1.541 visninger
|
Oprettet:
Brækket hovseneben.. erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Søger folks erfaringer ang. brækket hovseneben, gerne forben.
Hvordan/hvor langt er/var forløbet?
Modtog din hest en form for behandling (smertestillende, tilskudsprodukt, beskæring/skoning osv.) ?
Gode råd og andet modtages gerne!
jul 2006
Følger: 177 Følgere: 166 Heste: 6 Emner: 330 Svar: 2.553
Jeg havde en travhoppe som jeg måtte aflive for to år siden..
Hun blev pludselig stok halt på det ene forben og der blev taget røntgen mm - det viste at der var eg brud på hovsenebenet.. Jeg havde flere dyrlæger til at kigge på billederne men alle inklusiv forsikringens dyrlæge sagde at der intet var at gøre og at hun ville blive kronisk halt og formentlig være smerte plaget resten af livet - hvis jeg var meget heldig og hun kunne stå stille i boksen i 8 uger kunne hun måske skridte fremover men hun ville aldrig blive halt fri og slet ikk ride hest igen..
Efter den første uge i boksen var hun allerede bims af at stå så dyrlægerne rådede mig til aflivning.. Så jeg måtte sige farvel til min skønhed den 25 maj 2011 - 2 dage før hun ville være fyldt 7år...
mar 2005
Følger: 163 Følgere: 157 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.218
Dyrlægen sagde der var 25% Chance for at han ville komme sig fuldstændigt. Han er gået fra grad 5 halt både på blødt og hårdt underlsg til grad 3 på hårdt underlag i longe, 1 grad ved ligeudretning på hårdt underlag og en halv grad på blød bund i longe. Denne forbedring er sket på lidt over 2 mdr.
Han kan ikke stå inde uden toba for så splitter han hele boksen af og tilsvarende hvis han går selv på folden så springer han over hegnet. Han skal derfor bare gå på græs i ca 6 uger og til kontrol røntgen. Bruddet har højst sandsynligt gået hele vejen igennem og det der er helet ser fint ud - de sidste ca. 40% mangler at hele.
jul 2006
Så har du været mere heldig end jeg var
mar 2005
Ved sugar har den været flækket på midten og nu er der stadig en revne nederst på knoglen. Det er bare altid alvorligt når heste pådrager sig brud og man er virkelig magtesløs!
jul 2006
Savner min pige
Håber virkelig for jer at din bliver helt rask igen !!
mar 2005
Brækket hovseneben.. erfaringer?