{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.187 visninger | Oprettet:

Adfærd {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et par spørgsmål om min plag, hun er 2,5.

Jeg har lagt mærke til at når jeg har haft hende i hænder, og arbejde på den ene eller anden måde, og jeg så slipper hende, så går hun.
Jeg har ingen bane , så det foregår på folden. Og når jeg slipper hende er hun gået ned i løsdriften og står og kigger.
Det er ikke fordi jeg kører hende træt. Sidst hun gjorde det var forleden, hvor jeg havde hende i hænder 10 minutter, hvor hun fik nissehue på og fik taget et par billeder.
Normalt vil hun gerne være sammen med mig, kommer når jeg kalder og sådan. Men jeg føler alligevel, at jeg har været for "hård" ved hende, når hun bare går.
Min pony plejer altid at blive stående og hygge. Men hun går altså.

En anden ting... Hun er begyndt at gå hen til mig blive nusset lidt i hovedet, for derefter at vende røven til, og bare stå.
I dag havde jeg hende inde og tjekke hendes muk og skæl, under samme proces nulrede jeg skorper af hendes yver, og fandt tilsyneladende et rigtig godt sted og hun blev helt salig.
Jeg fik en sms og holdt derfor op for en kort periode og gik mod udgangen, og lænede mig op af væggen - oppe ved hendes hoved.
Der gik et øjeblik, hvorefter hun vendte sig om og næsten maste mig ind i væggen (føltes næsten som et trodsigt mas, selvom jeg godt ved det ikke er), hvorefter hun stillede sig med røven til mig igen, ligesom en hund der gerne vil kløes....

Hvorfor gør hun det? Er det fordi hun gerne vil kløes eller hvad er den adfærd for noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærd
  • #1   4. dec 2013 Når de går er det jo bare et tegn på at de har fået nok... det gør min også engang imellem... det er dog sjældent og som regel når jeg gør noget hun ikke æige kan overskue eller havde lyst til... det med nissehue er måske ganske lidt for os... men bidrager jo ikke med noget positivt for hesten... derfor kan den godt tænke... hmm... det her er ikke super lækkert men til gengæld bliver jeg holdt... dvs intet plus men lidt minus... derfor gider jeg det ikke...

    Du kan vælge om du vil tvinge eller yde... min lange erfaring med tvang og korte med ydelser er at det er sgu noget federe når hesten opsøger dig fordi den nyder dit selskab fremfor den kun kommer for godbidderne... min går jeg tit ud på folden med det samme jeg kommer på gården og kløer hende (hun måtte desværre have dækken på grundet hun ikke har sat vinterpels)
    Så går jeg igen og kommer igen når jeg er færdig i stalden hvor vi leger lidt og nusser... og som sagt går hun kun sjældent og kun hvis vi har en bette konflikt hvor hun synes at jeg er uretfærdig smiley


    profilbillede
  • #2   4. dec 2013 June: Jeg vil nu ikke påstå at jeg desideret tvinger min hest. Jeg viste hende huen og hun reagerede ikke på at få den på. Havde hun spasset ud havde jeg gjort det af nogle omgange. Men nu er hun frygtelig nem at arbejde med. Hun er rigtig cool, og hvis ikke hun forstår hvad man vil står hun bare stille og glor dumt på en.

    Jeg har 2 gange oplevet at hun er gået efter jeg har sluppet hende, og har derefter bare tænkt over hvorfor hun gør det, nu min pony vælger at blive. Den ene gang var ved nissehuen. Anden gang var da jeg introducerede hende for min sidepull, og prøvede noget forarbejde til akademisk/arbejde i lange liner/tøjleføring.
    Igen varede det ikke mere end 5-10 minutter, hvor jeg lige afprøvede hvor meget hun egentlig kunne fra "naturens" side.

    Som før skrevet kommer hun altid når jeg kalder, og vrinsker efter mig dagligt. De går i løsdrift, så når jeg samler møg på folden går hun somme tider med, følger med når jeg henter hønet, og jeg nusser on/off når jeg passerer dem i mit daglige arbejde, for det er jo lige ved siden af hvor de er også.

    Mine faciliteter er desværre begrænsede, og det er min erfaring med så ung en hest også. Jeg har aldrig arbejdet med så ung en hest, så alt er på gefühl, og jeg vil så nødigt gøre noget forkert med hende.


  • #3   5. dec 2013 Altså begge mine heste elsker at bliver striglet ved numsen og kløet... smiley

    Og det med at hun går smiley

    Plejer hun at stå og snakke med dig når i har trænet og er på folden, for tit så vil hesten gerne have folden som deres fristed smiley ....

    Har du prøvet at gå ud på folden til hende KUN for at snakke, og så gå og komme tilbage senere for at træne smiley


  • #5   5. dec 2013 Maria: Jeg går altid på folden for kun at snakke.. De går i løsdrift, og jeg snakker meget med dem imens jeg ordner hø, og andet. Så jeg kæler langt mere med hende end jeg "træner"

    Anna: Jeg har altid min telefon på mig, da den er mit ur og kamera.
    Men under træning bruger jeg den ikke. I går stod vi bare i løsdriften, og jeg brugte lejligheden til at få hende tjekket i forhold til hendes skæl og muk. Der var ingen tvang, og hun kunne frit gå. Efterfølgende var det så at jeg fandt ud af det med yveret, og hyggede dermed med hende med det lidt - hvorefter jeg så får denne her sms som jeg reagerer på.
    Så der var ingen træning i det her, ej heller tvang. Hun stod der fordi hun havde lyst, hun krævede åbenbart bare mere yvernulring end jeg lige havde tænkt x)


  • #6   5. dec 2013 Okay! smiley Det lydeer super hyggeligt smiley

  • #7   5. dec 2013 Det er det også smiley

  • #8   5. dec 2013 Har din også mange skæl?
    Har du talt med din dyrlæge om det eller kender du til hvorfor den har det?


  • #9   5. dec 2013 Jeg har talt med dyrlægen om det ja smiley
    Både sidste år og i år.

    Hun havde nemlig også skæl ved denne tid sidste år, hvor hun blev ordineret et bad faktisk.

    Har ikke set noget til det siden da, men det opstod igen her i efteråret. Hun blev så syg (gæringskolik)og snakkede igen med dyrlægen - dog en anden end sidste år. Hun havde nemlig ikke noget bud på, hvad det kunne være.
    Men ham jeg snakkede med der sagde, at det kan være mangel på zink.


  • #12   10. dec 2013 Claire: Jeg vil aldrig "tvinge" min hest til samvær med mig. Vil gerne have at hun ved der bliver lyttet til hende, og taget hensyn hertil. Således at jeg ikke bare får en maskine, men en selvsikker hest, der tør sige fra.

    Jeg tænker ikke at hun vil have mig til at gå når hun vender røven til. Hvis det skulle være noget i den stil, tænker jeg bare at hun afviser mig. Omvendt så tror jeg bare hun havde valgt at gå i stedet.

    Angående om det klør og skæl. Hun har skæl, og det havde hun også sidste år ved denne tid. Da blev hun dog nødt til at få et bad, fordi det var så slemt. I år er det dog "kun" på benene. Hun klør ikke på røven, har prøvet. Men der forleden, da hun bakkede ind i mig, kløede hun inde ved yveret.

    Hun blev tjekket for orm i foråret, og fik den helt store tur, da hun havde spolorm. Siden er hende og min pony kommet i løsdriften, hvor der ikke har gået heste i nogle år. Men ved ikke hvor længe sådan nogle evt kan ligge i "hi" i fx græsset?

    Angående lus. Det havde hun også sidste vinter, og blev samtidig med skælbadet behandlet for lus med Bayvantic. Kan lus godt komme af ingenting? Som sagt er det kun min pony og hende der går sammen, og hun har ikke været i kontakt med nogle som umiddelbart havde lus..

    Løsdriften er bare et træ"skur", der er blevet banket op. Og har stået tomt lige så længe som folden, så der burde ikke være rester fra evt andre heste?



    profilbillede
  • #14   13. dec 2013 Okay.. Tak for info. For vi har faktisk bambier. Hvilket er lidt sjovt eftersom jeg næsten står i Vollsmose med dem.
    Vollsmose ligger på den anden side af de træer, som er rundt om folden smiley

    Mht. om det er hende eller jeg der er den asociale.. Måske. Dog så lidt svært at lure hvornår det er hende der har brug for pause, og hvornår det er mig der er asocial og ikke går med smiley


  • #15   14. dec 2013 Nej, man kan IKKE kigge orm nu... de ER gået i hi... men få ormekur på den... og den bredspektrede. .. og så snart frosten forsvinder tul april/maj stykker skal du have prøver med spoleorm og blodorm... og så husk de unge skal kigges 2-3 gange som minimum om året...

    Jeg vil få den vasket nu fordi det spreder sig pludselig. .. jeg skal have dyrlægen ud nu fordi hendes gik pludselig amok smiley


Kommentér på:
Adfærd

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce