{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.098 visninger | Oprettet:

Slowfeeder kasse - købes hvor? {{forumTopicSubject}}

Min hest har taget godt og grundigt på efter at være begyndt på at komme ind om natten. Han vejer 417 kg, men burde kun veje 320 kg Han er flyttet stald, hvor man gør sådan. Jeg ved at det er sket siden d. 15. oktober, for der vejede han kun 365 kg. Stadig for meget, men ikke SÅ meget.


Hvad har ændret sig:
Han kommer ind om natten.
Han får 1/2 - 3/4 skive hø fra stor høballe (1m x 1m x 2m).
Han får pr. dag;
6 stk. St. Hippolyt SemberCubes
150 g Struktur E
200 g Lucerne Mix u. olie, u. melasse
100 g St. Hippolyt Pre Alpin Aspero
30 g Ølgær
Han går 10 timer pr. dag på en græsmark af samme stand som han har stået hele sit liv (3 år)

Jeg vil ikke sætte ham på jordfold (kræver at vi flytter) og jeg vil helst ikke give ham mundkurv på, men hvad kan jeg så gøre:
Fjerne;
Struktur E
Lucerne Mix

Sætte ham ned i;
Pre Alpinen
Hø-mængden.

Da jeg er angst for kolik (mistede min hoppe til kolik) må han aldrig løbe tør for stråfoder og han skal fodres så han får/har en god tarmflora. Derudover skal det være herre nemt for de 2 andre i stalden som aftenfodre 5 dage om uge at fodre. DERFOR skal jeg have mig en slowfeeder, som er nem at håndtere. Dvs. IKKE et net som skal fyldes, men en kasse med stål-net til boksen, men hvor køber man dem? Kassen skal være let at rengøre og det er kun til én hest.

Beklager det blev lidt langt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slowfeeder kasse - købes hvor?
  • #1   13. nov 2013 Slowfeeding.com

  • #2   13. nov 2013 Tag krybbe fodret fra ham og giv kun vitamin/mineraler. Han har ikke brug for alt det andet når han får hø nok

  • #3   13. nov 2013 Mich & Fønne
    Jeg tror bestemt også at det er det jeg skriver jeg vil gøre! smiley


  • #4   13. nov 2013 Al-Bait Team Søllestedgaard
    Slowfeeding.com er da kun net, der skal fyldes! Det skal ikke være net smiley


  • #5   13. nov 2013 Jeg tror det Mich og Fønne mente var at fjerne
    "150 g Struktur E
    200 g Lucerne Mix u. olie, u. melasse
    100 g St. Hippolyt Pre Alpin Aspero" smiley

    Kender ingen steder for man kan købe den du nævner, Claire, desværre, men kan dog anbefale net smiley Evt kan du købe et par stykker og så du kan lave forud? Jeg tænker kassen godt kunne ende med at fylde lidt meget i boksen..?

    God slankning og dejligt at folk vil gøre noget ved det, og ikke bare trækker på skuldrene (eller fjerner alt høet -_- det ved jeg dog godt du ikke ville smiley )


  • #6   13. nov 2013 Vores stald er ikke ret stor smiley Der er kun 3 bokse, et lille sadelfoderrum, en lille, men perfekt plads til hø-ballen og en staldgang, som i forvejen er fyldt med spåneposer, trillebøre og redskaber.
    Min hoppe stod i samme boks, som han gør nu og dengang fik hun naboens wrap i hønet, som jeg fyldte op på forhånd og i weekenden, fyldte jeg 3 hønet, så de kunne skifte, hvis ikke jeg kom. Hun døde jo som sagt af kolik og jeg har derfor ikke haft hest stående der i 1,5 år. Da jeg så kom med min plag, sagde stald ejer "Jeg har skiftet hø-leverandør, så jeg håber han må få hø herfra, så vi ikke skal have alt det hønet-besvær igen". smiley DERFOR skal det være en kasse, som man kan putte høet ned i og lukke med en form for slowfeeder-gitter.

    Jeg er jo helt enig med Mich og Fønne og SilverFlake. Det er jo derfor jeg i mit indlæg har skrevet
    "... men hvad kan jeg så gøre:
    Fjerne;
    Struktur E
    Lucerne Mix

    Sætte ham ned i;
    Pre Alpinen
    Hø-mængden."


    Selvfølgelig skal der ikke trækkes på skulderne - han vejer jo næsten 100 kg for meget. Det er jo sindsygt! smiley Forestil dig at han red rundt med en mand på 100 kg smiley Jeg ved jeg får en dyreværnssag på halsen, når jeg begynder at slanke ham, for de 2 andre hesteejere i stalden har varmblodsvallakker på 17 og 25 år, der vejer langt over 650 kg og de synes ikke at de er tykke... smiley Jeg kan desværre kun tage ansvar for min egen hest, men har bestemt også tænkt mig at gøre det.


  • #7   13. nov 2013 Undskyld, den gik over hovedet på mig og sikkert også Mich og Fønne smiley Jeg ville vælge at fjerne de ting ja, eller måske beholde en håndfuld af lucernen til blande ølgæren op med.

    Okay, det kan jeg godt se smiley Øv altså ! Jeg håber du finder de rigtige kasser smiley Min gårdejer leger med tanken om at blive leverendør af lignende kasser, men det skal være "stor størrelse" (næsten ligeså stor som jeres høballe), ellers kunne man måske overtale hende til at sende dig en - men det vil jo være ALT for stort i boksen smiley Held og lykke med jagten!

    Og ja, selvfølgelig skal der ikke trækkes på skuldrene.. men som du selv oplever, så gør folk det smiley Og det er ikke bare vægten som er hård for ledene, faktisk udsender fedtvævet hormoner, som kan være negative for kroppen(specielt led). Uden at man skal være hysterisk, så er fedt virkelig usundt for kroppen på flere måder smiley


  • #8   13. nov 2013 Det er helt okay smiley

    Det kunne også være genialt at have på folden, men det bliver vist først når jeg får meget eget sted, for det er jo synd for hestene !!! Sådan siger de!!! smiley

    Jeg overvejer at købe en firkantet murbalje på 90 L (jeg kan ikke finde dem større) og så få lavet et tungt net, som jeg kan lægge over det... Tror du ikke det ville virke? Evt. lægge en flise i bunden af baljen, så den også er tung og så evt. med nogle stænger skruet ned i kanten, så den ikke kan vælte eller få nettet kan falde med ud, hvis hesten er hårdhændet... hovet... smiley


  • #9   13. nov 2013 Man kunne måske også bruge en palle med pallerammer og så en ramme af træ med fastmonteret hønsenet på? På den øverste palleramme skal der dog skrues en kant på, så rammen med hønsenettet ikke flyver med op... Er bare bange for om han vi kaste sig over træet, hvis han ikke føler han får nok...

    profilbillede
  • #10   13. nov 2013 virkelig nem og billige slowfeeder smiley
    (link fjernet)


  • #11   13. nov 2013 Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg synes om denne... Forudser lidt at de andre vil synes det er svært at få høet ind i den, fordi åbningen sider i en god højde, måske for højt, når man kommer med en greb og er van til at smide det på gulvet... Og så er den lidt dyr...

    profilbillede
  • #12   13. nov 2013 ••Annemette & Pernille + Divaerne ••
    Den kunne faktisk være okay - jeg kan jo bare lave åbningen nederst lidt større, hvis det er den er lidt for lille... smiley Jeg er dog i tvivl om hesten har godt af at spise fra siden.. og hvordan det sidste kommer ud, hvis jeg fastmontere den på vægget, for at han ikke vælter den...


  • #13   13. nov 2013 De kan godt få spændinger i nakken (som en kiro/fys nok ville påpege) af at spise skråt. Min hoppe havde noget lignende på en gammel fold, og hun skulle altid have rettet de første nakkehvirvler. Efter hun er flyttet skal de ikke længere.. Men om overvægten er værre… det er jo lige det smiley

    Jeg kom i tanke om, prøv at spørge herinde: https://www.facebook.com/groups/235013769926833/ Det er hovedsageligt paddock paradise konceptet, men de bruger ca alle sammen slowfeeder-systemer og der er mange erfaringer derinde smiley

    Jeg tror ikke han vil gå igang m træet. Det gør de som regel kun hvis de er i mangel på tørstof og han får både noget ved græsset på folden og det hø han får ud (og hvis han står på halm, så får han også der). Men jeg forstår ikke din ide smiley Det er dog værd at prøve smiley


  • #14   13. nov 2013 Hvordan fungerer den kasse? Jeg synes det ligner at når han har spist toppen, så kan han ikke få fat i mere? Du har ikke mulighed for at hænge en af tremmer op? Så de fx. åbner en låge i toppen, smider høet ned og så kan han nå det hele gennem tremmerne? Tror det er sundere at han skal stå lidt løftet med hovedet end at han skal spise fra hullerne i dén kasse..

  • #15   13. nov 2013 ~ SilverFlake ~
    Jeg har anmodet om medlemskab - tak smiley

    Jeg tænker også at det ikke er så godt at spise skråt. Det skal selvfølgelig ikke være på bekostning af fedme, men så må jeg bare finde en anden løsning.

    Han står ikke på halm, men på træspåner smiley Jeg kan måske dække det øver træ med metal-kanter... smiley

    Cawani .
    Tænker du på sådan en som jeg henviser til i indlæg #11 eller en høhæk? smiley Ville helst have en af tremmer, men han skal have en naturlig spisestilling smiley


  • #16   13. nov 2013 Hvad med sådan en???


    profilbillede
  • #17   13. nov 2013 eller

    Ved ikke om dette også er skråt... for så er hønettet vel også skråt.


    profilbillede
  • #18   13. nov 2013 Denne her er vist hjemmelavet og ser god ud:

    profilbillede
  • #19   13. nov 2013 Jeg tænkte på den allerførste..
    Jeg kom til at tænke på at man måske kunne få en designet det passede med sådan en tremmekasse der står på gulvet og med et låg der ligger oveni i høet og kan "glide" ned af tremmerne, så det falder med høet ned? Så når den er næsten tømt ligger tremmelåget i bunden, men så hesten stadig kan nå det ovenfra?

    Giver det mening? Jeg ved nemlig at Fugleviglund Produktionsskole har lavet noget lign, forholdsvis billigt..


  • #20   13. nov 2013 Sådan en grøn en i #16-17 var det jeg tænkte på med en der kunne hænges op..

  • #21   13. nov 2013 Nu har jeg ikke gennemlæst alle kommentarerne, så jeg ved ikke om jeg er gået glip af hvorfor du ikke vil bruge net? smiley

    Men lige i forhold til hvor man kan købe sådan en kasse, har jeg ikke noget bud, men hvor meget hø får han til natten? Og har han spist op?


  • #22   13. nov 2013 Claire, du laver den da bare selv smiley
    Jeg er helt sikker på at du er ferm på fingrene ellers kan bestikkelse i form af en kasse øl, få en rigtig langt smiley

    Den her ser ret smart ud. Og der kan nettet gå med ned, men uden at komme op igen pga. rammen. Vil dog foreslå en eller anden form for lukkelse, som hesten ikke kan få op. Og dimensionerne kan man jo lave som man har lyst smiley


    profilbillede
  • #23   13. nov 2013 For at få mere plads i boksen, kan du jo lave den trekantet, så den kan stå i hjørnet smiley

  • #24   13. nov 2013 Jeanette, læs kommentar nr 6, jeg spurgte ca til det samme smiley

  • #25   13. nov 2013 Line K
    Ja, hvis ikke jeg finder den nogen steder, så må jeg jo lave den selv. Jeg så dog også lige denne. Det er i princippet 2 spande oven i hinanden, hvor den ene spand er skåret over så, den kun er 10 cm høj samt boret huller i.

    Den kan da ikke være så svær at lave? Den koster 300 dollars i USA!!!!

    http://www.porta-grazer.com


    profilbillede
  • #26   13. nov 2013 Måske man kan bruge enten den runde eller den firkantede nederst i dette link til den der porta-grazer-efterligning:
    (link fjernet)

    eller nogle af dem her:
    (link fjernet)


  • #27   13. nov 2013 Hvis Jani stadig har den, så har hun præcis sådan en kasse som du viser i dit første indlæg til salg...bor på Fyn. Hun er på facebook:

    (link fjernet)


  • #28   13. nov 2013 Det kunne du godt Claire, men bare husk at han ikke skal kunne hive spanden op igen. For så er den jo over det hele. Jeg kunne forestille mig at han kunne komme til det når han hiver høet/wrappet op mellem hullerne, der kommer alligevel lidt kræft på. Så en modvægt eller en form for skinne kunne måske være en ide.


  • #29   14. nov 2013 Christina R
    Jeg har skrevet en besked til Jani, men den vil havne i hendes "andet-indbakke" idet vi ikke er venner, så det er ikke sikkert hun ser den.

    Line K
    Ja, du har ret - spandene skal passe perfekt ned i hinanden eller også skal jeg montere en eller anden stopkrods for oven fx i form af nogle metalstænger hen over eller noget smiley


  • #30   14. nov 2013 Den som Jani har til salg er denne:
    http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox

    Den er da også meget smart smiley


    profilbillede
  • #31   14. nov 2013 Den ser ikke ud til at begrænse indtaget af hø så meget (store huller), men du kan evt sætte et net fast på tremmerne, for så tror jeg du får den ide du gerne vil have smiley

  • #32   14. nov 2013 Helt enig SilverFlake, jeg tror jeg får lavet et helt andet gitter i rustfrit stål - jeg har nogle gode forbindelser smiley Men selve kassen og faconen ser god ud smiley

  • #33   14. nov 2013 Held og lykke med projektet smiley
    Og opdater gerne, når I er færdige smiley


  • #34   15. nov 2013 Jeg skriver en besked til jani om at tjekke sin postkasse:-)

  • #35   15. nov 2013 Jani og jeg har lavet en aftale om at jeg kommer forbi og kigger og evt. køber i aften smiley

    Hvad tænker i ang. gitter? Skal gitteret laves af
    - runde rustfri stålrør
    - stramt fintmasket hø-net
    - løst fintmasket hø-net
    - et net at stramme seler (Nibblenet - se billede)
    - andet?

    Tænker at det skal være stramt for at det er let at tage gitteret ud af boksen...


    profilbillede
  • #36   11. dec 2013 Jeg købte kassen samme aften, men glemte helt at vise jer billederne af at den var blevet sat op.

    Før spiste han en han en halv skive hø fra en minibigballe (90x90x200), men der lå altid noget tilbage om morgenen. Nu får han samme mængde, men i hø-kassen med slowfeeder-gitter på og nu er ALT væk!!! Jeg må en dag snart lige finde ud af hvor hurtig han er til at få kassen spist! Gitteret er lavet af 8 mm jernrør, så de er meget tykke, så jeg er bange for at hvis jeg får sat flere på, så kan han slet ikke få hø ud af den...


    profilbillede
  • #37   11. dec 2013 Set oppefra

    profilbillede
  • #38   11. dec 2013 Det er aaaalt for store huller smiley Slowfeedernet kører med net på størrelse 3cm, mener jeg.. Her kan han jo næsten stikke hele hovedet ned i smiley

  • #39   11. dec 2013 Men hø-net har også kun en tykkelse på et par millimeter. Plus at gitret er meget tungt allerede, så man kan ikke ruske sådan rundt med det, som en hestemule kan i et hø-net. Men ja, det kan godt være jeg skal sætte 2 tvær-rækker mere på .... De kan ikke tages af igen uden at ødelægge gitret, så det er en svær beslutning....

  • #40   11. dec 2013 Det er rigtigt at de har mindre tykkelse, men det ændrer ikke at din hest her stadig kan stikke mulen helt ned i kassen smiley Han bliver ikke synderligt begrænset, måske bare mere hygiejnisk, fordi han har sværere ved at kaste det ud over det hele smiley

    Men kan du ikke spænde et mindre-masket hønet hen over det?


  • #41   11. dec 2013 Jeg må lige overveje hvad jeg gør smiley Tak for feedback smiley

    Bare for en god ordens skyld, så kan han ikke engang få sit tandsæt ned mellem tremmerne smiley


  • #42   11. dec 2013 Nå okay, så er det måske vinklen/billedet der snyder. Det ligner han kan få hele mulen ned smiley Men til gengæld kan de få fat i utrolig meget med den bløde den af mule. Jeg er fascineret over hvor store totter hestene kan få ud af vores slowfeeder-net på... 4*4 cm? Det er virkelig imponerende smiley

  • #43   20. apr 2016 Her er et forslag på hvordan en slowfeeder kasse nemt kan laves ved brug af en palle og noget træ materiale. Jeg er ikke så glad for jern gitter som net da jeg har set hvordan det kan ødelægge hestenes tænder. Hvis hestene går med grimme er det også mulighed for at de kan sidde fast i nettet, derfor valgt jeg denne med låg af træ. Efterfølgende har jeg lavet flere huller i låget således at det er lidt nemmere for dem at få mere hø ud.
    Læs om hvordan du laver den her:
    http://blog.staldinspiration.dk/#category9


    profilbillede
Kommentér på:
Slowfeeder kasse - købes hvor?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce