{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
861 visninger | Oprettet:

Hvilket bid undgår sår? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg har en 7 års efter heartbeat jeg er begyndt tilridning af her i sommers.
Hun gik med et "tilridningsbid" som gjorde at signalerne for at dreje blev bedre, men her for en 3 ugers tid siden synes jeg hun reagerede mærkeligt på det og opdage sår inden i munden.

jeg skiftede biddet og tænke at det var den måde det lå på. Det resultere i en helt andet hest der reagere super godt på biddet, men som ikke kan mærke sin egen smerte.... hun har stadig sår, og får sår af at ride med det.....

så skiftede jeg over til hackamore, og hun kan også rides med dette uden de store problemer. Min hest kan igen ikke føle sin smerte og da jeg har redet hende finder jeg ud af at hun har fået sår på næseryggen......

Det bliver ikke bedre ved at putte ekstra meget lammeskind på, men derimod forværre det, fordi jeg rider med det til springtræning. Hun ELSKER at springe og løber hen til springet, og holder selvfølgelig igen i et forsøg på at få hende til at vente....

Så hvad skal jeg gøre? jeg smører hende hverdag, og har en fornemmelse af at hun er en hest med en hud der hurtigt slides. Det er ikke fordi jeg sidder og hiver i tøjlerne uhæmmet, og min ridelære siger jeg er en rytter med blød hånd. Og min hest er ligeglad med den smerte jeg (ufrivillig) påføre hende, og hun tænker derved ikke at hun nok skal lade være med at trække så meget på springende, og tage tøjlen i dressuren, for når hun opføre sig pænt slipper jeg næsten helt tøjlen....

Jeg har prøvet at veksle, men i dag red jeg med bid efter en lang pause med Hackamore, men så har hun på en eller anden måde også fået revet såret op der "hører til" hackamoren selvom det er med bid! og ingenting rører hende der, og har ingen ide om hvad jeg skal gøre, så tænkte om i havde en ide eller kendte et bid der måske gør noget helt tredje?

tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket bid undgår sår?
  • #1   15. nov 2015 Jeg har ikke et forslag til et bid - men jeg vil foreslå, at I fra bunden træner stopsignalet, og lægger der fra hånd til ben. Hvis du kan stoppe hesten for benene og ride hesten blidere for hånden, så får du ikke en hest med sår. Heste siger typisk ikke bare fra når sådan noget sker, det bliver du nødt til at gøre for den smiley

  • #2   15. nov 2015 Det er en god ide smiley jeg øver også på det, da jeg også selv går meget op i det, og har indtil videre fået hende til at reagere godt på stemmen i dressuren, men i spring er jeg hjælpeløs...

    men har også fokuseret på balancen i galop, men det kan være jeg kun skal fokusere på det andet...


  • #4   15. nov 2015 Jeg ville nok tage det helt back to basic, og for en periode kun fokusere på, at hesten skal stoppe når man beder den om det, for så lette hjælpere som muligt smiley
    Forresten - jeg mener at have hørt, at det kan hjælpe at smørre lidt vaseline i mundvigerne på hesten, så den undgår sår - hvis den nu har meget følsom hud smiley Det kan selvfølgelig først afprøves når sårskorperne er væk.


  • #5   15. nov 2015 Takker mange gange for jeres svar smiley

    Jeg øver meget med at stoppe, og er en rytter der også bedst kan lide at bruge mit sæde, men det er selvfølgelig lidt problematisk da jeg jo er i gang med tilridning , og efterhånden skal kunne flytte det fra hånden til sædet....og det gør det ikke nemmere at hun er en tændt hest der reagere meget på mine schenkler, så når jeg bare vil have skulderen på plads reagere hun også frem (som jeg også arbejder på at hun ikke skal) men jeg gør mit bedste for at tage så lidt i munden på hende som muligt smiley


  • #8   15. nov 2015 Ja - jeg har også en unghest på 4, som i starten troede, at alt betød frem. Her synes jeg at der har hjulpet at tage en masse signaler fra jorden først - heriblandt at flytte skulder, bagpart etc. Nu tror hun i hvert fald ikke, at al brug af schenkler betyder frem længere smiley



  • #9   15. nov 2015 Ja kunne være man også skulle fokusere meget på det, og det var øvet i en periode hvor hun gjorde det super godt, og da vi så skiftede til hackamore fik hun et tilbagefald der var 10 gange værre, og ved ikke helt endnu om det er pga biddet eller fordi hun har fået flere muskler og energi smiley

    Men kunne være at jeg skal tage den op igen smiley


  • #10   15. nov 2015 Ellers kan du prøve at skrive til Christina fra Hestemund.dk. Hun er meget kompetent og har helt sikkert hørt om problemet før. smiley

  • #11   15. nov 2015 Amalie: da hun var helt rå og ikke engang kunne trækkes rundt med, så måtte jeg øve at have "respekt" for rytteren, så har øvet lidt fra jord, men kunne være en god ide at udvide da jeg også skal øve trailer smiley

  • #12   15. nov 2015 Nadia og ponyerne: tusind tak, kan jeg prøve smiley

Kommentér på:
Hvilket bid undgår sår?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce