de enten løber ud af folden eller stalden brander. Brandmændene har faktisk ret til at lade heste uden grime blive i boksen vis stalden brænder.

• #34   25. jun 2013 http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=496/sprog=1/grp=7/menu=4/

Se hvad politiet skriver her : Der er ikke nogen retningslinjer angående møde med hest uden grime. I såfald ville der være retningslinjer for alt her i livet.

http://www.beredskabsforum.dk/showthread.php/11244-ang-l%C3%B8se-heste-grimer-og-politiets-arbejdsform-rettigheder

Så den holder vist ikke....

Vores går i løsdrift så en brand ville nok bare gøre at de gik ned i den anden ende af folden.

• #35   25. jun 2013 Ismulerne:
    Sådan vil der jo altid være to sider af sagen. Hvad er så bedst; den hænger fast i en gren og overanstrenger sig ihjel? Eller den løber ud, ingen kan få fat på den og den bliver kørt ihjel? smiley det er jo som pest eller kolera

• #36   25. jun 2013 Ismulerne: Det er der så faktisk, brandvæsnet skal ikke tage de heste som er uden grime og nægter at gå ud af deres bokse.
    Og hvis man indstiller sin grime korrekt så får hesten altså ikke skader af dem.

• #37   25. jun 2013 Der sker langt flere ulykker i DK forårsaget af grimer med aflivning/døden til følge - end brandulykker.

Derudover skader det hestens tandstilling og tyggefunktion, og alene det´ burde afholde alm. velhåndterede heste fra at skulle leve et liv med grime på.

• #38   25. jun 2013 Man kan jo købe en sikkerhedsgrime, disse springer ved et bestemt tryk.
    Og igen bliver grimen korrekt tilpasset får de altså ikke tandskader.

• #39   25. jun 2013 Det må være nogle meget stramme eller forkert tilpassede grimer, hvis det ændrer tandstilling og tyggefunktion! smiley

• #40   25. jun 2013 Hvis det er denne grime du mener så er den vist beregnet til når hesten er i hænder og ikke som foldgrime : (link fjernet)

• #41   25. jun 2013 Ja men hvis du kigger på mine links så er det desværre det´ tandlægerne oplever.

• #42   25. jun 2013 Ismulerne: Du er da ikke blevet klogere med tiden - når du lader dem gå uden grime nu.

• #43   25. jun 2013 Og i linkene skriver de jo netop også, at det er en stram grime, der kan forårsage det, så de anbefaler halsrem eller en stor grime med kæbefrihed.

• #44   25. jun 2013 Ismulerne, tandlægerne? smiley Du linker kun til Mai.
    Hun skriver selv "Så vi anbefaler altid at hesten spiser uden grime på. Dvs. i boksen og når den går på græsfold. Hvis den skal have noget på, så kan man evt. bruge halsrem eller i det mindste sørge for at grimen er stor."

Mine heste gik nu sjældent med grime, men jeg kan da godt forstå, at mange synes det er en god idé i nogle situationer.

• #45   25. jun 2013 Ismulerne:

Det finder du måske ud af, den dag dine heste bliver kørt ihjel fordi folk omkring ikke kunne få fat i dem, men heldige heste de slap da for skader i tænderne smiley

• #46   25. jun 2013 Ismulerne: Nej det er ikke den grime jeg hentyde til, den kender jeg faktisk ikke så ved derfor ikke hvad dens funktion er.

• #47   25. jun 2013 Tvivler på at mine heste bliver kørt ned da de er meget tillidsfulde og nok bare ville gå ned i skoven. Men jeg kan sove roligt om natten da jeg ved de ikke sidder fast i deres grimer ihvertfald smiley Hvad andre gør er deres valg.
    Men det kan da godt være at dine sidder fast i noget en dag ?

• #48   25. jun 2013 Sidder mine fast ved jeg at sikkerhedsgrimen springer, for den springer ved blot 50 kilos tryk. Så det behøver jeg ikke være bange for, samtidig behøver jeg heller ikke være bange for at folk ikke kan fange dem, hvis det skulle ske at de slipper ud af folden.

• #49   25. jun 2013 Og altså sandsynligheden for hesten hænger fast i noget på folden, er ligeså stor som at den hænger sig i staldgangen, f.eks får "kæderne" rundt om halsen.

• #50   25. jun 2013 Her er en anden hestetandlæge : Problemet kan også være når hesten står med grime på, der trykker ind mod tandspidserne, hesten vil kompenserer for dette, ved at bevæge kæben i mindre bevægelser, fordi det gør ondt og slider derved ikke tænderne optimalt. Hesten tygger cirkulært og åbner munden en smule når den tygger og har brug for denne frihed. Hestens natur er også at gabe og strække kæbeleddet, dette er ikke altid lige let med grime på. Så husk kun grime når det er nødvendigt!
    http://www.hestetandlaegen.dk/hvorfor-tandpleje.html

• #51   25. jun 2013 Og en anden : Når hesten tygger, bevæges kæberne i en cirkulær bevægelse - hovedsageligt fra side til side, men også en smule frem og tilbage. Det er vigtigt at hestens grime ikke er stram omkring næseryggen, da dette vil hindre naturlige tyggebevægelser og dermed medvirke til dannelsen af tandspidser. Bedst er det, at hesten ikke har grime på i boksen.

http://www.alsbeslagsmed.dk/styled/styled-2/index.html

• #52   25. jun 2013 Man kan da i hvert fald tage grimen af under fodringstiden, om ikke andet.
    Men problemet bliver jo størst, når hesten går med noget, der er stramt om næsen og ikke får ordnet tænder.
    Jeg søger ikke at få at vide, hvorfor hesten ikke skal have noget stramt om næsen, når den spiser, det ved jeg godt, jeg har været i praktik hos Mai engang smiley
    Men det ændrer jo altså ikke på, at det i nogle situationer kan være mere fornuftigt at hesten har en veltilpasset grime på, end at den går uden grime.

• #54   25. jun 2013 Sikke et fornuftigt indspark, Emma!

• #55   25. jun 2013 Ismulerne: Grime eller ej så får hesten stadig tandspidser.

• #56   25. jun 2013 Der findes simpelthen ikke noget værre end når heste ikke har grime på, på mark! Det er mega træls hvis man skal flytte dem fra lågen så man kan komme ud med sin hest, der er ikke noget at tage fat i, hvis de prøver at mase sig ud igennem lågen eller rent faktisk kommer ud af marken. Den mark vores heste går på ligger lige op af en skov, og stikker en hest uden grime af og render ind i skoven istedet for ned i hallen er det næsten umuligt at fange hesten.
    Og så må jeg ærligt indrømme jeg ikke render rundt flere timer i skoven for at fange en hest der ikke har noget at tage fat i. Selvfølgelig kunne jeg svinge rebet om halsen på den, hvis jeg kan komme til den og den står stille længe nok til jeg har sikret rebet

• #57   25. jun 2013 Stine Nygaard Andersen : Jamen så er det da godt at du er så klog .....

Nu har vi haft heste herhjemme i 9 år - og aldrig har en hest været sluppet ud af folden, og jeg kender faktisk ikke nogen som har oplevet dette.

• #58   26. jun 2013 Ismulerne, jeg har faktisk for 4 år siden prøvet at blive ringet op om at 6 store heste var smuttet fra folden. Det var rart at de havde grimer på. Vi kunne nøjes med at tage de træktov vi havde i bilen og køre ud for at finde dem og trække dem hjem. Jeg ved ikke hvad vi ha de gjort hvis dem på 175 - 180 ikke havde haft grime på.
    Nu hører jeg trafikmeldinger i radioen til og fra arbejde og det sker faktisk at der er meldinger om løse heste på vejen.

• #59   26. jun 2013 Der er nok som så meget andet 2 meninger / holdninger til samme sag.

Vi har bevidst valgt ikke at have grimer på vores heste bla. af følgende årsager :

De er ubehagelige og kan gnave
    De kan sidde fast i ting
    De kan sidde fast i hinanden
    De hæmmer bevægelsesfriheden når hestene æder og gaber
    Det er ikke naturligt for hesten
    Risikoen for at hesten kommer til skade med grime på er langt større end at -hesten løber ud af indhegningen, og ud i trafikken.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Hvad andre vælger til deres heste er helt op til dem selv !

Har man heste opstaldet hvor folk kommer og går og der er mange heste som tages ind og ud dagligt af både rutinerede og urutinerede, er det måske at foretrække en grime så den kan fanges hvis det er muligt den slipper ud når leddet åbnes, men den situation har vi ikke i og med vores står hjemme, og ikke er den type som ville prøve at mase sig ud.

Vores står ikke på stald men i løsdrift så brænder huset , stalden eller løsdriften så har de rig mulighed for at løbe væk i indhegningen, og vil derfor ikke løbe ud i trafikken (vi bor op til en skov langt ude på landet iøvrigt)

Hvad har størrelsen på hesten egentligt at gøre med om den skal have grime på eller ej ??
    -------------------------------------------------------------------------------------------
    Nu tror jeg egentlig ikke at det var denne debat der var ønsket af TS - men hvorvidt heste/føl skal gå med reb i grimen som de kan skade sig selv på.
    - hvor min holdning klart er at det skal de selvfølgelig ikke, og jeg syntes egentlig hun burde tage nogle billeder af det og gøre noget ved det - evt. anmelde det.

• #60   26. jun 2013 Her kan man bla. læse om hvordan et føl kan håndteres fra start : http://www.overskovlund.dk/data/Artikel-1og2.pdf

• #61   26. jun 2013 Ismulerne:

og igen må jeg spørge dig, hvor vil du hen med det???

• #62   26. jun 2013 Øhhh - I det første indlæg begrunder jeg hvorfor vi har valgt den grime-løse metode.....

I andet indlæg linker jeg til en artikel der beskriver hvordan korrekt håndtering bør og kan foregå mht. føl......således at de bliver tillidsfulde og ikke nødvendigvis behøver et langt reb omkring sig....

Jeg vil drage videre til andre debatter smiley

• #63   26. jun 2013 Ismulerne:

Og jeg forstår ikke dine links, i de to første link linker du til hvorfor det er vigtigt at grimen passer korrekt - fordi den netop ellers skader, og et billede af en grime der ikke sidder korrekt - fuldstændig irrelevant for os andre.

I det sidste her linker du til en der bruger grime på føllene og endda allerede lære dem at have grime på kort tid efter fødslen.
    Og nu begrunder du det med, at det er for at vise at de ikke behøver et langt reb i grimen, men der er i forvejen INGEN i det indlæg her indtil videre der har sagt de går ind for, at putte et langt reb i grimen smiley

• #64   26. jun 2013 Husk, vi alle er forskellige og bør accepterer hinandens forskelligheder og holdninger smiley

• #65   26. jun 2013 Helle: Det er rigtigt,men læser ingen steder at der er nogen som syntes et langt tov er i orden at sætte i grime smiley

• #66   26. jun 2013 Det har du ret i smiley

• #67   26. jun 2013 Syntes ikke rigtigt at emnet holdt sig til det med tov i grimen.
    Jeg er af min mening med at det er forkert. Jeg har snakket med ejerne af gården og fortalt at deres føl snubler i tovet. Jeg fortalte det pænt og stille og roligt. Men fik af vide at jeg godt kunne blande mig uden om, da det var deres valg smiley så kan ikke rigtig gøre mere..

• #68   28. jun 2013 Vi "grime-trænede" allerede vores føl fra første dag, men han har/havde aldrig grime på uden opsyn, han er 14 dage nu og kommer løbene for at få sin grime på til og af fold(han bliver ikke trukket), hvis man bruge den første dag med bare at side i boksen og lade føllet komme så elsker den dig ret hurtigt... Vi startede med at lokke grimen på mens han sov/slumrede i boksen

• #69   7. okt 2013 har set en pony som var bundet i en longesnor. Den var vilket ind i et gyngestativ. Totalt gak.

Jeg forstår ganske enkelt ikke folk. Tov har ingen steder hjemme på folde. Ja det kan være svært at fange den enklte hest, men så må man træne noget mere. Ingen undskyldninger her.

mine har grimer på, både på stald og på fold, og det har de altid gjort. Og det bliver de ved med.
    har været med til at skulle fange løse heste uden grimer, og det er altså svært når det ikke er ens egne. Og det er jo ikke altid at man lige er hjemme hvis hestene går en tur på den forkerte side af hegnet. Det behøver jo hellere ikke at være hestens skyld. Folk kan jo komme til at lukke hegnet op, man kan glemme at lukke, der kan kører en bil ind i hegnet (faktisk er det sket her på egnen for et par mdr siden, og her smuttede der vel 4-5 heste), mm så det kan godt være at folk siger at "min hest gør det aldrig" men det behøver altså ikke lige at være dens skyld.

Det med brand, så er heste altså noget af det værste at have med at gøre. Mange heste fortrækker nemlig deres vante omgivelser, og det vil sige at mange er sværre at få ud af deres bokse, og man skal passe på at de ikke render tilbage til den brændende stald.
    Min morfar oplevede for mange år tilbage, at en hestestald brændte, og mere end 20 heste og føl omkom, bare fordi de ikke kunne få dem ud eller fordi de rendte tilbage igen.

Mange brandfolk får faktisk træning i at håndtere heste ved brand. Og en af tingene er ved at førre dem ud ved hjælp af et tov omkring halsen.
    dette har jeg også øvet med mine heste, så her er ingen problemer

Det vigtigste ved brug af grime, er at den sider rigtigt. Den må ikke være for lille men hellere ikke for stor. hesten må ikke kunne få hoven ind i grimen. I stalden må der ikke være steder hvor hesten kan hænge i (har oplevet en hest brække kæben pga den hang i bokslågen - han overlevede dog). og her er der altså mange som springer over hvor gærtet er lavest.

Kommentér på:
Føl går med tov på fold?

Annonce