{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.002 visninger | Oprettet:

Rygmuskler? Tanker.... {{forumTopicSubject}}

Min hest har en krybbe/slowfeeder med hø uden for sin boks og hele natten lang står han og nipper hø af kassen. Jeg har lagt mærke til at han bruger ret mange kræfter på at få høet op af kassen og jeg har lagt hånden på ryggen og kunne mærke at han bruger sine rygmuskler i sadellejet.

Musklerne bliver jo brugt opad... Tænker at det er de samme muskler han bruger, hvis han spise græs fra jorden, bare at kassen er over jorden. Tænker også at det er de samme muskler han bruger som hvis vi lavede rygbøjninger (ligger på maven, men hænderne ved hovedet og hæver hoved og overkrop), men er det det? Er det egentlig godt for ham?

Han ser fin ud, men han har jo heller ikke haft den så længe.

Hvad tænker i? Er det fedt at han står i træningscenter hele natten eller er det de helt forkerte muskler han bruger, hvis han skal være ridehest?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rygmuskler? Tanker....
  • #2   15. jan 2014 Det er en slowfeeder - lige som et net med masker. For at øge hans tid på at spise, så han har en mindre mængde hø, men til længere tid. Derudover så er den med til at minimere spild. Han har tildens til, lige som sin mor, at være MEGET nøjsom, så han skal ikke have for meget, men stadig nok til ikke at slippe op hen over natten.

At afstanden mellem jernstængerne så skal gøre mindre, kommer smiley

• #4   15. jan 2014 hest har bedst af at spise med hovedet nede. lige meget om det er hø eller foder.

• #5   15. jan 2014 Det skal altid være så langt mod jorden som muligt, det er bedst for dem.

Om han danner de rigtige muskler af det ved jeg ikke. Det kan du måske få en fysioterapeut til at vurdere.

• #6   15. jan 2014 Nej.. Det er ikke sundt at bruge ryggen på deb måde.. Ikke for ryggens skyld, men for nakkens og skulderens.. Ryggen kan i princippet fungerer korrekr helt uden muskler, men når han spiser på den måde bliver han bøjet den forkerte vej, så at sige..

• #7   15. jan 2014 Prøv evt at tale med en heste fys eller heste kirupraktor smiley

• #8   16. jan 2014 Det skal jo så lige siges at han går ude og kan spise græs fra jorden 9-10 timer om dagen i vinterhalvåret. I sommerhalvåret går han på døgnfold.

Jeg har haft Tone Lygren (dyrlæge og kiropraktor) ude hos ham og hun siger at han virker rigtig fin, dog med lidt stivhed i forparten. Det var INDEN han fik sin høboks.
    2. gang hun kom (genbehandling) havde han fået sin høboks, og hun synes han fungerede bedre og var knap så stiv i sin forpart, så på den måde er jeg ikke nervøs.

• #9   16. jan 2014 Som passioneret BBH rytter, og snar kommende BBH-basisinstruktør-studerende samt studerende til "Fysiurgisk Hesteterapeut" siger jeg; NO GO.

Sammenligningen du laver er jeg ikke helt sikker på man kan lave, men det er naturligt for hesten, at æde ved jorden, så jeg tænker; tag kassen ned på gulvet i boksen, og du får en sundere hest :-).

Han træner ikke noget positivt ved, at hive/flå hele natten i en unaturlig stilling smiley

• #10   16. jan 2014 Det er generelt et tilbagevendende problem, når vi gerne vil give vores heste hø/wrap i boksene - og de roder rundt i det, hvis det lægges direkte på gulvet. Så skal vi ha fat i slowfeedere.
    Små masket hønet er godt, men det står de også,og hiver i og kan lave spændinger i nakken. Haybar er godt, men her kan de finde på, at hive alt høet ud på gulvet. Kasser, spande mm på gulvet er klart bedst, men her risikere vi, at de jokker i de og kommer til skade......bum bum......det er sørme ikke let, hvad man skal vælge......

• #11   16. jan 2014 Han står absolut forkert!

Han står jo og smider ryggen når han trækker høet op.

Man vil godt se en pæn lige overlinje på hesten ryg, og denne måde at sætte slowfeederen på gør på ingen måde noget godt for hestens muskler og nakke.

Heste skal spise med hovedet nede. Det er det deres anatomi er designet til.

Selve systemet med slowfeeder kasser frem for slowfeeder net er sådan set rigtig godt og meget naturligt for hesten, men kassen star alt for højt oppe, og nettet må bestemt ikke være lavet I metal!

Det skader tænderne.

Derudover er hullerne for store til at være "rigtig" slowfeeder. Det er ikke meget bedre end et helt almindeligt hønet det der er på billedet. Så alt I alt er det ikke særlig godt på nogen måde. Desværre.

Det er ellers meget godt at se at der er forsøgt at tænke på hesten.

• #12   17. jan 2014 Ja, hesten er designet til at spise fra jorden. Den både producere mere spyt og sliber tænderne rigtig/bedre. Jeg burde købe mit eget hestested eller finde en løsdrift til ham (og alle andre heste) hvis jeg skulle skabe de ideelle rammer for min hest. Efter som kiropraktor/dyrlæge/tandlægen ikke har bemærket noget dårligt, men faktisk bedre, så bliver det ikke lavet om på det nu. Nu kommer foråret og døgnfold, snart smiley

Helt enig med Dorthe N:
    Et finmasket hønet er jo ikke bedre i forhold til denne problematik. Og kassen må ikke stå på gulvet, for så træder de på den.

Sheida N:
    Du smider jo også ryggen når du laver rygbøjninger.

• #13   17. jan 2014 ja det gør man, så det er som du siger at sammen ligne.

Det er også vigtigt for mennesker at træne den modsatte muskelgruppe hvis man træner dagligt på den made, men det gør vi sjællent, og har en anden anatomi og et andet dagligt slid.

men ja, det er at sammenligne.

Forstår godt at du vil have dit eget sted. Det er også fedt at man kan få det som man vil. Håber at du får det en dag. smiley

• #14   17. jan 2014 De laver så mavebøjninger hele sommeren smiley smiley
    http://www.hestegalleri.dk/album/storbilledevisning/379342-blandet_fra_folden_paa_oebakkevej#/19

• #15   17. jan 2014 HA HA HA.... Ja det er nogle sporty heste de der. Det er vigtigt at være lækker om sommeren. Tænk hvis der skulle komme en hingst forbi I sin sportshestevogn, så gælder det om at være klar jo...he he

• #16   17. jan 2014 Hehe

Hestene på billedet er faktisk hingste - så det er dem der gør sig lækre til at køre rundt forbi alle hopperne i deres sportshestevogn smiley smiley

Kommentér på:
Rygmuskler? Tanker....

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce