{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.363 visninger | Oprettet:

halm frygt {{forumTopicSubject}}

jeg syntes det er utroligt som folk er begyndt at frygte halm. Mange sidestiller det nærmest med gift.
Vi har altid haft vores heste stående på halm, godt halm og har aldrig haft kolik eller mavesår.
Efter min mening er halm godt smiley
vel og mærke hvis de ellers er dækket ind med hø/wrap og det krybbe foder der nu skal til.
Jeg vil da hellere have at hesten har noget at beskæftige sig med i boksen end at den står og stresser
Halm på fold er da også bedre end sand kolik, når den så bare får hvad der kræves når den kommer ind
Jeg ved godt at det ikke er optimalt at en hest skal leve på halm, men det er altså heller ikke giftigt smiley
Men hvad er jeres mening ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  halm frygt
  • #1   1. feb 2012 har helt samme mening som dig. (trådstarter)
    - tror slet ikke min hest ville kunne leve på tørv/træpiller/halmpiller/spåner da hans mave ikke kan tåle altfor meget wrap og derfor står han på halm, så han har noget at give sig til når han står inde og har fået det wrap hans mave kan tåle smiley


  • #2   1. feb 2012 Jeg er nu også for halm smiley Det mindsker også risikoen for mavesår, da en hest der ikke har noget at gumle på i mere end 4 timer om dagen, har øger risiko for mavesår..
    Det er nemt at muge ud hver dag, jeg tager en trillebøer hver dag, men vådt halm og pøller. Hun har en RIGTIG dejlig bund smiley Så får hun 8 kg wrap om dagen, og Hippolyt musli smiley jeg har nu en sund og rask lille hest smiley


  • #3   1. feb 2012 Hehe, ja det er lidt skægt med den halm-fobi. Var et sted hvor efterhånden alle andre gik væk fra halmen, for uha, det var da det værste. Suk...

    Når man har en pony der elsker at pille i alt, tygger i alverdens mystiske ting, ja så er halm, som strøelse en fin ting, for der sker ikke noget ved at ponyen æder det. Jeg har ikke lyst til at min pony sku begynde at spise spåner eller træpiller.

    Jeg tænker også lidt at hvis man har en hest, som skal holde den slanke linje og man derfor ikke kan fylde den med wrap eller hø - hvad søren får den så at tygge i, når den står på feks træpiller?


  • #4   1. feb 2012 mht. udmugning foretrækker jeg da til hver en tid spåner, halmpiller og hvad der ellers er af lignende ting. Men synes det er godt, at hesten altid har noget at gumle i, og hvis man sørger for at holde boksen ordentligt, er der jo ikke fare for diverse sygdomme pga. dårlig hygiejne. Det er jo bare fordi folk er dovne, at deres heste får sur stråle og dårlige luftveje pga. ammoniak. De kan jo bare muge noget bedre ud. Hvis de ikke gider det, må de jo skifte til noget andet. Men det er sku ikke halmens skyld, at hestene står i brunkagedej til knæene.

  • #5   1. feb 2012 jeg muger også i halm boks hver dag, da de ellers bliver trælse at se på, kan være jeg springer 1 dag over, men heller ikke mere smiley

  • #6   1. feb 2012 kommer jo an på hvad det er for halm f.eks. det gule byg halm er fint, men så er der jo det brune hvede halm som kan være skidt.

    Men Min hyp fortrækker at gumle halm end som frøgræs plus halm er bedre end frøgræs.


  • #7   1. feb 2012 min skal ikke stå på halm for han æder som en sindsyg, men min lånehest hun står på halm og det gør alle de andre heste også i stalden. jeg har altid hadet halm, men er ved at blive okay med det. men vil altid vælge noget andet at stå på hvis jeg kan, men vil klart fodre med det da jeg syntes det er godt for hestene at få det:-)

  • #8   1. feb 2012 Ja man forstår slet ikke hvordan heste har overlevet i "gamle" dage da der KUN fandtes halm "GISP"...


  • #9   1. feb 2012 Min fik desværre forstoppelse af at stå på det, men er klart for halm. kan ikke huske hvor undersøgelsen ligger, men halm har vigtige struktur i sig, så får hesten det ikke mangler de noget træstof, der gør de begynder at spise boksen, pælene og andet for at få dækket deres behov ind! Så klart for halm her smiley Det en naturlig del af hestens fødekæde.

  • #10   1. feb 2012 Synes faktisk halm er rart ^^ det ser I min øjne mere varmt ud at sove I, og så svœrt er det hellere ikke at muge I smiley at hestene altid har noget at gumle I er så ogs et plus smiley

  • #11   1. feb 2012 Mette E

    Den der med gamle dage kan man ikke rigtig bruge til noget da der er sket ændringer i livstil for hestene.

    hestene blev jo også probbet med havre den gang. Og det har vi jo fudnet ud af idag at det ikke er lige så godt som man går og tror.


  • #12   1. feb 2012 Jeg fortrækker også halm, da hesten jo hele tiden har noget at æde. Men pga af den dårlige høst er det desværre ikke lykkes mit opstaldnings sted at finde ordenligt halm, så derfor står min hest nu på flax. Min hest er defor sat godt op i hø så hun ikke står med en tom mave. Men havde jeg mulighed for at komme på halm igen ville jeg det smiley

  • #13   1. feb 2012 jeg fortrækkere også helt klart halm frem for alt det andet.. og ville ønske vi havde halm ude på rideskolen. for mig er halm langt det bedste, og kan godt lide og have det som i "gamle dage", hvis man kan sige det sådan..
    for mig er det halm i boks, hø og spise, og selvfølgelig det foder de skal have, og så ud på fold fra det bliver lyst til det bliver mørkt, og i stort slet ALT slags vejr, på nær lige orkan. sådan har jeg ALTID holdt mine heste hjemme ved de gamle


  • #15   1. feb 2012 Min står i løsdrift med halm. Når det er mig der giver wrap, blander jeg det helst med halm ( i høhæk ) for at de skal arbejde lidt for at få fat i wrappen = forlænget tyggetid.
    Min holder sig 99 % af tiden, fra at spise halm men kan da godt tage en lille mundfuld i ny og næ..
    De to andre kan tømme en høhæk der er fyldt med halm på bare en time.. så ville jeg blive bekymret hvis det var mine heste.. det er det heldigvis ikke smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #16   1. feb 2012 Halm er skønt som sengetøj og skulle hesten spise en mundfuld fred være med det , jeg har dog de sidste mange år både på halmbund og andre bunde anvendt mine gigantnet så hesten har wrap/hø altid i boksen, hun spiser mindre nu end hun gjorde da det blev tildelt i portioner og det samme gør sig gældende for alle andre heste i stalden de spiser efter behov og ikke fordi de skal spise det før de andre.

  • #17   1. feb 2012 Fededyrets mor: min gjorde det samme da han stod i boks med halm -.- Møg irriterende! Nogen gange skrabede han også helt ned til betongulvet selvom han gik på dyb strøelse med madres! Er glad for at have ham i halm-løsdrift nu!

  • #18   1. feb 2012 Jeg ville ØNSKE min stod i halm. Men det er åbenbart svært/dyrt at få fat på for tiden. Så de står på Hamp nu. Men jeg foretrækker bestemt halm. Og masser af det.

  • #19   1. feb 2012 Ved ikke om jeg er halmforskrækket, men jeg synes der er bedre alternativer. Derfor undgår jeg det. Jeg synes bedre om træpiller, da det i min mening er nemmere at holde rent. og min hest spiser hø og wrap og får nok af det. Så kan ikke se hvad jeg skulle med halm..

  • #20   1. feb 2012 Vores får halm på folden. Derudover får min både halm og wrap i boksen.. han elsker halm smiley
    Jeg ville ikke have ham til at stå på halm, hvis jeg selv skulle muge, det er så besværligt..


  • #21   1. feb 2012 Jeg er absolut tilhænger af halm.

    I min løsdrift har jeg dog sidste skiftet til hamp/træpiller for "nemhedens" skyld, da det er lettere for mig at håndtere og muge i hverdagen.

    Mine heste har foruden løsdriften også et læskur, hvori jeg bruger halm.
    Og især i denne kolde tid, er det MEGET tydeligt at de foretrækker halmbunden i skuret frremfor piller/hamp i løsdriften.

    Derudover har de altid fri adgang til halm.


  • #22   1. feb 2012 det er altså også vigtigt at hestene har noget at spise/gumle hele døgnets timer.. Jeg har set få eks. hvor hestene stod på piller og ikke havde noget at gumle i, her begynder de at kede sig, og begynder f.eks. med unoder. Vævning m.m. smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #23   1. feb 2012 hvis "noget at tygge i" primært er halm så er det ikke godt nok.

  • #24   1. feb 2012 eh nej? Det ved jeg godt. Heste skal jo også have wrap eller hø. Her var det bare piller kontra halm.

    Halmen er der hele natten, efter de har spist deres wrap eller hø, har de mulighed for at spise halm.

    Hvis de står på piller og har spist deres wrap, lad os sige kl. halv 3 om natten, så er det ærgeligt, så må de vente til de bliver morgen fodret


  • #25   1. feb 2012 Det er derfor man ikke sparer på høet eller wrappen, men sørger for at de har nok.

  • #26   1. feb 2012 i år hvor der er mangel på hø og man giver wrap, kan det være godt at have halm til rådighed.
    Nogle heste tåler bare ikke wrap ad libitum og så er det efter min mening da bedre at de har lidt halm at tygge i


  • #27   1. feb 2012 Min står på træpiller, og er faktisk super glad for det.. han har så HELE tiden alt det wrap han kan spise, så han keder sig aldrig og på folden har de wrap,hø og halm.
    Tror det har lige så meget at gøre med, at træpiller er nemmere at komme af med og mødingen bliver ikke så stor som hvis de står på halm.. Det er pænt dyrt at få fjernet møding nu om dage smiley


Kommentér på:
halm frygt

Annonce