{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.253 visninger | Oprettet:

Meget stresset hest - what to do? {{forumTopicSubject}}

Hej hestegalleri, håber i har to minutter med gode råd for jeg er ved at være temmelig nervøs over min hoppes adfærd...

I januar fik jeg hende med på ridecenter hvor hun hele tiden har været stresset - dog kun <b>periodisk</b>. Hun gik med træningshestene så hvis der blev flyttet en hest eller hvis der kom en ny hest ville hun blive stresset en uges tid og så vende tilbage til "normalen". Overvejede flere gange at sende hende hjem - men så faldt hun jo til ro igen og ja, så har jeg altså beholdt hende derude...

I sidste uge (torsdag) kom hun så "hjem" (til et nyt opstaldingssted men hvor der er mere ro på). Hun går på en mark med græs sammen med min anden pony (som hun har gået på fold med i mange år) men nu er det bare kolideret fuldstændigt.

Hun har været der i en uge nu og hun løber bare frem og tilbage langs hegnet - både dag og nat. Hver gang jeg kommer (en gang dagligt - har en times kørsel hver vej) er hun svedt og viser meget tydelige tegn på stress (udvidede næsebor, store øjne hvor jeg til tider kan se en hvid kant, hovedet højt) og så kan hun overhovedet ikke stå stille i mere end 2 sekunder ad gangen.

Hun har tabt sig meget den sidste uge - og hun vil ikke spise mere end en mundfuld af sit foder, så skal hun gå igen.

Jeg har købt wrap til dem nu i håb om at hun så spiser lidt af det også (og får andet end græs som forhåbentligt kan fede og "lokke" hende til at stå mere stille).

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre?
Hun laver selvfølgelig ikke noget - andet end at løbe rundt. Det er hjerteskærende at hun bare løber rundt og udlejer siger også at de kan høre hende løbe frem og tilbage om natten. De går tit over og nusser lidt med hende og så er der en smule mere ro på men hun vader stadig rundt smiley

Lige nu laver jeg ikke noget med hverken hende eller ponyen - havde taget ponyen ud for at longere lidt en dag (på en anden fold) men da gik hun fuldkommen i selvsing og galopperede rundt, så lige nu forsøger jeg bare at give dem mest muligt ro og så vasker jeg (selvfølgelig) Flicka med koldt vand og "bader" hende i insektspray for at være sikker på at dét i hvert fald ikke generer hende.

Har overvejet at ringe til min dyrlæge - men tænker at hun jo ikke kan gøre noget.

Grundet den megen stress på ridecenteret har hun fået dårlige hove - vi har fundet flere jordpakninger som formodentligt skyldes at hun ikke har kunnet optage sine mineraler ordentligt (derfor har jeg også købt hippolyt tilskudsfoder som skulle være let optagelige mineraler som skulle skabe hurtig balance i systemet - men det hjælper jo ikke nu hvor hesten ikke vil spise sit foder)

Jeg har før prøvet urter til stressede heste - men synes ikke de har haft effekt (hverken på Flicka eller andre).

Nogle gode bud? Bør jeg ringe til min dyrlæge? Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre... Kunne acceptere en smule stress når hun kun har været der en uge - men hun plejer ikke at reagere så voldsomt på foldskifte og hesten løber jo fysisk 24/7 - dét synes jeg er for meget selvom der kun er gået en uge.

Håber i har nogle ideer smiley

Mvh Frederikke

(OBS: Hendes føl på 2 står opstaldet få km væk - ved ikke om hun kan høre/lugte/mærke ham? - Hun søger konstant i den retning)


Kommentarer på:  Meget stresset hest - what to do?
  • #1   4. jul 2013 få dyrlægen ud og tjekke hende .. smiley held og lykke ..

  • #2   4. jul 2013 Ring til dyrlægen. Om ikke andet er råd gratis ..
    Havde samme problem med min fuldblod en årgang, men jeg ringede og hans bedste råd var at jeg skulle se tiden an. Både fordi at han ikke går ind for at fylde dyrene med alt mulig slags medicin, men osse fordi det bedst for dem at finde ro i deres eget tempo. Men syntes det var bedre du fandt et sted til din hest hvor du slap for at flytte hende igen, så du ikke udsætter hende for det samme igen.,


  • #3   4. jul 2013 Tak skal du have smiley

  • #4   4. jul 2013 Jeaaanet: Tusind tak - ringer senere i dag smiley
    Jeg har aldrig oplevet at hun reagerer på flytning før - men dette sted skal de stå i hvert fald to år... Men gruer da allerede for at skulle flytte hende (eller nogle af de andre fra hende) igen smiley


  • #5   4. jul 2013 Det lyder FULDSTÆNDIG som min hoppe hvis hun ikke bliver redet min. 4 gange i ugen.

    Så mit bedste råd er at få den igang, overskudsenergi kan lagers i hjernen, og det kan udløse enormt stress. Min hoppe har meget let til stress og tåler ikke at hendes rutiner bliver lavet om, men ved træning min. 4 gange om ugen, helst mere, så er hun en helt anden hest, slapper fuldstændig af, og kan sagtens gå alene smiley

    Men ja, ring efter en dyrlæge og spørg til råds smiley

    Noter venligst ikke stavefejl, er med fra telefonen smiley


  • #6   4. jul 2013 Jeg havde før heller ingen problemer med at flytte min. Grunden til jeg har haft ham flyttet ( efter egen mening mange gange) var fordi han er afhængig af foder to gange dagligt og komme på boks om aftenen alle 365 dage. Han skal have hø/ wrap. Og folk syntes det var besværligt og gad til sidst ikke fodre så han tabte sig.

    MEN så var det han det ene sted gik amok, og jeg tænktedet var virkelig noget lort for han er i forvejen svær at holde sul på, og når han så rendte sådan rundt..
    Det stod på i ca en uge, og jeg ringede til dyrlægen. Han sagde det som jeg beskrev tidligere ^^ og det gik ca en uge og så var han faldet til ro. Det fælder ol at hesten skal gøre det i dens tempo for at mindske stress situationer senere.. Det var hvad jeg fik af vide..
    Håber du finder en løsning og evt et opstaldnings sted for hun kan blive smiley


  • #7   4. jul 2013 Puha det lyder ikke rart! Sådan gjorde min hingste basse lige da jeg fik ham hjem - løb frem og tilbage, var i konstant bevægelse og ville ikke spise.
    Han er rigtig kræsen og vil kun spise Pavo Care4Life eller Hippolyt sådan en brun/rød pose og derudover spiser han mest hø hvis det er wrap.

    Man føler sig helt magtesløs når en hest har det sådan - men jeg ville vælge at få hende på boks om natten - det gjorde vi med hingsten (han stod på døgnfold før vi fik ham og i starter), gerne en åben boks så hun ikke føler sig indelukket og så skal hun kunne komme i kontakt med din anden pony som hun går på fold med. Derudover ville jeg tage hende ud og græsse, gå små ture - det lyder mærkelig at den skal ud og "lave noget", men hvis den løber rundt på folden er det rigtig godt for den at komme ud og skridte tur, se noget andet og opleve noget rart. Det fik min til at slappe af, for så løb han i det mindste ikke i boksen eller når jeg havde ham på skridt tur/gå tur.

    Ellers er der jo ikke andet for end at prøve at finde grunden til hvorfor hun stresser så voldsomt?

    Hvis du går over til Pavo foder, har de noget der hedder "Nerv Control" til nervøse heste/stressede heste. Det er en lille grå pose, hvor en pony skal have 50g om dagen i dens foder - det virker rigtig godt, det er self. ikke sådan at man pludselig står med en stress fri heste - men den bliver dæmpet lidt! smiley

    Derudover ville jeg kontakte min dyrlæge - som du selv skriver. smiley


  • #8   4. jul 2013 Beklager stavefejl. Skrevet fra min telefon smiley

  • #9   4. jul 2013 Stephanie: Har overvejet det men sådan som jeg kender Flicka vil det vist bare lægge op til en kæmpe eksplosion - men jeg prøver lige at snakke med dyrlægen. Måske jeg skulle smide hende i longe - så kan jeg da se om det hjælper (og med det stress niveau kan det i hvert fald ikke skade mere :/)

    Jeaaanet: Det lyder også træls - Flicka har kun været flyttet få gange og jeg har hende ikke rigtigt med i byen (kurser / stævner osv) fordi hun reagerer meget på fremmede baner (ikke fremmede folde) og så gider jeg bare heller ikke en masse hurlum-hej - denne adfærd er bare helt ny. Hendes gamle ejer kan heller ikke genkende det... Men tak - har lige haft ringet til dyrlægen (hun svarede dog ikke) men så ser jeg lige hvad hun siger smiley


  • #10   4. jul 2013 Stald Tuff: Vil lige kigge på det foder - tak smiley
    Hun har altid stresset mere i boks end på fold, men det kunne da være at jeg skulle se om det hjælper - det er da et forsøg værd...
    Overvejer lige det med motion og snakker med min dyrlæge - det kan da give noget at tænke på. kan man håbe..


  • #11   4. jul 2013 Min hest blev i vinters flyttet fra et stort ridecenter til en lillebitte gård, fordi jeg ville skabe mere ro og faste rammer i hans hverdag. Den første uge var han HELT ude af den, spurtede frem og tilbage, ødelagde hegnet, sparkede efter staldejer. Der gik 4 måneder før han blev sig selv igen. Dyrlægen havde konstateret stress hos ham. Nu stortrives han, men de første 4 måneder var et helvede og jeg kom til skade et par gange, for han var meget agressiv i sin adfærd.

    Ved min hest krævede det en masse tid, og det var ikke særlig sjovt at se sin hest mistrives så voldsomt, men det har været det hele værd, for nu, 7 måneder senere, har han aldrig trives bedre smiley


  • #12   4. jul 2013 Sofie: Årh det lyder som noget af en omgang smiley
    Håber da godt nok ikke at det bliver så slemt - men det kan da godt være at hun har været mere stresset end først antaget på ridecenteret (hun trivtes ikke derude, det skal jeg gerne indrømme - men hun havde jo også rigtig fine momenter og de sidste par måneder var hun mere eller mindre sig selv).

    Synes bare vi har haft 6 hårde måneder på den front allerede - orker snart ikke mere. Og slet ikke nu hvor hun ikke engang vil spise og ligefrem har tabt sig så meget. På rideventeret spiste hun da :S


  • #13   4. jul 2013 Kan sagtens huske følelsen, man aner ikke hvad man skal stille op.. Det eneste råd jeg desværre kan give, er at give din hoppe noget tid. Og bare bliv ved med at forsøge at få mad i hende - på et eller andet tidspunkt vil hun falde til ro. Men det er bestemt ikke sjovt når de er så stressede smiley

  • #14   4. jul 2013 Nej det er det bestemt ikke - håber det hjælper når vi får drengebarnet flyttet også. Så får hun måske samling på tropperne...

  • #15   4. jul 2013 Jeg synes ofte, det problem, hvor en hest løber og løber i stress opstår, når hestene går i for små flokken fx to eller tre og hvis der er uro i form af mennesker ved folden.

    Vi har en flok på 6 stks og marken ligger i fred, hvor der ikke sådan lige kommer mennesker - og her er absolut ingen stressede heste. Et år havde vi en hoppe, hvis ejer bestemt ikke mente, den kunne slappe af og gå på døgnfold - hun blev heldigvis klogere smiley Hoppen fik absolut ro og faldt til i den store folk efter få dage og gik 3 mdr på sommergræs.


  • #16   4. jul 2013 Glemte helt at skrive, at ved at jeg gjorde det med min pony at skifte til foder han kunne lide og gå små skridt ture (man kan jo ikke træne en hest der er tynd og ikke vil spise) har vi efter 6 mdr. en helt rolig hest, der går på fold, hygger sig, er rolig i boks, spiser som en tærskeværk, kan trænes igen, tages med nye steder uden stress og bare er total rolig og godt tilpas smiley

  • #17   4. jul 2013 k A:

    Det har bare aldrig været et problem førhen - hun har aldrig gået i store flokke og hun har aldrig været stresset før. Har haft hende gående kun med ponyen før og der var absolut ro på hende da - hun er oftest førehoppen og jeg har oplevet at jo mindre flokken er jo mere ro er der på (sikkert fordi hun ikke skal være så meget "på vagt" så, det er i hvert fald mit bud).

    Hendes normale adfærd vil være at hun holder sig en smule for sig selv og holder øje med de andre udefra og kun søger de andre hvis hun mener at der er fare som de skal væk fra eller hvis hun lige trænger til at blive nusset. Tit er hun blevet sådan lidt "hey hallo i skal lige holde jer samlet!" når der er flere heste men hvis hun kun har enkelte at holde øje med har hun ligesom samling på sine tropper og så er alt som det skal være.

    Jeg er ellers også selv tilhænger af større flokke men for Flicka har jeg bare oplevet at hun har det bedst enten i små flokke eller hvis der er en anden som er over hende (hvilket jeg kun har oplevet én gang)


  • #18   4. jul 2013 Tja, jeg kan kun skrive mine erfaringer...og de er som ovenstående. Heste med tendens til stress og løb, fungerer bedst i store (optimalt 10-15 stks) flokke på store fredelige marker og med absolut ro.

    Kigger man på hesten igen og igen, kommer der mange forskellige mennesker og tager heste ind og ud af flokken, går der mennesker forbi dagen lang fx ved vej osv - ja så fremmer man stress.


  • #19   4. jul 2013 Pyh, bliver helt bekymret!
    Jeg skal starte i praktik på det samme ridecenter som du omtaler i næste måned, og skal have min egen hest med, som også har tendens til stress.
    Men (sjovt nok) er han også lige begyndt på samme kur fra Hippolyt som du omtaler, og så nogle urter..Håber det kan tage toppen af flytningen.

    Men ja, tror bare din hest kræver tid, før den finder ud af, det er okay. Jeg tror ikke at motion (i dette tilfælde) er sagen, da den jo alligevel løber rundt og bevæger sig hele tiden. Jeg tror det er bedre, at skabe så meget ro om den som muligt, og så gradvist udsætte den for mere og mere udefra...
    Held og lykke smiley


  • #20   4. jul 2013 k A: Selvfølgelig og med mine andre heste ville jeg sige præcis det samme smiley
    Det er også kun mig der fodrer, lukker fra folde osv og så kommer udlejer og hendes kæreste og nusser lidt med dem - ellers er der faktisk total ro.

    Sofie: Det behøver du ikke blive - de er meget faste rutiner og alle deres andre heste er super bekvemte. Har faktisk ikke set andre være stressede (kun de første dage selvfølglig - men det er vist også fuldkommen fair :b)

    Tror heller ikke motion er ideelt - musklerne vil jo være totalt smadrede lige nu, men det mentale afbræk kunne måske give en smule ro.


  • #21   4. jul 2013 Jeg ville kontakte dyrlæge, så ville jeg prøve med noget forskelligt foder. Ikke nødvendigvis et fuldfoder men bare så du kan lokke noget i hende. Så prøv med baldrian rod og giv hende når du finder en form for foder hun vil have, nogle heste spiser det frivilligt smiley
    Det giver dem ofte lidt ro på, så ville jeg nok longere en gang om dagen ca 10-15 min og evt prøve at se om jeg kunne få hende i boks om natten smiley


  • #22   4. jul 2013 Ja, jeg ville gøre helt modsat...lade den være! Drop fodring, drop alternative midler, drop natteboks.....bare lade den gå, lade den være i fred og frihed i en lang periode.

    Det er naturligvis en forudsætning, at der er græs mm i mængder så alle heste kan leve (godt!) af det.

    Min egen unghest på 6 år, der bliver stresset (reagerer indadvendt, trist, appetitløs, gnaven) på rideskole om vinteren, har nu fået lov at være hest på døgnfold siden 12 maj sammen med 6 andre. Han lever kun af græs. Han er nu rund, trivelig, afbalanceret, rolig og tilpas smiley

    En stor frodig græsmark og rigelig med gode venner er langt langt bedre end diverse foderprodukter, boks osv...


  • #23   4. jul 2013 Har snakket med min dyrlæge som siger at jeg ikke skal tænke i retning af urter / tilskudsfoder - det er slet ikke relevant på nuværende tidspunkt. Skulle det komme på tale har hun nogle ting hun vil anbefale. Lige nu skal vi bare finde ud af hvad der generer hende - først har vi lukket hende på et lille stykke så hun ikke kan bruge så meget energi på at løbe og så skal jeg have føllet flyttet derhen snarest og se om det hjælper. Hjælper det ikke skal jeg ringe til min dyrlæge igen og så må vi lige snakke om hvad der kan gøres.

    Brugte 30-45 minutter på jordarbejde i dag og i den tid fik hun da spist en smule Wrap og om ikke andet kom hun da ned i tempo i den tid, så lidt har vel også ret...


Kommentér på:
Meget stresset hest - what to do?

Annonce