{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.156 visninger | Oprettet:

Overvægt i trailer {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er smiley

Vi står desværre i en rimelig træls situation lige nu, da vores bil ikke måtte trække så meget som vi fik af vide da vi købte den.. Da vi købte bilen var den helt ny, altså vi forud bestilte den da den ikke var kommet endnu, og vi fik af vide at den måtte trække 1100 kg., som ligepræsis er nok til at den ville kunne trække den trailer vi har kig på+min hest.
Vi fik så efterfølgende af vide at det var en fejl og at den faktisk kun måtte trække 1000 kg, så nu kan den altså lige præsis ikke trække traileren og min hest smiley (hesten vejer 550 og traileren vejer 500, 1050 i alt..)
Vi ved at bilen godt KAN trække de 1100 kg., da vi har gjordt det før vi fik af vide at den ikke måtte alligevel, men nu vil vi jo skulle køre med overvægt.. Hesten er lidt små fed og vil nok tabe noget af maven med tiden, men sammentidtig vil hun også sætte muskler, så jeg tror ikke at vi kan få hende ned i vægt.

Men hvad kan vi så gøre i den her situation? Det er da mega træls hvis vi køber en trailer til 30.000 og så får vi bøder for at køre med den, eller er 50 kg. lige gyldigt? Bilen er faldet helt vildt i pris, så hvis vi sælger den og køber noget nyt, vil vi også tabe rigtig mange penge.
Vi skal bruge en trailer for at komme til undervisning, kurser og stævner, så den vil blive brugt en del.

Hjælp hvad skal vi gøre? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvægt i trailer
  • anne
    anne Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 1 Svar: 2
    #2   15. sep 2013 evt kan I få bilen vejet op til den må trække mere!!

• #3   15. sep 2013 Anne: Det har vi prøvet, men det vil de ikke smiley

• #4   15. sep 2013 Tror ikke 50 kg betyder så meget. Vores bil har vist også trukket traileren med en vægt der er en smule over grænsen.. smiley

• #5   15. sep 2013 det koster 1000 kr pr % du har overvægt der ikke så meget andet at gøre end at sælge trailer eller bil men uanset hvad skal i ha trailer kort for og må køre med den

• #6   15. sep 2013 Det er rigtig dyrt ( og sikkert også farligere, da der jo er en grund til at biler har denne begrænsning) at køre med overvægt, så synes ikke det er noget du/I skal gøre med vilje..for der bivier kørt kontrol på det..

• #9   15. sep 2013 Hvem har i forhørt jeg hos med hensyn til opvejning?

Men hensyn til at køre med overvægt, er det en rigtig dårlig ide. Hvis i bliver stoppet, får i en bøde, men i får altså heller ikke lov at køre videre. Det vil sige, i skal ha en anden til at hente hesten for jer.

Anita: Det er altså ikke korrekt. Har man taget sit kort før 2009, kan man selv vælge om man går efter trailerens totalvægt, eller bilens tilladte træk (altså en bil der må trække 1500, men traileren vejer 2000, så må du læsse den op til de 1500, som bilen må trække, og så er det den vægt der gælder.)
    https://www.politi.dk/da/borgerservice/fardsel/paahaengskoeretøj

• #10   15. sep 2013 Belinda: læs lige hvad der står i dit link - det y siger ikke altså ikke rigtigt smiley
    Hvis du ikke har BE kort gælder den tilladte total vægt for bil + trailer og ikke den reale total vægt smiley
    Så jo du skal nærmest uanset hvad have trailerkort smiley

• #11   15. sep 2013 Stine, læs lige igen. Læg mærke til det jeg har fremhævet, der står jo netop hvad jeg har skrevet.

For indehavere af et kørekort der er udstedt inden den 1. maj 2009 og fornyelser heraf gælder følgende:
    Reglerne for at køre med et påhængskøretøj efter en almindelig personbil på grundlag af et kørekort til kategori B er følgende:

Du må altid køre med et påhængskøretøj, når den tilladte totalvægt for påhængskøretøjet ikke overstiger 750 kg

Overstiger påhængskøretøjets tilladte totalvægt 750 kg, er kørekort til kategori B stadig nok, hvis begge nedenstående betingelser er opfyldt:

1) Bilen og påhængskøretøjets samlede tilladte totalvægt overstiger ikke 3.500 kg.

2) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger ikke bilens egenvægt med mere end 50 kg. Bilens egenvægt med tillæg af 50 kg svarer til bilens køreklare vægt med fradrag af 75 kg.

Beregning
    Når du beregner punkt 1) og 2), kan du anvende en af følgende vægtangivelser:

Påhængskøretøjets registrerede totalvægt, som fremgår af påhængskøretøjets registreringsattest.

Den eventuelt lavere fastsatte totalvægt for påhængskøretøjet(koblingsvægten), der fremgår af bilens registreringsattest.

• #12   15. sep 2013 Det er dumt at kører med overlæs, både fordi det belaster bilen unødvendigt! Der er en grund til en bil må trække hvad den må, der er jo lavet beregninger på dette, og vægten er sat til det den er grundet bremser, belastning osv. på bilen.
    Du skriver;´´ Vi fik så efterfølgende af vide at det var en fejl og at den faktisk kun måtte trække 1000 kg, så nu kan den altså lige præsis ikke trække traileren og min hest (hesten vejer 550 og traileren vejer 500, 1050 i alt..)`` Men hertil skal du ligge personernes vægt, div. udstyr og hvad der ellers vejer i bilen, hø, foder osv. i traileren.
    En anden skriver, tror ikke 50 kg gør så meget! Og hertil må jeg svare, jo det gør det, igen det er unødig belastning for bil og bremser. Jeg er kæreste med en betjent, der kører disse sager, og tror mig, der er ingen grund til at køre med overvægt!
    Personligt syntes jeg det er helt fint, at der tjekkes op på vægten, da det gælder sikkerhed for dyret, og ikke mindst andre billister.
    Jeg kan ikke udtrykke nok hvor glad jeg er for min 4x4 og mit trailerkort, så slipper man nemlig for alt andet bekymring.
    Men har i forklaret jeres forhandler, at jeres helt nye bil ikke lever op til de krav, i blev informeret om, inden i købte den?

• #13   15. sep 2013 selvom i opvejer bilen vil den ikke kunne holde til det i længden aksler osv. er ikke bygget til den belastning over længere tid smiley

det blev dyre dyre lære penge for os...

nu er jeg jo en gammel kone 30 host host smiley så jegskal jo gå efter den samlede totalvægt vores bil må trække 1300 og vores trailer har en totalvægt på 1500 putter jeg min store oldenborg i må jeg stadig smide en mindre pony ind sammen med...

få vejet din hest præcis og så ville jeg få en bil med større egenvægt samt større motor...

det skal lige siges vi har kun en opel Zafira og den gør heldigvis jobbet udmærket. smiley

• #15   15. sep 2013 min 4x4 fik jeg vejet op fra 3000 til 3700 det må min nemlig i Tyskland og resten af verden men her er det fordi den blier så dyr at folk ikke kan betale vægtafgiften den gik så os fra 9190 hver ½ år til 12.700 hvert ½ år

hvilken bil har i købt

• #16   15. sep 2013 Bilen kan ikke vejes op, vi har spurgt dem der hvor vi købte bilen, som så har snakket med dem der har lavet bilen og det er ikke en mulighed smiley
    Tak for svarene! Jeg kan se at det er helt udelukket at køre med det. Øv, men så må vi jo finde noget andet smiley
    Hesten er vejet, så det er hendes rigtige vægt smiley

Noget andet jeg lige kom til at tænke på er om vi egentlig kan forlange at han tager bilen igen, nogle penge eller noget i den stil? Vi købte den jo lige netop pga. at den ville kunne trække hesten og så har det også været en masse fejl ved den.. Tror ikke lige umildbart selv at vi kan få noget ud af det, men det skader jo ikke at spørge herinde smiley

• #17   15. sep 2013 Stutteri maunsholt: Det er en Chevrolet aveo, tror jeg den hedder.

• #18   15. sep 2013 Har i noget på skrift om hvad i er blevet lovet af bil?

• #20   15. sep 2013 Jeg ville ikke køre med overlæs. Tænk hvis i blev stoppet på en stor vej eller motorvej og ikke måtte køre videre. Stakkels hest og reglerne er lavet af sikkerheds grunde.

• #21   15. sep 2013 Stine: Man får en bøde hvis man bliver stoppet og må ikke kører vidre smiley

Vi har ikke tænkt os at køre med det. Enden skal vi se om hesten kommer ned i vægt når den taber sig, ellers må vi finde på noget andet smiley

• #23   15. sep 2013 ifølge reglerne er det lovligt med MAX 50 kg +
    (:

• #24   15. sep 2013 Stald Skovvang: Er du sikker??? Er der et sted man kan læse det?

• #25   15. sep 2013 mener det er på noget trafik haløj .dk?
    eller på politiets hjemmeside (:

• #26   15. sep 2013 Stald skovvag: Tusind tak, ser lige om jeg kan finde det. Det kunne være så fedt hvis det er sådan! smiley

• #27   15. sep 2013 50 kg reglen er desværre afskaffet pr. Januar 2013 ;(

• #28   15. sep 2013 ØV! smiley

• #29   15. sep 2013 Men tror næppe at de vejer din hest. Hvis du har 500 kg at give af og ikke overskrider 3500 reglen, tror jeg ikke at de begynder at køre din hest på vægt for 50 kg.... Men hvad er det for en trailer du har med så lav en egenvægt som 500kg?

• #30   15. sep 2013 Rebecca: 3500 reglen? Det er en Cheval liberté gt1 smiley

• #31   15. sep 2013 Vejer det samlede vogntog (hest, trailer og bil) mere end 3500 kg skal man have trailerkort

• #32   15. sep 2013 Tine b: Tak smiley

• #33   15. sep 2013 Felina. Hvad er totalvægten for jeres bil?

• #34   15. sep 2013 Rebecca p: 1.647 kg smiley

• #35   15. sep 2013 Ok. Så er du jo langt fra 3500 totalvægt incl trailer;) jeg tror at politiet umidelbart vil tage det helt for gode varer hvis du siger at din hest vejer 500 kg, og ikke bruge tid og penge på at køre den på vægt. 50kg har jo ikke nogen sikkerhedsmæssig betydning..... Bare husk at det skal være en persom med kørekort fra før 2009 der kører bilen;)

• #36   15. sep 2013 Tak! smiley Det er min mor der kører, tror at hun tog kører kort i 1900-nogen og 90 smiley Hvor meget vejer fedt egentlig i forehold til muskler? Hesten er 5, men har lige haft en ridepause, så hun er måde muskelfattig og overvægtig.. Tror du ikke at hun alligevel kommer ned meget tæt på 500 om lidt tid? smiley

profilbillede
  • #37   15. sep 2013 Hvor høj er hun?

• #38   15. sep 2013 Vil lige sige at de har nogle steder midler til at veje traileren på stedet, med indhold, så pas nu på. Er det en trailer til en hest i har øje på? smiley

• #39   15. sep 2013 Rebecca: ca. 160-165 vi har ikke fået hende målt endnu.

Stine: Vi er også rimelig usikre på det, så det er ikke sikkert at det bliver til noget. Ja smiley

• #40   15. sep 2013 Hvilken trailer er det? Er det en trailer til en hest? Hvis ikke, så var det jo en mulighed. Men prøv lige at kontakte Randers Trailer, der kan de virkelig lave nogle lette trailer. Mine forældre fik deres lavet der, efter hvad der skulle være i den, men at den heller ikke måtte veje mere end 600. Det kan være de kan lave en, der har den rigtige vægt, hvis man skære lidt ned på alt for mere ekstra udstyr. Hvor høj er hesten? For de kan også lave dem lavere end hvad der er normalt, hvilket jo spare nogle kilo smiley Deres priser er ret fornuftige. Min mor gav 38.000 og vi har en del ekstra udstyr smiley

• #41   15. sep 2013 Det er en cheval liberte gt1, 1½ hests trailer, syntes ikke at den skal være lettere, da jeg ville have det virkelig dårligt med at sætte en hest op i en trailer som vejer 100 kg. mindre en hesten! Vi vil ikke have at hun skal føle sig mast/klemt så vi vil ikke have noget mindre smiley

• #42   15. sep 2013 Den behøves ikke nødvendigvis være mindre, men lettere smiley Det svare jo lidt til at du så ikke vil læsse to heste der hver vejer 600 kg, hvis traileren så ikke vejer mere end de 1200 kg hestene vejer til sammen. Men det var blot et foreslag, de laver virkelig nogle gode, slidstærke trailere, som lægger dejligt på vejen, på trods af lav vægt smiley

• #43   15. sep 2013 Syntes ikke helt at det er det samme..
    Men tak for forslaget, kan være at jeg tager et kig på det senere smiley

• #44   15. sep 2013 Fanme træls man køber bil, efter hva den ska trække, og den så ik ka.
    Overrasker mig, at den må trække så meget, da det er en minibil.
    Jeg har selv en (anden) bil med en 1,8 der må trække 1300.
    Hvor stor motor/hvor mange HK?

• #45   16. sep 2013 Tror faktisk ikke at du overhovedet kan få en lettere trailer. Den skal jo også herne være lavet af andet end pap og papir;)

• #46   16. sep 2013 Den sorte bandit: Tror at det er 1.3 smiley

Rebecca: Ja nemlig, vil jo også gerne have en trailer jeg kan være bekendt at sende en hest op i smiley

Kommentér på:
Overvægt i trailer

Annonce