{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.152 visninger | Oprettet:

Føl/plag gå med jævnaldrende {{forumTopicSubject}}

Vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde overskriften (:
Jeg har det dejligste føl på 2½ måned, og der er jo lidt tid til hun skal vænnes fra morgen i september-oktober.

Har hørt at mange sender deres føl/plage ud i løsdrift sammen med nogen jævnaldrende, hvor de bare går og hygger sig.

Hvad er jeres meninger/erfaringer med dette?
Hvor gammel var jeres plag da i sendte den/ville foretrække at sende den afsted?
Hvor lang tid var/skal den være der?

Hvis man lærer den de grundlæggende signaler og ting (blive trukket, stop, start, bak, få løftet hove, blive striglet osv.), hvordan vil den så reagere på det når den kommer hjem igen? Er bange for at komme til at stå med en plag som slet ikke er opdraget, og som lige pludselig er blevet meget stor, og derfor sværere at tumle (:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føl/plag gå med jævnaldrende
  • #1   16. jun 2009 jeg ville vælge løstdrift men med heste der er ælder, da de ung heste lære af de ælder,men du skal jo ikke glemme følet bare fordi at den gå i løsdrift,du skal jo stadivæk arbejde med følet, prøv at læse bogen fra føl til ridehest den er meget god og med mange gode råd,har selv føl på snart 2 månder,begyndte hurtig at træne/lege med følet jeg jeg er af den overbevisningen jo mere vi er sammen med følet jo letter bliver det den dag hvor de skal tilrides.

held og lykke med dit føl

• #2   16. jun 2009 Hm... jeg har også spekuleret meget over dette... Lige nu går Falle alene sammen med sin mor, og det er jeg faktisk lidt ked af, da jeg synes, han mangler en jævnaldrende at lege med. Til gengæld har jeg så muligheden for selv at præge ham allerede fra en meget tidlig alder, hvilket jeg er RIGTIG glad for... for han er en drengerøv af format, og så er det altså dejligt, han ikke er så stor, når jeg skal arbejde med ham. smiley

Flere har også anbefalet mig at sende Falle på hingstefold med jævnaldrende føl/plage, når han er vænnet fra... men det ville betyde, at jeg ikke ville kunne arbejde med ham i den periode, og det huer mig ikke. Derfor håber jeg på at kunne finde en jævnaldrende eller 1 år ældre føl/plag, Falle kan gå sammen med herhjemme; evt. leje plads ud til et par ekstra plage. På den måde får han både selskabet fra en jævnaldrende, og jeg kan stadig fortsætte med at arbejde med ham, som jeg gør nu.

• #3   17. jun 2009 Tusind tak for jeres svar smiley

Jeg skal nemlig have mine tre heste ud og gå på en lille gård hvor der kun vil være mine egne; Min hoppe, hendes føl og min shetlænder, som føllet leger meget med
    .
    Desværre ville jeg ikke have mulighed for at komme derud (i løsdriften hos føllet) så tit hvis det ikke er tæt på mig(og det er det somregel ikke), da jeg jo også har de to andre jeg skal ud til - så jeg burde finde nogen til at tage sig af hende når jeg ikke var der, men jeg vil bare så gerne selv være med, følge hende, selv lære hende tingene osv..
    Men ellers havde jeg tænkt på at annoncere om nogen med føl/plag vil have deres opstaldet hos mig (når min shetlænder bliver solgt), så de kan lege sammen, og stadig blive opdraget på af mit føls mor, men det er nok ikke det samme, for som I siger, styrker løsdriften deres immunforsvar osv.?
    På en måde ville jeg også bare gerne have hende hjemme stadigvæk, så jeg kunne opdrage på hende og lære hende alt lige fra starten og blive gode venner med hende osv. d:
    det lidt svært, men har heldigvis god tid at tænke i smiley

Men når hun så har fået sin egen boks i oktober el.lign. og vi siger at jeg beslutter at hun skal i løsdrift - skal hun så med det samme, eller skal jeg vente til foråret, eller hvordan? Hvad vil være bedst for hende?
    Vil nok maks 'undvære' hende i et år d: (:

• #4   22. jun 2009 Kontakt med hoppe og andre føl
    Det er vigtigt, at hesten allerede som føl lærer at være sammen med andre heste, således at den lærer »rigtigt hestesprog«. Et føl skal naturligvis have kontakt med sin mor for at kunne binde sig til hende, men det skal også have kontakt med andre føl for at lære at omgås andre heste på en normal måde. Gennem leg og gennem hudplejeadfærd (dvs. det at to heste står og gnubber hinanden) lærer føllet den normale sociale kommunikation, der finder sted mellem heste. Men også de negative aspekter af social kommunikation skal læres, dvs. det at blive sparket, bidt og truet ad, samt hvordan disse situationer kan undgås. Det positive samvær er vigtigt for sammenholdet i flokken samt for udvikling af venskaber, og den aggressive adfærd mellem føl, der afprøver grænser, er nødvendig ikke blot for at etablere en social rangorden i flokken, men også for hele unghestens udvikling.

Kontakt med ældre heste
    Føl og ungheste kan have glæde af også at være sammen med lidt ældre heste, så de lærer at respektere disse.

Kontakt med mennesker – grundopdragelse
    Det er altafgørende for vores omgang med heste, at de gøres fortrolige med mennesker, og du kan ikke starte for tidligt i føllets liv. Naturligvis skal du være opmærksom på, at nogle hopper lige efter folingen kan være meget beskyttende over for deres føl og derfor aggressive over for mennesker.
    Føllet skal vænnes til forskellige former for stimulation samt situationer, som det kommer til at møde senere i livet. Det skal vænnes til at blive berørt over hele kroppen, til at få grime på, stå bundet på staldgangen, få kikket på tænder, blive striglet, få løftet ben og få banket på hovene samt få vasket ben. Føllet skal også lære at blive trukket med, at stå stille, når det bliver bedt om det, og lære, at det ikke må bide og sparke mennesker.

Andre dyr, fremmede ting og situationer
    Føllet skal konfronteres med andre dyr og fremmede ting. Det gælder f.eks. hunde, katte, kvæg, får osv. samt de mange forskellige redskaber (såsom, biler, traktorer, klippemaskiner og lignende), som er en del af hestens miljø. Jo flere genstande, redskaber og situationer den unge hest udsættes for, jo større er chancen for, at den lærer at forholde sig rolig, når den fremover møder noget nyt og ukendt.

Vil du vide mere?

I øvrigt kan du få yderligere oplysninger om heste på:
    www.dyrenes-beskyttelse.dk

faldt lige over dette her på dyrenes-beskyttlse ikke noget jeg selv har skrevet

Kommentér på:
Føl/plag gå med jævnaldrende

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce