{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
850 visninger | Oprettet:

Nedsidning i tilridning m.m. {{forumTopicSubject}}

Jeg er blot intr. i at vide disse ting smiley

Jeg ved jo man ikke må sidde i nedsidning på en nytilredet krikke - men hvor lang tid skal der gå før man må arbejde med nedsidning? Jeg tænker at det er efter voksepausen, og med lidt optræning igen, og så kan man tage det stille derfra. Men er det korrekt?

Og hvordan arbejder man med at få en hest til at gå i holdning. Og nu ved jeg godt man siger den skal først have nummeren med - men jeg tænker nu på det klassiske tilridning, hvor man altså er mere bevidst om at hovedet skal ned og numsen kommer senere.

Og mit aller sidste spørgsmål. Hvor lang tid har det taget for jer at få tilredet en hest fra første gang den skulle have rytter på - til den kunne galop? Hvornår gik i fra rytteropsidning til skridt - og videre til trav?

Jeg er bare intr. i at vide omkring det, mest fordi min mor og jeg lige snakkede om det - og så er det jo altid godt af vide til fremtiden, hvad man selv kan finde ud af.

Jeg har ingen hest at skulle tilride, så lad være med at komme med ligegyldige kommentarer som "Lad en berider om det" osv. smiley Tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nedsidning i tilridning m.m.
  • #1   27. jul 2013 Det kommer an på hvilken ridestil du følger - der er mange meninger om dette punkt..

    Der er nogen der slet ikke bruger letridning - det kan give en falsk takt til hesten, hvis du er for langsom, ikke rejser dig nok i stigebøjlerne eller er for hurtig..

    Har læst mig til at nogen ridestile bruger man en form for let sæde på de unge heste, hvis man bruger noget..

    Det er meget forskelligt..


  • #2   27. jul 2013 Jeg er ved og tilride min basse, og vi er nået til galoppen. Jeg rider i let sæde, for at gøre det så let for ham, overhovedet. Så når han har lært og galoppere med let vægt på ryggen, så begynder jeg og sidde ned. smiley

  • #3   27. jul 2013 Få en underviser, det er meget bedre der er en som ser hvad du laver og hvordan du arbejder. Vi kan sagtens side her og være kloge men, det hjælper dig nok ikke så meget smiley

  • #4   27. jul 2013 Altså jeg fik min hest hjem fra tilridning i november, og først her for en måneds tid siden er jeg begyndt på galop og liidt nedsidning smiley
    Ellers har den heddet letridning eller i let sæde i knap og nap 5måneder smiley
    Han har haft en vokse pause på 4 uger (pga skade også, i januar) og nogle små pauser imellem ridning (1-2 uger, også pga skader)

    Håber du kunne bruge det til noget smiley


  • #5   27. jul 2013 da jeg tilred en fjordhest red jeg galop på den anden gang, dog var den allerede kørehest og havde jo derfor både balance og muskler.
    men alle de ting du spørger om vil jeg vove at påstå svinger fra hest til hest smiley


  • #6   27. jul 2013 Ville også sige du skulle begynde på en let galop, før du begynder på nedsidning smiley

  • #7   27. jul 2013 Første gang jeg var oppe og sidde på min hest havde jeg selvfølgelig en til at trække mig men jeg både skridtede og travede på ham. I dag 3 år efter er jeg gået i gang med at tilride ham. Jeg skridter tur på ham både alene og med andre. Desværre har jeg ingen sadel til ham så der bliver nok ingen trav og galop før vi har fået fat i en sadel men jeg vil mene han er helt klar til det. Det kommer meget an på hesten hvor hurtigt man kan gå frem

  • #8   27. jul 2013 Dine egne tanker om nedsidning lyder fine. Men det er jo forskelligt fra hest til hest, så dét og hvornår du kan galopere, er svært for os at sige smiley

    Ang holdning, så er det jo noget der kommer af at hesten har bagparten med sig og kan bære sig selv. Hvis du ikke vil vente på det, kan du jo altid placere hestens hoved med tøjlen, men det har intet med rigtig holdning eller bæring at gøre. Save/pille/nykke i tøjlen, den klassiske rideskolemetode, er sikkert effektiv til at placere hovedet.


  • #9   27. jul 2013 Jeg er først begyndt så småt med nedsidning 1 år efter tilridningens start - og så er det stadig kun et par travtrin af gangen (og ikke hver gang vi rider).

    Min fjordhest har - næsten fra starten - selv søgt ned. Jeg har udelukkende koncentreret med om, at han skulle gå afslappet og med skuldrene på plads. Efter et stykke tid, begyndte han selv at søge ned til bidet .. eller kapsunen, alt efter hvad vi havde på.

    Der er også gået ca. år, før vi er begyndt med galoppen - vi har givet os god tid ^^
    Jeg var oppe på ham omkring 6 gange, før vi forsøgte os med trav, og der travede vi stadig kun en langside af gangen på begge volter. Der gik vel også godt og vel 7-8 måneder før vi begyndte at træne mere "seriøst".


    Hulder har holdt en del pauser i løbet af det første år .. men jeg føler selv, at vi har gjort det på en sådan måde, at vi begge har kunnet følge med.


Kommentér på:
Nedsidning i tilridning m.m.

Annonce