Hest i mariager slagteri {{forumTopicSubject}}
Til jer der spiser hest, eller ønsker at prøve men kun vil have danske heste.
Mariager slagteri hjemmeslagter danske heste og de mennesker der håndterer hestene, er nogle søde og flinke nogle.
Der lugter ikke specielt meget af kød faktisk(i forhold til de andre slagterier jeg har været ved), og der ligger ikke blod og flyder.
Selv ønsker jeg aldrig at købe eller spise hest, men jeg tænkte det er vel bedre at vide om et slagteri der gerne tager imod heste(de mangler faktisk!), at det er dansk kød og friskt.
Af hvad jeg så har de både "filéer"(mørbrad??), fars, bøffars(blandet med okse) og røget hest
Så til jer der nu har ledt efter hestekød med besvær i midt/nordjylland.
Fortsat god aften
jun 2004
Følger: 160 Følgere: 264 Heste: 7 Emner: 348 Svar: 1.827
så en klar opfordring, spis mere hestekød.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 20 Emner: 39 Svar: 290
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Men til jer som overvejer slagtning, men frygter transport til udlandet eller lign - så kan jeg da ihvertfald anbefale mariager. Jeg er meget slem med lugte osv, men jeg synes slet ikke det var slemt og eneste blod var på skærebrættet, resten var ryddet og spulet, og de to slagtere jeg snakkede med var super venlige og svarede på alt.
Og til jer som så tror man rammer forkert med boltpistol - det spurgte jeg slagteren om, og heste er meget tyndhovedet, så det er sjældent det går galt, og så har man gjort noget helt forkert. Det er tyrene som er aller værst - og nogle køer, fordi de er så tykhovedet som de nu er
dec 2008
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 20 Emner: 39 Svar: 290
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.728
Har en hest der ska afsted i år, men hun er udtaget, så jeg ka kun få hende til mig selv.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Det er SÅ omstændigt at have hest der ikke er afmeldt fra konsum, fordi der jo så kræves medicinhåndteringskursus blot for at give en ormekur, alt hvad de spiser skal registreres osv. For os har det betydet at alle vores nu er afmeldt (vi har tidl fået slagtet heste når de skulle herfra, hvis ikke de fejlede noget der gjorde det uhensigtsmæssigt)
Mange opstaldningssteder kræver at hestene er afmeldte og mange private vælger at afmelde.
Så jeg tror ikke det bliver nemmere at finde hestekød i fremtiden, selvom er ER slagterier der gerne slagter dem.
nov 2007
Vi har så valgt at få den første tid på dagen. På den måde var der ingen ventetid, så hesten kunne gå direkte fra traileren og ind i rummet uden overhovedet at opdage noget.
Samtidig har vi dernede ikke skullet efterlade hesten (det kunne man osse, men ikke et must). På den måde blev hesten slagtet med det samme og vi kunne køre derfra uden at spekulere på hvornår det var dens tid, om den mon er død nu osv.
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 60 Heste: 9 Emner: 14 Svar: 317
sep 2012
Følger: 48 Følgere: 67 Heste: 15 Emner: 15 Svar: 260
nov 2007
Jeg er helt klar over at mange ikke gør det, simpelthen fordi de ikke ved de skal. Men det er altså påkrævet, selvom jeg ikke har indtryk af at det er noget der bliver kontrolleret voldsomt meget, udover måske på større opstaldningssteder.
Det skal osse skrives i passet hvad der gives af forskellig medicin ja, men det er nærmest det mindste af det hele.
Hvis man skal overholde reglerne, så er det faktisk ganske omstændigt at have en hest der ikke er afmeldt fra konsum.
Som nævnt kræver en lile ting som at give en ormekur at man har et medicinhåndteringskursus (eller at dyrlægen giver den) -tåbeligt synes jeg, når nu jeg selv har givet ormekure siden jeg var omkring 10 år gammel, men skal reglerne følges, er det sådan det er.
jul 2005
Følger: 75 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.467
Har så længe ledt efter et sted, som sælger! Har altid gerne ville smage det, men det er så svært at få fat i.! Så mange tak :-)!
Og som Michelle W siger, er det SÅ surt med de nye medicinsider, så begge vores er også afmeldt fra konsum. Men så kan løverne i zoo få dem, når deres tid engang kommer
dec 2007
Følger: 42 Følgere: 60 Heste: 7 Emner: 32 Svar: 875
Katt - jeg er ikke helt sikker på de må bruges til løve mad når de er udtaget?
Jeg synes det er en skam der er så mange der udtager hestene af konsum
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
Må indrømme jeg altid har sagt det kunne jeg ikke tænke mig og spise.. Men må indrømme jeg er ved og være lidt nys for hvordan det smager fordi så mange snakker godt om det..
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
aug 2007
Følger: 71 Følgere: 62 Heste: 10 Emner: 25 Svar: 47
Vi er kommet der til at vi ikke slagter vores hest/ponyer.
Da vi ringer rundt til dyrparken.
Og sender dem så af sted til en af dyreparken som dyrefoder.
Vi levere og heste er død før vi kører
dec 2008
Og de må godt bruges til løvefoder selvom de er udtaget, der skal bare gå et antal uger/måneder for at den må gåes til løven, siden sidste medicin.. alt efter hvad slags
dec 2008
Og ja de slagter privat også. Vi fik ihvertfald en halv pattegris derfra, da den skal bruges til en fest hos os/stalden snart
dec 2008
aug 2007
Følger: 71 Følgere: 62 Heste: 10 Emner: 25 Svar: 47
https://www.facebook.com/bo.drachmann?fref=ts
jul 2007
Følger: 33 Følgere: 34 Heste: 11 Emner: 24 Svar: 245
Der har vi selv fået slagtet vores hest. De tager altid hestene som første dyr, så der ikke lugter af død. Der var helt rent, og de ved hvordan hestene skal behandles. De har også selv rideheste, så man bliver godt behandlet.
Vi har sidenhen købt hestekød hos dem, ja, vi spiser faktisk ikke oksekød mere, men hest.
dec 2008
dec 2008
jun 2012
Følger: 59 Følgere: 54 Heste: 1 Svar: 99
Min Hope og Holger er dog taget ud af det der fødevare noget , så de må slet ikke slagtes.. Og jeg ved ikke, jeg er endnu ikke kommet til den dag hvor jeg har lyst til at spise hestekød. Det er bare et princip, og ingen i mit hus får det .. Haha! Men synes det er dejligt at der er mulighed for at hvis det alligevel skal gøres, så behøver de ikke blive sendt langt væk for det, og det bliver gjort pænt og ordentligt
Hest i mariager slagteri