{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
946 visninger | Oprettet:

Strække sig i trav? {{forumTopicSubject}}

Har oprettet samme indlæg her: (link fjernet)
Men det kunne være sjovt også at høre hvad folk herinde har at sige til det?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, hvis det kunne lade sig gøre, at få hesten til at strække halsen frem og ned i trav, i stedet for altid at tage hovedet op og (tror jeg!) spænde i nakken og halsen. Ikke fordi han holder hovedet himmel-højt, men det er mere dét at han bliver stiv i nakken, og ikke kan strække ud.

Har overvejet flere mulige øvelser, der kunne (burde?) hjælpe.
Han kan fint strække halsen ned i skridt, og slapper fint af i overlinjen, men lige så snart jeg siger trav, så ryger hovedet op. Har prøvet at tage ham ned i skridt igen, så snart hovedet var "højt", og så prøve igen og igen - men det var nogenlunde det samme hver gang.
Rider over bomme, men det ændrer ikke på det.
Man kan smide tøjlerne helt i trav, og hovedet/halsen forbliver "spændt op". Der sker heller ikke noget ved at man læner sig frem i let sæde, og forsøger at "hjælpe" ham frem og ned.
Har forsøgt at lære ham at tage halsen/hovedet ned når jeg presser på oversiden af halsen (oveni manen) og siger "ned". Han kan det rimeligt i skridt - men i trav sker der intet.

Han kan iøvrigt heller ikke finde ud af at trave på volte. Så snart man drejer ham, efter alle kunstens regler, går han i stå, eller stiver sig, eller går i tølt/grissepas inden han går i stå. Han har lært at trave på volte i longe, og det er han ved at være ret god til - men også dér er halsen og hovedet oppe. Og det er i det hele taget som om, at hans hovede altid er placeret på samme måde. - Han "bøjer" ikke af i nakken, når man tager i tøjlen. På samtlige billeder af trav og tølt og galop, er hans hovede placeret stort set nøjagtig samme sted (en lille smule mere rejst i tølt, men ellers...).

Rigtig tydeligt hvis man bladrer de her billeder igennem: http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=135736 - og alle mine andre billeder smiley

Det eneste tidspunkt jeg kan få ham til at strække halsen og hovedet ned, er når jeg løber ved siden af ham, og tager hånden ned til jorden, og siger ned. - Det har jeg formået at lære ham smiley Men det er lidt livsfarligt, at løbe foroverbøjet med hånden nede ved jorden på en grusvej.

Det kunne meget muligt lyde som om det har noget med hans balance at gøre? Og/eller smidighed/stivhed.

Måske skal jeg bare arbejde en masse mere i skridt, med smidigheds-øvelser og løsgørende øvelser?

Eller skal man have fat i en kiropraktor? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Strække sig i trav?
  • #1   17. apr 2009 uhh, mener faktisk at Kirsten Hansen sagde noget om lige præcis det på Epona TV..... men jeg tror bare, du skal blive ved med at trave langsomt og "arbejde" ham ned.

  • #2   17. apr 2009 Okay.. smiley

  • #3   17. apr 2009 Laaaaaangsooooom trav.. Virkelig ned og lunte og kun fokusere på at få ryggen op... Jeg tror det kommer.. Og traven i hjørnerne skal der bare arbejdes med tror jeg...

  • #4   17. apr 2009 Jeg tror langsom trav er en meget dårlig idé. Både fordi han først på det sidste er begyndt at have okay energi til overhovedet at kunne lave noget smiley Så at skulle "bremse" ham igen, vil være ret dumt. Tvært imod tror jeg også det er meeget nemmere for hesten at strække, hvis den har ordentlig energi bagfra, og det hele ligesom arbejder "fremad". Først derefter kan man variere tempoet.

    Emma - hans trav er faktisk meget stabil. I hvert fald i forhold til tidligere. Den er tæt på at være hans bedste gangart. Og den er heller ikke 4-taktet længere som på den gamle video du har kigget smiley Og han traver faktisk eller bedst, når der er ordentligt energi bagfra.

    Hvorfor kommentere galop? smiley Det behøver sådan set ikke gå hurtigt for at han kan holde den. Han kan sagtens galopere meget langsomt. Men selvfølgelig - så er springet bedre når det går hurtigere, men sådan er det jo. Han kan sagtens galopere rundt i "skarpe" sving i skoven.


  • #5   17. apr 2009 Hesten skal jo gå langsomt med energi samtidig..

  • #6   17. apr 2009 Langsomt tempo vil gøre den mere motiveret for at strække halsen frem og ned (pga afslappelse). Den skal gå langsomt, men selvfølgelig stadigvæk være under hjælperne, dvs. du kan korigere tempo/retning. Det er jo ikke kun "lalle ridning", det handler i særdelshed meget om kontrol.

  • #7   18. apr 2009 Emma - Langsom trav, bliver til uren (4-taktet) trav. Derfor vil jeg helst ikke bede ham om det. Og vores "hurtige" trav er i virkeligheden nok slet ikke hvad andre forbinder med hurtig trav, fordi han aldrig løber særlig hurtigt smiley
    Og han er ikke så langt endnu, så han forstår "langsomt men energisk". Det er enten langsomt og sløvt, eller hurtigere og energisk. Når han kommer dertil, vil jeg da klart begynde at arbejde med det, for det er jo også noget, der kan bruges ifht. indlæring af samling. Men sådan ligger landet ikke helt endnu smiley


  • #8   18. apr 2009 hmm.. har du overvejet IKKE at trave på så hård bund? asfaldt giver nemlig spændinger i muskler, sene og led når man rider. bare en tanke.. hesten har jo lettere ved at affjedre på blødere bund, det kunne jo være at det ville hjælpe så

  • #9   18. apr 2009 Angelika - Forstår ikke helt hvorfor du skriver dét - men okay smiley Jeg rider stort set ALDRIG på asfalt. I hvert fald meget sjældent, og ikke langt tid af gangen. Og da han ikke har sko på, skader det ikke senerne og benene ret meget, da hovene kan affjedre en del af stødet. Iøvrigt kan ridning på asfalt - med måde og udført gradvist og med tilvænning være utrolig sundt og styrkende for hestens sener og led.
    Man kan da ikke tro at nogle rider konstant på asfalt :S Dét ville være dumt! Bare fordi de fleste af mine ridebilleder er på asfalt, betyder det jo ikke at jeg KUN rider på asfalt smiley


  • #10   18. apr 2009 Einfari !

    undskyld da! ved bare at det ikke er særlig godt for sener og led at ride på asfalt - uanset om hesten har sko på eller ej


  • #11   19. apr 2009 Du skal skam ikke undskylde noget som helst? smiley

    http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=383734


  • #12   19. apr 2009 Einfari !

    hmmm xD jeg havde ellers regnet med at det skader hestens sener og led :b
    der kan man jo bare se, man blir klogere hver dag
    Men kender du til en hjemmeside eller sådan hvor det er forklaret hvordan det styrker at ride på asfalt?


  • #13   19. apr 2009 Angelika: Hvis jeg finder en "prof" side om det, så smider jeg lige et link ind smiley

  • #14   19. apr 2009 Einfari !

    Oka super, tak smiley


Kommentér på:
Strække sig i trav?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce