{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.006 visninger | Oprettet:

Træpiller søger gode råd og erfaring {{forumTopicSubject}}

Jeg har i år valgt at skifte bund fra halm til træpiller. Der er forskellige meninger til hvordan det skal gøres, så søger gode argumenter for hvorfor det er sådan i gør. Så vil jeg nemlig ud fra det forsøge at tage det med i mine overvejelser når jeg skal starte ud.
Min boks er ca 4*4 m. smiley

- Hvor tyk ligger i jeres bund og hvor meget hæver den når de udtrædes?
- Vander i den? Nogen siger den tørre hurtigt op, andre mener de mister deres sugeevne hvis man starter med at vande dem?
- Ang. tispletter hvordan ser i dem? Man fjerner ikke pletterne hver dag? Ligger det sig i bunden og bevæger sig opad i lag i følge med hvor meget hesten tisser de forskellige steder?
- Vender i bunden? I såfald hvor tit?
- Hvor meget putter i ind løbende?
- Skal det være en bestemt farve træpiller eller type?
- Hvor tit muges den helt i bund?
- Har i gode/dårlige erfaringer i vil dele? :b

Håber i vil dele jeres iagttagelser og erfaringer med træpiller. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpiller søger gode råd og erfaring
  • #1   7. sep 2013 Bunden kommer meget an på din hest om hvorvidt den står stille, sviner ovs. Men normalt rører du slet ikke bunden men kun lige fjerner toppen hvis den bliver ujævn... Personligt ville jeg ikke vande da jeg er den overbevisning den så mister sugeevne hvilket næsten også giver sig selv. Du kan se der hvor den har tisset hvis du fjerner det rene på toppen at så er det rødt der hvor hesten har tisset... Der er normalt 3 lag... Bunden, mellem stykket fra bund til top, også er der toppen som er det rene og lette.... En træpille bund kan klare kun at blive bund muget 1 gang om året da dens sugeevne er så god... Om vinteren bruges der ca 2 sække om ugen.... Bunden kommer an på dig selv, men den vokser jo løbende hvis du kun bundmuger 1 gang om året eller hver halve år... Så det kommer af sig selv.

  • #2   7. sep 2013 2 poser hæver ca 5-10 cm vil jeg tro, måske mere, måske mindre alt efter boks størrelse...

  • #3   8. sep 2013 Vi har brugt træpiller / eller træpillesmuld i 8 år nu . Vi har lige startet bokse op igen efter sommeren, hvor hestene slet ikke er i boks - og i en 4x4 kommer vi ca. 40 kg træpiller ind. Vi vander dem - de mister absolut ikke sugeevnen, de skal jo ikke vandes pjaskvåde. smiley Så lader du dem stå et par timer - så skal du se dem poppe op smiley

    Afhængig af hvor meget hesten er inde, skal der lidt ekstra træpiller ind . Inden vi lavede løsdrift ( nu bruger vi kun boksen til fodertid og et par timer om aftenene inden de kommer ud igen ) .. Der stod hestene inde hver nat , og der fik de en sæk ( 16 kg ) ind ca 1. gang om ugen. Der skal fjernes klatter og rester af stråfoder hver dag, og ca. 1 gang om ugen vender vi boksen - dvs. alt sammentrådt bliver luftet. INDEN du overhovedet kommer træpiller ind, strør du Stalosan F i bunden af boksen. De desinficerer og holder flueæg væk. Og når du vender boksen og evt. fjerner våde klatter ( meget våde ) - så drys lidt Stalosan i bunden. Vi tømmer boksen hver sommer, men alt det der er tørt kommer i vores løsdrift, og det der er vådt kasseres. Vi genbruger også i løbet af året, - dvs. er det kun lidt vådt lægger vi det i den ene side af boksen til tørring - så bruger vi det igen. ..


  • #4   8. sep 2013 Vi køber vores træpiller/smuld hos Hjaltelin i Kolding

    Og der skal du IKKE købe det der står under hestestrøelse - køb det der står her : http://www.hjaltelin.dk/getdoc.asp?id=172&md5hash=FD78D51BBF1F104F31EB68C0AB99C13B hvis du skal have det løst tippet af


  • #5   8. sep 2013 En træpille bund skal være 20-25cm tyk.
    Da min boks blev startet op blev der dmidt 25 sække af 16kg ind.

    Jeg har kun vandet når det har været apsolut skod piller der støver.

    Jeg tager klatter hver dag og river toplaget jævnt.
    Jeg vender min boks 2-3 gange om ugen og fjerner tis; tissen pakker sig nederst og når træpillerne ikke lan suge mere bliver de sorte..

    For mig er det vigtigt at vente bunden fast om det en gang om ugen eller oftere bedømmer man selv. Bunden bliver hård og ujævn hvis man ikke vender


  • #6   8. sep 2013 Det kommer an på hesten.. jeg har to metoder:

    Min hoppe som vader rundt i boksen:
    Bunden starter jeg som værende lidt tyndere end ellers, jeg vander over med en vandkande med sådan en spreder på, en enkelt kande alt efter boksstørrelse..
    Ved hende tager jer vådt HVER dag og fylder efter efter behov men ca engang om ugen. Fylder efter med en bla ding af piller og spåner.
    Når jeg fylder efter fjerner jeg ALT vådt, jævner bunden, drysser spåner over og hælder piller øverst. Så bliver bunden fin og fjedrende. Jeg vander ikke når jeg fylder efter.
    Jeg er nødt til at fjerne vådt hver dag fordi hun trækker det rundt når hun hør rundt i boksen fjerner jeg det ikke bliver hele bunden klam.
    De dage hvor jeg fylder efter vender jeg hele bunden så alt er blevet siet i greven, derfor er bunden ikke så tyk.

    Ved min haffer som nærmest står samme sted i boksen hele natten:
    Fylder op med en god tyk bund, vander over. Så fjerner jeg lort hver dag og tager tis hvis nogle klatter er meget meget klamme.
    Ellers passer bunden sig selv og jeg fylder kun efter med træpiller ingen spåner.
    Ved en hest som ham har jeg gode erfaringer med at lave en bund af tørv under træpillerne.
    Så lægger ma tørv i lader hesten stå på det et par dage so det bliver trådt fladt, og så fylder man en pillebund oven på. Så fjedrer bunden, tørven suger godt, pillerne holder længere og pillerne er meeget lettere at muge i end tørven er smiley


    Til gengæld så hold dig fr at købe det der færdige pille-smuld.
    Det støver og er mega træls inde i boksen..


  • #7   8. sep 2013 Man siger at 200 kg er godt til at starte en boks op, da jeg startede smed jeg 3-4 trillebøre ind. min hoppe sviner enormt meget og det var passende..

    - jeg vandede lidt og ''puffede'' det derefter op, så de ikke rullede når hun kom ind for første gang og måske blev forskrækket over en ny bund i boksen.

    bunden holder HEEELT fantastisk, men jeg vender også bunden ca. en gang om ugen, da det våde egentlig tørre igen når det bliver rusket og kan suge en gang mere.. og ellers tager jeg bare klatter og hvis det våde er MEGET vådt ryger det også med i udmugningen..

    jeg bestilte et ton i april i år, og vil tro jeg måske har 400-500 kg tilbage, og hun står på omkring 20-30 cm smiley


  • #8   8. sep 2013 Tusind tak for de indtil videre rigtig gode råd. smiley

  • #9   9. sep 2013 Altså der skal 6,9 liter træpiller til at suge 10 liter.... Og hvis man er en god muger så er træpiller kun beregnet til at få bundmuget 1-2 gange om året og ikke hverdage da den så ikke suger det optimale...

    Dette er fra en producent ud af mange:

    Sugeevne
    1 kubikmeter træpiller kan absorbere mere urin end 9 kubikmeter træspåner – 1 sæk Absolut Horse Pellets kan altså opsuge 63 liter urin.


  • 12Træpiller I
    12Træpiller I Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #10   11. feb 2018 Spændende at høre jeres erfaringer med træpiller som bund istedet for halm. Hvilken slags træpiller har I bedst erfaringer med i forhold til mærke og sugeevne?

Kommentér på:
Træpiller søger gode råd og erfaring

Annonce