{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.051 visninger | Oprettet:

Hellere halm end ingenting ? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der VED om den påstand er rigtig?

Jeg har en veninde, hvis hest står på en fold her i vinter, hvor der er en lille smugle græs og hvor der er fri adgang til halm fra en halmballe, der bliver kørt ud på marken.

Jeg ved at en alm. hest på 500 kr. max bør få 3 kg. halm pr. dag idet en hestemave simpelthen ikke kan nedbryde halm.

Spørgsmålet er så: Er halm trods alt bedre end at de slet ikke fik noget 10 timer om dagen på fold om vinteren?

Jeg er ikke interesseret i forslag til hvad hun ellers kunne gøre, men skriver blot for at prøve påstanden af smiley


Kommentarer på:  Hellere halm end ingenting ?
  • #1   6. feb 2014 Ja, så længe hesten ikke æder sig en forstoppelse til, så er det bedre end ingenting... Nej det er ikke særlig anvendeligt til at nedbryde mavesyren og det virker let forstoppende og bidrager ikke med varme indefra, men det tager en my af mavesyren og må betegnes som bedre end luftfrikadeller.....

    Om jeg selv ville byde mine heste dette? Aldrig.....


  • #2   6. feb 2014 Ja det er bedre end ingenting. En hest kan få mavesår eller kolik af at stå for længe på tom mave.

  • #3   6. feb 2014 Hesten kan også få kolik af at spise halm smiley

    Er glad for at det trods alt er bedre end ingenting... Troede seriøst at det var valgte med pest eller kolera


  • #4   6. feb 2014 Ja de kan få forstoppelse af halm, men hvis de bare får rigeligt hø eller wrap i stalden burde det ikke være et problem.

  • #6   6. feb 2014 Hov, jeg læste det som, at hesten KUN fik det her halm og så ellers ingenting.
    Vil helt klart sige, halm er bedre end ingenting, hvis hesten ellers er dækket ind med grovfoder. Det er lidt lang tid, men bedre end mange heste, der bare står uden noget, har det smiley

    Jeg tror ikke hestene æder mere end de 3 kg. Vi har også "kun" halm ude på vores fold. De står godt nok ikke ude lige så længe, men de æder så heller ikke rigtig halmen. Bruger mest tiden på at lede efter rødder og nusse.


  • #8   6. feb 2014 Ja jeg bruger en blanding af frøgræs og halm på mine folde, inde får de kun wrap til at æde som grov foder. Heste har behov for cellolose der er i halmen...

  • #9   6. feb 2014 Mine tre har kun halm på folden. De er ude fra 6-20 hver dag. De får så rigeligt med wrap i stalden. Min ene pony har været fodret sådan i de nu 8 år jeg har haft ham, og han har aldrig haft en sygedag.

    så ja hellere halm end ingen ting.


  • #10   6. feb 2014 De får wrap og hø i boksen om natten.

    Jeg har overvejet at flytte min hest ud i den løsdrift der er på stedet. Løsdriften har en lille smugle mere græs på folden, men får så 2 store halmballer på folden og 6-8 kg wrap pr. hest til aften samt vitaminer og mineraler.

    Er det en okay løsning? Jeg ville helst at de kunne få hø i slowfeedere i stedet for halm, men hvis ikke det kan laves om, ville det så være en ok løsning eller hestemaveplageri?


  • #11   6. feb 2014 Heste der får wrap skal helst have lidt halm også, da wrappen indeholder meget syre som neutraliseres af fosforen i halmen i stedet for at ophobe sig i kroppen..
    Halm er bedre en ingenting, både for tænder, tarme og mavesyre og hvis det er byghalm er det endda bedre end dårligt frøgræs..


  • #12   6. feb 2014 altså, man skal passe meget på med halm. NOGLE heste kan slet ikke tåle det og får forstoppelsels kolik bare af at spise ganske lidt. sådan en hest har jeg.

    andre kan spise store mængder uden noget udslag overhovedet.


  • #13   6. feb 2014 Jeg ville ikke tøve med at stille mine i løsdrift under den løsning. Har før selv har mine i løsdrift hvor de fik hø/wrap om natten, og halm resten af dagen, plus de kunne nippe græs.

    Jeg køber rigtig fin gul byghalm. De spiser den gerne, og så har de noget at foretage sig på folden, plus de ikke står med tomme maver.


  • #14   7. feb 2014 mine har halm på folden og alle trives, de har deres hø/wrap i stalden og halm på folden og jeg har ikke bøvlet med kollik el andre ting.

    de fleste jeg kender bruger denne løsning og hestene foræder sig ikke i halmen selv ikke de heste jeg har haft opstaldet som normalt støvsuger alt de trives fint.

    Så jeg siger bestemt også hellere halm end ingenting smiley


Kommentér på:
Hellere halm end ingenting ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce