{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.817 visninger | Oprettet:

Spring/kombineret i bagvægt? {{forumTopicSubject}}

Dressur sadeler kan ligge i bagvægt, men gælder det også for spring og kombinerede? Er det tilfældet, så ligger de fleste at de to modeller jo i bagvægt når man kigger rundt - men det er måske ikke tilfældet?

Hvis nej, hvordan findes man så ud af om der er "ligevægt" i en sadel, udover at spørge en sadelmager? :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spring/kombineret i bagvægt?
  • #1   6. okt 2013 Alle sadler kan ligge i bagvægt. Sædets midterste punkt skal være det dybeste -hvis det dybeste punkt ligger længere bagude er sadlen i bagvægt.

Og nej kombi og spring har ikke større tendens til at ligge i bagvægt.. hvis de gør det, passer de ganske enkelt ikke hesten optimalt

• #2   6. okt 2013 Fik i tidernes morgen af vide at bagenden af sadlen ikke må ligge lavere end forenden

Og de var om en kombi så ja det kan de

• #3   6. okt 2013 Disse videoer hjalp mig rigtigt meget, da jeg skulle lære at se om en sadel ligger rigtigt smiley

http://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP_K8

Jeg fik dog en sadelmager ud (en dygtig, kendt en, endda) men han endte med at sælge mig en sadel der lå og trykkede på min hests manke.
    Hvilket virkeligt er nederen, når man står som ny hesteejer, og smider massere af penge ud på at få det gjort "rigtigt".
    Jeg vil sige at nu kan jeg bedre selv se om en sadel passer, så det er fornuftigt også selv at sætte sig ind i tingene, og ikke blindt stole på fagfolk

• #4   6. okt 2013
    Har lige snuppet lidt billeder på google.

Her er billeder af springsadeler, hvor jeg syntes en del ligger i bagvægt hvis man skal måle efter det jeg har lært med dressur sadeler.

profilbillede
  • #5   6. okt 2013
    Og her er så sådan, jeg har lært at man kigger på dressur sadeler om de er i bagvægt.
    Stregen skal gå lige igennem bag til, midt i - er der mere for oven end neden, er den i bagvægt - også modsat evt. i forvægt.

profilbillede
  • #6   6. okt 2013
    Tasha - Har kigget maaaange videoer, men mangler nogen der gennemgår det med bagsvidselen for spring og kombinerede... Derfra spørgsmålet ;o)

Men ja, det er godt at kunne følge med selv. Er med på nogle af tingene, men ville slf. få en sadelmager ud hvis jeg var i tvivl.

• #7   6. okt 2013 Hmm, tror at, frem for at kigge på bag og forsvidselen, så prøv at se på sadlens dybeste punkt, og så se om det ligger på det dybeste punkt på hestens ryg?

• #8   7. okt 2013 Jeg tror ikke man kan bruge den metode, til at se om sadlen ligger i bagvægt..

Som jeg tænker, er springsadlen jo lav bagtil(bedste i verden haha) dertil skal den jo ikke være for lav fortil, så er der vel ikke plads til manken eller hvad man lige siger.. smiley Uden at vide noget - så følger lige med smiley

• #9   7. okt 2013 Du skal kigge på det dybeste punkt i sadlen

• #10   7. okt 2013 Vil ikke mene 6-4-8 ligger i bagvægt... Har altid kun redet springsadel og der gælder lidt andre regler

• #11   7. okt 2013 Dressursadler har jo nu om stunder ofte et meget dybt sæde med en meget høj bagsvidel, så du kan ikke bare kigge på om for og bagsvidsel er lige høje. Du er, som andre siger, nødt til at se hvor det dybeste punkt i sadlen er... det er det der afgør om sadlen er i bagvægt eller ej

• #12   7. okt 2013
    Er der nogen der kan tegne og fortælle, så man kan lære lidt om den måde? :o)

• #13   7. okt 2013 Jamen det er sådan set ret enkelt. Sædets dybeste punkt skal være i midten af sædet...

Jeg kune rigtig godt tæne mig at du prøvede at tegne linier på spring/kombisadlerne ligesom du har gjort på dressur-modellerne, så man måske kan få en ide om hvor det går galt. For som jeg ser det, ligger de fleste af de sadler IKKE i bagvægt.

• #14   7. okt 2013
    Spring sadelerne nu med streger. Bruger man stregerne, er det galt med en del af dem. Ret galt.

profilbillede
  • #15   7. okt 2013 Men når jeg kigger på dine streger, er der ikke en eneste af dem, hvor bagsvidslen er lavere end forsvidslen, så hvad får dig til at mene at de er i bagvægt?

-for god ordens skyld: der ER et par stykker jeg ikke synes er helt gode. Men det har ikke noget med for/bagsvidsel at gøre, men simpelthen at det dybeste punkt ikke er midt i sædet, men længere bagude... Ser det ud til bå billedet (kan jo være svært at vurdere udelukkende udfra billeder). Bl.a. syne jeg nr 7 ser ud til at være i bagvægt

• #16   7. okt 2013
    Som jeg nævnte øverst, så handler det ikke om at bagsvidselen er lavere end foran. Det er at stregen skal gå direkte igennem bagsvidselen. Bruger man den metode og kigger på billedet med springsadelerne, er der et par stykker hvor 1,2,5 hvor bagsvidselen er samme højde, nr 6,7 få cm højere og 4 og 8 hvor de for mig ser ud til at ligge mest i ligevægt.

Igen, hvis man skal bruge den metode jeg har lært på dressur sadeler.
    På dressur sadeler duer det jo ikke at bagsvidselen er lige høj med forsvidselen fx. billed 2 - den ligger voldsomt i bagvægt. Og derfra var mit spørgsmål egentligt bare, om man kan bruge samme metode på springsadeler.

• #17   7. okt 2013 Tror du helt skal droppe at se på stregerne.

Se på hvor det dybeste punkt i sadlen er (hvor den er aller"lavest") - det punkt skal være samme sted hvor hestens ryg er dybest.

Samtidigt med at der skal være stabil kontakt hele vejen igennem, sadlen må ikke tippe/vippe, der skal være rygsøjlefrihed,den skal være fri af manken fortil, osv osv.

Men jeg ville glemme alt om for og bagsvidsel, og så, som sagt, kigge efter det dybeste punkt (+ alt det andet skrevet ovenfor)

• #18   7. okt 2013
    Kan i ikke tegne og fortælle ang. det dybeste punkt så jeg er helt med? :o)

• #19   7. okt 2013 aaah ok, så er jeg med, Havde lidt svært ved at gennemskue hvordan det var du vurderede udfra stregerne smiley

Jamen så er den metode du har lært ganske enkelt forkert og ikke brugbar på andet end sadler med høj bagsvidsel smiley

Jeg har f.eks. 3 stk dressursadler som er fra før det blev moderne med disse frygteligt dybe sadler. Når de ligger korrekt, og altså når sædets dybeste punkt er i midten af sædet, så er for- og bagsvidsel lige høje...

Det du bedømmer udfra, er jo faktisk hvor dybt sæde er/hvor høj bagsvidslen er... Det man BURDE bedømme udfra, er hvor det dybeste punkt i sædet er... hvis det er længere bagude end midten, er sadlen i bagvægt.

Jeg kan desværre ikke tegne -sidder med en gammel bærbar, som ikke fungerer så fremragende..

Men prøv at kigge nærmere på sadel nr 2. Hvis du prøver at finde det dybeste punkt på sædet. Det ligger, så vidt jeg kan se, midt i sædet, og altså ligger sadlen ikke i bagvægt. Den har blot et meget fladt sæde, og altså ikke nogen høj bagsvidsel til at rage op smiley

I min barndom (det var før de meget dybe sadler kom frem -jeg er gaaaammel), lærte man faktisk at som tommelfingerregel skulle for- og bagsvidsel være på en vandret linie... Det holder så ikke altid stik med de forfærdeligt dybe sæder man laver nu om stunder, hvor bagsvidslen nogengange nærmest når helt op om lænden på rytteren (eller det er da den fornemmelse jeg får af at sidde i dem smiley )

Tager man sadel nr 6, ser det osse umiddelbar ud til at det dybeste punkt er midt i sædet... og altså ligger den heller ikke i bagvægt.

Må se om jeg kan huske at få taget et par billeder af mine dressursadler på hesten. Har nemlig en der vil ligge tydeligt i bagvægt, og en som ligger perfekt... begge er med meget flade sæder i forhold til hvad der er moderne nu, og de ligger netop med for- og bagsvidsel på linie, når de ligger korrekt

• #20   7. okt 2013 Dybeste punkt = sædet laver en bue nedad, det er du med på ikke? Det sted hvor byen er dybest (eller længst nede om man vil), skal være i midten af sædet...
    -er det helt volapyk?

• #21   7. okt 2013
    Nej, jeg er med ;o) Men det er det der for mig, ser helt forkert ud når for og bagsvidselen er lige høje.

• #22   7. okt 2013 3, 4 og 8 er ikke i bagvægt. Resten har du ret i er i bagvægt. Men det er ikke i forhold til bagsvidslen, men i forhold til sadlens dybeste punkt smiley

• #23   7. okt 2013
    Rebecca - Så er jeg bedre med, det er også de jeg syntes ligger bedst :o)

• #24   7. okt 2013 Bær over med mine manglende tegneevner smiley

profilbillede
  • #25   7. okt 2013 Og det er samme princip med springsadler

• #26   7. okt 2013
    ... Men efter hvad Rebecca siger, så passer det med stregen jo meget godt - og efter hvilke jeg selv syntes ligger godt.

Så jeg er forvirret smiley

• #27   7. okt 2013 Prøv heeelt at glemme alt med streger og for og bagsvidsel. Bare GLEM du nogensinde har lært det smiley

Og så synes jeg det er en rigtigt god idé at se de 9 videoer jeg linkede til øverst i tråden. Jeg har linket til nr 1, men de er jo til at finde allesammen på youtube. Og de er korte og præcise og giver meget god mening. Hvis du da forstår engelsk?

Men prøv, for mig er der slet ikke noget at være i tvivl om, efter at have set dem smiley

• #28   7. okt 2013
    Dem har jeg også set - og de passer også med stregerne hvis man tegner dem på sadelerne ;o). Men må huske den med kridtet.

• #29   7. okt 2013 Jeg prver lige med denne forklaring, det er så svært på skrift smiley

Når du har tegnet dine fine røde streger, så prøv i hovedet at fjerne for og bagsvidsel. Så har du en fin bue tilbage ( en lille skål ) og den skål skal være helt lige, altså med det dybeste punkt af skålen lige i midten. Hvis sadlen er i bagvægt, vil skålen blive skæv, og det dybeste punkt vil være mod bagsvidslen. Så på en måde kan du godt bruge dine røde streger, bare visk for og bagsvidsel væk, og kug på skålen smiley Giver det lidt mening?

• #30   7. okt 2013
    Rebecca - Ja, det giver mening smiley Så er stregerne ikke helt dumme ;o)

• #31   7. okt 2013 Godt smiley for eks ved dine dressursadler med de røde streger... Ved billede 2 og 3 er det ret tydeligt at skålen bliver skæv smiley
    Bare altid husk, at stregerne skal være helt i "vatter" og ikke nødvendigvis startene med forsvidslen som det øverste punkt. Hvis det er meget bagvægt, er forsvidslen tit for høj, og derfor vil den røde streg gå lige igennem forsvidslen, men paralll med hestens ryg smiley

Kommentér på:
Spring/kombineret i bagvægt?

Annonce