{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
803 visninger | Oprettet:

Hjælp - Hun sparkede fter mig! {{forumTopicSubject}}

Hej:)
Jeg er ret ny mhs til HM, men synes det lød spændende og efter at have allieret mig med følgende bøger: Horsemanship, I Harmoni med hesten og Træning af Heste - på hestens præmisser, tænkte jeg; Ok, det er bare at gå igang, hvis jeg laver nogle fejl, må jeg lære af det;)
Jeg trænede Elevator, Træd tilbage, Gå frem, Flyt skulderen, Flyt bagparten og Gå til siden.
Efter ganske få forsøg lykkedes de tre første øvelser til perfektion. Og efter lidt mere træning fik hun også fat i de sidste øvelser (Dog stadig ikke perfekt).
Så tænkte jeg, at jeg ville prøve at ride hende og gik ud for at give hende det bidløse hovedtøj på, så jeg kunne starte med at øve stop og start signaler fra hesteryg. Da jeg et kort øjeblik slap hende for at tage min hjelm, der lå et skridt væk, gik hun sin vej - hun plejer altid at blive stående, men denne gang gik hun ind i ridehuset og skridtede målrettet ud af hovslaget, med mig bagefter for at få fat i hende igen. Jeg gik ud for hendes bagpart (et par meter væk) og forsøgte at indhente hende i hurtig gang - for ikke at få hende til at løbe. Jeg så hende ikke i øjnene, men på skulderen. Da vi nåede ned i den anden ende af ridehuset, lagde hun ørene tilbage og sparkede ud efter mig med bagbenene (det har hun aldrig gjort før). Jeg råbte af hende og umidelbart efter fik jeg fat i hende og trak hende ud - ingen problemer (men jeg var da lidt rystet - altså hele ridehuset var fuld af folk, så det var lidt ubehageligt, med alle de tilskuere).
Jeg vil gerne undgå, at det sker igen, så hvis der er nogen, der kan gennemskue, hvad jeg gjorde forkert (bortset fra at slippe hesten i det hele taget;) og, hvad jeg bør gøre i en lignende situation, vil jeg blive taknemmelig.

P.s. Her til aften havde jeg trænet hende fra jorden (det gik super godt) og trænet hende fra sadlen og det gik ok (jeg har forsøgt at lære hende simple ting som start, stop og drej, samt lidt sværer ting som bak og gå til siden (især gå til siden har tidligere været et kæmpe problem for hende, men efter træningen fra jorden er det blevet helt utroligt meget bedre, men i aften fungerede det ikke så godt, så jeg må nok regne med mere træning), da jeg så lukkede hende på fold her til aften, gav hende en godbid, som jeg plejer og tg grimen af hende, skubbede hun til mig med skulderen, som om hun ville flytte mig. Jeg skældte hende ud og skubbede hende væk.

Hvorfor tror i hun skubbede? Jeg tror ikke det var for en godbid, da det virkede meget voldsommere (desuden plejer hun kun at skubbe med hovedet ikke med skulderen, hvis hun tigger - det er ikke en adfærd jeg belønner. Hun får ikke godbidder for at skubbe. Det skal siges at der stod en anden hest lige inden for hegnet, så jeg har spekuleret på om det mon var den hun veg tilsiden for og så kom til at gå ind i mig. Nogen ideer til hvordan jeg burde have reageret og hvordan jeg undgår at komme i den situation igen.

Jeg ved godt heste ikke kan beskyldes for at være opsætsige eller udfordrende, men det føles lidt som om, når jeg rider hende, at jo mere jeg træner hende, jo mindre kontrol har jeg og jo mere "udfordrer" hun mig. Det gør mig lidt utryg, men på den anden side så gør hun også det jeg beder hende om, så godt hun kan - måske er det bare fordi jeg måske forventer for meget for hurtigt og hun så bliver frustreret.
Er der andre der har følt det sådan?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp - Hun sparkede fter mig!
  • #1   9. mar 2009 Nu jeg har ikke lige læst det, men hvis mine heste sparker så dasker jeg til dem! Hvis du kigger heste på folden så finder de gamle hopper sig heller ikke i at de unge gør sådan! smiley Og det har virket på mine.

  • #2   9. mar 2009 Ja, du gjorde simpelthen det at du gik bag ved hende..
    Du går bag ved hende i hendes blinde vinkel og går hurtigt.. Se det fra hestens vinkel og forestil dig at det var en anden hest på folden der i hurtigt skridtgang (måske endda med "ørene tilbage" (et menneske med rette skuldre, og som puster sig op, hvilket du nok har gjort har samme effekt) kommer hen i mod hende og hun kan hører, måske skimte hesten, men ikke se den helt og så ligepludselig er den der bare..
    Prøv næste gang at gå udenom og kom fra siden eller forfra. De fleste heste stopper hvis man kommer forfra og er "pustet op" og så slapper af i skuldrene når man kommer hen til hesten (2-3 meter før)


  • #3   9. mar 2009 Mht at hun skubber dig så "læg ørene tilbage" (pust dig op, vift med det du har i hånden ell. lign) og bak hende.. Brug din stemme en høj lyd der ALTID betyder at det er ikke godt..

  • #4   9. mar 2009 Hej:)
    Jeg forsøgte netop at komme op på siden af hende og det lykkedes først nede ved kort siden, hvor hun jo blev nødt til at dreje og følge hovsporet og så snart jeg nåede op på siden af hende, lagde hun ørene, vendte bagen til og lossede.
    Men ja, jeg tror også hun har følt jeg pressede hende (det gjorde jeg jo også set fra hendes synsfelt, det ved jeg) selvom jeg forsøgte at bevare roen.


  • #5   9. mar 2009 Tænk på at du skal være afslappet når du gør det.. Og kom forfra.. gå en KÆMPE bue udenom hende..

  • #6   9. mar 2009 Ok. Det vil jeg helt sikkert gøre næste gang. Jeg har overvejet at træne indkald, men har endnu ikke fundet nogen guides til, hvordan man gør. Det ville joo være dejligt, hvis hun skulle finde på at gå igen, at jeg kan kalde på hende istedet for at jeg skal indfange hende:)

  • #8   9. mar 2009 Skide godt råd, Cawani . Kan jeg også bruge (: !

    Det er self. træls at din hest gør det. Jeg forstår dig udemærket, og kender det godt. Har bare intet råd, der skulle virke /:


  • #9   9. mar 2009 Du skal jo bare ligesom ved klikkertræning give en bonus når du siger hendes navn/fløjt eller hvad du vil bruge som "kald" og så gøre afstanden mellem jer længere..

  • #10   9. mar 2009 Jeg tror jeg vil prøve at træne indkald med klikkeren:)

  • #11   9. mar 2009 :o)

  • #12   10. mar 2009 mange heste bliver lidt "udfordrende" lige når de startes op med den nye metode. ved ikk om man kan sige de lige tjekker de nye grænser af, men de falder ret hurtigt ind i rytmen og så kan man rigtig begynde at nyde samarbejdet =0)

    Næste gang din hest går fra dig så lad være med at følg efter den og gå i stedet den anden vej så du kommer forfra og så gør som cawani siger med henholdsvis at "puste" dig op for at få bremset hesten og så slap af når du går hen og tager den. på den måde bør du også undgå fremtidige bagbensudfald. For som det er nævnt befinder du dig i hestens blinde vinkel mens du går hurtigt for at indhente den, prøv så at forestil dig hva hesten tænker i det sekund du så dukker op på siden i dens synsvinkel? ROVDYR, den kan ikke stikke i den modsatte retning da der er en barriere og så er der kun en udvej. Hesten opdager sikkert senere det bare er dig, men det har den altså ikke tid til at tænke over lige i øjeblikket da det ku betyde døden for den. den kan ikke stå og overveje og du er farlig eller ej, for rovdyret kan nå at angribe inden man får tænkt det igennem

    Det virker ikke som om din hest har været så oplagt på træning den dag og hvis du kan finde en fri plads som en tom ridebane eller noget.. så slip hesten køs og vent på at den kommer til dig. Så er den klar til at være sammen med dig, det kan tage laaaang tid men den slags kræver altså tålmodighed =0)

    hvad angår skubbet så kan det godt have været den anden hest hun ville gå udenom. Det er lidt svært at sige når man ikke rigtig kan bedømme de 2 hestes signaler.
    men en anden gang så pust dig op og vift med hvad du nu har og evt. gå et skridt frem imod dem. hvis du flytter dig for hesten "belønner" du den for den adfærd den udfører og kan gøre det til en vane for hesten at den kan flytte dig på den måde. Står der en anden hest kan den godt føle sig lidt presset i den situation og derfor må du være klar på den kan sætte frem i løb for at komme ud af konflikten..


  • #13   10. mar 2009 VBT ; jeg synes vi er ufattelig enige i mange ting..

  • #14   10. mar 2009 ja hehe =0)

  • #15   10. mar 2009 Jeg kunne så ikke drømme om hverken at råbe af den eller sparke den tilbage.
    Det er en hest folkens - ikke et menneske!
    Jeg er helt enig med cawani i fremgangsmåden med at komme op til den. Min hest kan også godt finde på at tage turen til ridehustet selv, sker det så følger jeg med stille og roligt og ikke lige bagved, når den så er kommet ind hvor der er mere plads giver jeg signal til indkald.
    Jeg ville intet få ud af at skælde den ud andet end at den næste gang vil associere det med noget skidt og løbe endnu hurtigere væk fra mig.
    vi opnår et langt bedre resultat af at fokuserer på det gode og rose den for det. Tænk på dig selv. Hvad ville du vælge af følgende to valg muligheder:
    1) jeg beder dig om at vaske op, du går ind i stuen og ser tv og jeg råber af dig fordi du ikke gjorde hvad jeg sagde.

    29 samme situation, men nu henter jeg dig stille og roligt og spørger pnt om du lige vil hjælpe mig. sammen vasker vi op og jeg roser dig for det og fortæller hvor sødt det var af dig at hjælpe og hvor godt jeg sys du vasker op.

    Hvis jeg valgte mulighed 1 ville du så næste gang jeg bad dig vaske op gøre det med glæde? Du ville måske gøre det fordi du ellers fik skæld og og måske endda et klask, men du ville være modvillig og gøre det af tvang.

    valgte jeg mulighed 2 ville du næste gang være langt mere tilbøjelig til at hjælpe fordi jeg roste dig og gjorde det hele til en positiv oplevelse.

    hvad ville din hest foretrække - hvilken mulighed tror du ville øge den ønskede adfærd bedst??

    Pas på du ikke forlanger alt for meget for hurtigt.
    Det skal være sjovt at træne, for jer begge. Det er ikke en konkurrence om at nå længst hurtigst.

    Tænk meget over din timing, er den ikke iorden bliver hesten irriteret fordi dine signaler så bliver sløret. Kilden til en glad hest er totalt tydeligt og adskilte signaler.

    Jeg er ikke enig med sabrina i det skal give anledning til modstand at blive dygtigere. Du er jo forhåbentlig ikke gået direkte fra børnehaveklasse til 10... hvis du tager 1,2,3,4,5 osv. med og kun rykker et klassetrin op når hesten er med og stadig sys det er sjovt opnår du ikke modstand. Det bliver naturligvis sværere, men i takt med basis kommer på plads har du fundamentet til at komme videre. Så det bliver jo ikke sværere end nu netop fordi de ting er på plads. Hvad jeg nu sys er svært er måske let for en anden, det de så sys er svært er let for den næste osv osv.
    Hesten har ikke valgt at gå "i skole", det er vores ansvar at gøre "undervisningen" sjov og motiverende... ellers dropper den ud og det er den i sin fulde ret til.

    Jeg ville fokuserer lidt mere på hvordan du indlærer det, hvordan du præsenterer opgaven for hende.
    Når hesten begynder at udvise irritation skal det tages alvorligt, og så bør man analyserer sig selv, sine signaler og reaktioner... måske har man forlangt for meget, glemt at rose, haft dårlig timing, gået for hurtigt videre osv osv... lad os ikke glemme det skal være en fornøjelse for os at være sammen med hesten, men det skal også være en fornøjelse for dem at være sammen med os.


  • #16   10. mar 2009 Tak for det:)
    Måske har jeg været lidt utålmodig efter at se resultater. Jeg må bare tage det lidt med ro og lade den nye indlæring synke ind:)


  • #17   12. mar 2009 ved desværre ikk hvad du skal gøre

  • #18   12. mar 2009 Brug de råd du har fået til noget fornuftigt - som du selv siger måske har du været utålmodig med hensyn til resultater. Man skal være ufattelig dygtig ang. horsemanship hvis det er man vil se resultater med det samme. Tag tid - horsemanship tager meget lang tid og samtidig med at det er nyt for både dig og hesten vil det kræve meget tid. ..
    Held og Lykke ! (; (ved godt mit "råd" ikke kan bruges til noget - nok bare mere nogle "visdomsord" fra en ekstrem gamel pige??!! (O;
    Hehe. ej. Held og Lykke.!


Kommentér på:
Hjælp - Hun sparkede fter mig!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce