{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.139 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har nogle spørgsmål, og i stedet for at poste dem på flere indlæg, vælger jeg at samle dem i ét. Når du besvarer, eller skriver noget til et spørgsmål, så skriv venligst hvilket nr spørgsmålet er først, da det så er nemmere for mig at få et overblik over svarene.

1) Hvis hesten har sur stråle, må man så godt spule på selve strålen?

2) Er sukker overhovedet godt for hesten, da jeg kender flere der giver sukkerknalde til deres heste?

3) Har nogen af jer et godt bud på én insektspray/creme der er fuldstændig uparfumeret, eller rimeligvis naturlig? Da min hest er rat sart, og har før fået store områder på kroppen hvor huden bare skallede af fordi man havde brugt showshine, shampoo div. Det er derfor vigtigt at jeg er meget obs på hvad jeg putter på ham!

4) Er der muligvis et middel der kan hjælpe med at forebygge sur stråle?

5) Hvis hesten har fået kolik, hvad kan man så gøre imens man evt venter på dyrlægen?

6) Hvordan behandler/forebygger man muk/svamp?

Håber i kan hjælpe!(:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ?
  • #1   3. jun 2009 1. ved jeg desværre ikk

    2. i små mængder og meget sjældent sker der intet ved det.. sukker påvirker heste på samme måde som mennesker.. men en sukkerknald en sjældent gang i mellem sker der ikk noget ved..

    3. Kan ikk huske hvad det hedder men jeg har en crem som virker fint, og er uparfumeret.. kigger lige sener

    4. sørg for der ikk er for vådt i dens boks..

    5. Gå med den, og sørg for den ikk ligger sig ned..

    6. jeg behandler muk med BH skinhealer, og igen sørg for boksen ikk er for våd


  • #2   3. jun 2009 kigger med ;D

  • #4   3. jun 2009 Det med sur stråle tror jeg ikke man kan forebrygge.

    Det med mug, der skal man ikke lade dem gå i mudder, og boksen skal være tør + der skal være tørt under evt hovskæg.

    Hvis den har kolik skal man blive ved med at gå med den til dyrlægen kommer.


  • #5   3. jun 2009 Sukker er ikke godt for hesten, men i små mængder sjældent.

    Melasse er heller ikke godt for dem, men det er nemt at komme i blandinger, da det er et retprodukt fra landbruget, så det er noget de ikke bruger penge på.


  • #6   3. jun 2009 1) Hvis hesten har sur stråle, må man så godt spule på selve strålen?

    No problemo, ud over hvis er ekstremt slemt, for så er strålen mega øm, men så skal hesten nok fortælle dig det smiley

    2) Er sukker overhovedet godt for hesten, da jeg kender flere der giver sukkerknalde til deres heste?

    Nope, det er rigtig dårligt. Sukker er bestemt ikk noget, der burde være i hestens mad (=müsli med sukker og melasse er dårlige ting for hestens mave), da det kan gå så langt at påvirke hestens hovkvalitet!! En enkelt sukkerknald dør hesten da selvfølgelig ikk af, men det er bestemt ikk sundt for dem

    3) Har nogen af jer et godt bud på én insektspray/creme der er fuldstændig uparfumeret, eller rimeligvis naturlig? Da min hest er rat sart, og har før fået store områder på kroppen hvor huden bare skallede af fordi man havde brugt showshine, shampoo div. Det er derfor vigtigt at jeg er meget obs på hvad jeg putter på ham!

    Leder selv, men har ikk fundet noget wondermiddel... smiley

    4) Er der muligvis et middel der kan hjælpe med at forebygge sur stråle?

    Æble eddike. Den sure pH-værdi i æble eddike kan dræbe den sure stråle. Ellers almindelig hygienje (rene bokse, specielt i forhold til urin) og tøre folde

    5) Hvis hesten har fået kolik, hvad kan man så gøre imens man evt venter på dyrlægen?

    Man siger hesten skal trækkes rundt med. Men nye dyrlæger siger, at hesten bare skal have ro (vil du ikk oss helst det under mavesmerter?). MEN hesten må IKK rulle rundt, da det kan resultere i tarmslyng! Men så stille eller lig roligt ned skulle være tilladt.

    6) Hvordan behandler/forebygger man muk/svamp?

    TØRRE FOLDE uden baktier!
    Afhængig af om det er tør eller våd muk, så skal man holde det fugtigt(fx fugtighedscreme uden parfume) eller noget udtørende (kan ikk lige huske navnet på produktet)


  • #7   3. jun 2009 2: Nej, sukker er ikke godt for hesten. Den kan få huller i tænderne.

    3: Jeg laver min egen naturlige fluespray, og den virker super! Hvis du skriver pb kan du få opskriften.

    5: Gå rundt med den, ikke kun så den ikke lægger sig, men også for, at få gang i systemet. Man kan også massere et specielt sted på maven, det kender jeg flere dyrlæge, som anbefaler, og jeg har kun gode erfaringer med det. Det lidt svært at forklare hvordan, men man skal massere bagud.

    6: Stigl benene grundigt hver dag. Lad være med at vaske dem for ofte. Jeg behandler ved at vaske med chlorhexedin shampoo én gang dagligt. Det opløser skorperne, som så pilles væk, og der vaskes igen. Shampooen skal IKKE vaskes ud.


  • #9   3. jun 2009 3: køb sådan en plastik dims man bruger til at sætte i ørene på køer.. og bind den i grimen. Den koster 60-70 kr på foderstof og holder ca 5 mdr. jeg har gjort det ved alle mine.. indtil videre er der ingen insekter ved dem.. så er man fri for at gå og spraye og den kommer ikke kontakt med hestens hud.

  • #10   4. jun 2009 1) Hold helst vand væk fra strålen mens den stadig er sur. Mange folk tror at hvis bare strålen bliver gjort ren med sæbe osv, så kan man holde det væk. NEJ! Sur stråle kommer netop af fugt, så mere fugt er absolut ikke godt.

    2) Kender faktisk mange heste der ikke bryder sig om det, men mange giver det også inden ridning, da hesten derved suger mere på biddet. Det er ikke mere usundt end så meget andet snask vi giver dem smiley der er fx også meget sukker i Betfor.

    3) Jeg har haft samme problem med min araberhoppe, hun kan ikke engang tåle vaseline. Eddike har været ret effiktivt, og hun har ikke vist nogen allergisk reaktion på det. Put det i en sprayflaske, og brug det ligesom shine på hele kroppen - gerne lidt mere.

    4) Hvis ikke den har sur stråle endnu, så vask hoven ren med en børste, tør hoven både indvendig og udvendig og giv den indvendige hov og strålen et godt lag tjære. Det holder hoven sund og tør. Derudover er torskelevertran super godt som hovolie - og billigt smiley

    5) Gå og gå og gå og gå.

    6) Forebygger: hvis hesten går ude, så gå børstet mudderet af og smør godt med torskelevertran op og ned af piben og godt inde i koden. Giv også gerne hoven en tur som beskrevet tidligere. Vi har haft meget mudrede folde oppe ved vores stald inden vi fik lagt cement, og siden vi begyndte at gøre dette her et par gange i ugen, har vi ikke set noget til muk siden smiley det virker!!!
    Hvis den endelig har fået muk, er der rigtig mange forskellige slags, og det er ikke det hele der virker på de forskellige ting.
    Jeg har været professionel hestepasser i et år, hvor jeg har haft 2 heste med muk. Jeg startede med at smøre det med dyr dyr salve fra dyrlægen, hvilket ikke hjalp (det hjælper dog på noget muk!). Derefter brugte jeg Blue Hors Skinhealer på den ene, hvilket jeg var stærkt imod, da jeg ikke særlig godt kan lide det produkt, men det virkede fandme! Hvis det skal være rigtig effektivt, så giv mukken et ordentligt lag og pak det ind i vat og derefter en bandage udenpå. Når den har stået med det over-night, ser det rigtig fint ud dagen efter. Men på den anden hest, viste det sig at være ganske almindelig zinksalve der virkede, og her virkede skinhealeren ikke. Så ja, det er meget forskelligt smiley

    Håber du fik svar på dine spørgsmål.


  • #11   4. jun 2009 3) man må godt give sukker til heste, og det er faktisk rigtig godt at give hestene 2-3 sukkerknalder efter man har redet en klasse til et stævne, eller hvis man har redet hesten hårdt, fordi det hjælper til at få mælkesyren ud af musklerne. Man skal self. ikke give det hver dag, men når man er til STÆVNE er det en god ide med 2-3 sukkerknalder om dagen.

    Men jeg ville aldrig give det oftere smiley


Kommentér på:
Spørgsmål ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce