{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.209 visninger | Oprettet:

hvordan rider jeg med cordeo? HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen:-)
Jeg vil rigtig gerne kunne ride ned cordeo på Ditte, men hvordan lærer jeg hende det? Altså det er mere det med at lære hende at blive styret med det at jeg er lidt lost!:-) bruger man ben, stemme, pisk(altså peger/røre hesten på skulderen osv) eller hvordan:-)

Har redet bidløst og kun i grime og det gik fint;-)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvordan rider jeg med cordeo? HJÆLP!
  • #1   25. jun 2013 Sæt dig op og rid! Så går det hele nok! - Spøg.

Først skal du jo være sikker på hesten/ponyen reagerer godt på ben og sæde, og du kan ride næsten 100 % på det.
    Ellers starter du bare stille og roligt fra jorden med at lære den at vige for det tryk som kommer når du bruge cordeoen:-) Vil du stoppe, tager du fat "øverst" og lægger et forsigtigt tryk. -Det tryk du til sidst vil bruge, hesten vil højst sandsynlig ikke reagere på dette, men så forstærker du det, altså øger det, og slipper så snart hesten reagerer. Det samme gør du til siderne, det er lettest for dig selv hvis du tager armen foran hesten og den vej om i stedet for over hesten. Held og lykke med det:-)

• #2   25. jun 2013 Og hvordan det? Altså lidt lige som tøjlen at når man hiver lidt så skal hesten gå den vej? (i må bære over med mig og mine dumme spørgsmål XD)

• #3   25. jun 2013 Ja, egentlig skal du jo ikke være afhængig af cordeoen. Du kan evt. begynde med noget på hovedet med tøjler som kan vejlede hesten, hvis du gør det skal du "overdrive" med cordeon:-)
    Det er 100 gange lettere og sjovere for dig selv og hesten, hvis I får undervisning i det:-)

• #4   25. jun 2013 når du bruger scenklen, "Trykker" du hesten den vej du trykker. Det er ikke ligesom tøjlen for det er ikke meningen man bruger tøjlen til at styre.

• #5   25. jun 2013 Hos os har vi redet i grime og da han ku e det kom cordeoen på.
    Så har vi sat signalerne sammen altså signalerne fra grimen gives samtidig med signaler i cordeoen og stille og roligt kun i cordeo.

Vi drejer ham for ben og vægt og ved at føre ham i cordeoen. Altså lægger jeg cordeoen pø hans venstre side af halsen skal han svinge højre smiley

• #6   25. jun 2013 Tjaaa, tror ikke der er så mange tricks at lære. Min store DV dressur hest kan jeg til hver en tid smække et tov om halsen på og ride rundt på tiltrods for at hun bliver redet med bid til dagligt og ikke decideret trænet med/i andet end det.
    Tror mest det handler om generelt bare at have en lydig hest med grundridningen på plads, og ikke så meget andet.

• #7   25. jun 2013 Hvordan kan man ligge en cordeo kun f.eks. På den venstre side:-)

• #8   25. jun 2013 Hvordan du vil gøre, er op til dig selv og hesten.
    De fleste bruger ben og sæde, og bruger også cordeoen til at lede med.
    De fleste heste burde kunne rides med ben og sæde - hvis ikke, så få fat i en underviser, der kan lære dig det, da det er lidt af et projekt at gå igang med selv, hvis man ikke har viden/erfaring i det. smiley Din hest skal nemlig startes helt forfra, og lære alle signaler fra bunden igen, hvis den ikke allerede kan rides for ben/sæde. smiley

Når du skal lære den signalerne i cordeo, er det en god idé fx at starte fra jorden, hvis din hest allerede kan signalerne fra jorden. De vigtigste er stop og til højre/venstre. Når du vil stoppe hesten, tager du i cordeoen, og når du vil dreje den, skal du bruge indirekte tøjleføring. Dvs. at du lægger cordeoen mod venstre skulder, når du vil have hesten til højre.

Du kan også indlære det, ved at have hovedtøj på samtidig, og så give signalet i hovedtøjet, samtidig med signalet i cordeoen. Så når du vil stoppe hesten, så tager du i tøjlerne/giver dit normale signal, samtidig med at du tager i cordeoen.

Det er desuden samme princip du kan bruge, hvis du vil lære din hest at blive redet for ben/sæde, hvis den ikke allerede kan det. smiley

• #9   25. jun 2013 Er vi enige om en cordeo er et tov(eller andet) rundt om halsen? smiley Min logiske sans kan ikke se den kun kan være halv... Den falder ned, mindfuck... Nu tænker jeg for meget over det...:-S

• #10   25. jun 2013 Hvis du vil have hesten til højre, skal du lægge cordeoen mod venstre skulder, dvs. du hiver cordeoen ud mod højre, så den trykker mod den venstre skulder. smiley

• #11   25. jun 2013 Margrete - Det er fordi der er en der har skrevet dette: " Altså lægger jeg cordeoen på hans venstre side af halsen skal han svinge højre" smiley

• #12   25. jun 2013 Arrhaa ja men så har man da også lært det i dag tak: CTS:-)

• #13   25. jun 2013 CTS: Argh, så gav det mening... smiley

• #14   25. jun 2013 Ja jeg ved godt det er et tov om hestens hals:-) lød bare lidt underligt det med at man skal lægge den på venstre side af halsen:-) osv.

• #15   25. jun 2013 Det er fordi det er indirekte tøjleføring. smiley

Kommentér på:
hvordan rider jeg med cordeo? HJÆLP!

Annonce