905 visninger
|
Oprettet:
Uddannelse, praktikplads? {{forumTopicSubject}}
Sidder og undersøger mulighederne for fotograf-uddannelse..
Er der nogen som ved, om der findes en liste eller lign. over fotografer som er godkendt/egnet til praktikplads, som der f.eks er lavet på træner-berideruddannelsen?
Er der i øvrigt nogen som har taget den eller forsøgt? Er det så godt som umuligt eller? Hvor meget udstyr skal man i øvrigt have inden start på uddannelsen, eller kan man låne sig til det "manglende"?
Ret grøn på området, så nu prøver jeg lykken
Regner med at ville tage den på medieskole i Viborg
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.471
Medieskolerne har en masse udstyr, som er til rådighed for eleverne, hovedforløbet har selvfølgelig mulighed for mere udstyr end grundforløbet.. Ved dog ikke hvor meget grund udstyr man skal have når man starter, men du skal jo vise billeder til optagelsesprøven, så lidt mere end en mobil tror jeg ville være godt
Jeg har selv gået på Medieskolerne, dog som FTP, og bedre skole findes ikke
jul 2011
Følger: 65 Følgere: 66 Heste: 4 Emner: 33 Svar: 150
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.857
Hvis du finder listen på et tidspunkt må du meget gerne lægge den herind, så jeg har en ide om hvor jeg kan søge hen - det er jo ikke ret mange der gør det eller er "store nok" til (at ville) det
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 185 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.084
Det er meget svært at finde en praktikplads, og vi er mange om buddet - søger selv pt.
Det er også bedst at tage grundforløbet først, da de fleste fotografer helst vil have elever der har grundforløbet
Angående udstyr er der mulighed for at låne på skolen, som JustADreamer også skriver
mar 2010
dec 2007
Håber også du finder noget, når det engang er din tur - hvis du har flere spørgsmål skriver du bare
mar 2010
dec 2007
Glemte forresten at sige at man skal være opmærksom på at det ikke er alle de steder på listen der stadig tager elever ind, eller i det hele taget stadig eksisterer, da siden vidst ikke er heeelt up to date, har jeg ladet mig fortælle.
Der findes dog også godkendte praktikpladser som ikke er på listen, og steder der endnu ikke er godkendte kan søge om godkendelse, hvis de ønsker at tage elever ind, så det er bare at søge bredt
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Ang. medieskolen i Viborg, så er de ikke særlig gode til at hjælpe med at finde lærepladser, så du skal regne med selv at skulle tage det tunge træk.
Og så er det ikke en skole man bare melder sig ind på, man skal søge om plads. Og ud fra ens ansøgning kommer man ind til en samtale, hvor de skal bedømme ens billeder og tekniske kunnen. Derfra bliver der udvalgt de elever der skal ind på skolen.
Har man en læreplads inden man søger ind, så er man sikret plads.
En god idé at kunne inden er at have meget styr på de manuelle indstillinger, vide hvorfor og hvordan. At have lidt kendskab til photoshop er også en stor fordel, da det er meget af det at gå på skolen.. Mange af lærerne er helt pjattede med redigerede billeder..
Men få taget en masse billeder du kan vise frem, hvor du virkelig viser noget fototeknisk, så det ikke bare er et billede af et hestehoved, eller en blomst..
Igen, det er ikke for at få dig til at miste modet med det samme.. Men du skal bare vide at det ikke er en nem uddannelse, pga. de manglende lærepladser.
Du kunne evt. prøve at arbejde freelance eller gratis hos en fotograf, og på den måde få en fod indenfor, og måske få eller blive anbefalet til en elevplads..
Jeg har selv taget grundforløbet i Viborg, og kom så ikke videre. Der var INGEN der ville have elever ind.. Vi var 55 elever i alt der kom ind da jeg startede, og der var 5 der havde læreplads da grundforløbet var slut. og så startede der så 55 elever igen.
Jeg har i stedet for søgt job hos en fotograf, og på den måde kommet i mesterlære i stedet for..
mar 2010
Er godt klar over at det er svært at komme ind, finde læreplads osv, men man må jo forsøge.. Har også tænkt på mesterlære, men holder alle muligheder åbne, da det er det eneste jeg gerne vil.. Alt andet virker meget meningsløst for mig
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
Linket over de godkendte praktikpladser er kommet, men jeg vil sige det samme som vi fik at vide: Søg ved nogle der ikke er godkendt også! Det kan faktisk lade sig gøre at få godkendt virksomheder, og sniger du dig ind på den måde, så er du jo den eneste ansøger
En fra vores hold har faktisk lige fået læreplads på den måde. Og husk at der gemmer sig fotografer i alle mulige mærkelige firmaer. Jeg selv er stadig ikke kommet mig helt over at et firma som Bestseller har flere FTP'er, selvom jeg har fået det bekræftet flere gange. Det var ikke lige der jeg ville lede selv
Dog har Sanne ikke længere helt ret. Med erhvervsskolereformen er kvoteoptaget vidst forsvundet på foto og ftp, men kommer på webintegrator. Men lærerne snakkede om at de ville have en "samtale" med folk alligevel. Så vær opmærksom på, at du kan få en masse tips fra tidligere elever om hvordan man kommer ind, men optagelsesprocessen er muligvis ændre inden for de sidste par måneder.
Uddannelse, praktikplads?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside