{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
868 visninger | Oprettet:

Udklasningsregler bl.a. {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at starte en lille debat om de udklasningsregler vi har i fjordregi. (dressur)
Se det nu som en debat hvor man kan diskutere og vende hinandens meninger og ikke som et angreb eller lign. (hvordan folk nu nogen gange kan opfatte tingene).

Der står i reglemetet at; "Ekvipagen er udelukket fra at deltage i en klasse, hvis klassen ved anmeldelsesfristens udløb er vundet tre gange eller hvis ekvipagen to gange har været placeret i højere klasser. Dette gælder både DRF-, DKF- og fjordhestestævner."

Den første del kan jeg sagtens se ideen i. Og den stemmer jo også overens med DRF.
Men del to er den som undre mig en smule. Ex. at man starter LB2 og LB3. Lad os sige at man ikke er udklasset af LB2, men har fået en 3. og en 4. plads i LB3. Så er man faktisk nødsaget til at starte LA1 næste gang. Jeg mener ikke altid at en ex. 3. og en 4. plads gør en kvalificeret til at starte højere.
Kender godt til ordsproget at " Man skal kunne ride en klasse højere end det man starter". Men det er bare ikke altid man har lyst til at rykke så hurtigt op.

Jeg forstår godt at der er regler omkring dette og det er også helt nødvendigt, da nogle ryttere har en tendens til at pendle op og ned i klasserne. Jeg syntes bare at DRF regler som siger vundet klassen 3 gange eller vundet klassen 2 klasser højere, er mere rimelig end vores i fjord regi. Hvad mener i andre og kan i se hvad jeg mener?

En anden ting er Rideprøve II. Der står i de seneste fjord.prop at; Åben for alle, hvor enten hest eller rytter ikke tidligere har opnået placering i dressurridning.
Der mener jeg faktisk at man hurtigt kan være overkvalificeret. At reglerne er for lempelige. Den burde kun være åben for ryttere som ikke tidl. har startet LC1 eller derover, eller 4 års heste. Jeg syntes ikke det er fair at erfarne ryttere starter klassen fordi "hestens galop ikke lige er på plads". Det er fint den ikke er på plads på en 4 års, men er hesten ældre så må der øves lidt mere, og med en erfaren rytter skulle det være muligt at få den rundt i galop i en LC1.
Hvor skal nybegyndere, børn og unge heste ellers begynde på et fair og ligeligt plan?

Jeg ved godt det sidste her kan lyde lidt hårdt og nogen kan måske føle sig ramt. Og det er ikke hensigten. Men igen se det som et oplæg og ikke et angreb. Lad diskussionen begynde.....

Venligst Lizette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udklasningsregler bl.a.
  • #1   23. mar 2008 Jeg er fuldstændig enig med dig Lizette i at reglerne i forhold til udklasning er for stramme, der er jo heller en eneste lille mulighed for at komme tilbage efter en skade f.eks.
    Jeg mener at vi burde følge DRF´s reglement, men en af forklaringerne kunne være at der ikke er så mange fjordhesterytter der tordner op i klasserne, men at der er mange der ligger på LC - LB niveau og bliver der længe! Og det kan have forskelleige årsager, både forståelige og mindre forståelige;O) Og så bliver der hurtigt et kæmpe problem med mega mange ekvipager i de lave klasser og ingen i de højere....
    Og jeg må indrømme at jeg var særdeles skuffet over kvaliteten til EM/VM i 2006, og det tror jeg kan skyldes at nogle hurtigt at blevet udklasset af LC - LB og derfor er kommet til LA og så både er heldige med at kvalificere sig til DM/EM/VM og samtidig for det indtryk at "Yes så er vi så gode at vi kan forsøge at kvalificere os, det synes jeg er ærgeligt......
    Men der er faktisk en del jeg er uenig i, i forhold til udklasning og kvalificering i det hele taget......;O)

    Vh Mie
    P.s iøvrigt et fint initiativ til en fin debat.....;O)



  • #2   23. mar 2008 ja, rigtigt godt initiativ, erklære mig enig

  • #3   23. mar 2008 God debat!

    For at starte med rideprøve 2 så har vi valgt at gøre det sådan så det er muligt for helt uerfarne ryttere at starte noget nemt, men også for os erfrane ryttere at tage uerfarne heste med. I fjordheste regi ses det jo tit at uerfarne heste er ældre end 4 år.
    Et meget godt eks. er Cadeau som jeg rider. Han er 11, har stort set ikke været redet siden materialprøven, og kan kun lige akurat holde balancen rundt i galop på en stor volte. Synes faktisk kun at det er rimeligt at man som erfraren rytter skal have mulighed for at vænne en uerfaren hest til stævner uden at den nødvendigvis er klar til et galopprogram.

    Tidligere har rideprøve 2 været delt i to således at en uerfaren rytter ikke skulle stille op mod en erfaren, men det gav faktisk heller ikke altid fair konkurrence.
    For at give alle en chance for at få en god oplevelse så har vi nu valgt at lave klassen som en sløjfeklasse, dvs. du konkurrerer kun mod dig selv.

    Ang. generel udklasning så kan jeg forestille mig at reglerne er lidt skrappere i fjordregi fordi det faktisk kun er et fåtal af fjordrytterene som starter så meget i DRF regi som f.eks du og jeg gør. Men forstår godt at du synes at det er hårdt. Dem som virkelig gør noget ud af deres konkurrence bliver hurtigt udklasset. Men tror også at hvis det ikke var på den måde så ville vi se de samme ryttere placeret gang på gang, og det er jo heller ikke særligt spændende. Så i bund og grund synes jeg faktisk at de er ok som de er.

    Venligst Bettina


Kommentér på:
Udklasningsregler bl.a.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce