{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
870 visninger | Oprettet:

at fole udenfor =0) {{forumTopicSubject}}

Jeg altså nu står jeg her med Sif som skal fole udenfor ligesom alle de andre hopper på det sted de står, men jeg synes det virker som at alle andre vil have deres hest til at fole indenfor..

jeg synes det ku være sjovt at diskutere (i en ordenlig tone) fordele og ulemper ved at fole enten indenfor eller udenfor.. =0)
håber nogen vil være med ;0)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at fole udenfor =0)
  • #1   22. apr 2009 Vores hoppe folede inden for da hun skulle have hendes første føl, og udenfor da hun skulle have hendes andet føl. Jeg syntes at det føl der er født indenfor var meget mere kontakt søgende og mere tryg ved mennesker fordi vi var der hele tiden, end med det andet føl som vi ikke ikke kunne komme til de første 2 måneder rigtigt. smiley

• #2   22. apr 2009 Der er jo fordele og ulemper ved begge dele - men jeg ville foretrække udenfor hvis det er varmt nok og kun hvis hoppen har folet uden problemer før. Ja også skal det iøvrigt være muligt at holde godt øje med hoppen når folingen går igang, hvis der bliver behov for indgriben.

• #3   22. apr 2009 mine foler altid indenfor, da jeg syntes det giver mig mere tryghed at kunne holde øje. Og især hvis det er første gang.
    Syntes også det er lettere at få kontakt til føllet, da deet ikke er sikkert hoppen har lyst til at vise det frem på en stor fold hvor hun har mulighed for at rende væk med føllet.
    Har mistet et føl ved at hoppen folede ude. Besluttede sig for at fole mens jeg var på arbejde, og da de andre i flokken var nysgerrige, endte det med lidt slåskamp og endte med en fik trådt på føllets forben og brækkede det. Derfor foler mine inde.

• #4   22. apr 2009 Der er mange ting der spiller ind.

- Hoppens rang på folden.
    - Er hun 1 gangs folene?
    - Hvor stor en flok er det, og har de andre heste været vant til at gå med mor/barn.

Hvis hoppen har lav rang ville jeg 100% vælge at hun skal fole inde, da der nemt kan blive slåskamp.
    Og er hun 1 gangs er det vig'tigt hun får lov at knytte sig til sit føl uden andres indblanden, det kunne være en af de andre gik ind og overtog moderrollen.
    Og er flokken stor bliver det nemt for meget for en hoppe at holde nysgerrige væk..

• #5   22. apr 2009 Vores Birthe, skal også fole til sommer, og hun kommer ind op til, og blir luftet på den lille fold alene, det er første gang vi skal have et føl , så jeg tør ikke risikere noget blandt de andre heste på folden hvor hun går nu..

• #6   22. apr 2009 Ina, har faktisk en meget vigtig pointe, da førstegangs hopper ikke altid bare uden videre tager føllet til sig og beskytter det med det samme. De kan være lidt forvirrede over det hele, og derfor ikke nå at beskytte den lille.

Vores foler inde, men vi har da en hoppe i løsdrift i år, som er garvet i at have føl, når vi ikke at se symptomerne på, at hun skal fole, bliver det ude, men hun deler også kun fold med en.
    Vi har haft en i år, der ikke rigtig fattede det var hendes føl, så det ville have gået galt ude, plus en der var så træt, da det var en hård foling, hvor vi måtte hjælpe, at det nok også ville have gået galt ude.

Til gengæld i boks, kan hoppen lægge sig dumt i forhold til kanter osv.

Men jo jeg er klart tilhænger af foling inde, så man har ordentligt opsyn med dem, og så dyrlægen uden problemer kan komme og tjekke mor og barn næste dag.

• #7   22. apr 2009 okay.. men mange mener også at føl født udenfor får et bedre imunforsvar..
    men tak for alle de spændende vinkler..
    Den fold Sif skal fole på er kun for hopper der selv er ifol og har haft fået mange føl, og så deres afkom fra året før måske..
    det er islændere, og dem lader man jo tit gå.. jeg vælger så at Sif og føller skal ind senere.. altså de ikke skal gå derude i flere år ;0D

• #8   22. apr 2009 alle mine hopper der har ventet føl har født ude da den har et større areal at være på de andre heste holder sig væk fra hoppen med føl og ja de bliver stærkere af at blive født ude
    min bella har lige fået føl i dag og hun har født ude og føllet er sundt og rask den hopper og render rundt ude i folden

• #9   22. apr 2009 Hvis det er varmt nok vil jeg klart foretrække at de foler udenfor.. Men kun hvis det er sommerføl... Forårsføl som vi får i år vil jeg foretrække at de foler inde.. Når de foler inde er der risiko for at føllet brækker benene hvis hoppen går rundt og rammer væggen.. Men udenfor bliver føllet kølet meget og hurtigt ned, hvis ikke jorden/luften er varm..

• #10   22. apr 2009 cawani: det er også rigtigt.. føllet har lidt svært ved at holde varmen i starten, men nu får vi har nu også valgt at få det når der er lidt varmere.. og hopperne synes jeg er meget god til at tilpasse sig vejret..
    føllet kan også blive mast inde i boksen..

• #11   22. apr 2009 Steffie&lukus: også god pointe =0)

• #13   22. apr 2009 Ja for afføring er jo mere centreret i en boks og bakterierne er der stadig selvom man muger ud..
    ja det er en god pointe med skyheden, men jeg vil så igen sige at det afhænger også lidt af føllet..
    et føl ude ved os som står på stald nu da moren er startet lidt på træning (altså kun let) det følger efter folk som en lille hund og napper og er en lille bølle uden spor af skyhed, og damen er altså også født udenfor ;0)

• #14   22. apr 2009 mine føl som er født ude de har aldrig været sky

• #15   22. apr 2009 boksene ude ved os og som altså er den islænderstald kan indeholde mindst 3 islændere så de stadig kan gå rundt hvis det sku være så boksene er store nok ;0)
    kender dog ikk lige målene.. udover det går mange islændere i løsdrift i størere stalde også..

• #16   22. apr 2009 Der hvor jeg arbejder foretrekker de at få føllene inde i stalden. Sjefen har nemlig opplevet at et føl(virvars mor) blev født ude på skogsbeite(fold) og hun blev nogen uger inde de fant hende da hendes mor gæmte hende. derfor er hun lidt var den dag idag

• #17   23. apr 2009 Jeg foretrækker indendørs foling.
    Da min hoppe folede første gang folede hun ved et "uheld" om formiddagen på marken. (De foler jo normalt når der er mest ro, så hun var lidt unormal...). Da det var første gang hun fik føl anede hun rent ud sagt ikke hvad der foregik, så hun folede og gik fra føllet...
    Heldigvis opdagede naboen det og kom løbende men da var en af de andre hopper allerede ved at overtage føllet. Hun gik i en flok m drægtige hopper. Det ku nok være vi fik travlt, så vi greb føllet i armene, snor i moren og ind i stalden det gik. Så opfattede hun først at det rent faktisk var hendes føl...
    Så jeg foretrækker klart indendørs foling. Også pga komplikationer der kan opstå. Anden gang hun folede var føllet så stort at jeg måtte hjælpe hende med at få den ud... Hvis jeg ikke havde været der var føllet nok gået til....
    Ved der er rigtig mange m især islændere der foler ude uden problemer, jeg har bare ikke nerver til det.... smiley

Kommentér på:
at fole udenfor =0)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce