Bid til hest, der åbner munden/rækker tunge? Baucher? Hestemund.dk? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Nu har jeg efterhånden prøvet en masse forskellige bid på min hest, men jeg har nogle tilbagevendende problemer med hende.
Med mange bid åbner hun munden meget, og spænder op - hun spænder bare sådan hele kæben nærmest, og jeg har haft svært ved at finde et bid, som hun tør suge på i stedet for.
Nu har jeg i en periode redet med et tredelt HS bid, hvor kuglen er drejet 45 grader, men det er ikke en varig løsning, da hun har en masse "ekstra hud" eller hvad man skal kalde det inde i munden, og det bliver lidt irriteret af delingen på det bid. Dog har hun periodisk suget rigtigt fint med på det bid, og dét er lige præcis det, jeg mangler!
Hun har noget arvæv (som tandlægen fandt, meget gammelt - menes at være fra et stangbid, der har været rykket meget hårdt i
Men fra mange år før vi købe hende) - hun virker lidt følsom i det arvæv, og i den ene side går det sommetider lidt op - Jeg tænker derfor, at det kunne være godt med et bid, der ikke presser så hårdt på laderne? Jeg har overvejet et baucher?? erfaringer med dette??
Periodisk rækker hun også tunge - det kommer i forbindelse med spændinger, og jeg tror desværre ikke et bid kan gøre den store forskel her. Hun startede på det, da hun for et par år siden brækkede benet og stod skadet i 10 måneder - da jeg så skulle genoptræne begyndte hun at række tunge rigtigt slemt. Det holdt op igen, da jeg efter mange måneders intensive enetimer osv. havde fået redet hende godt igennem igen. Derefter har hun kun gjort det i meget pressede situationer, eller hvis hun har været stiv/øm.
Nu har hun så lige stået noget tid med en gaffelbåndsskade, og er begyndt at række tunge igen - det er allerede blevet bedre, men hun gør det dog stadig lige lovlig meget i forhold til, at der helst ikke skulle gå længe før hun skal på stævnebanerne igen..
Jeg fik anbefalet et bid med tungefrihed, men min tandlæge mener ikke, at der er plads til dette i hendes mund...
Vi har kontaktet "hestemund" og venter på svar derfra, er det nogle, der har erfaringer med hende?
*OBS*!
Jeg er HELT klar over, at det med at åbne munden/række tunge skyldes spændinger, der skal løses gennem korrekt træning og ridning, men derfor vil jeg stadig gerne finde et bid, der er bedst muligt til præcis min hest, så hun kan slappe bedre af på det og suge med
Kom gerne med alle jeres erfaringer her
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.534
Lidt som på billedet, hvor tænderne egentligt er lukket nogenlunde sammen, men læberne er krænget fra hinanden. Og så savler hun altid EKSTREMT meget, men det gør hun lige fra hun får bidet på i stalden..
(link fjernet)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hendes videoer er ihvertfald super brugbare - og hun har også skrevet et indlæg om netop tungerækning :o). Ved ikke om du har læst det.
Ang. tungefrihed så kommer de i forskellige grader hvis man fx kigger på myler - de med størst, har de færreste plads til, men de fås noget mindre.
Et baucher giver mere ro fordi det er med ophæng, ligesom fx et Rocking S Snaffle. Hvis det skulle give endnu mere ro skulle det være to delt.
Har du prøvet med forskellige tykkelser, et to delt, udelt, full cheek mm. ?
jan 2007
jan 2007
Krikken:
Ja, men hun har meget lidt plads i munden...
Jeg har prøvet forskellige tykkelser, alm. todelt, alm. tredelt, HS dynamic, HS turnado (todelt, drejet 45 grader og med belægning), det HS hun går med nu osv...
sep 2007
Men ikke udelt? Det ville jeg evt. begive mig ud i - eller et med ophæng alla baucher eller Rockin S snaffle :o)
Ang. tungefrihed så har de her; (link fjernet) ikke meget, går man videre til "level 3 " er der mere.
okt 2004
Men det var heller ikke fordi, at du skal ride med den permanent. Men jeg red engang en hest, der havde lidt samme problem som din, med at den havde spændinger, og reagerede på det ved at række tunge og åbne munden. Til sidst opgav vi at finde et bid til den, og begyndte i stedet at ride den bidløst. Efter et par måneder i bidløst - og hesten var blevet løsnet op i kæberne - prøvede vi med bid igen. Og så var problemet egentlig mere eller mindre væk.
Da hun skulle have biddet i igen, startede vi helt fra starten, som om den aldrig havde haft bid i før. Det hjalp virkelig.
nov 2011
Følger: 83 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 222
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.935
De er super til heste med problemer i den afdeling, specielt hvis den har lidt bøvl med arvæv osv.
sep 2007
(link fjernet)
Tre bid til 300 kr inkl. fragt tur/retur i fem dage :o)
okt 2004
jan 2012
maj 2011
Følger: 41 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 185
Har dog prøvet med et to delt og tre delt jern bid hvor hun slet ikke kunne styres.
okt 2004
Hoppedullen . Det du skriver, har jo intet med det jeg skriver, at gøre.
feb 2004
Følger: 188 Følgere: 192 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.554
Jeg havde de samme problemer da jeg fik Saxo. Han rakte stor artet tunge. Så fik jeg et Myler MB33 med stor tungefrihed og hooks og har aldrig haft en bedre hest.
Jeg starter dressurstævner på distriktplan og han fungere super godt. Dette bid er GODKENDT til dressur.
Han rækker KUN tunge hvis han har spændinger i kroppen og så kan man knap nok se det. Det er kun spidsen der er ude i meget korte momenter.
Et Myler bid er tyndt og ligger utrolig godt i munden på hesten. Jeg ville klart anbefale dig at prøve sådan et bid.
okt 2004
Stiller større problemer end hvad der skrives? Den formulering forstår jeg vidst ikke lige?
jan 2007
Min hest kan sagtens gå med bid, det er spændinger i kroppen, der giver de værste problemer, når hun er løsgjort og velredet rækker hun ikke tunge og åbner ikke munden så meget (og det hun gør tror jeg er fordi, der kommer for stor belastning på laderne - hvilket er derfor jeg overvejer baucher?)
Bidløs er ikke en mulighed folkens, det er en konkurrencehest vi har her
Hoppedullen:
Hvad er Rambo trense?
Team miracle:
Nej har aldrig hørt om det???
BTW. alle bid skal være godkendt til dressurstævner, ellers kan det ikke være en løsning
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
jan 2012
Jeg stiller dig et åbent spørgsmål idet jeg ud fra det du skriver ikke kan se andet end en hentydning i den retning. Og i det "svar" du lige skrev gav du jo heller ikke en forklaring der modsagde det?
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
jan 2007
Det er jeg udmærket klar over, derfor arbejder jeg hver dag rigtigt hårdt på, at hun skal få tillid til min hånd, og lære at der ikke sker noget ved, at hun lægger sig på bidet.
Den har altid været konkurrencehest, og den har gået med bid hele dens lange liv - du får det til at lyde som om den er dybt traumatiseret, sådan forholdet det sig ikke, men når den kommer ud af træning og ikke bliver arbejdet med, og musklerne derfor bliver stive og spændte - så viser spændingerne sig via dens arbejde med bidet.
Jeg har INTET belæg for, at arvævet gør ondt, det er 100 % min egen teori, og tandlæge + dyrlæge mener ikke, at der er problem i at ride den på de bid, som jeg indtil nu har haft på den.
Den udviser samme adfærd på bidløs trense og hackamore - når den har spændinger åbner den også munden og rækker tunge osv. med det på
jan 2007
Team grafik:
Hun må ikke gå på alm. næsebånd, da hun så bider sig selv i kinderne (også selvom det er løst)
Hannoverransk er den bedste løsning for denne hest, og det den befinder sig bedst med
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.634
Vi red ham udelukkende bidløst i en overgang, fordi han var vant til hiv og trækridning, som selvfølgelig giver en smule angst for bidet. Han nægtede at suge på det, knækkede sammen i hele nakken og spændte op, lige så snart man satte sig op.
Men efter at have redet bidløst et par mdr. hvor han lærte at søge frem til hånden, smed vi bid + kapsun på ham, og red med det - primært på kapsunen. Efterfølgende kunne vi så stille og roligt bruge bidet mere og mere, og i dag er der ingen problemer.
Det tog nok omkring 4 mdr, så det er ikke det helt vilde, i forhold til at han var blevet redet.. Mindre kønt, hvis man skal være diplomatisk, i 4 år.
Han går nu med et Myler level 3 tungefrihedsbid. Et blidt bid, som ligger godt og stabilt
jan 2007
Jeg har ikke mulighed for at ride denne hest bidløst, heller ikke for en kortere periode
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
okt 2004
okt 2004
Var netop det hannoveranske jeg ville have foreslået, min den ene araber har nemlig et lignede problem og der har næsebåndsskift hjulpet
jan 2007
Ingen bidløs ridning på denne hest, men vi forsøger at få fat i hestemund.dk, der forhåbentligt kan finde et godt bid til hende
okt 2004
Team Miracle - Læs igen hvad jeg skrev. Jeg skriver IKKE, at alle der rider konkurrence og rider med bid, ikke tænker på hestens velbefindende. Derfor er det også en overfortolkning af det jeg skriver, at tro det. Det du skriver, er lige så meget en konstatering af hvad jeg mener, som det er et spørgsmål. Du ser en hentydning, der ikke er der - ergo er det jo dig, der overfortolker/fejlfortolker. Jo, jeg tror da vidst, at jeg har givet en forklaring, der modsagde det, hvis du da vil læse hvad jeg skriver.
Hoppedullen - Igen, jeg svarer KUN på det du skriver, intet andet - men vær da sød at vise, hvor jeg IKKE gør det? Kunne da være sjovt at se, hvis du kan finde det. At du ikke kan/vil læse/forstå hvad jeg skriver, er så en anden sag. Hvis det er forkert at svare på det du skriver - så undskyld. Men det har jeg nu engang ret til, uden at du bliver tvær.
okt 2004
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 703
Rækker hun også tunge og åbner munden for løse tøjler? Det er jo også en måde hvorpå hesten kan sige fra over for en hård hånd, og lige på det billede du har lagt ind her, tænker jeg jo ikke det er så mærkeligt at hun åbner munden. Men det kan selvfølgelig være et tilfælde eller et dårligt moment, det er ingen beskyldning, men bare for at nævne andre muligheder end lige biddet
Må man spørge hvorfor du afviser bidløst helt? I en periode kunne det måske være en god idé at gøre som Sascha Johansen fortæller om, for at vænne hende af med hvad der måske bare er en dårlig vane hun skal glemme
Endnu værre, men stadig muligt, ville det jo være hvis arvævet altid vil gøre ondt. Så er det altså lige meget hvor høje dine ambitioner er, hvis det gør ondt på hende, må du droppe det, men det er du sikkert også godt selv klar over. Få heste KAN bare ikke gå med bid, for eksempel på grund af gamle skader i munden.
Det er forhåbenligt ikke tilfældet og bliver højst sandsynligt ikke nødvendigt, men det kan nok heller ikke udelukkes helt.
Held og lykke med det!
jan 2007
Mint:
Ved ikke om du synes jeg har voldsomt fat i hende på billedet, men som du kan se er min venstre hånd længere tilbage på billedet end den højre, hvilket kan tyde på, at jeg er ved at korrigere fra venstre tøjle. Derudover synes jeg egentligt billedet viser en fin lav hånd
Jeg afviser bidløst fordi hesten ikke arbejder optimalt på en bidløs trense, og det er meget vigtigt, at den bliver holdt i gang (ordre fra dyrlægen efter skader)
- Når den ikke arbejder korrekt vil spændingerne i hesten blive værre, og dermed vil det ikke hjælpe min situation
Når den er redet igennem åbner den ikke munden ved pres - kun når den er spændt
Det er således også værst under opvarmningen, og bliver bedre i løbet af ridningen.
I forhold til mine ambitioner med hesten, så passer de heldigvis rigtigt fint sammen med hestens evner og kapacitet samt arbejdslyst. For denne hest er mine ambitioner bare at få nogle gode la'er på hende, og jeg har allerede haft startet min første la1 og la2 på hende uden de store problemer med munden/tungen - dog var hun i det ene program meget spændt, og lidt for frisk i galoppen, så da jeg skulle lave overgang til trav var jeg nødt til at give meget tydelige hjælpere, og så kom tungen ud et splitsekund, udover dette var der hverken tunge eller åben mund i de to programmer - der er altså et helt tydeligt mønster, der viser, at spændinger er årsagen til problemerne her. Dog tror jeg også, at arvævet har en betydning, så jeg tænker umiddelbart at den bedste løsning er en blanding af massere af træning, hvorved hun får tillid til min hånd, og går mere og mere afslappet og tilpas på biddet, samtidig med at finde et bid, der måske kan lette presset lidt fra laderne
Jeg har stået i denne situation før, da hun for et par år siden brækkede benet - i hele genoptræningsperioden og flere måneder ind i den rigtige ridning var hun rigtigt slem med mund/tunge, men det løste sig så snart hesten blev løsnet ordentligt op via ridningen.
Nu har hun så stået med en gaffelbåndsskade efter et styrt, og jeg regner da bestemt med, at vi kan løse problemet endnu engang
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Jeg selv rider med et HS dynamic 3delt muffebid, anatomisk bygget, ingen kugle eller noget - det er den eneste Jasmin fungerer på:)
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 202
Hvis det var mig, ville jeg forsøge mig med en dygtig hestemassør... Det skader ihvertfald ingenting plus at denne vil kunne fortælle OM det er muskulært eller om du evt skal have kiroprator ud.
jan 2007
Men tak for svaret.
Bid til hest, der åbner munden/rækker tunge? Baucher? Hestemund.dk?