870 visninger
|
Oprettet:
at fole udenfor =0) {{forumTopicSubject}}
Jeg altså nu står jeg her med Sif som skal fole udenfor ligesom alle de andre hopper på det sted de står, men jeg synes det virker som at alle andre vil have deres hest til at fole indenfor..
jeg synes det ku være sjovt at diskutere (i en ordenlig tone) fordele og ulemper ved at fole enten indenfor eller udenfor.. =0)
håber nogen vil være med ;0)
jul 2007
Følger: 47 Følgere: 47 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 84
maj 2005
Følger: 46 Følgere: 72 Heste: 21 Emner: 17 Svar: 142
aug 2007
Følger: 58 Følgere: 56 Heste: 17 Emner: 34 Svar: 336
Syntes også det er lettere at få kontakt til føllet, da deet ikke er sikkert hoppen har lyst til at vise det frem på en stor fold hvor hun har mulighed for at rende væk med føllet.
Har mistet et føl ved at hoppen folede ude. Besluttede sig for at fole mens jeg var på arbejde, og da de andre i flokken var nysgerrige, endte det med lidt slåskamp og endte med en fik trådt på føllets forben og brækkede det. Derfor foler mine inde.
maj 2007
Følger: 78 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 62 Svar: 473
- Hoppens rang på folden.
- Er hun 1 gangs folene?
- Hvor stor en flok er det, og har de andre heste været vant til at gå med mor/barn.
Hvis hoppen har lav rang ville jeg 100% vælge at hun skal fole inde, da der nemt kan blive slåskamp.
Og er hun 1 gangs er det vig'tigt hun får lov at knytte sig til sit føl uden andres indblanden, det kunne være en af de andre gik ind og overtog moderrollen.
Og er flokken stor bliver det nemt for meget for en hoppe at holde nysgerrige væk..
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 127
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Vores foler inde, men vi har da en hoppe i løsdrift i år, som er garvet i at have føl, når vi ikke at se symptomerne på, at hun skal fole, bliver det ude, men hun deler også kun fold med en.
Vi har haft en i år, der ikke rigtig fattede det var hendes føl, så det ville have gået galt ude, plus en der var så træt, da det var en hård foling, hvor vi måtte hjælpe, at det nok også ville have gået galt ude.
Til gengæld i boks, kan hoppen lægge sig dumt i forhold til kanter osv.
Men jo jeg er klart tilhænger af foling inde, så man har ordentligt opsyn med dem, og så dyrlægen uden problemer kan komme og tjekke mor og barn næste dag.
maj 2007
Følger: 74 Følgere: 87 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.979
men tak for alle de spændende vinkler..
Den fold Sif skal fole på er kun for hopper der selv er ifol og har haft fået mange føl, og så deres afkom fra året før måske..
det er islændere, og dem lader man jo tit gå.. jeg vælger så at Sif og føller skal ind senere.. altså de ikke skal gå derude i flere år ;0D
mar 2007
Følger: 96 Følgere: 89 Heste: 27 Emner: 68 Svar: 1.633
min bella har lige fået føl i dag og hun har født ude og føllet er sundt og rask den hopper og render rundt ude i folden
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
maj 2007
føllet kan også blive mast inde i boksen..
maj 2007
maj 2007
ja det er en god pointe med skyheden, men jeg vil så igen sige at det afhænger også lidt af føllet..
et føl ude ved os som står på stald nu da moren er startet lidt på træning (altså kun let) det følger efter folk som en lille hund og napper og er en lille bølle uden spor af skyhed, og damen er altså også født udenfor ;0)
mar 2007
Følger: 96 Følgere: 89 Heste: 27 Emner: 68 Svar: 1.633
maj 2007
kender dog ikk lige målene.. udover det går mange islændere i løsdrift i størere stalde også..
mar 2004
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 13 Emner: 533 Svar: 2.487
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 851
Da min hoppe folede første gang folede hun ved et "uheld" om formiddagen på marken. (De foler jo normalt når der er mest ro, så hun var lidt unormal...). Da det var første gang hun fik føl anede hun rent ud sagt ikke hvad der foregik, så hun folede og gik fra føllet...
Heldigvis opdagede naboen det og kom løbende men da var en af de andre hopper allerede ved at overtage føllet. Hun gik i en flok m drægtige hopper. Det ku nok være vi fik travlt, så vi greb føllet i armene, snor i moren og ind i stalden det gik. Så opfattede hun først at det rent faktisk var hendes føl...
Så jeg foretrækker klart indendørs foling. Også pga komplikationer der kan opstå. Anden gang hun folede var føllet så stort at jeg måtte hjælpe hende med at få den ud... Hvis jeg ikke havde været der var føllet nok gået til....
Ved der er rigtig mange m især islændere der foler ude uden problemer, jeg har bare ikke nerver til det....
at fole udenfor =0)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside