Rygmuskler? Tanker.... {{forumTopicSubject}}
Min hest har en krybbe/slowfeeder med hø uden for sin boks og hele natten lang står han og nipper hø af kassen. Jeg har lagt mærke til at han bruger ret mange kræfter på at få høet op af kassen og jeg har lagt hånden på ryggen og kunne mærke at han bruger sine rygmuskler i sadellejet.
Musklerne bliver jo brugt opad... Tænker at det er de samme muskler han bruger, hvis han spise græs fra jorden, bare at kassen er over jorden. Tænker også at det er de samme muskler han bruger som hvis vi lavede rygbøjninger (ligger på maven, men hænderne ved hovedet og hæver hoved og overkrop), men er det det? Er det egentlig godt for ham?
Han ser fin ud, men han har jo heller ikke haft den så længe.
Hvad tænker i? Er det fedt at han står i træningscenter hele natten eller er det de helt forkerte muskler han bruger, hvis han skal være ridehest?
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
At afstanden mellem jernstængerne så skal gøre mindre, kommer
nov 2006
Følger: 123 Følgere: 123 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 450
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Om han danner de rigtige muskler af det ved jeg ikke. Det kan du måske få en fysioterapeut til at vurdere.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
sep 2012
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 290
apr 2009
Jeg har haft Tone Lygren (dyrlæge og kiropraktor) ude hos ham og hun siger at han virker rigtig fin, dog med lidt stivhed i forparten. Det var INDEN han fik sin høboks.
2. gang hun kom (genbehandling) havde han fået sin høboks, og hun synes han fungerede bedre og var knap så stiv i sin forpart, så på den måde er jeg ikke nervøs.
dec 2006
Følger: 89 Følgere: 113 Heste: 5 Svar: 407
Sammenligningen du laver er jeg ikke helt sikker på man kan lave, men det er naturligt for hesten, at æde ved jorden, så jeg tænker; tag kassen ned på gulvet i boksen, og du får en sundere hest :-).
Han træner ikke noget positivt ved, at hive/flå hele natten i en unaturlig stilling
sep 2012
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 290
Små masket hønet er godt, men det står de også,og hiver i og kan lave spændinger i nakken. Haybar er godt, men her kan de finde på, at hive alt høet ud på gulvet. Kasser, spande mm på gulvet er klart bedst, men her risikere vi, at de jokker i de og kommer til skade......bum bum......det er sørme ikke let, hvad man skal vælge......
apr 2012
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 4 Emner: 40 Svar: 294
Han står jo og smider ryggen når han trækker høet op.
Man vil godt se en pæn lige overlinje på hesten ryg, og denne måde at sætte slowfeederen på gør på ingen måde noget godt for hestens muskler og nakke.
Heste skal spise med hovedet nede. Det er det deres anatomi er designet til.
Selve systemet med slowfeeder kasser frem for slowfeeder net er sådan set rigtig godt og meget naturligt for hesten, men kassen star alt for højt oppe, og nettet må bestemt ikke være lavet I metal!
Det skader tænderne.
Derudover er hullerne for store til at være "rigtig" slowfeeder. Det er ikke meget bedre end et helt almindeligt hønet det der er på billedet. Så alt I alt er det ikke særlig godt på nogen måde. Desværre.
Det er ellers meget godt at se at der er forsøgt at tænke på hesten.
apr 2009
Helt enig med Dorthe N:
Et finmasket hønet er jo ikke bedre i forhold til denne problematik. Og kassen må ikke stå på gulvet, for så træder de på den.
Sheida N:
Du smider jo også ryggen når du laver rygbøjninger.
apr 2012
Det er også vigtigt for mennesker at træne den modsatte muskelgruppe hvis man træner dagligt på den made, men det gør vi sjællent, og har en anden anatomi og et andet dagligt slid.
men ja, det er at sammenligne.
Forstår godt at du vil have dit eget sted. Det er også fedt at man kan få det som man vil. Håber at du får det en dag.
apr 2009
http://www.hestegalleri.dk/album/storbilledevisning/379342-blandet_fra_folden_paa_oebakkevej#/19
apr 2012
apr 2009
Hestene på billedet er faktisk hingste - så det er dem der gør sig lækre til at køre rundt forbi alle hopperne i deres sportshestevogn
Rygmuskler? Tanker....
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside