{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
612 visninger | Oprettet:

Klikkertræning der virker {{forumTopicSubject}}

Ja.. jeg synes virkelig klikkertræning er en magisk ting. Det gør så mange positive ting ved hesten, at jeg ikke helt troede på at det var muligt.

Vi begyndte sådan seriøst for 3 uger siden, da han flyttede hjem til mig at stå, dagen efter vi var flyttet. Indtil da har det bare været sådan noget pjat noget som ikke har været seriøst alligevel jo måske den sidste måned jeg stod det andet sted men ikke noget med hver dag eller noget.

Men jeg har så klikkertrænet jævnligt de sidste 3 uger og det har givet pote. Jeg har næsten lagt pisken i alt arbejde fra jorden, er kun med på gåture i nødstilfælde.
Han kunne ikke være alene for 3 uger siden, nu kan han så acceptere at den ene foldkamerat går og han er alene tilbage. Ganske vidst så har han 2 hopper gående på den anden side, men det havde nu aldrig været muligt for 3 uger siden, hopper eller ej. Han også stå alene i stalden og gå alene på tur - alt sammen lært på 3 uger.. Jeg er imponeret. Det er langt fra færdigarbejdet men grundlaget er der - det meste er indlært med klikkertræning - hovedsaglig target træning. Den øvelse kan han godt lide og synes det er skide skægt.

Derudover så har han lært at være let men samtidig samarbejdsvillig - han vil gerne gøre tingene når vi træner nu - tilbyder det selv på signal eller nogle gange næsten før signalet er givet.
Han har lært at bakke på komando, indparkere, gå sidelæns hen imod mig og væk fra mig. I dag lærte han også lige forparts og bagpartsvending på let tryk - ved hjælp af min klikker.

Desuden så har han på en uge lært at smile, næsten samle ting op (tilbyder det så det næsten er i overkanten af hvad der er godt - men jeg ignorerer bare 99%, selvom det er svært, når det er jakken det går udover.), ryste på hovedet er han også god til, deudover har vi leget lidt med spanske skridt og neje.

Jeg er altså imponeret. Han har forvandlet sig på 3 uger. Og han er blvevet meget meget meget glad for den der klikker. Han synes det er hyle skægt. Han tigger lidt men det skal man bare vende det døve øre til så forsvinder det af sig selv igen.

Jo han har også næstesn lært løslongering. Det er ikke sådan godt eller noget, vi har vel gjort det 3 gange, men det virker da foruftigt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klikkertræning der virker
  • #2   20. jul 2009 Lyder rigtig godt
    Glæder mig til at komme igang smiley


  • #3   20. jul 2009 Hvor er det vildt - stort tillykke med den gode indsats fra jer begge =)

    Grunden til godbidden er at hesten fra naturens side ikke opfatter klikket som positivt, men skal vende sig til det =)


  • #4   20. jul 2009 Ja, så skal man til sidst tage godbidden fra - for så vil hesten forbinde klikket med noget positivt, altså en ros smiley

    //Natasja


  • #5   20. jul 2009 Tjaah.. Det er forskelligt.. Jeg ville mene at man skal bruge godbid/mad til man er sikker på at hesten forbinder godbidden med klikket - ellers er det i hvert fald spildt arbejde..

  • #6   20. jul 2009 Ja Katrine, glæd dig endelig.

    Det er fedt at klikkertræne en hest der elsker at blive klikkertrænet.


  • #7   22. jul 2009 Ida&Natasja: Det er altså ikke rigtigt, at man skal fjerne godbidden efter noget tid. Jo dygtigere hesten bliver til en bestemt øvelse jo mere "nærig" bliver du med at klikke, men et klik skal altid følges op af en godbid eller evt. nusning, hvis din hest VIRKELIG er vild med det. De fleste heste vil helst have godbidder smiley
    Hvis man holder helt op med at give godbidder mister klikket efter noget tid sin betydning og bliver værdiløst som træningsredskab.
    Prøv evt. at læse Alexandra Kurlands bog "Klikkertræning af heste", der står den grundlæggende teori beskrevet. Ellers er der også mange gode bøger om klikkertræning af hunde, hvor man godt kan overføre meget af det til heste.


  • #8   23. jul 2009 vil meget gerne høre hvordan du gjorde, da du vænnede den til at være alene. Har nemlig det problem ved en af hestene ;S

  • #9   23. jul 2009 Det er bare starte stille og roligt
    Bruger samme fremgangsmåde som de bruger på Foulum -hvor en af DK's førende foskere inden for hesteadfærd arbeejder mednår de alene træner deres heste

    Du må lige skrive en Pb for det er en længere forklaring og det er altså temmelig teoretisk jeg har brugt meget lang tid på at lære teorien bag alene træning og det er gjort i flere etaper.
    Lige nu er vi i gang med en etape der hedder alene træning når de andre går og det er et større progjekt hvis jeg selv skal sige det.


Kommentér på:
Klikkertræning der virker

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce