{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.288 visninger | Oprettet:

Valg af hingst {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere!

Jeg sidder lidt og studerer udvalget af hingstene. Jeg har egentlig en betalt bedækning hos Lillevangs Gigant, men er lidt i tvivl om det er ham jeg skal bruge (primær pga. transporten, da der kun er mulighed for naturlig bedækning..)

Ser jeg på ICS DK er deres hingsteliste under opdatering, dvs blank?

Generelt er der ikke mange hingste ehr i Sønderjylland - lidt øv!

Nogen, som kan linke på hingste, som ikke står alt for langt væk eller med mulighed for inseminering?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hingst
  • #1   26. jan 2009 ja der mangler hingste i sønderjylland... smiley jeg kender kun en men han er ikke registreret...

  • #2   26. jan 2009 Lillevangs Gigant er ellers en fantastisk hingst. Tror, at du vil blive glad for resultatet. Har set hans afkom og de er smukke.

  • #4   26. jan 2009 tak Stutteri Charms... smiley

  • #5   26. jan 2009 Ja, men turen derover er lang og tung (og dyr..)

    Jeg har haft kig på nr. 2, Hubben - de to andre du har linket til siger mig ikke så meget ..


  • #6   26. jan 2009 hubben er også rigtig flot og lækker

  • #7   26. jan 2009 Django er heller ikke avlsgodkendt endnu.

    Hvis du vil avle under forbund, skal du nok være opmærksom på, at Hannibal er avlsgodkendt under ICS-NL (med 137 point) og Hubben er avlsgodkendt under Dansk Tinker Forening.

    Der er desuden også Lene fra St. Frilenis røde hingst: Red Rooster http://www.frilenisgypsyhorses.dk/

    Og (link fjernet) WW Wallache.

    Disse er vistnok kun godkendte i ICS.

    DTF afholder jo hingstekåring d. 14. marts i Vojens, hvor bla. Hubben kommer. Det er da værd at tage derned, for at se hingstene ordentligt - både for hånd, løs og opstillet.

    Hilsen Lise


  • #8   26. jan 2009 Der kommer forhåbentlig snart 2 hingste i det sydlige Sønderjylland smiley hvis altså mine bliver avlsgodkendte i 2010 smiley

    Alt Ros og positive ord kan sende om Hubben herfra smiley Men han er ikke kåret i ICS som din hoppe smiley
    ( Hubben har jeg selv brugt og venter føl efter ham på Sky )

    Ellers så er WW Wallace også kåret i Echa ligesom din hoppe, og han er far til min Badutten, som bare tegner helt vildt godt smiley ( Sky's Wannabe Bandit )

    Men synes da at du skulle få bedækket ved Gigant, da den bedækning jo er betalt..



  • #9   27. jan 2009 137 point er "kun" 2. premium, og der er ingen grund til at avle nedaf medmindre dens gode sider absolut suplerer op med min hoppes dårlige.

    Jeg kender godt Stutteri Wild West, og har set Wallace i live.

    Puh, synes det er svært. Synes egentlig godt om Gigant, men turen er sååå lang og i tilfælde af at hun ikke kommer ifol, så skal vi derover igen.


  • #10   27. jan 2009 Du kan jo undersøge sagen, det ville jeg nok smiley - Måske du kan lade hende stå til evt næste brunst periode og se om hun kommer i brunst, ellers skulle den jo være god nok smiley

    når du siger 137point, hvem snakker du så om ??..


  • #11   27. jan 2009 hej jeg vil bare lige sige at jeg kan kun stærkt anbefale ww walles fra stutteri wild west jeg bruger ham selv og han giver altså nogle virkelig gode føl og så kender jeg ham også rigtig godt da jeg rider ham en gang imellem, han har et kanont temp. knus betina ...... jeg ved han er har inde også bare så under irish cob og så ww så kommer han op og nogen af hans føl.....

  • #12   27. jan 2009 Eftersom din hoppe er kåret i ICS er hun jo internatinonalt kåret - så når du nu bor i Sønderjylland var det da utrolig oplagt at vende øjnene mod Tyskland smiley

    Bedækninger er generalt billigere dernede - og de har en pæn del hingste med en del afstamning.

    De har desuden flere der benytter sig af insemination (bl.a.) nogle store brunbrogede hingste (160 cm).


  • #13   28. jan 2009 han er vist ik her på siden men kig her (link fjernet)

  • #14   28. jan 2009 Betina - som jeg har skrevet så kender jeg godt Wallace. Jeg har Wild West eneste shirehoppeplag, og har mødt Wallace deroppe et par gange + til ECHA's kåring.

  • #15   28. jan 2009 Anna : Dvs i ECHA blev hun kåret - og jesus, hvor det dog gav diskussionerne fra andre avlere. Må indrømme at jeg gerne vil helt ud af irish cob og hvad forbundene står for - føj, for et roderi.

    Men men, indtil så skulle hun gerne ifoles, og derfor tråden her smiley Kan du linke til de store tyske hingste?


  • #16   29. jan 2009 Lidt reklame fra mig af

    (link fjernet)

    Klikker man på Offspring's, så kan man se hingstenes afkom hvordan de ser ud.

    Det burde ku gi en idé om hvad hingsten vidergiver til sine føl og som jeres hoppe (mangler) måske ku ha glæde af ved hendes næste føl.

    Jeg syns nu mere man bør tænke over om man kan komme af med et hingsteføl... 8000 kr er priisen nede på for en 2008 plag..... Tænk lige over hvad man skal gi i bedækningspris, svangerskabs undersøgelsen på hoppen inden ifolingen, en dræhgtigheds scanning, anti-virus abort sprøjten 3 gange, ormekur til hoppen, vaccination af føllet når det er født + føl vaccinationen, beslagsmed mindst 2 gange inden det forlader jeres hjem, føllets pas og registrering.... Foder til føllet, dens mor skal også ha mad for at kunne producere mælk.
    Kan dette lade sig gøre for 8000.- ???? + evt. kastrations prisen fordi man ikke kan ha en hingst gående, som iøvrigt kan være kønsmoden når han er 9 måneder gammel?

    Undskyld mit sure opstød, men jeg finder det usmageligt at føl prisen er nede på 8000.- Så tænk jer om... chancen for at der kommer et hingsteføl er stort. Vil I brænde inde med det eller kan det sælges.

    Og lige en sidste ting.... Jeg har været udsat for at hoppe ejere spørger om hingsten avler hel farvet for de vil KUN ha brogede føl.
    Jeg har talt sammen og fundet ud af at de fleste brogede hingste her i Danmark avlere oftere ensfarvede føl end de ensfarvede hingste gør. Det er vel også værd at tænke over hvis man KUN vil ha brogede føl.

    Pøj pøj med bedækningerne og valget af hingste.



  • #17   29. jan 2009 hehe nåh okay tjah og der kommer nok ik flere

  • #18   30. jan 2009 Niicky H : Nu er prisen ikke generelt nede på 8000 dkr for en irish cob - du skal i hvert fald søge efter dem i den prisklasse! Men sådan er det jo altid - udbud og efterspørgsel !!

    Netop i de her tider handler det om at lave de bedste føl - hovsa eller lala-avl er ikke engang nævneværdigt!

    Jeg går ikke ene og alene efter farven på hingsten (for mig ligemeget), men derimod bygning, sind og eksteriør.


  • #19   30. jan 2009 Halløj
    Kan kun give Niicky ret..
    Hvad HVIS der ikke er efterspørgsel nok, og man ikke kan få solgt føllet? Har man tid og overskud til at beholde evt ? - eller vil man sætte prisen ned, og ned, og ned for derefter at sælge det for 8000-10000kr ?

    Jeg sætter ikke min hoppe i fol medmindre jeg er sikker på at jeg kan beholde føllet om nødvendigt .. Har dog været heldig alle gode gange 3 at føllene har været bestilt og betalt på forhånd - Til mig selv :D..

    Det næste føl skulle egentlig sælges, medmindre: Det er sortbroget, rødbroget eller ensfarvet sort/brun med evt aftegn... ( derved passer det til en af de andre, med farverne, og skal så være i 2 spand med en af dem.. hehe.. ) Så chancerne for salg er faktisk små :D...

    Men held og lykke med det smiley - håber du finder ud af det...


  • #20   1. feb 2009 ~ Stald Sky ~ v. Fam. Schmidt ~ : Sådan er og har det jo altid været. Det er derfor ma skal satse på d bedste af de bedste da det sjældent er dem, hvis pris bukker helt under. De mindre gode og de middel vil altid være dem, som dykker først, men opretholder man en vis kvalitet (fremfor kvantitet), så er "chancerne" de bedste.

    Noget helt andet er at spekulationerne i sig selv sætter en stopper for den økonomiske udvikling og derimod forventes et dårligt salg. Selvfølgelig skal man være realistisk.

    At du beholder alle dine føl er jo heller ikke taktisk.

    Men det er da svært.. Mit største håb er at finde en ny ejer, den rigtige ejer.

    Men jeg søger nu stadig links til de store hingste i Tyskland fx?


  • #21   1. feb 2009 Her har du lidt af de store hingste smiley
    http://www.pierkes.de/hengste.htm

    Ellers kan du let finde en masse under ics hollands hjemmeside - under hingste (der er flere i Holland som bruger insemination nu).


Kommentér på:
Valg af hingst

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce