{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
900 visninger | Oprettet:

Haltheder - præcis test?? {{forumTopicSubject}}

Kunne ikke være mere præcis i overskriften.

Det jeg søger er, at jeg har læst i et blad, at nogle dyrlæger er blevet bedre til at teste haltheder, pga. bedre udstyr - ikke?

Var det slowmotion cameraer, eller hvad pokker er det, de er begyndt at bruge?? De var begyndt at kunne se de mindre haltheder.

Skriv gerne, hvordan din dyrlæge bedst tester haltheder.

Hesten sætter hele højre hoven fint i jorden på højre volte, men på venstre volte sættes tåen (venstre) i først.

Hesten kompenserer også på højre volte for venstre benet, og selv på venstre volte har den højre benet i længst tid, for at aflaste venstre, hun kan ikke lægge vægt på venstre, indvendige ben. Ikke direkte halt, men det ser helt tosset ud, kanter sig.

Hesten gør det samme i longe, ved ridning, og ved smed. Vil ikke støtte på venstre forben. Helst heller ikke trave på venstre volte.

Når hun sætter igang på venstre volte, stikker hun hovedet op, så næseryggen også er lodret op i luften, og ud til siden, for at hun ikke skal lægge vægt på venstre ben. Og selv i ridning, når jeg sætter hende i gang - ligeud, hopper hun på venstre forben, fordi hun ikke vil støtte på det.

Jeg havde bestilt bøjeprøve og scanning, men vedkommende var 4 timer forsinket på en fredag, og ville vist gerne hjem. Så hun slog det hen, og hesten blev slet ikke testet, kun longe på alm. underlag.

Og i øvrigt fik jeg at vide, at hesten var doven (skal vi bare sige, det er det sidste, hun er!) og at hun havde fået en dårlig vane med hovedet op (bestemt ikke, hesten har ondt, samme ben, samme volte, ALTID).

Det lyder helt vildt med symptomerne, ikke?? Men kan sige så meget, at ingen kan se det. Jeg har virkelig ondt i maven, når jeg bruger hende, for det er MEGET tydeligt og konsekvent, men andre siger, hun er rengående. Det kan også være, hun har været rettet ligeud der osv.

Ingen har sagt noget, og tro mig, folk kommenterer alt, så hvis der er det mindste, får man det at vide... (...). Bare så I ikke tænker, jeg er en dyrplager.

Men det er ski** svært, når dyrlægen ikke forstår, at jeg er vant til at holde hesten i undertempo i longe, fordi den slet ikke kan gå på venstre volte!! Så klart fejer hun det af vejen, og hesten står med BoT gamascher, får led-pulver, havde boots på på folden i 2 uger uden ridning , indtil dyrlægen kom. Og havde stået på fold hele dagen, det er værst om morgenen.

Så alt det tilsammen, og at jeg kender hestens grænse, og helst arbejder under smerte-grænse, hvor hun siger fra, så nej, hesten gik okay der.

Og tro mig, det er ikke træningen, den er gal med. Jeg har også fået undervisning i skævheds-terapi, og som underviseren sagde, er hesten ikke særlig skæv. Og det er hun heller ikke. Ikke redet hårdt, og altid arbejdet for at opnå ligeudretning.

Hun har fys/kiropraktor hver anden måned. Der har faktisk ikke været noget på det sidste. Hvorfor får jeg en ud så tit?? Fordi hun netop har haft de symptomer hele tiden, og så mener folk jo, det kan være låsninger. Men altså - de har ikke fundet noget den sidste lange tid, så det er ikke det.

Men kan ikke huske, hvad det var for noget nyt udstyr, dyrlæger har fået til mindre haltheder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Haltheder - præcis test??
  • #1   11. jul 2013 Ps. Det med boots på på fold skrev jeg fordi, at man i DRF ikke må bruge boots til stævner, fordi det skjuler haltheder.

    Men det er så svært. Jeg ved godt, jeg er vant til at skjule det overfor andre, fordi jeg ikke har lyst til at blive svinet til. Så når der kommer nogen ind i hallen, skridter jeg bare, osv. Hehe. Ja, man lærer selv at kompensere, også! Ved godt, det er frygteligt, sådan burde det slet ikke være. Folk burde ikke overfalde hinanden.

    Men har jo godt set, at når hun har ondt, kigger folk. Og det kan jeg seriøst godt forstå, det ville jeg også selv gøre.

    Og så er vi ovre i tillært hjælpeløshed. For min dyrlæges råd (ja) ville andre også give: Smæk en chambon på den, så kan du ikke se, den kompenserer!!!

    Jeg har ingen ord. Men ja, jeg er dressurrytter, og har brugt det lidt. Altså lagt hjælperne rundt om hesten, så den ikke kunne kompensere. At hesten ikke får lov at vise den har ondt (tillært hjælpeløshed), når de ikke får noget ud af at vise det.

    Men jeg er så også klar over, at det er tillært hjælpeløshed. Og føler mig i øvrigt også selv ret hjælpeløs med det her. smiley

    Fordi jeg ved, hvordan hun går, har jeg jo kunnet skjule det med under-tempo osv. Hvis jeg sætter mere gas på hesten, er det meget tydeligt.

    Der er vel 2 retninger, man kan tage. Sige som gammeldags ryttere, at hesten skaber sig (det gør hun IKKE), chambon på, som dyrlægen sagde, og så bare giv den noget gas.

    Eller bare ride skovtur (det interesserer mig ikke, men ja, har gjort det ind imellem).

    Jeg har valgt noget midt imellem. Men kan jo se det, og når dyrlægen ikke er "med" mig, og gider kigge rigtigt, så er jeg egentlig ret blæst i hovedet nu.



  • #2   11. jul 2013 Find en anden dyrlæge! Jeg havde ikke fundet mig i den behandling og havde klart valgt en anden dyrlæge.

    En hest skal ikke være halt, og man skal ikke kompensere i træning - det er ikke i orden.

    De nye halthedsundersøgelser kan komme på tale, men var hesten min, ville jeg klart køre den til en hestehospital og få den grundigt undersøgt.


  • #3   11. jul 2013 Ja, helt ærligt. Enig. smiley Jeg stod også og smilte stort til hende. Jeg kender jo min hest (har selv avlet hende), og hun skød helt forkert. Men kan nu også godt forstå det, når jeg selv er begyndt at kompensere på hestens vegne. smiley Men nu vil jeg ikke mere.

    Jeg fandt et link til en ny haltheds-metode, http://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2011/2011.7/hjaelp-til-halte-heste/

    Men er det ikke en faldgrube at tjekke for assymetri? Jeg tænker, at alle heste (og mennesker) er jo skæve, og behøver egentlig ikke have smerter for det? Men ved det ikke.

    " Det at bruge kroppens accelerationer til måling af halthed har indtil nu været kompliceret, og målingerne har været svære at fortolke. Den nye metode anvender blot ét accelerometer placeret i sadellejet ved hjælp af en gjord. Når hesten traver, opfanges accelerationerne af et lille tredimensionelt accelerometer, som også oplagrer data. Et automatiseret computerprogram giver derefter hurtigt svar på, om hesten er halt eller ej."


Kommentér på:
Haltheder - præcis test??

Annonce