Blogger
26. feb 2013 Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Hvorfra ved hesten det? {{forumTopicSubject}}
Hæhæh åh ja jeg føler mig snot dum nu.
Min kæreste spurgte mig i dag: Hvordan ved Lucky egentlig hvad dine tegn betyder når du skal ride ham? Altså hvorfra ved han at du vil have ham til at skridte, trave, gallopere eller andre øvelser?
Men efter min kæreste stilte mig dette spørgsmål og jeg bemærkede jeg faktisk ikke kunne besvare det tænkte jeg, det må i kloge hoveder da kunne
Jeg har selv tilredet lidt da jeg var yngre, men altid i samarbejde med min ridelære dengang, så jeg gjorde bare hvad der blev sagt. Nu er jeg alene om det og det slår mig først nu, at det ved jeg da egentlig ikke hvordan han for lært? xD
Såe HG, kom da gerne lige og gør mig lidt klogere
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hesten ved hvad det betyder, fordi vi har lært dem det :o)
Via. negativ forstrækning fx - det bruges mest i ridning.
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Så hvordan for den de lært?
Jeg er komplet blank, har altid bare siddet på ryggen og gjordt hvad ridelære sagde da jeg hjalp med tilridning af hans heste, men nu er jeg alene om det og ved faktisk ikke hvordan
aug 2008
Følger: 122 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 157 Svar: 1.011
jeg er også blevet spurt hvordan fik du din hest til det og jeg står der som et kæmpe ? og siger bare ØHH det ved jeg ik jeg gør det bare
nov 2011
Følger: 42 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 83
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Nej, når den tilrides ved det den ikke det men vi lære den det.
Fx. lære hesten trav ved at man klemmer med benene og samtidig måske ligger pisken til. Den har lært piskens betydning fra fx. longen. Så kan man med tiden lade være med og bruge pisken.
Eller man lære hesten ordet " trav " i longe også går hesten frem, når den hører ordet trav. Så man man imens man siger "trav" ligge benene til og med tiden lære hesten og gøre det for benene.
Osv. med alt andet, starter man et eller andet sted :o)
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Men spændene at høre alligevel, så fortæl endelig videre
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 84 Heste: 6 Emner: 50 Svar: 679
Man kan også gøre sådan at hesten i forvejen er vant til en lyd for fremdrift i longen og hvor rytteren så siger lyden og ligger ben til og hesten så går frem
feb 2008
Følger: 41 Følgere: 35 Emner: 31 Svar: 671
Så altså hesten lærer mest effektivt ved hjælp af positiv forstærkning og negativ forstærkning - man skal så være obs på at hesten jo også kan lære trælse ting på den måde - f.eks. hvis der sidder en rytter og lægger pres på hesten, og hesten så smider af - så slipper hesten for presset, og har lært at smide af - det virker jo
feb 2008
Følger: 41 Følgere: 35 Emner: 31 Svar: 671
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Heste er fx dyr der undviger, når noget er ubehageligt - fx et pres. Så når du presser hesten i siden, for at få den til at gå til siden, så vil den vige væk fra presset. Måske viger den ikke til siden med det samme, men så holder man jo bare presset, indtil den går til siden. For den vil helt sikkert prøve at undvige, og vil forsøge en masse ting, for at se hvad der virker. Når den så går til siden, så fjerner man presset. For de fleste heste er det ros nok i sig selv, at de får det ubehagelige væk, men for at de lærer det hurtigere, så roser man dem, ved fx at klø dem og sige rosende ord.
Det er jo det samme når man træner tricks med dem. Så giver man dem også et signal, som de reagerer på, og så får de ros, når de laver den rigtige reaktion. Med tiden begynder de at forbinde signalet med reaktionen
Det er meget simpelt.
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Og ja man presser og holder presset indtil den reagere slipper presset og roser..
Så finder den hurtigt ud af at den kan slippe for presset hvis den går fremad..
En pisk kan være en super hjælp, da de inden man starter tilridning har lært at pisk betyder gå fremad, så hvis man ligger den mens man presser giver det ofte en super effekt så man ikke skal bruge en masse kræfter..
Jeg har brugt pisk på de sidste 2 jeg har tilredet med super effekt..
Og begge kan rides både med og uden pisk den dag idag, fordi de lærte det fra start af, og jo mere hesten forstår benene jo mindre bruger man pisken og kan til sidst smide den helt
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 944
Det hele glæder om at giv hesten tydlige signal og så belønner hesten med ros og "frihed" når den gør det rigtigt. Og så kun små korte tur pr. dag max 10 minutter så hesten ikke bliver forvirret.
En hest skal gentage ting op til 5000 gange før det bliver en vane for dem så det er bare med at gør de samme ting så tit som muligt.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
da jeg arbejde for berider gjorde vi det sådan at vi longrede dem først og lærte dem tempo skift ved man slog lidt med longe pisken.. nå de så var sadelvant og rytte vante lærte vi dem og trave uden rytter ved at jeg gik bag hestene med longe pisken sådan og nå min boss så ville have dem i trav så løb jeg lidt efter og fik dem i trav hvor han så lagde benen lidt til hesten og efter lidt tid så fandt de hurtigt ud af at nå man pressede til med benen var det trav..
Jeg kan rigtig gode lide denne måde da hesten ikke stressede over det. som jeg ser mange gør nå folk lægger benen til dem nogen af de første gange fordi de ikke forstå det og bakke og går til siden..
Men jah det er mange mange måde og lærer det på.. jeg red tur på min hoppe for at lærer hende det.. så satte den anden hest i trav foran mig og jeg lagde så benen en smule til min hoppe og hun begyndte så også og trave og jah så kom det af sig selv det samme med galop
jul 2007
Følger: 103 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 305
Jeg ville selv starte fra jorden, og træne diverse signaler fra jorden, før jeg ville sætte mig op på hesten, da det virker bedst for mig.
jul 2007
Følger: 103 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 305
Hvorfra ved hesten det?