{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.511 visninger | Oprettet:

Pessoa eller longepisk? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har lavet denne gruppe til inspirationssøgende hestefolk. For at vi kan lære noget fra hinanden, komme med tips, måske få nogle holdninger på banen. Gang i lidt diskussion, men alt i en fornuftig og god tone vel og mærket.
Og eftersom jeg startede gruppen, tænkte jeg at jeg ville lave det første inlæg. Da denne gruppe omhandler træning til ridehesten, kan longering også indgå, da man kan bruge longering til at træne eksempelvis muskler.
Det jeg så vil frem til i min form for artikel, er om man er mod brugen af pessoa eller ej?

Jeg har læst mange artikler på nettet, og man kan også finde film på youtube, der fortæller om dette her fantastiske middel der træner rygmuskler. Og det er så pessoaen. Nu er det sådan at jeg har set en pessoa i brug, har også set konsekvensen af hvad der kan ske når det går forfærdeligt galt.

Men i form af at det ikke går galt, forstår jeg stadig ikke hvorfor det er sådan et vidunder middel. Formålet med pessoaen er at den træder længere ind under sig, og aktivere bagparten og på den måde træner ryggen. Min tanke er bare, at for det første sidder den konstant og laver tryk. Det er i princippet det samme som at gøre en hest døv i bagparten, hvis man bruger den meget. For der er ingen befrielse, når hesten så endelig gør hvad den bliver bedt om via pessoaen? For det næste så kan min dressurpisk aldrig røre hesten på den del af bagparten, hvor pessoaen sidder, hvis jeg tænker jeg ville bruge bagpartstræningen under rytter også? Og så er det nu og en gang sådan, at folk taler om at træne rygmuskler på heste. Det mange bare ikke ved er, at rygmusklerne på en hest kun har en bevægelsesform. De kan trække sig sammen og brede sig ud, ligesom en harmonika. Intet andet! Så hvis du vil træne bedre "rygmuskler" på hesten, skal man altså ikke prøve at træne ryggen. Men mave og bagpart, for det er dem der i sidste ende "bære" dig og ikke rygmusklerne.

Min holdning er derfor, at det er bedre at bruge en longepisk til muskeltræning istedet for en pessoa. Med longepisken kan du nemlig påføre press, hvor det mangler. Skal mavemusklerne igang, så kan du føre longepisken der så maven kommer igang. Er det bagparten, så kan du føre pisken der. Og mere nødvendigt, slippe presset når det ikke er nødvendig mere. I forbindelse med brug af longepisken, ville jeg nok også bruge en form for indspænding. Og nej, ikke for at tvinge hesten ned i en position. Nærmere for at give den en slags støtte, da jeg som oftest syntes at se heste er ude af balance og har brug for en form for støtte, for virkelig at få noget ud af longeringen. Medmindre man selvfølgelig bare longere for hyggens skyld, eller for udholdenhedstræning.

Kom meget gerne med jeres holdning til pessoaen og alternativer til longering, hvis man ikke skulle bruge pessoa. Så vi kan få sat lidt gang i denne gruppe. Jeg venter spændt på jeres holdninger smiley

M.v.h. Melanie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pessoa eller longepisk?
  • #2   25. nov 2015 Hesten tog et buspring, falder fordi pessoaen nok var for stram. Ligger ned og kan ikke komme op, går i panik og sparker som en gal. Så den rykker sig selv i munden. Ender med at brække underkæben på sig selv, før man får den fri. Og er den dag i dag skæv i hovedet, efter at man fiksede den så godt som man kunne smiley

  • #4   25. nov 2015 Det er måske derfra min stramme holdning til pessoaen kommer fra smiley

  • #6   25. nov 2015 Haha.. At debattere er med til at udvikle en selv som person tror jeg, og danne holdninger og stå ved sin mening. Så jeg går gerne med i en god debat, hvis tonen er god smiley

    Jeg holder helt og holdendt med dig i at hesten ikke går ordentligt bare ved at tage hovedet ned. Men jeg tror ikke på at ind spænding er så ondt skrækkeligt og forfærdeligt trænings middel som de fleste mener, hvis man vel og mærket bruger det rigtigt! Jeg tror på at det som oftest er en god støtte for hesten. Og så tror jeg ikke at en indspændingstøjle tvinger mere end en tøjle i en hånd. Ind spændinger er trosalt mere stillestående end de fleste hænder er smiley det er i hvert fald min holdning smiley

    Mvh Melanie smiley


  • #8   27. nov 2015 Jamen det er jo hellere ikke helt værst at være enig smiley

  • #9   15. dec 2015 Jeg er generelt ikke for brugen af diverse hjælpetøjler. Jeg ser ingen grund til at bruge dem, når bare jeg har min kapsun, min longe og min longepisk. Jeg har aldrig haft brugt noget andet under longering, mine gamle heste og parter har kun prøvet at have chambon på under ridning.

    Min unghest har aldrig været i nærheden af hjælpetøjler og hun kommer det heller aldrig. Jeg synes tit man får et lige så godt, hvis ikke langt bedre, resultat af ikke at bruge tingene :).

    Min holdning til pessoaen er at det er noget skidt. Bagparten har en direkte kontakt til hestens mund så hver gang hesten strækker bagbenet vil blive trukket i munden. Nogen argumenterer her for, jamen de spænder den ikke specielt stramt. Men, hvis den er løs.. Så har den jo heller ingen effekt, og man kunne jo derfor lige så godt pille det af og træne uden :).


  • #11   17. dec 2015 Jeg har haft brugt det, bruger det ikke længere da jeg ikke finder noget godt ved det :).
    Jeg brugte det dengang fordi jeg som rideskoleelev ikke vidste bedre og bare gjorde hvad ridelæreren sagde :).


Kommentér på:
Pessoa eller longepisk?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce