{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
851 visninger | Oprettet:

"AFSTRAFNING" af hest . {{forumTopicSubject}}

Hello everybody ..

Ja, MÆRKELIGT emne. Men jeg bliver NØD til at høre jer hvad i gør for at irettesætte jeres heste. Det er ikke bare af kedsom hed jeg skriver det her.. Jeg har faktisk virkelig undret mig over det i lang tid ..

Der er nogle tøser ude på min rideskole, både privatejere og rideskolepassere. Tit hører jeg et ordentligt KLASK som hesten får på halsen. En ordentlig Lussing altså.
Tit undre jeg mig over om det ikke gør mest skade på ens egen håndflade, end det gør på hesten .. Men anyway ..

Da jeg var lille, og var oppe i mit sommerhus, hvor der stod en hest, kan jeg huske som var det igår, at bondekonen som ejede denne hest, gav den en ordentlig knytnæve over mulen hvis den bed eller ligne.

Når novar fx står og tigger, og gumler på træktorvet og puffer lidt til en siger jeg bare med en streng tone "kan du SÅ holde op" .. Det fatter han .. Men kun i 10 minutter. Så tigger han igen.. Og SÅ vifter jeg altså ud efter hans mule så han mere eller mindre får et chok, og så stopper han også resten af tiden... (skal lige siges at han på ingen måde er hovedsky, så det er ikke som sådan et CHOK han får, men en klar forståelse for et "NEJ")

Nu kommer Spørgsmålet så .. Hvad gør du?
Når din hest skubber dig, tigger og måske endda napper dig lidt. I hvert fald gør noget forkert ! Hvad gør du/i så ..
Som "afstrafning" hvis man kan tillade sig at kalde det dét?

Håber på masser af svar ..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "AFSTRAFNING" af hest .
  • #1   11. jan 2008 Når mine to hest gør noget ved mig så giver jeg dem et lille bitte klas over mulen.. Men det gør ik ondt på dem

• #2   11. jan 2008 Cirka det samme som dig (:

• #3   11. jan 2008 Heej..

Jeg plejer at nappe Luca lidt (Hvis hun napper efter mig), eller sige i en streng tone at hun skal holde op..
    Hvis hun en sjælden gang prøver at sparke mig, får hun et lille slag på rumpen, og hvis hun tigger eller noget får hun et "klap" på halsen..

Heheh.. Håber du kunne bruge det til noget..

• #4   11. jan 2008 hvor giver du den så et klask henne?

• #5   11. jan 2008 Han får 3 chancer hvor jeg siger han skal stoppe og så får han et dask!

• #6   11. jan 2008 jeg gør lidt ligesom dig Celia P, med at sige med en skrap stemme, "kan du så stoppe" osv. men ellers bruger jeg en rebgrime, og når hun gør noget som at tigge, og bare gør til hun ik må, så svinger jeg træktovet også så karabinhagen (staves?) der er så træktovet, slår op mod hendes kæbe, også stopper hun. selv er jeg imod at man slår heste, for jeg tror ik at det er måden at lære hesten det på.

• #7   11. jan 2008 Jeg giver et blidt "klask" på halsen eller 'skubber' til hans forben mens jeg siger STOP!. Cato har nemlig også den irreterende vane at tigge med forbenet. Han gør det tit og nogle gange skal man lige tælle til 10 før man fa´rer i hovedet af den når man har været henne og skælde den ud 27 gange. Jeg spekulerer også tit på havd der er acceptabelt at gøre. Men når man tænker på det så ude på marken får hesten et spark i siden hvis den gør noget som 'lederen' ikke vil have . Og vi bliver kaldt "DYREPLAGER" hvis vi giver hesten et lille rap over mulen. Utroligt (Bare rolig, jeg er ikke en der slår min hest)

• #8   11. jan 2008 Det er forkert at bruge vold.

Hvis hesten napper/bider dig eller puffer, det betyder at hesten ik respectere dig, altså at den er lederen. Det skal være dig ! spørg hvis du har brug for mere viden fra mig smiley

• #9   11. jan 2008 Jeg giver ham et ´meget lille klask på bringen når han tikker.. og ellers sætter jeg bare en hård tone på..

• #10   11. jan 2008 Jeg råber bare " AAAAAAA" Altså i en høj/kort og konsikvent tone.

• #11   11. jan 2008 ^^ så holder han op, bruger ingen " vold " min farfar slår hesten i hovedet hvis den gør noget forkert. ( han er SYG) engang gjorde han det ved BamBino FUCK jeg blev sur, jeg skreg bare til ham: <b>SÅ HOLD DOG OP FOR HELVEDE, VIL DU SELV GERNE HAVE ET PAR PÅ HOVED?!?!</b>

• #12   11. jan 2008 ~ KEZA ~
    Faktisk oplevet jeg noget lignende ..
    Så snart jeg trak nova ud af boksen så løb han af helvedes til fra mig, han løb helt ned bagerst på rideskolen og ned på springbanen og begyndte at græsse.. Er du GAL jeg følte mig dum .. Når jeg så prøvede at fange ham, så lod han mig tage fat i ham, og SÅ stak han af igen med diverse bukspring bagefter .. TIl sidst tog jeg en longepisk, lukkede ledet ude på spring banen, og JAGTEDE ham rundt . Når så han stoppede op og stejlede foran mig gik jeg lige just om bag i ham og gav ham en ordentlig en i røven og jog ham frem igen.. Til sidst slog han i skridt og begyndte at gnaske med munde, så stilte han sig bagi mig . Jeg tog ikke fat i ham, jeg begyndte bare at gå,og han fulgte sgu efter mig ..

Jeg var bare Målløs .. Var helt vildt overvældet over at mit Instinkt med den der longepisk faktisk hjalp til sidst.
    Han har aldrig nogensinde stukket af fra mig siden .

• #13   11. jan 2008 jeg bakker min hver gang.. jeg har ham aldrig bundet når jeg strigler og sadler op, kan gå fra ham nu mens han står ubundet, ikk engang hvis der ligger mad lige under snuden på ham spiser han det uden og have fået lov.. hvis han napper får han et smølfespark på siden af mulen, men som regel er det rigeligt at jeg strengt siger NEJ! .. han har kun sparket efter mig én gang mens jeg rensede baghov, da jeg slippede benet sparkede han mig, jeg blev så Pi...., rasende at jeg tog 1 meters tilløb og sparkede ham i Rø..., han har aldrig gjort det siden..

• #14   11. jan 2008 maja M
    HAHAHAHA .. elsker din formulering ..

• #15   11. jan 2008 jeg skælder min hest ud hvis den gør noget som den ikke må
    men jeg slår den altså ikke det syntes jeg er syndt

• #16   11. jan 2008 hvis han skubber kommer jeg til et grine haha, så blir han ved xD men altyså hvis han gør noget jeg ikk vil ha, så siger jeg meget bestemt nej til ham, det forstår han xD og hvis han bider efter andre, (fx. den der står ved siden af ham i boksen) så siger jeg meget højt og surt NEJ og tar min pegefinger op xD så ved han at jeg er meget sur, uden det gør ondt på ham (:

• #17   11. jan 2008 hov hvis silver han sparker, eller løfter benet (det meget sjældent, men sker nogle gange når jeg strigler nudder på låret og ved lysken) så gir jeg ham et klap på låret og siger nej xD han må da os snart kende ordet nej ? haha smiley

• #18   11. jan 2008 jeg gir LLWJ ' ret (: hvis en hest puffer så er det ikk ondt ment xD den vil bare gerne vise at den kan lide dig, og vil ha noget opmærksomhed xD så skub den allerhøjest væk når den gør det (: men for det meste kan man jo os se på hesten om det er ondt ment xD

• #19   11. jan 2008 LLWJ: der er heller ik nogen der har skrevet at de slår deres heste.. at give den et lille tryk er det samme som og skubbe den væk...

• #20   11. jan 2008 Tja, Artesia fatter som regelt et NEJ.. ellers får hun et dask hvor jeg nu står, dog aldrig i hovedet da hun er hovedsky pga tidligere ejer. Sparkede hende engang i røven fordi hun løftede benet for at sparke, og det har hun aldrig gjort siden.

Escape slår jeg sjældent, river hende som regelt lidt i manen og siger NEJ. Men hun har også fået et ordentlig slag på røven fordi hun en uges tid begyndte på at sparke hver gang der skulle tages bagben, og det skal hun bare ikke begynde med i den alder, så bliver hun jo ved. Men det gør hun så heller ikke mere.

Det er dog yderst sjældent jeg afstraffer da de begge generelt er søde på staldgangen og tigger de eller ber om opmærksomhed så går jeg som regelt til de selv finder ud af jeg kun snakker med dem når de lader være.

• #21   11. jan 2008 altså jeg vil sige at jeg "afstraffer" på samme måde som heste gør i en flok mod en af lavere rang.
    dvs. hvis jeg bliver snappet efter så gør jeg mig bare "stor" og stirrer hesten i øjnene indtil den sænker hovedet og så roser jeg den. hvis den bider, og den gør det med vilje så truer jeg ved at igen gøre mig stor og viste ud med armene, for det er nøjagtig samme måde som heste behandler hinanden på! jeg straffer ALDRIG hesten hvis der er grund til at den reagere som den gør, f.eks.: lidt for hurtige bevægelser (man har travlt) spænding af gjord, kilden på mave eller lign., forskrækkelse osv. straffer KUN hvis hesten gør det "med vilje". og jeg har altså ikke nogle problemer med heste selvom nogle af dem "plejer" at bide eller lign. fordi de simpelthen ikke acceptere rytteren som leder, ja det oplever jeg aldrig.
    Sætter man hesten på plads på en måde som den kan forstå så gavner det! stemme og skælde ud er nytteløst, for hesten bliver mere bange hvis du råber og skriger af den en' hvis du med kropssprog fortæller: "Nu skal du f*
    nme opfører dig ordenligt! kropssprog er noget hesten forstår og accepterer. I hestens verden er det kropssprog der sætter de andre på plads og ikke en masse vrinsk, nogensinde set en hingst stå og ligne et æsel mens den vrinsker for at true måske? Nej vel, den bruger sit kropssprog til at vise hvor stor og flot den er, så andre mulige hingste tænker: ”Uuuh, ham der skal jeg lige passe lidt på”.

• #22   12. jan 2008 Valde gør ikke noget for at være ond eller irreterende. han slår med hovedet når vi står på staldgang og strigler, men kun fordi han glæder sig sådan til at komme ud og lave noget {;. totally cute <3. men jeg siger bestemt nej til ham, for det er ret irreterende! hvis han ikke høre efter og bliver ved for han et lille klask på bringen. men jeg synes altså ikke at det er det samme som at slå heste. desuden retter heste jo også hinanden ved at bide så de tager vel ikke skade af et lille klask? smiley -ikke fordi jeg nyder det.

• #23   12. jan 2008 Kommer an på hvilken hest det er. altså Casanova giver jeg et lidt dask på mulen hvis han napper/bider . men ellers et dask på halsen . men det hjælper kun 2 min .

Men jeg rider en hoppe hver tirsdag og hun er meget sur når man børster hende under maven og bringen eller spænder gjord. hun snapper . men ikke for at bide en . hende roser jeg når jeg har gjort det hun er sur over . for hende der ejer hende provokere hende med at gøre de ting hun ikke kan lide hele tiden og griner bare af hende . og så skælder hun hende også ud .

Sys i det er det rigtige jeg gør ved hende ?

• #24   12. jan 2008 Pernille C: Støtter dig i din mening. Og ja, selv om det lyder sjovt kan heste lide at blive sat på plads, de vil have en leder. Ellers vil de ikke vide hvad de skal forhplde sig til.

• #25   12. jan 2008 Colleh+Silver !
    haha . kan godt lide du griner smiley
    Jeg synes også det er sødt hvis jeg fx går for langsomt og nova går bag mig . Så giver han mig en ordentlig puffer så jeg bare ryger 5 meter frem ..

Kommentér på:
"AFSTRAFNING" af hest .

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce