{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

STX eller erhvervsuddannelse :s ? {{forumTopicSubject}}

Jeg går i 9 klasse og skal til at vælge en uddannelse - men jeg er simpelthen SÅ meget i tvivl smiley !
Min far vil rigtig gerne have, at jeg tager studentereksamen (STX) og jeg vil også selv gerne have den på en måde. Det er jo en rigtig god baggrund at have, man har i hvert fald noget at falde tilbage på så, hvis nogle glipper eller man får valgt forkert. Jeg tror bare personligt, at jeg vil blive skoletrær - og kan ikke rigtig se, hvad jeg vil bruge den til, når jeg kommer vidre. - Jeg er jo lidt i tvivl om, hvad jeg vil være.
+ Jeg får simpelthen så mange4-taller. I kristendom, historie, samfundsfag osv fordi jeg ikke siger noget - og det er bestemt ikke godt, at gemme sig på et gymnasium :s men i alle afleveringer får jeg 7 eller over.
OG min Uddannelsesvejlder kan ikke fordrage mig, fordi jeg har hest -.- han mener at hun skal sælges eller slagtes, da jeg alligevel ikke gider den om nogle år (?!) ! Hver gang jeg er til samtale med ham, får jeg en ordentlig prædken om hvor dum jeg er, fordi ujeg har en hest. Førse gang jeg var til samtale, fik jeg rent atvide, at jeg ikke kom på gym så længe jeg havde en hest. Det kunne jeg ikke holde til ?! - Men mine lærer mener alle, at jeg sagtens kan.

Så tænkte jeg på en erhvervsuddannelse - tjener eksempelvis. Det har jeg altid gerne villet være. Så jeg sidder lige nu og kigger på en hjemmeside med erhvervsuddannelserne på. Men min far vil 110% få mig forklaret, at det ikke er noget for mig. Bla bla bla og så ender det med, at han får sin vilje (siger ikke min far imod - han har en eller anden evne til at få ret)

Jeg vil jo gerne have en hurtigt afsluttet eksamen, og til USA eller ligende og få arbejde. Jeg vil jo meget gerne give kurser / arbejde med "vilde" heste - men have en uddannelse at falde tilbage på, hvis dette ikke lykkedes for mig.

Min far har både HTX og STX og driver nu sin egen forretning, som kører mega godt. Og jeg er måske lidt bange for at skuff ham - han mener jo ikke, atdet er et "rigtigt job" at arbejde med heste eller tjener. Min mor er heldigvis ligeglad, men de er skilt, så hun kan ikke komme med nogle fine ord til ham om, at jeg skal gøre det jeg vil.

Aargh jeg er i tvivl smiley !
Håber i måske kan komme med nogle argumenter ? For / imod
Knus Frederikke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  STX eller erhvervsuddannelse :s ?
  • #1   21. jan 2009 Tjah jeg står lidt i samme problem - jeg veklser dog mellem HHX og STX "/

  • #2   21. jan 2009 Jeg kender det alt for godt. Jeg kan heller ikke rigtig finde ud af det.
    Hvis det er det med Tjener du vil, så er det det du skal, LIGE MEGET HVAD DIN FAR SYNES! Det er dit liv, og du skal leve med det i lang tid, så det nytter ikke noget at lade din far bestemme, og så måske ende med noget du ikke synes om. Jeg tror nu nok han vil være stoldt af dig lige meget hvad du vælger. Jeg tror bare han har det lige som mine forældre, at de synes det er vigtigt at man få en eller anden form for uddannelse, for nemmere at få job, og få en god karriere.


  • #3   21. jan 2009 *RKH* Michelle Madsen[: .: Det er jo rigtigt nok - men han er sku lidten skid ang uddanelse. Fordi HAN er han god eksamen, skal jeg også have det :s ?! Det var jo lige en del mindre besværligt, da han skulle. - Ikke matematik på dette niveau, ingen tysk mv..
    Jeg kan bare ikke overskue tre år mere på skolebænken :s !


  • #4   21. jan 2009 jeg forstår dig godt, jeg har det på samme måde. Du kunne evt. tage et fri år?


  • #5   21. jan 2009 Hey smiley
    Jeg har også været meget i tvivl angående uddannelse smiley
    Men din far skal altså IKK vælge for dig, det er DIT liv ikk hans smiley
    Syns du ska følge dit hjerte og gøre det du allerhelst vil.. Evt tage et sabbatår til a finde ud af hvad du vil, eller tage på efterskole eller noget..
    Det din uddannelsesvejleder siger er noget pis ! det passer slet ikk ! Han har vel bar et problem med heste .. det ska du slet ikk ta dig a !
    Det vel det samme som a sige du ikk kan komme på gym fordi du har en hund ? de bedømmer dig jo ikk på om du har dyr ?

    Jeg personligt ska være dyrepasser med heste som speciale smiley
    Hvis man fx vil være dyrlæge kan man også ta den uddannelse uden gym smiley

    Du må prøve a føle efter hva du ALLER helst vil .. Og så forklare din far det på en ordenlig måde at det med gymnasie er altså slet ikk dig smiley
    Sikker på at han vil kunne forstå det smiley

    Held og lykke smiley

    -Emilie


  • #6   21. jan 2009 Først tager man uddannelsen som veterinær-sygeplejerske... også bagefter kan du så tage uddannelsen som dyrlæge smiley
    Bingo ! smiley helt uden gym smiley


  • #7   21. jan 2009 fx min uddannelses vejleder .. og en dyrlæge jeg arbejdede hos

  • #8   21. jan 2009 Den dyrlæge jeg var hos havde gjort det .. og der var en veterinærsygeplejerske og hun overvejede også a gøre det

  • #9   21. jan 2009 Man skal have mat A, kemi B og fysik B + HF eller STX for at komme ind på dyrlægestudiet. Alt andet er løgn
    En sygeplejerske (som jeg selv studerer til) kan jo heller ikke blive læge uden en STX eller HF med de ekstra fag på højniveau


  • #10   21. jan 2009 Nej men det er fordi a man som veterinærsygeplejerske lærer de basale ting og er med til operationer osv kan søge ind på dyrlægestudíet .. og det er altså ikk løgn .. den dyrlæge jeg arbejdede hos havde selv gjort det

  • #11   21. jan 2009 Tror heller ikke lige at man kan blive dyrlæge uden en ungdomsuddannelse ..
    men tilbage til dig smiley .
    Det er DIG der skal vælge din uddannelse, ikke din far. Gør personlig det du synes er bedst og ikke for at gøre din far glad , hvad enten du bliver/er skoletræt, eller bare vil klø på ..
    Som du selv skriver, ville jeg helt klart anbefale en stx .. Der er mange flere muligheder for at falde tilbage på en god "grunduddannelse" hvis der skulle ske noget uventet senere i dit liv ..
    Står selv i den samme situation, og overvejer det samme som dig, men er hvis endt med at tage på gymnasie her efter 9..
    Altså, jeg får 7-10 og få 4 taller. men ved du hvad? .
    Hvis dine lærere mener du kan klare dig, er jeg sikker på at du kan. det er jo ikke bare for sjov .. og mange jeg kender og sådan, har gået ud af folkeskolen med 7-10-12 taller måske. og starter ud med en 02 på gymnasiet. ja, det er da andre krav smiley ..
    Håber du kan træffe det rigtige valg, det kommer jo til at gøre en stor foerskel mht. uddannelser senere i dit liv smiley


  • #12   21. jan 2009 Det er man da også som sygeplejerske haha.
    Ej, det er det rene løgn smiley Måske kan man få merit til nogen ting, men man kommer sgu ikke ind


  • #13   21. jan 2009 » F I G A R O & T R I N E smiley .: Jeg får bare MANGE 4-taller smiley !
    Efter mine forældres skilsmisse åbner jeg ikke munden frivilligt - syntes simpelthen det er så pinligt :S ?!
    Jeg snakkede med min mor, som syntes det bedste for mig ville være en erhvervsuddannelse, hun syntes det er synd, at jeg ikke vil på gym - men jeg kan jo tage STX senere; men hun syntes bestemt, at det lød bedre med tjener eller dyrepasser end STX. Hun kan godt se, at jeg trænger til at komme lidt væk, og ud af de gamle vaner...

    Jeg kan virkelig ikke kare tanken om mere skole lige nu smiley !


  • #14   21. jan 2009 Man kan altid tage HF senere i livet, så hvis jeg var dig, ville jeg følge dit hjerte smiley

  • #15   21. jan 2009 ejj hold nu op ! De står jo ikk og lyver over for mig ? Når både min uddannelsesvejleder, Hende jeg arbejde hos og en der sku til a gøre det siger det !
    Så bar fordi I ikk ved noget om det er det ikk ensbetydende med man ikk kan!

    Kravene er a man har arbejdet, var det 1½ år som veterinærsygeplejerske ... Men så ku man godt..

    Så lad være a beskyld mig og dem for a lyve


  • #16   21. jan 2009 Erhversuddannelse er det sådan hvor man er ude og arbejde ? ;D

  • #17   21. jan 2009 Nej .. Erhversuddannelser er uddannelser uden gymnasie smiley

  • #18   21. jan 2009 En erhverveuddannelse er et grundforløb, hvor man sidder på "skolebænken" - efter dette forløb, er du skiftevis på skole og i prakik. Jeg skal (hvis tjener altså) have en masse om mad og skal bla i praktik som kok - under forløbet vil jeg kunne skifte til kok, hvis jeg hellere vil det.

    De har rigtig mange uddannelser - også tømrer, mekaniker osv bliver udlært på denne måde. smiley !


  • #19   21. jan 2009 Nåårh okay (; .
    Ja, gør det du synes er rigtigt ..
    Det kan jo heller ikke blive værre, hvis du gør noget du ikke vil. og køre rigtig meget træt i det ..
    Et efterskole år, ville måske heller ikke være ringe. en af mine veninder, var SÅ skoletræt. nu er hun på efterskole, og er RIgtig glad for det, og hører næsten aldrig nogen sige at de har fortrudt efterskole,
    og ja, de uddannelser, hf Stx, kan man vel også tage om 1-2 år hvis det skulle falde i nogen interesse smiley


  • #20   21. jan 2009 » F I G A R O & T R I N E smiley .: STX kan man tage når som helst - bare man har afsluttet 9.klasse.
    Min fætters kæreste på 20 (tror jeg - eller mere) har lige været på STX smiley !


  • #21   21. jan 2009 okay, det synes jeg da helt sikkert er en god "åben dør." hvis du sådan en gang får lyst til skole igen . men synes da helt klart du skal kaste dig ud i noget andet. når du har den uddannelse, du kan tage når du er klar, eller sådan smiley

  • #22   21. jan 2009 » F I G A R O & T R I N E smiley .: Jq. Jrg tror det bliver en erhvervsuddannelse.

  • #23   27. jan 2009 Micky: Det er ikke fordi jeg ikke kan fagene - kommer bare ikke frem med det jeg har i hæftet, og når jeg endelig siger oget, siger jeg kun halvdelen af det jeg har smiley !! Men skulle måske overveje det ,,

Kommentér på:
STX eller erhvervsuddannelse :s ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce