{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.231 visninger | Oprettet:

Hævelse {{forumTopicSubject}}

Hej...

I hvilke situationer bør man køle og varme en hævelse?

Ved godt at man skal køle når det er akut og varme ved kronisk... Men hvad gør man når hævelsen har været der en uges tid? Er det så stadig kulde eller skal der varme på? Det er jo hverken akut eller kronisk efter en uge...

Det er en kode og hævelsen er ikke stor, men alligevel nok til at man kan se det er lidt hævet. Nogle dage er der også lidt varme... Ingen halthed eller lign.!

Dyrlægen siger jeg skal se det an da han ikke er halt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hævelse
  • #1   27. nov 2013 De første 24 timer mener jeg, der er det kulde, alt derefter er varme smiley

  • #2   27. nov 2013 Kan jeg bruge varmeler til at varme med?

  • #3   27. nov 2013 Varme smiley

  • #4   27. nov 2013 tror jeg godt smiley ved det ikke, ved ikke hvad det er, men går ud fra at det varmer

    jeg havde nok taget et håndklæde eller bandage og kommet i noget varmt vand og bundet rundt om smiley


  • #5   27. nov 2013 Det tror jeg hurtigst bliver koldt... Og kan næsten garantere at han bider i det... Ligesom i sit dækken smiley

    Derfor tænker jeg om man kan "nøjes" med varmeler...? Fx den fra Blue Hors?


  • #6   27. nov 2013 Det vil være vældig omsonst at bruge det med håndklæder eller lign, da det i denne kulde vil tage få sekunder før det vil have kølet det hele ned igen og dermed give modsatte effekt....

    Christina: Varmeler kan godt bruges smiley


  • #7   27. nov 2013 jo det bliver hurtigt koldt, det har du nok ret i smiley

    du kan vel prøve smiley det skader nok ikke


  • #8   27. nov 2013 Tror jeg kaster mig over varmeler... Har ellers fine Back on Track, men syns det er liiidt dyrt når jeg ved han bider i ting.

    Skal jeg smøre på inden han skal på fold? Eller kun når han kommer ind og evt igen til natten?


  • #9   27. nov 2013 Har den mug? det kan godt give lidt varme ben og ellers kan det være vinter forfangenhed, det står min egen med lige nu.

  • #10   27. nov 2013 For første vinter har han ikke muk! smiley
    Forfangenhed ville godt nok komme bag på mig. Især fordi han ikke er halt.


  • #11   27. nov 2013 Pas på ikke at blande ting sammen.
    Kronisk er når der er sket (irreversible) forandringer / reparation fx ændringer i knoglestrukturen, drejninger i hovbenet, ar-dannelse, ødelagt lungevæv, osv
    Generelt er alt INDEN overstående akut smiley

    Så i princippet er dit stadig akut, hvis det ikke fx er et slag på piben, som er ved at danne overben (da det er en kronisk forandring)

    Det er ordkløveri, men forkert brug af ord kan gøre at folk taler forbi hinanden smiley

    Forresten, hvad er en varmeler? Jeg troede først der manglede bogstaver (at der skulle have stået varmelegeme eller lign) men andre kan jeg se forstod det smiley


  • #12   27. nov 2013 Ja det kan jeg godt se... Jeg tænker bare akut = lige sket. Og kronisk = går ikke væk igen... Så derfor tænker jeg at det her er et sted midt imellem...?

    Varmeler er lidt det samme som køleler. Det varmer bare istedet for at køle. Jeg har mest brugt køleler, fx efter hård ridning. Men også til hævelser... Det er super smart. Man smører på, og så efter et par timer når det er helt tørt, så falder det bare af. Dvs det køler uden at køle i mange timer og med stor kulde. Og så slipper man for at bruge vand, fx når det er minusgrader.
    Varmeler går jeg ud fra har samme virkning, bare med varme smiley

    Men hvis det teoretisk stadig er akut fase, skal jeg så stadig køle? Eller skal der varme på nu? Har et par dage ikke gjort noget, men det ændrer ikke noget. Stadig hævelse og nogle gange også varme. Ingen af delene er voldsomt, men nok til at det ikke skal være der!


  • #13   27. nov 2013 Jeg ved det faktisk ikke, beklager... smiley Jeg har heldigvis været forskånet for specielt mange skader ved min hoppe

    Nåååårh, LER, hahah, jeg kunne slet ikke vende det i mit hovede smiley Det sagde hele tiden varme-lameller eller lign xD Tak! Det giver god mening og lyder smart smiley


  • #14   27. nov 2013 Ham her har desværre haft mange skader og meget sygdom, men hævelse plejer at forsvinde i løbet af et par dage... Prøver med varme og ellers må der en doktor ud og gøre noget. Han skal ikke være hævet og varm så længe 'uden grund'.

  • #15   28. nov 2013 Jeg synes du skal RINGE til dyrlægen og spørge ham og så fortælle os herinde hvad han svarer. Det burde han godt kunne svare på over telefonen smiley

  • #16   28. nov 2013 Scarlett har haft en hævelse i bag benene og jeg puttede koldt på i ca12 timer derefter puttede jeg noget lunkent vand på et stykke vat og lagde en helt normalt bandage om ( den samme slags bandage som man bruger til mennesker ) det virkede godt for mig smiley Hun var godt nok halt på det tidspunkt men det hjalp smiley

  • #17   29. nov 2013 Min er heller ikke halt af vinter forfangenhed, derimod tydeligt øm og vil helst ikke gå.. smiley

  • #18   1. dec 2013 Nu er han hverken halt eller virker som om han har ondt. Han går helt fint på det. I øvrigt er det ikke ret tit de bliver forfangne på et ben og slet ikke på ét bagben.

    Har haft varme på et par dage, det har ikke rigtig nogen effekt... Kulden virkede mere effektivt. Men hævelsen vil stadig ikke gå væk. Nogle er han hævet, andre dage varm og så nogle dage begge dele. Syns det er lidt underligt...
    Dyrlægen kommer og kigger i morgen.


Kommentér på:
Hævelse

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce