Nej nej ikke Nancy {{forumTopicSubject}}
Nancy er simpelthen hesten for mig. Hun er lige blevet 3 år og tilridningen skulle starte i næste måned, hun har hendes første kåring til september og jeg har virkelig set frem til det. Men pludselig går hun underligt på hendes bagben, de kan ikke følge med hende, drejer hun forparten, følger bagparten ikke med, benene bliver stående i ligeud stilling, hun knækker sammen i dem hvert minut. Min egen vudering er Wobblerog det tror andre også. Dyrlægen kommer i næste uge, men jeg tør næsten ikke høre dommen, for det kan jeg bare slet ikke klare, vi skulle jo så mange ting sammen. Fik hende da hun var knap et år, og vi har bare gjort så meget sammen, vi er jo så tætte... Hvorfor lige hende??? Jeg er ked af det, noget er der fuldstændig galt, og det er så synd for hende, bare at se på det.
I hører igen når hun har fået sin dom.. Jeg håber en holder hånden over os lige nu
jan 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 36
Vi krydser fingrerne for at det ikke er så slemt, ..... pøj pøj.
sep 2005
Følger: 34 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 77
Mange tak, desværre ser det slemt ud. Det er bare så frustrerende at se hende "vakle" rundt og ikke kan dreje sig ordentlig, puhaaa det er simpelthen så synd.
nov 2005
Følger: 52 Følgere: 52 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 140
held og lykke med det
sep 2005
Angelina: tak fordi du er den søde veninde som du er..
sep 2005
Slingerhed kaldes også for "wobbler syndrom" eller "cervical stenotisk myelopati", hvis vi skal have alt det latinske med.
Det er en fejludvikling i halsknoglerne, som har mange lighedspunkter med "ledmus" i benene. Dvs. sygdommen opstår i føltiden.
Symptomerne opstår typisk i ½-3 års alderen i form af snublen, problemer med at vende rundt eller bakke m.v. En slinger hest får ofte sår efter at ramme sig selv, ligesom den kan ligge fast i boksen. Nogle "wobbler"-heste viser først mildere symptomer senere i livet.
På hjemmesiden for Herning Dyrehospital kan du se en kort videosekvens med en sådan hest.
Man kan operere en slinger hest. Operationen er ikke almindelig i Danmark, da man ikke kan anbefale at ride på en sådan hest, da der altid vil være fare for at rytter eller hest kommer til skade ved et styrt. Da slingerhed er arveligt, må man heller ikke bruge en sådan hest til avl.
Lenette
jan 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 36
Jeg skal selv have besøg af kiropraktoren til Ingrid, da hun virker meget fastlåst i højre side, når vi træner fra jorden.
I sommer solgte jeg en plag på det tidspunkt 2,5 år gammel, han havde det også med at låse fast en gang imellem, det var vokseværk, kan det ikke være det hun "fejler"?
sep 2005
Ja dyrlægen kom først til aften pga travlhed. Det tog hende 2 sek at konstatere at den var helt gal. Hun mener at der er mulighed for flere ting Wobbler/slingerhed, nervebetændelse, virus på balancenerven, men men disse ting hører ikke sammen med hendes adfærd, Nancy er sur, utilregnlig og ikke til at styre, derfor er hun mest til at det desværre kan være rabbies(hundegalskab)og hun kan sagtens være bidt feks i koden og jeg ikke har bemærket det pga alt hendes hovskæg. Jeg kan heller ikke få Nancy tilbage til folden når jeg har taget hende ud, hun bliver virkelig gal, vender sig for at sparke mig mv. Det kom bag på dyrlægen at hendes adfærd var ændret så kraftigt. Hun tog blodprøver og gav hende en sprøjte med binyrebarkhomon(staves) for at få hende til at slappe lidt af, jeg skal ringe imorgen tidlig for at fortælle hvordan sprøjten har virket. Jeg skal lige holde øje med skum omkring munden, ja så skal ingen jo i nærheden af hende og dyrlægen skal kontaktes straks.. Puha jeg er fuldstændig ødelagt og har så ondt af hende jeg kan jo ikke hjælpe hende og hendes ben knækker bare sammen hvert 20 sekund.. Blodprøverne kommer der svar fra på fredag. De vil have hende ud på hesteklinikken , men det er jo ganske umuligt med en hest der er fuldstændig hysterisk og som aldrig har været i en trailer før... Vi må se hvad de finder på, ventetiden er lang..
Lenette
Tak for at I alle er så medfølende, det hjælper mig meget
sep 2005
Ja det er meget lang tid at vente, specielt for hendes skyld, men de kan desværre ikke gøre det hurtigere. Det med folden kan jeg jo heller ikke finde andre grunde til, du ved selv hvordan hun normalt elsker at komme derned.. Forstår ikke meget af dette her, og jeg er meget forvirret..
Lenette
okt 2006
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 10
Man håber jo aldrig at sygdomme rammer ens egen hest, men ligepludselig har man det tæt inden på hjertet.. Har kun at sige, håber virkelig hun kommer sig...så i kan nå alt det, du drømte om med hende
Mange tanker herfra
maj 2006
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 18
Men jeg ønsker dig alt mulig held og lykke , Håber det er en virus eller noget dyrelægen kan gøre noget ved , krydser finger for jer .
Sender mange positive tanker til jer .
sep 2005
http://www.heste-nettet.dk/forum/14/548116/548116/
Lenette
Nej nej ikke Nancy