1.667 visninger
|
Oprettet:
Hvor ofte skifter din hest boks {{forumTopicSubject}}
Som overskriften siger, så er jeg nysgerrig efter at høre hvor ofte jeres hest skifter boks.
Er det når i skifter stald, når der kommer en ny hest eller noget helt tredje.
Er det et vigtigt emne for jer?
(Fortæl også gerne hvad en god boks er for jer og jeres hest - feks. om der skal være vindue, skal det ku åbnes, så hesten kan stikke hovedet ud osv.)
Tak
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
En go boks for mig, er en boks, hvor hesten kan se og røre andre heste, en boks med vindue, der ALTID skal være åbent og en boks med sikkerheden i orden. Den skal naturligvis være tilpas stor og have vandkop.
okt 2008
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 550
Mine 2 andre har skiftet henholdsvis 1 og 4 gange pga anden fordeling af heste i stalden, så de ikke skulle stå alene
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
For mig er det vigtigt, stalden er lys, boksene har åbne sider og front (ingen tremmer), så hestene kan få hovedet ud over kanten, og gnubbe hinanden over bokskanten
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.935
At foretrække er en stor og lys boks, helst med et vindue der kan åbnes og lukkes efter behov.
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Flytter ham ikke rundt sådan for sjovt, men hvis det er nødvendigt så må han jo flytte sig lidt.
Han virker også til at være pænt ligeglad med det
Skulle måske lige sige at han står i udeboks, og det er bare fantastisk for ham. Er super glad for den boks.
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.897
Er der situationer hvor i ville være okay med at hesten blev flyttet til en anden boks (som i Krisitna M's indlæg?) Hvorfor og hvorfor ikke?
feb 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 143
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Lige da jeg fik hende, skiftede hun en gang eller to, pga. nye heste i stalden, så de skulle alle stå bedst muligt. Så skiftede hun igen, da vi flyttede sted, og der stod hun 2-3 forskellige steder, tror jeg. De fik nye bokse, når de kom ind fra sommerfold i september. Og så skiftede hun igen, da jeg flyttede igen, og her har hun så stået i samme boks lige siden (siden januar).
En god boks for mig, er en boks der er stor nok til, at hun kan gå rundt, og også ligge udstrakt. Der skal selvfølgelig være krybbe, vandkop og slikkestensholder. Så skal der være vindue med sikkerhedsglas udtil, der kan åbnes/lukkes efter behov. Det øverste på boksen, skal være gitter, der kan sættes op/ned efter behov. Hesten skal dog altid kunne kigge ud ad boksen, til alle sider. Derudover skal der selvfølgelig være en behagelig belysning og højt til loftet.
Og så er jeg faktisk rigtig glad for min nuværende boks, med skydelåge og et gitter der går helt ned til jorden, hvor hesten kan stikke hovedet ud igennem, for at få hø. Meget dejligt, når man har en hest der skider overalt - det gør det også meget lettere at fodre.
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
Dog skal de skifte boks i den stald jeg er i nu, fordi vi er en hest mindre på stedet, og af praktiske årsager bliver de lige roteret lidt, fordi den sidste boks er lige malplaceret.
Det betyder intet for hestene og mig (jeg er selvfølgelig glad for at slippe for det bøvl den malplaceret boks medfører, som jeg havde til den ene af min).
Hvad boksenes "egenskaber" angår, så er det lidt svært med min den lille hingst, da han jo kun er 98 cm i stang, og derfor kan han ikke kigge ud eller rigtig se andre heste, men det forholder han sig fint med.
Men ellers er en optimale boks for mig, at den er lys. Dertil skal det man nemt at føre hesten ind og ud af boksen.
Og så er det et kæmpe plus, hvis heste har åbne sider, hvor de kan have hovedet ud. Og hvis nabohesten(e) accepterer det, så også gerne mod den/dem, så de har mulighed for kontakt.
Vindue må der også meget gerne være, så de har mulighed for at se ud, men det behøves ikke nødvendigvis at kunne åbnes (hvis bare stalden har et godt indeklima, uden nødighed for at have yderligere åbninger).
Og så skal boksen have en jævn underlag (uden strøelse).
Det behøver ikke at være moderne for at stille op til min krav.
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
Der er et lille vindue i alle 3 bokse, og de kan stå at nusse henover boksvæggen som jeg synes er vigtigt.
Men alle 3 kender så også hinanden godt, og gør jo sammen på fold også da jeg kun har de 3.
Boksene er ikke de største og med mest lys, men det er en hyggelig stald, og de er ude fra 7 morgen til mellem 21-23 om aftenen om vinteren, og kan gå i morgenkåbe ud at fodre om morgen, skønt.
Håber så på vi kan lave vandkopper inden vinter, for så vil det bare være perfekt.
okt 2005
Følger: 9 Følgere: 25 Heste: 11 Svar: 46
Muligvis bliver min ene vallak flyttet i løsdrift medmindre at den 'nye' hest bliver gode venner med ham han skal gå i løsdrift med.( den nye har været her før og min ene vallak har gået med ham før)
Men grundlæggende har de deres helt faste pladser i stalden.
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 602
Hvordan boksen er indrettet er ikke så vigtigt for mig, bare den er stor nok til han kan gå rundt som han vil og ligge sig som han vil, jeg synes det er meget rart der er tremmer i hans boks, for så kan an søge fred for de andre heste, hvis han er træt af de hele tiden vil snakke, samtidig er jeg glad for vinduet ud til staldgangen der kan stå åbent, så han kan stikke hoved ud som han vil.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.254
Men ellers snå mien hest har fået en boks et sted er det der de stå.
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
maj 2008
Følger: 114 Følgere: 105 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 98
Jeg går meget op i at det er en stor og lys boks, hvor der er plads til bevægelse og efter lovgivningens mål samt tør og behagelig bund. Vil også til en hver tid gøre alt for at der er vindue i boksen med frisk luft så de kan stikke hovedet ud. Det har min også være så heldig at få.
Det er også vigtigt at sikkerheden er i orden og der er vandkop så hesten hele tiden har adgang til vand.
Disse krav da konkurrence heste ofte står mere og mere indendørs og det så er en vigtig del de har det godt.
jul 2005
Følger: 75 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.467
Dog stod de i midlertige bokse her i vinters, da vi lige er flyttet på gård, og derfor først nu er ved at bygge stald
Men vi laver stalden så den opfylder alle de nye krav med størrelse, (til en hest på op til 190) og så er de bygget op, med tremmer foran, hvor de kan stikke hovedet ud, og så prøver vi at undvære noget mellem dem (udover væggen self) så de kan klø hinanden. Vi kan dog altid sætte tremmer på, hvis det ikke fungerer :-).
Hver boks har 2 vinduer, som er sat meget højt oppe, så hesten kan ikke slå hovedet ind i det
Og ja, self alt det andet med vandkopper osv
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.130
Jo måske mine haffer hopper når de skal fole, så skal den ene nok over i en større boks.
Bella, min ene hoppe, går i en pony boks, mener at den er 3x3 meter, og hun vil gerne have en stor boks, som er 3,5x3,5 meter, sådan en har min anden haffer og min hoppeplag.
feb 2004
Følger: 188 Følgere: 192 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.554
nov 2011
Følger: 70 Følgere: 66 Heste: 7 Emner: 44 Svar: 325
maj 2011
Følger: 41 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 185
Og svaret på dit spørgsmål er aldrig, hendes boks er fast
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.945
jul 2009
Følger: 268 Følgere: 2185 Heste: 5 Emner: 138 Svar: 1.543
Sted 1: Et større ridecenter, hvor han skiftede boks 1 gang. Han fik hoste i den gamle stald, og skiftede derfor til en udeboks.
Stald 2: Her har han én boks, som han uden tvivl beholder (forhåbentligt) resten af sit liv. Han er en meget en "min-boks-er-MIN-boks"-hest, og ville derfor blive forvirret over at skulle bytte med naboen, han har 100% ejerfornemmelse over sin egen boks
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Jeg er meget glad for den. Der er ro, den er stor, der er kun en hest på den ene side, så de ikke slås for meget. Og når næsten alle hestene hoster/er syge, så burde min i teorien være en smule beskyttet.
Der er så en del, der skal kalkes.
Der er vindue,
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.897
Hvor ofte skifter din hest boks