{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.480 visninger | Oprettet:

hoppe og føl alene el sammen med andre {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle i dejlige hg mennesker:-)

Jeg har brug for et godt råd, eller andres erfaring.
Jeg har jo en dejlig tinker hoppe som er ifolet, og har termin her først i juni.
Mit spørgsmål til jer er så, når hun har folet om jeg skal lukke mine andre heste på anden mark eller om de alle kan gå sammen fra dag 1 af, eller om de lige skal ha lov at lære hinanden at kende med et stykke hegn imellem først??
Jeg vil jo nødig ha der sker føllet noget.
Mine andre heste er ikke aggresive over for min tinker hoppe, men hun er dog nederst i hirakiet.

mvh sofie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hoppe og føl alene el sammen med andre
  • #1   22. maj 2009 hej nej du skal lade dem gå sammen med de andre når hun er vant til at gå sammen med dem

  • #2   22. maj 2009 ja de er vant til at gå sammen i løsdrift hele året rundt, men håber jeg kan se når tiden er inde for ville gerne ha hun kunne få lov at fole i ro og mag i sin boks:-)
    men var i tvil om de skulle ha lov at gå sammen alle sammen de første dage.
    tak for svar:-)


  • #3   22. maj 2009 Hvis du hvis du får mistanke til at hun er meget tæt på at fole kan du jo tage hende fra imens det står på, hvis du synes de andre heste bliver lidt for nysgerrige, så kan hun fole i fred og ro.
    Men ellers synes jeg helt klart du bare skal lade dem gå som de gør!


  • #4   22. maj 2009 jeg plejer at lade hoppen gå selv på fold de sidste par dage op til hvis jeg ser tydeligt tegn. Ellers går hun sammen med flokken indtil foling. De hopper jeg har haft har folet i boks om natten. dag 1: kommer de ud sammen 1 times tid, kun hoppe og føl, dag 2: 3-4 timer og evt. sammen med de andre. Dag 3: hvis de ikke allerede går sammen med de andre, så kommer de til det nu smiley
    Efter 1 mdr. var hoppe og føl klar til at gå sammen med faderhingsten (hoppen skulle bedækkes igen og de går sammen året rundt) og de har gået sammen indtil føllet var ca. 8 mdr.


  • #5   22. maj 2009 Lad din hoppe gå i en fold alene, men tæt op af de andre for ikke at gøre hende urolig. Jeg plejer at lade hoppen og føllet lære hinanden godt at kende inden de lukkes sammen, også at de er vant til at komme ud sammen så hoppen også lære at beskytte sit føl mod hegn og andet. Du kan aldrig være sikker på at en fra flokken ikke reagere anderledes end du tro, og evt vil tage følle. Vi havde selv problemer med en af hopperne som prøvede at tage føllet fra sin mor selv om hun forsvarrede den, så lavede deb anden hoppe så meget balade at jeg ventede over 3 uger for så var føllet blevet det større, men man kan jo aldrig sige både det ene eller andet. Godt råd ven 1 til 2 uger, så er føllet mere sikkeret.
    Held og lykke


  • #6   23. maj 2009 Vores hoppe går alene sammen med sit føl. De bliver først lukket sammen med de andre når mor & føl skal på døgnfold..

    Men det er op til dig hvad du har det bedst med og hvad fx hoppe er vantil mm..


  • #7   24. maj 2009 Mine hopper har gået sammen de andre heste de er vant til at gå med dagen op til foliningen og de er så kommet selv på fold de første par dage efter folingen og derefter har de gået sammen igen. Det har ikke været noget problem.

  • #8   24. maj 2009 jeg tror nu også jeg vil gøre som dig sandre, det vil jeg nok ha det bedst med:-)

    takker for alle jeres svar:-)


Kommentér på:
hoppe og føl alene el sammen med andre

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce