{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.466 visninger | Oprettet:

Den ultimative man-guide! {{forumTopicSubject}}

<b>Den ultimave man-guide!</b>
Jeg har haft Irish Cob i snart fire år, og det er jo racepræg, at hesten har lang man, hale og et stort hovskæg.
Så jeg har efterhånden ret meget viden indenfor dét, at få 'den perfekte man'. En lang, fyldig og flot man.
Jeg har derfor udviklet en trin-for-trin-guide til dem, der ønsker det samme.
Dog kun indenfor man - Specielt lavet til gruppen "Rigtig heste har lang man".
Jeg vil dog hurtigt understrege, at ikke alle heste har anlægget for at få en lang, fyldig man, det ligger i generne.
Vi har en Irish Cob Crossbreed-hoppe, og uanset hvad vi har gjort, har hendes man ikke vokset mere end 10 cm. siden vi fik hende.
Vores hingst og forhenværende vallak er modsat haft maner, der er vokset fra "rideheste-længde" til lang man.
Så husk, at selvom at man virkelig passer og plejer en man, er det helt op til race og gener, at hesten får en lang man!
Samtidig vil jeg råde jer til, hvis jeres heste har tynde, slidte og spaltede maner, at klippe dem op til, hvor manen er sund og rask. Klip endelig ikke hårene lige, så det ligner pagehår, det er så ucharmerende! Gør det en smule naturligt, og lidt tilfældigt.


<b>Først skal man anskaffe sig:</b>
<i>- Cowboy Magic.</i> Et produkt, man simpelthen ikke kan undvære. Det er dyrt, men noget af det mest effektive, der findes på markedet. Det kan nok købes i de fleste ridehestebutikker, eller over nettet.Du skal købe den, der hedder "Detangler & Shine"
<i>- En kvalitetsshampoo.</i> Jeg kan anbefale Blue Horse Matiné, den er drøj i brug og yderst effektiv, specielt til heste med hvide/lyse maner. Brug ikke de shampooer, der fx. er lavet til "farver" (Fx: Shampoo til sorte heste)
<i>- En rigtig mankam</i> (gerne af jern) og plasticstrigler (Dem kender vi alle, især de små til børn er gode, hvis man kan have hånden i dem.)
<i>- Manelastikker.</i>
<i>- Showshine. </i>Jeg anbefaler stærkt Equistars showshine, den er super effektiv. (Stor, orange dunk med rødt låg.)
<i>- Vaskegrej</i>

Når alt dette er gjort, er det jo tid til at få fat i hesten.
<b>Den første dag af 'projektet' er storevaskedag.</b>

1. Du strigler hesten fri for snavs, bare sådan let.

2. Vask så hestens man. Først gøres manen våd med temmelig varmt vand (Det er mere effektivt end lunkent), og så tilsættes shampooen i rigelige mængder.
Det er ikke så meget "det lange hår", der er vigtigt - Men bunden! Gnub med fingrene imod hestens mankekam, ligesom når man gnubber sin hovedbund. Skummer shampooen ikke godt nok, skal man tilsætte en smule mere vand.
Pandelokken skal trækkes om bag ørerne (hvis den er lang nok) og vaskes på samme måde. Ellers står man foran hesten, og gør pandelokken våd, før man tilsætter små mængder af shampoo af gangen. (Pas på hestens øjne.) Gnub rigtig godt dér hvor grimen sidder, og imellem ørerne.

3. Manen tilsat shampoo skal nu trække. Gerne 20 minutter. (OBS: Vasker du med opvaskemiddel, brun sæbe eller andet "ikke hesteshampoo" så max. 10 minutter.)

4. Hvis manen ikke er særlig filtret, så redes manen hurtigt og forsigtigt igennem, gerne med fingrene. Er den filtret og monster fedtet, lad den være.

5. Shampooen skylles ud, igen med ret varmt vand. Det er godt at have noget at stå på, ellers bliver man våd helt ned ad maven, hvis man har en høj hest! Start med pandelokken, og bevæg dig længere ned ad halsen. "Vend" gerne manen om, så den kommer på den anden side af halsen, for så at skylle mankammen. Så er man sikker på, at alt er vasket ud.

6. Manen tørres med et rent håndklæde, til den kun er let fugtig.

7. Så trykkes en smule Cowboy Magic (CM) ud i hånden, og påsmøres først pandelokken. (OBS: Tilføj meget lidt af gangen. Det er meget effektivt, og hvis der kommer for meget i, bliver manen fedtet igen!)

8. Så fordeles CM i resten af manen. Træk fra bunden af manen ud i spidsen. Det skal ikke være glinsende eller fedtet, men heller ikke tørt og stift. Ligesom når du smører dine hænder ind. Prop gerne en smule mere i manens spidser.

9. CM'en skal suge ind i manen, så den ikke er så fedtet, og det meste af vandet skal være forsvundet, for reder man manen, mens den er bare lidt for våd, knækker det hår.

10. Når manen er en mellemting mellem fugtig og tør, men glat af CM'en, deles den op i tre etapper (Alt efter hvor meget hår der er), og manen redes forsigtigt helt ud. Hold endelig igen i mankammen, når du reder spidserne. Oplever du forholdsvist meget modstand, knuder eller alt for stift hår, smøres der lidt mere CM i.

11. Pandelokken og manen er redt helt igennem, og er nu temmelig tør. Så er det tid til at flette. Flet først pandelokken i én fletning, ikke for løs og ikke for stram.

12. Så skal manen flettes. Du må endelig ikke lave små, fine fletninger, som når man skal flette op til stævne! Fletningen må gerne være tre sammenliggende fingres bredde, alt efter hvor meget man der er. Forholdsvist store fletninger, men heller ikke alt for store!

13. Når manen er færdigflettet, smørres der en smule CM udenpå. - FÆRDIG!

Så har man startet sit projekt. Det er meget vigtigt at vaske hestens man, for ellers bliver den endnu mere ærgerlig og fedtet, når man fletter den.
Som alternativ til en hest med stor man kan man også godt lave en fransk fletning, der dog ikke skal være alt for stram.
OBS: For at undgå krøller, når manen bliver rettet ud igen, skal manen først flettes, når den er -helt- tør!

Så lader du hesten gå med fletningerne, til de bliver grimme, uglede eller så småt begynder at gå op. (En uges tid er mest effektiv!)

- Når der er gået x antal dage, og fletningerne er blevet ærgerlige, pilles de ud.
1. Manen påsprayes showshine, gerne til den ser en smule våd ud.
2. Showshinen skal trække ind, så manen bliver en smule tør (Det tager gerne 10-15 minutter.)
3. Så redes manen forsigtigt. Er den for tør, knækker hårene eller er for svær at rede ud, kan du godt smøre lidt CM i.
4. Når manen er redt ud, kan du evt. samle den i elastikker, ligesom "springvand". Gerne i samme størrelse som fletningerne var. Men dette er ikke et must.

Hesten skal nu have omkring en uge uden fletninger, hvor manen forsigtigt bliver striglet med en stiv børste. Er manen frygtelig uglet, påsprayes showshine eller påsmøres CM, for så at blive redt ud.

- Når ugen er gået, flettes hesten i de halvstore fletninger igen, gerne med en smule CM i (Ikke for meget, så bliver håret glat og svært at flette.)

Sådan fortsætter man, til manen er blevet fedtet igen.
Dette kan tydeligt ses ved, at manen er mørkere og mere klistret ved bunden. Så vasker man forfra.
Og sådan forsættes det, og så burde manen gerne begynde at vokse, hvis hesten har generne til det, får ordentlig mad og godt med vitaminer.

Grunden til, at fletningerne ikke skal være for små og stramme er, at så er de lettere at gnubbe af/bide af, hvorimod hvis fletningerne er større og lidt løsere, kan de holde til lidt mere. De går dog så hurtigt lettere op.

Hvis du har en hest med en ret god, lang man, men som har en "anti-flet-uge", så er det altid en god idé at sætte elastikker i, bare for lige at samle håret i små etapper, før ridning, da tøjlerne godt kan slide.

Men husk, at hesten også skal have lov at have manen fri, så den behøves ikke altid at være samlet.
Det er også en god idé, når der er gået et par måneder, at lade manen blive rigtig fedtet og ulækker, før man gentager processen.

<b>Spørgsmål skrives gerne til mig over PM!</b>
Jeg håber du kan bruge min guide!
Om nødvendigt kan jeg godt skabe en billedguide! smiley

<b>- Bianca og Swoop.</b>


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den ultimative man-guide!
Kommentér på:
Den ultimative man-guide!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce