{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjemme side + min tolkning af join up
  • #1   14. nov 2008 Hej.
    Først vil jeg bare lige si.. hold da op, det var godt nok en lang tekst du har skrevet.. og god tekst ikke minst..
    Men jeg har et spørsmål til dig ang join up.. Hva er det som gør at du er så sterkt imod det?

Jeg har læst hele teksten du har skrevet og kigget lidt på din hjemmeside. Utrolig godt arbejde du har lavet med din hest og som du beskriver hesten i skyggen bag join op minder faktisk om min egen da jeg fikk hende. Hun har dog forandret sig siden jeg fikk hende.

Ikke at jeg kender så godt til join up og hvordan den udføres men jeg forstår bare ikke hva den kan gøre som skader hesten?

Jeg træner min hest efter mine egne metoder og jeg træner innimellom min hest løs i ridehuset og laver en slags ”join up” eller hva vi skal kalde det.. Men jeg gir absolutt ikke min hest tæsk om den ikke gør som jeg ber den om. Hun er på ingen måde bange for mig uverhovedet og det skal hun heller ikke være. Hvis hun var det havde det været noget forkert i træningen da en hest ikke skal være bange for dig også respektere dig ud fra det..

Hilsen
    Mailen

• #2   15. nov 2008 Jeg kan ikke være mere enig.
    Join Up/Reach Out/Knytte bånd er flootting. Det vil sige du udsætter hesten for noget, hvor den ikke har mulighed for at få det til at holde op på nogen måde.
    Join Up er barsk at se på. Der står i den engelsk udgave af Monty Roberts så berømte bog "the horse must never be in dubt that its life is in danger". Altså må hesten aldrig være i tvivl om dens liv er i fare.

Derfor knytter hesten sig af frygt til mennesket. Den har ganske enkelt ikke noget valg overhovedet.Derfor er jeg imod Join Up. Det er ikke en holdbar løsning. Ganske enkelt.
    Men det er måske bare mig der mener at det strider mod al læringsteori overhovedet?

• #3   15. nov 2008 Join up handler ikke om at give sin heste FYSIKSE TÆSK- MEN PSYKISKE MEEN.....

Hverken monty eller andre der udøver join up slår deres heste.
    At slå hesten i join up er slet ikke meningen, det jeg forsøger at sætte fukus på ER at join up og alle déts tolkninger, psykisk sætter skader på hesten....

Nu er jeg totalt psyykologi freak, kunne sagtens nedskrive div. teorier osv, men det vil ingen alm. mennesker fatte noget af, derfor dette mere filosofiske svar....

• #4   15. nov 2008 Jeg forstår godt hvad du mener.
    Jeg har også mere studeret det pyskologiske i Join Up. Det er lidt ligesom overdrevet brug af overskygning, hvilket Monty Roberts i øvrigt er temmelig meget mester i.
    Det er det han gør når han hele tiden bakker hesten når han forsøger at læsse den. Han er mester i at overskygge hesten.

Det giver en passiv hest.
    Det vil sige en hest der aldrig nogensinde "tør" tage innitativet selv, en hest du hele tiden skal bede om noget med et signal fordi den aldrig selv tilbyder en adfærd. Det er den jo blevet trænet i ikke at gøre.
    Det er det jeg i hvert fald har erfaret.
    Men opnår en vis grad af tillært hjælpeløshed.

Sorry. Det her blev vidst "lidt" teoretisk smiley

• #5   15. nov 2008 Team BBH | Kia&Light .

HELT ENIG

• #6   15. nov 2008 netop det af bakke en hest og afvise den ved at jage den væk, er på hesten, meget psykisk nedbrydende.... mere end man lige går og tror...

• #7   15. nov 2008 Det er altså en total misforståelse af hestens natur.
    Det er bare desværre ret udbredt og det bliver mere og mere udbredt. Jeg læste at en træner der bruger samme princip som Monty Roberts men bare kalder de tnoget andet, lige har fået 3 godkendte trænere i Danmark.
    Jeg er bange for at den slags vinder vejen frem fordi det giver hurtige resultater at gøre det på den måde.

Men kan dog kun håbe at folk der dyrker Parelli, Monty og mange andre i ekstremer får øjnene op for at der ikke er en måde at træne på men at det der i længden virker bedst er en kombination af negativ forstærkning (fogså kaldet flyt for tryk) og klikkertræning (positiv forstærkning).

Og hvis man så samtidig gider at bruge tid på at sætte sig ind i hestens bevægelsesmønster, biomekanik og alt der sjov så bliver det at ride pludselig en hel vidensakb og en kunstart fremfor noget man bare gør

Jeg synes simpelthen at det Join Up skader mere end det gavner.
    Specielt hvis det er noget man gør tit. Monty Roberts har udtalt at det max. må udføres 15 gange i hele hestens liv, hvor mange har lige overholdt den? inkl. ham selv.

Kommentér på:
Hjemme side + min tolkning af join up

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce