{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Hjælp til wrap {{forumTopicSubject}}

Hej...

Jeg har endelig fundet frem til noget 3. slet wrap, som forhåbentligt er meget lavt på sukker.

Nu kommer det store spørgsmål så... Hvordan regner jeg ud hvor meget jeg skal bruge på et år? Sæsonen kommer til at hedde 1. november 2013 til 1. november 2014.

Jeg har 5 drenge i stalden. En Quarter på 9 og en på 17, begge i pæn stand. En kronisk overvægtig/på kur Fjordhest på 20, en kronisk for tynd Fuldblod på 9 og en Shetlænder/Miniature (mest miniature) plag på 2 som er i vækst

Jeg har primært brugt hø, så det er ikke så nemt for mig at regne ud med wrappen...
Foldene er med lidt/moderat græs hele året (vil jeg tro, de er først lige taget i brug) og de har frøgræs til rådighed på fold og i boks.
Jeg fodrer primært med stråfoder, og kun lidt krybbefoder.

Ballerne er små wrap på ca 40 kg.
Analyse kommer!

Men hvor mange ville i skyde på jeg skal regne med til sådan en flok til et år? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til wrap
  • #2   23. okt 2013 Du ved hvor meget hver hest skal have om dagen, det ligger du sammen, og ganger med det antal dage du skal have wrap til og gerne lig ca.5 % til for evt. Spild..

    Men som også skrevet skal du være Obs på at det ikke brænder sammen når du åbner en balle i det varme vejr.. Jeg plejer først at åbne wrap ved 10 grader og der under, nogle gange først ved gøfriat..


  • #5   23. okt 2013 Tænker at jeg max har hul på en balle i to dage. Dvs tager hul den ene dag og så er den brugt den næste. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor meget jeg bruger... Det burde ikke blive et problem da der jo kun er 40 kg i. Og jeg har mulighed for at sprede det ud hvis det er...

    Det er bevidst at de skal være små. Ja, det er dyrere, men langt nemmere at håndtere og komme af med hvis det er dårligt. Har bøvlet SÅ meget med minibig i år, så nu gider jeg ikke mere. Små baller tak!
    Jeg får byttet ballerne hvis de er dårlige... Så ingen problemer der.


  • #6   23. okt 2013 Min umiddelbare tanke er at jeg skal have til at bruge 1 balle om dagen hele året. Jeg bruger jo nok lidt mindre om sommeren, men så er der til lidt ekstra om vinteren. Passer det ikke meget godt? Syns bare det virker voldsomt med næsten 400 baller til 5 heste...?

  • #8   23. okt 2013 Hmm... Hvis jeg bestiller 350, med mulighed for lidt flere hvis der mangler, så må det passe nogenlunde. Han har heldig rigtig mange smiley Og jeg har jo også frøgræs jeg kan supplere med.

    Hvor meget beregner i til jeres? Hvor mange baller bruger i om året?


  • #9   23. okt 2013 Nej med den mængde heste til den størrelse wrap burde det ikke kunne brænde sammen.
    Synes dog 350 virker som lidt, eftersom der kan komme spild, eller hvis en balle er dårlig allerede ved åbning. Men der ved jeg selvfølgelig ikke om du kan lave en bytteaftale med ham om det..
    Men skal du bruge en balle om dagen, hvilket du nok i hvert fald skal vil du stadig komme til at mangle 15 baller op til et helt år fra det bestilte smiley

    Jeg er heller ikke så meget inde i det der wrap, da jeg selv er gladest for hø. Men jeg mener at huskereglen hedder minimum 2 kg wrap pr 100 kg hest. Og ellers er det jo meget nemt (hvis man er bedre til at regne end mig), at regne det andet ud.
    Det hedder minimum 1-1,5 kg tørstof pr. 100 kg hest. Hvis du har en analyse ved du også hvor meget vand wrappen indeholder, og kan dermed beregne en mere præcis mængde til dine hyppere smiley


  • #12   23. okt 2013 Hoppedullen: Nårh ja.. Jeg havde ikke lige taget højde for sommeren i regnskabet smiley

  • #13   23. okt 2013 Ballerne bliver byttet hvis de er dårlige smiley Sød wrap mand smiley

    Husk jeg har en mini gut (86 cm) imellem de store. Godt nok KAN han spise samme mængde som de store, men så ender han med at kunne trille... Fjordhesten er nærmest kronisk på kur. Dvs. han får lige nu 2 kg hø og 4 kg frøgræs. Forholdet vil nok forblive sådan, altså mest frøgræs og mindre wrap. Indtil han har tabt nok... smiley mængden bliver tilpasset kulden...

    De er nok liiidt trivelige, så er ikke sikker på de kan tåle fri wrap. Fuldbloden kan selvfølgelig godt. Men derfor tænker jeg at supplere med frøgræs.


  • #14   23. okt 2013 De kommer ikke på døgnfold. Det syns jeg ikke vi har forhold til, og så er jeg bare mest til at have dem på stald om natten.

    Nej, det er også nemmest at regne med stråfoder til vinteren... Men sådan virker det bare ikke helt her...


  • #16   23. okt 2013 Frøgræs bliver primært brugt til fold. Og så er den ene Quarter nødt til at få også da han ikke kan tåle ret meget sukker pga. sygdom. Så for at han får nok stråfoder, uanset sukkerprocent, så er jeg nødt til at supplere med frøgræs.
    Fuldbloden får ikke frøgræs, og den sidste får kun lidt at pille i, istedet for halm. De står på træpiller...


  • #17   23. okt 2013 Jeg forventer ikke at vi får vildt meget græs på foldene, men nok til at der er lidt at hygge med til sommer. Foldene er som skrevet lige taget i brug i år, så det er ikke til at vide hvor meget græs der vil være til næste år. I år var der mere end rigeligt, så det måtte slås.
    Det er helårs folde.


Kommentér på:
Hjælp til wrap

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce