{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
902 visninger | Oprettet:

Josephine M
Josephine M
Tilmeldt:
28. apr 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 2

Sommerfold. {{forumTopicSubject}}

Mine 3 ponyer på henholdsvis 2x 120 cm og 147 cm har en ret nedslidt fold, som de altid har gået på og fået wrap ved siden af. Min far har så lavet en stor, stor fold til dem lige ved siden af deres nuværende fold. Græsset derpå er kløvergræs, som hans økologiske malkekøer går på 2 gange i ugen, hvor mine ponyer så har lov til at gå der de andre dage..

Spørgsmålet er så, bør jeg bare lade dem gå der alle de dage de kan, for at de ikke laver den der med at blive overglade flere gange i ugen, når de endelig kommer derud, og dermed overæde af græsset og blive helt oppustede, eller?

I må lige bære over med mig, da jeg normalt bare giver dem wrap og lader dem græsse på et lille stykke med græs, der groer regelmæssigt, som jeg så lukker op til engang imellem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sommerfold.
  • #2   8. jul 2013 Kløver er ren gift for ponyer! Ville Max lade dem gå der 1 time om dagen

  • #3   8. jul 2013 Jeg ville nok starte med at lade dem gå der en 30-60 min om dagen og så langsomt trappe dem op i tid..


  • #4   8. jul 2013 Ligesom alle andre heste, der skal gå på græs, skal de tilvænnes for at undgå kolik smiley start med at lade dem gå der en times tid og arbejd det op.

    Og kløver er som sådan ikke gift! Det er meget proteinholdigt og KAN blive til "gift" ved overspisning - derfor skal du være meget opmærksom de første gange og du kan nok ikke lade dem gå der på døgnfold. Men i små mængder er det gode vitaminer - hvis det vel at mærke er hvidkløver. Rødkløver har nogle andre, knap så gode bieffekter smiley


  • #5   8. jul 2013 Googlet:

    "Kløver skal undgås på grund af den hurtige vækst, og store produktion af kulhydrater. Kløver ophober ikke fruktan, men har en høj produktion af stivelse. Den stivelse, kløveren producerer, minder meget om de forgrenede kulhydratmolekyler, der findes i byg, og som hesten er forholdsvis lang tid om at fordøje. Store mængder kløver i græsmarken kan derfor nemt overdosere hestens tarmkanal med stivelse, og på den måde starte en forgæringsproces i stortarmen og derved forøge risikoen for forfangenhed."

    - Brogården

    "Kløver indeholder ikke fruktan men oplagrer overskudssukker som stivelse og bør derfor også undgås."

    Nedgnavede folde bidrager dog med mindre mængder græs – og derved mindre mængder fruktan.
    Mængden af græs er dog stadig bestemmende for, hvor meget fruktan hesten indtager. Hvis hesten lukkes ud på en velholdt græsmark, skal man sikre sig, at arealet er tilstrækkelig begrænset og højden af græsset er tilstrækkelig lav, sådan at den samlede græsindtagelse holdes nede. "


  • #6   8. jul 2013 Jeg ville aldrig lade mine heste gå på kløvergræs hvis jeg kunde vælge. Der er en del kløver på en af foldene ude hvor min hest står og hvert år er det 1 hest som er blevet forfangen af at gå på den fold, så vi er overbevist om at det er pga kløveren. Vi har nu sprøjtet foldene og håber kløveren dør så vi ikke får flere syge heste.

    Jeg ville ikke tage nogen chancer ved at lade dem gå kort tid af gangen. Hellere supplere med wrap eller hø også lade dem gå hvor de er nu.


Kommentér på:
Sommerfold.

Annonce