Før og nu - hestevelfærd {{forumTopicSubject}}
Sad og tænkte over mine dage som ridepige. Det var en skøn tid for mig….men hvorvidt hesten nød det; det tvivler jeg stærkt på, desværre
Hvis jeg kunne gøre det om, ville jeg naturligvis gøre det hele anderledes, men det kan man jo desværre ikke.
Heldigvis synes jeg faktisk der er kommet en meget positiv tendens indenfor ridning/ridesporten generelt, og det pudsige er, at jeg faktisk tror den stammer fra noget negativt.
Der er i dag meget mere fokus på HMS, og det at have et forhold til sin hest, og forbillederne er anderledes (eller i hvert fald mere varierede) end de var dengang jeg var ung. Der er også kommet meget mere fokus på udstyr og tilpasning af dette. Og foder er jo efterhånden en hel jungle at finde rundt i (dengang jeg var barn fik de gammelt brød, gulerødder, måske en skive hø, og indgræsning bestod af at de d. 1/7 blev sluppet løs på en kæmpe mark fyldt med knæhøjt græs. Forfangenhed? Hvad var det?).
Det er i mine øjne meget positivt, og jeg synes der er kommet mere ”prestige” i at kunne få sin hest til at følge en, træne den i forskellige ting fra jorden, ride bidløst og/eller for så fine signaler som muligt (igen; dengang jeg var ung, var vi stolte bare vi kunne stoppe hesten, også selvom vi gjorde det ved at dreje den ind i et træ
).
Og som sagt, så tror jeg noget af det stammer fra noget negativt; nemlig kritik.
Der er mange kritiske tråde i dag om hvordan toprytterne rider, hvor hårde de er i hånden og at hestene ikke kommer på fold, og selvom ungdommen lader sig påvirke af toprytterne, så tror jeg også det går den anden vej; hvis der nedefra er meget fokus på hestevelfærd, så vil det være en dårlig forretning for toprytterne ikke at lytte en smule, og måske ændre lidt i deres træning.
Nu skal det ikke handle specifik om topryttere, jeg synes faktisk man ser det alle steder, og jeg bliver så glad når jeg ser en ung pige der spørger om hjælp med sin hest, og de råd der kommer ikke handler om at hesten er dum/fræk/stædig, men at hesten har en grund til at gøre som den gør.
Det virker måske som ”basic” viden i dag, men det var det ikke for 20 år siden, så der er sket et kæmpe skred i tilgangen til heste, og det synes jeg er utrolig positivt.
Er det kun noget jeg bilder mig ind, eller er tendensen i dag at der er mere fokus på hestevelfærd end der var tidligere?
Beklager det lange indlæg, håber I kom levende igennem, jeg havde åbenbart mere at sige, end jeg troede da jeg begyndte
apr 2012
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 197
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 480
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.890
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
jeg syntes det er FANTASTISK at der er kommet mere fokus på velfærd for heste, generelt bare dyr. dog syntes jeg at der er utrolig mange mennesker omkring, der er pylret overfor deres heste, og tror de næsten er lavet af porcelæn.
Men det er jo bare min mening
maj 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 280
Der er godt nok mange herinde der leger kloge hoveder, når det gælder at dømme "top ryttere" deres ridning og deres metoder.
maj 2008
Følger: 43 Følgere: 37 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 959
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.890
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Så selvom der er kommet meget fokus på velfærden, så er der stadig en ret stor gruppe ryttere, der ikke helt er kommet med endnu, og det er en skam.
JJ - Selvom det er blevet bedre, er der jo stadig mange der ikke følger med, og hvis man ikke påpeger det eller kritiserer det, så sker der ihvertfald ingen ændring. Jeg kan heller ikke se, hvorfor det er et problem at toprytteren bliver kritiseret? Hvorfor er de fredet for kritik? Hvis man ikke skaber debat om de grimme metoder der bruges af nogle topryttere, så er der intet der ændres, som TS også er inde på.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 480
maj 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 280
Og for at være helt ærlig, så er det oftest de såkaldte "hyggeryttere" (og nej, dette skal ikke være en debat om dem, men det er bare for at skære det ud i pap) der brokker sig og råber højt om stramme tøjler osv. og når de er fundamentalt forskellige ryttere, så mener jeg ikke diskussionen kan bestå.
Det ville svare til jeg debatterede matematik når jeg faktisk var dansklære.
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Og nej, det er ikke det samme som at debattere matematik som dansklære.
aug 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 73
Da jeg gik til ridning som en bette purk, synes jeg det var synd med bid og jeg spurgte min lærer om det ikke gjorde ondt på hesten. Men nej da, det var jo helt okay og gjorde ikke ondt på hesten. Jeg vil helst ikke pege fingre ad andre, men synes det er fedt når selv prof. tager et skridt tilbage og prøver noget andet
Før og nu - hestevelfærd