{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
842 visninger | Oprettet:

Hoste - løsninger og overvejelser. {{forumTopicSubject}}

Vores 3 heste i den lille stald er begyndt at hoste, når vi trækker dem på fold om morgenen efter 13-14 timer på stald. Der er konstant over 80 % luftfugtighed i stalden, selvom både vinduer og døre står åbne. De får (godt) hø at spise og de står på (lækre) spåner, så alle kriterier for hoste er jo opfyldt.

Jeg skal nu overbevise ejer om at vi skal skifte høet ud med wrap og spåner ud med... hvad kan man skifte til, som ikke støver?

Mens hun overvejer om hun vil løse problemenerne, vil jeg gerne give min hest noget i fodret, så han letter sine problemer lidt - Kan man det? Hvis ja, i så fald hvad?

Han har ikke feber, er ikke snottet og hoster ikke på andre tidspunkter end når de bevæger sig de første 15 min om morgenen ud i den kolde luft. Det er ikke en anstrengt hoste... Men dette kan jo blive værre, hvis ikke jeg får løst nogle af problemerne. Han er vaccineret efter de nye regler.

Opsummering:
Hvad kan jeg skifte spåner ud med, som støver mindre?
Hvilke produkter kan jeg give i maden for at lette/forebygge hosten?


Kommentarer på:  Hoste - løsninger og overvejelser.
  • #1   24. jan 2014 http://shop.hippolyt.dk/shop/mucolyt-aandedraetskur-224p.html had brugt denne med stor succex smiley

    Halvdyrt - men ville ikke tøve med at købe det igen, hvis problemerne vendte tilbage smiley


  • #2   24. jan 2014 Jeg ved det ikke, men kunne tørv måske støve mindre end spåner? Jeg har personligt ikke selv brugt dem, men det er af at se fra andre... Men måske nogen med erfaring kan komme på banen?

    Wrap ville være en fin ide ja smiley

    Hvor meget laver du med ham? Jeg tænkte, hvis du longerede ham lidt, ville han så også begynde at hoste?

    Er det kommet her for nyligt mens der er meget koldt? Kan den kolde luft bare være træls, hvis der er varmt inde i stalden..?

    Husk at åbne vinduer og døre kan give træk - som kan gå i luftvejene.


  • #3   25. jan 2014 har i overvejet om hestene står i træk?? det er noget af det værste for dem, pyt med om de står i 10 graders kulde, bare det ikke trækker på dem smiley bare en tanke...

  • #4   26. jan 2014 Min har også bøvlet en del med hoste. Jeg udskiftede høet med wrap og så står hun på halmpiller. Udover det gav jeg også blue hors ventilator og det hjalp rigtig godt smiley

  • #5   26. jan 2014 Ja, det er kommet her de sidste par dage mens det har været rigtig koldt.

    Store åbninger giver ikke træk som små åbninger kan gøre, men ja, vi er opmærksomme på træk og det står de ikke i smiley Der er ikke særlig varmt inde i stalden (omkring 5 grader) men der er læ og de har tørre spåner at ligge i.

    Halmpiller kan jeg godt skifte til - støver det mindre?

    Ja, han bliver longeret og jeg er også begyndt at ride ham og her hoster han heller ikke, men da kommer han også direkte fra fold.

    Jeg har købt Freeway: http://www.glsfoder-webshop.dk/product.asp?product=418 Jeg er typen der smager på alle mine hests produkter og JEG kunne mærke at dette hjalp, så jeg håber det kan give ham lidt.


  • #6   27. jan 2014 jeg luftede alt mit hø i 3 måneder i træk sidste vinter pluds jeg gav min kamillete med akaciehonning i hver aften...

  • #7   28. jan 2014 Vi havde dyrlæge forbi i går pga. en halt hest. Han sagde at hosten højest sandsynligt var eftervirkninger fra den regntid og meget fugtige vejr (luftfugtighed på over 80 %) som vi lige har været igennem. Og ganske rigtigt, så har de ikke rigtigt hostet, så jeg tror vi fejer bekymringerne af bordet igen, men jeg fortsætter med Freeway som forebyggende foranstaltning.

  • #8   19. mar 2014 jeg vil sige pas på med wrap min fik wrap efter 15 år på hø han fik kolik 5 gange den vinter og blev også ekstremt fed af det

Kommentér på:
Hoste - løsninger og overvejelser.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce