{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.405 visninger | Oprettet:

Hest med diare/tarmbetændelse {{forumTopicSubject}}

Godmorgen.

Jeg står i en lidt træls og frustrerende situation med min syge hest.

Jeg blev ringet op igår kl 20, hvor der blev fortalt at min hest ikke havde det godt. Min mor var forbi stalden omkring kl 18, så det havde ikke varet længe. Da jeg kom ud på marken til ham, lå han ned og var gennemblødt af sved, hans foldkammerat stod trofast ved hans side. Han var ikke meget for at rejse sig og trak vejret meget hurtigt. Han havde skidt mens han lå ned, lidt tyndere og lysere end normalt. Jeg fik ham på benene og ind i boksen. Han lagde sig hurtigt ned og efter 2 min begyndte han at ligge sig om på siden - ikke rulle. Da han vendte det hvide ud af øjnene ringede jeg straks til dyrelægevagten. To fra stalden fik ham jaget op på benene og trak med ham i ridehallen indtil dyrlægen kom. Han var ikke meget for at gå frem ad, han hang med mulen, så en smule forskræmt ud og slingrede en del. Dyrlægen kom kl 21. Temperaturen var på 36,2 og hans puls var på 52, hvilket ikke er specielt godt... Hun mærkede ham i enden, men hun følte ikke noget unormalt. Hun gav ham noget smertestillende og noget tarmafslappende. Efter et par minutter skulle det gerne give en effekt, men han var ikke meget anderledes. Han prøvede ikke at komme ned og ligge. Hun snakkede med en anden dyrlæge, og han fik en sonde i og fyldte hans mave med vand for at se om hans mave var fuld. Det var den ikke. Han fik kul og noget olie igennem sonden. Hans temperatur var den samme, ligeledes med pulsen. Der er her gået en time. Han kom ind i boksen og fik tildelt noget hø, som han ikke gad. Han fik noget mod betændelse i tarmen og noget antibiotika, og efter noget tid tog hun hans temperatur og puls igen som lå på 36,4 og 70... Han trak ikke vejret så voldsomt mere, og virkede lidt mere kvik. Jeg fik noget antibiotika og noget Pro-kolin jeg skulle give ham to timer senere og så med otte timers mellemrum. Efter to timer kørte dyrlægen hjem, og ringede til mig den efterfølgende dag (idag). Kl 6 da jeg var ude ved ham, trak han vejret normalt, sveder ikke mere, men hænger stadig med mulen og vil ikke spise hø og lucerne som hun foreslog. Jeg skulle prøve med lidt græs, men dette var heller ikke videre interessant... Nu går/står han i ridehuset og hænger med mulen, og slapper af kan jeg se. Hvis det bliver værre eller ikke forbedrer sig i løbet af middagen skal dyrlægen ud igen. Hans afføring er grønt og tyndt, men der er også en klat der er tæt på normalafføring.

Har I erfaringer med lignede situation? Eller hvad ville I mene det kunne være?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest med diare/tarmbetændelse
  • #1   17. aug 2013 til diarré (tarmetændelse vil de sikert også kunnehjælpe på) kan der anbefaldes
    pro feed fra hestenshelse det er mælkesyrebakterie for at genoprette tarmfoloraen (link fjernet)
    Tørgær er fyldt med aminosyre og b-vitamin som også er godt til at genopbygge tarmfloraen http://foderhallen.dk/produkter/13-mineralvitamin/500-havens-nutricell-toergaeroelgaer-20-kg-/
    der ud over vill jeg give roepiller til der er styr på tarmen igen samn med viaminer og selvfølgelig tørt hø
    God bedrig til din hest

• #2   17. aug 2013 Temperaturen var 35,2 min fejl!
    Er blevet anbefalet pronatrin til ham, så det vil jeg lige prøve i første omgang. Men tak! smiley

• #3   17. aug 2013 Pronutrin*

• #4   17. aug 2013 Den kan du bruge frem for profeed i starten, men tarmbalancen skal genoprettes og der er profeed rigtig god.
    Jeg ville stadig give tørgær, roepiller og vitaminer når den har haft den tur og antibiotika kan virkelig slå en hestemave ud af kurs.

• #6   17. aug 2013 Hø, gulerødder, lucerne og loppefrøskaller (kan købes på Daminoshop.dk - få dem til at fortælle dig, hvor meget den skal have)
    Du skal tage det MEGET seriøst - de fleste heste får en masse følgevirkninger og overlever ikke!

Brug også elektrolytter og hæng en spand vand i boksen, så du er sikker på den drikker nok. Køb evt slobber/ mash til den.
    Hesten må ikke få havre eller byg.

God bedring smiley

• #7   17. aug 2013 Han fik elektrolytter igår af dyrlægen. Jeg tager det skam meget alvorligt! Har læst om diverse sygdomme, deriblandt taroksyge, som jeg virkelig ikke ønsker. Tak for jeres råd, mash vil han ikke spise.. Er prøvet..

• #8   17. aug 2013 Hans temperatur er nu på 37,2, og han vil gerne nippe lidt til græsset. Han har ikke rørt sit hø eller lucerne. Jeg vil helst bruge det som min dyrlæge har anbefalet mig, hun mener også a38 kunne hjælpe lidt. Men hvordan får jeg pulver i ham, hvis han ikke ønsker at spise? Han har fået det en smule bedre end i morges, men ringer til dyrlægen i aften hvis han stadig ikke spiser fx mash som han normalt elsker, i aften.

• #9   17. aug 2013 hvis du vil give a38 skal hesten have 1 liter om dagen i minimum en 3 ugers periode. Så er det langt nemlige med profeed smiley

• #10   17. aug 2013 Kan nok ikke få det i ham alligevel... Men jeg kan jo heller ikke stoppe pulver i halsen nu når han ikke vil spise..

Hans temperatur var i eftermiddags på 37,2 og her til aften 38,2. Hans puls ligger på 40, og vejrtrækning på 18 - af hvad jeg kunne måle. Men han vil stadig ikke spise og er noget dvask i det. Skal jeg ringe til dyrlægen?

• #11   18. aug 2013 Du kan blande pulveret i a38 og suge det op i en engangssprøjte og give ham det ligesom en ormekur hvor du tømmer det i munden på ham. Det har jeg tidligere gjort ved en hest der ikke ville spise, men skulle have sin medicin.

• #12   18. aug 2013 Havde dyrlæge forbi i nat, og nu har han det meget bedre! Han er begyndt at spise, så nu skal jeg bare ha fat i et eller andet til mavsen så den kan komme på rette kurs igen:) tak for jeres inputs.

Kommentér på:
Hest med diare/tarmbetændelse

Annonce